.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

10.08.2004



Tokugawa se ptá: Co je to vlastně spam? A jak poslat nabídku na zboží nebo služby, aby nebyla považována za spam?

Dovolím si nabídnout svůj pohled na věc, ne jako nějaké dogma nebo názor odborníka, ale spíš jako námět do diskuse.

Zákon 138 hovoří jasně: Nevyžádaná reklama je taková reklama, která příjemce obtěžuje a/nebo která mu způsobuje vydání.

Je tedy patrné, že vnímání spamu dle výkladu zákona je individuální (co koho obtěžuje? Co jsou náklady a co ne?), proto vstupují do hry další faktory, jako je např. zaslání na více adres najednou, vlastní obsah mailu, falešná adresa odesilatele, snaha skrýt identitu odesilatele apod., tedy v podstatě stejné věci, podle kterých se rozhodují spamfiltry.

Posílání mailů neznámým lidem s nabídkami je docela ožehavé téma. V podstatě každá nabídka je reklamou — ale pro tentokrát si dovolím tyto dvě formy odlišit:

Reklamou budu mínit určité neosobní vychvalování určité firmy / zboží / akce, všelijaké soutěže o hodnotné ceny, jedinečné šance apod.

Nabídkou budu pro potřeby tohoto článku rozumět konkrétní osobní nabídku nějakého zboží či služby. Tedy nabídku, kde pan Novák nabízí panu Dvořákovi, že pro něj udělá to či ono, nebo informaci o tom, že vyrábí támhleto a že si myslí, že by se to mohlo panu Dvořákovi hodit.

Při takovémto dělení mohu říct, že každá reklama, poslaná mailem na adresu, jejíž vlastník nedal předem explicitní svolení s příjmem reklamy, je nevyžádaná nebo může být za takovou považována.

Jenže co s tím? Já dělám rotační uňuchávadla a chci je nabídnout lidem, protože chci být z něčeho živ...

Zásadní otázka tedy je: Jak poslat NABÍDKU mailem neznámému člověku a minimalizovat riziko toho, že bude považována za (nevyžádanou) reklamu?

Zde je několik bodů, které by podle mého názoru mohly toto riziko minimalizovat:

1. Předmět mailu musí jasně vypovídat o obsahu. Tedy nejlépe „Nabízím spolupráci v oboru ...”, „Nabízím rotační uňuchávadla” apod.

2. Pište maily personalizované. Oslovení „Pane Dvořáku” je ideální, pokud nelze zjistit jak se příjemce jmenuje, zkuste „vážený” nebo „vážení”. Naprostým fauxpas je napsat „Vážená paní / vážený pane”. Tím jednak profláknete, že je to „uni” mail a zadruhé dáte najevo své, řekněme, pohrdání adresátem.

3. Nebuďte tajemní. Napište adresátovi, kde jste jeho adresu sehnal ("Ze zakoupené databáze" vás automaticky degraduje na spammerskou špínu) a proč na ni píšete. Hned na začátku je dobré uvést něco ve smyslu: „Vaši adresu jsem nalezl na stránkách ... věnovaných XXX, a proto Vám nabízím ...”

4. Buďte střízliví ve výrazu i formě. Vystříhejte se obratů Super, Skvělé, Nepřehlédněte, Jedinečná možnost — pak to působí jako reklamní leták a ne jako nabídka. Buďte při zemi: „Velký letní výprodej” je formulace pouťového vyvolávače, nikoli solidní nabídka. Stejně tak mail v HTML formátu s podtiskem a animovaným logem si schovejte pro jinou příležitost — napište obyčejný text.

5. Buďte struční. Žádné dlouhé povídání či vychvalování — stačí se jednou větou představit, jednou vysvětlit proč píšu, jedním odstavečkem představit svou nabídku, pak omluva za vyrušení, kontakt, podpis, pozdrav, hotovo. Poslat někomu nabídku a rovnou k ní připlácnout megový dokument ve Wordu je nehoráznost za mínus sto bodů. Pokud máte nějaký ceník či leták či něco podobného, vystavte ho na webu ke stažení a pošlete odkaz: „Náš ceník naleznete na adrese ...” — pokud dotyčného vaše nabídka zaujme, klikne si. Ideální je mít informace na webu a mailem poslat odkaz: „Pokud vás naše nabídka oslovila, naleznete dlší informace na adrese...”

6. Píšete to opravdu tomu pravému? Mail by měl adresáta oslovit a zaujmout. Poslat rabínovi nabídku na vepřové hody je naprosto mimo. Stejně jako posílat mně nabídku na Super Levné Mobilní Telefony.

7. Méně je v tomto případě více. Deset mailů lidem, které opravdu vaše nabídka může oslovit, je lepší než plošné rozeslání stejného mailu na deset tisíc adres. Tak jako tak získáte třeba pět zákazníků, ale v druhém případě několik set lidí naštvete.


Toto jsou tedy body, kterých bych se držel v případě, že bych chtěl někomu nabídnout své zboží. Ovšem — já nejsem ten správnej internetovej byznysmen.

Pokud někoho chcete oslovit mailem a nabídnout mu své zboží či služby, nezapomeňte ani na možné psychologické riziko: Adresát je většinou příčetný a pokud něco potřebuje, tak si to najde. Pokud někomu pošlete mail s nabídkou nějakého zboží, tak to příjemce může brát tak, že mu nabízíte vlastně něco, co nepotřebuje, popř. že ho považujete za nesvéprávného.

To je můj názor — diskuse je otevřena.


Zadal Arthur Dent, 10.08.2004 11:03:46, 14 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://blog.maly.cz/tb.php/1029

Zpět na článek

HotLinks
Reakce na jiných stránkách (TrackBack)
spravodaj: Spamova sa legálne nedá
roulette: roulette
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

nicméně - noname (web)
(10.08.2004 11:30:07)

nicméně de iure i toto může adresáta obtěžovat a nabídka je to také, takže se může jednat o spam
    

Re: nicméně - Arthur Dent (web)
(10.08.2004 11:45:46)

De iure ano... Snažil jsem se najít způsob, jak toto obtěžování minimalizovat.

Kdyby byla striktně brána litera zákona, tak je naprosto nemožné komukoli cokoli nabídnout.
    

Re: nicméně - Roj (web)
(10.08.2004 12:00:16)

O jo! {smile}
    

Re: nicméně - Tokugawa (web)
(10.08.2004 12:08:00)

Dokonce komukoliv cokoliv napsat. Hele, Arture, Tys mi poslal mejl, viď? Jenže mě v tu chvíli dost vobtěžoval, jasný? {big grin}
    

Re: nicméně - Arthur Dent (web)
(10.08.2004 12:27:01)

A nabízel jsem ti Viagru nebo Výhru Auta? {smile}
    


Re: nicméně - Marek Prokop (web)
(11.08.2004 13:18:59)

Nemyslím si, že kdyby byla striktně brána litera zákona, tak je naprosto nemožné komukoli cokoli nabídnout. Rozhodující je, co to je *reklama* a co je její (veřejné) *šíření*.

Osobní email lze jistě napsat tak, aby reklamou ve smyslu zákona nebyl (i když něco nabízí) a emailová komunikace 1:1 lze těžko považovat za šíření (pokud je prokazatelně 1:1).
    


Spam vs reklama. - Roj (web)
(10.08.2004 11:41:17)

Na nabidnuti neceho existuje legalni reklama. Tisk, www.stranky, TV, bilboardy, sportovni dresy, kapoty F1.
Koupim-li si noviny, pustim TV, jdu na hokej... davam tim implicitni souhlas ke konsumaci reklamy.
Poridim-li si postovni schranku (i mechanickou), zadny takovy souhlas nedavam. Je to moje soukroma vec. Cili ZADNA nabidka v me schrance neni legalni, pokud jsem si ji explicitne nevyzadal.
    

Re: Spam vs reklama. - rony (web)
(10.08.2004 12:45:33)

bohuzial toto nie je zauzivane ani u mailu ani u beznej posty. proste je nutne schranku oznacit prislusnym napisom. u e-mailu je to divne, kde a ako ju oznacim? ja som proste na webe vyhlasil, ze vsetky moje e-mailove schranky su oznacene napisom a viete co mi to je - prd platne ale v zmysle doporuceni zakona som splnil prvu podmienku na zaklade ktorej nadavam firmam za to, ze mi posielaju nezmysly.

okolo poctivej firemnej ponuky ide vsetko okolo obsahu databazy, ak posielam newsletter len ludom, co explicitne suhlasili so zaradenim (form na webe, zafajknutim na objednavke a pod. resp. su to stali odberatelia) tak je to jednoduche. horsie je, pokial chces expandovat a ako prostriedok zvolis kebylen rucny zber mailov z internetu tym, ze ja neviem obehnes stranky z nejakeho katalogu. to uz zavana obtazovanim {wink} nepomozes si.

podla mna je spravna cesta zvolit subor aktivit, ktore ti rozsiria klientelu - dobre napisane stranky, ktore ludia pri hladani cohosi najdu skor, inou formou reklamy a marketingu. Ak uz ale je forma mail neznamemu cloveku, tak minimalne by v nom mali byt informacie, ktore toho cloveka minimalne ukludnia. Treba mat predstavu, ze ten e-mail posielas pomstychtivemu mafianovi, ktory by si to mohol vylozit ako vyzvu k fyzickej likvidacii {wink}
    


Re: Spam vs reklama. - Láďa Rejpal (web)
(17.08.2004 15:11:04)

To by potom ale muselo být nelegální i šíření reklamy do skutečné schránky - a nemíním tím jen letáky, ale přímo adresované reklamní nabídky DM.
Nemluvě o telefonu (aktivní telemarketing) a už vůbec ne o obchodních zástupcích aka dealerech...
Za předpokladu, že by platilo vase " Cili ZADNA nabidka v me schrance neni legalni" a pokud nechceme mail nijak privilegovat, museli bychom zakázat i ostatní formy aktivního vyhledávání zákazníků.
Neříkám, že by to nebylo super {smile}
    

Re: Spam vs reklama. - Arthur Dent (web)
(17.08.2004 15:17:25)

Však ono to taky nelegální je... {smile}

Ovšem je stále ještě propastný rozdáíl mezi "nelegální" a "trestné".
    


Jak odpovídat spammerům ... - Phil (web)
(10.08.2004 14:34:27)

Pro odpovědi takovým těm (s)prostým českým spammerům mám připraven pěkný text, který používám hlavně v případě, že mi pošlou mega nesmyslných příloh. Začátečníky to třeba i vyléčí a můžete se těšit na pěknou telefonickou omluvu. - "Vážení, právě jsme z adresy ........ obdrželi spam. Vzhledem k tomu, že platíme za objem dat, začínají pro nás být podobné spamy problémem. Pokud obratem neobdržíme nějaké věrohodné vysvětlení včetně informace, jak jste přišli k naší adrese, požádáme Krajský živnostenský úřad, který je pověřen dozorem nad regulací reklamy dle zák. č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy, aby s Vámi zahájil správní řízení. Ze porušení ust. § 2 odst. 1), písm. e) tohoto zákona Vám může být uložena pokuta ve výši až 2.000.000,- Kč. Podle našich poznatků již taková řízení proti rozesilatelům nevyžádaných reklamních e-mailů probíhají. S pozdravem ..... telefon ....."
    

Re: Jak odpovídat spammerům ... - Arthur Dent (web)
(10.08.2004 14:54:50)

Já u svých soukromých adres už rezignoval a posílám monotónní "Strč si to do prdele, ksindle spammerskej" - z jiné adresy. nemusí vědět, že se trefil na "živou"

Na Bloguje jsem, inspirován DD, použil jiný fígl, viz [www.bloguje.cz/about.php]

"Pravidla využití mailových adres @bloguje.cz

Jakékoliv využití adres @bloguje.cz, zejména adresy administrátora, pro zasílání nevyžádaných komerčních nebo reklamních mailů předpokládá zaplacení registračního poplatku ve výši 1500 Kč a poplatku 500 Kč za každou poslanou komerční nabídku nebo reklamu na kteroukoliv @bloguje.cz adresu. V případě zaslání komerční nabídky na kteroukoliv @bloguje.cz adresu bez dopředného zaplacení registrace a poplatku bude tato částka fakturována zpětně. Tyto poplatky vyjadřují míru nákladů vyvolaných zpracováním komerčních a reklamních sdělení. Nevyžádaná reklama je zakázána Zákonem o regulaci reklamy."

A tos měl vidět ten hukot - jednou mi poslal dajaký exot spam, tak jsem si ho dohledal v obchodním rejstříku a napsal jsem mu: "Dobrý den, potvrďte prosím správnost fakturační adresy..." a jeho adresa. Na to odpověděl frajersky, že nic neobjednal, tak jsem ho odkázal na informace na té stránce a řekl jsem, že není můj problém, že si nepřečetl podmínky. Pak se mi po ICQ omlouval a že už to nikdy neudělá - a během té doby mi přišel ten samý spam na jinou adresu.

Měl jsem mu tu fakturu poslat, pak první upomínku, druhou upomínku a soud... {smile}

PS: Dotyčný má na ICQ přezdívku "Podnikatel" {big grin}
    

Re: Jak odpovídat spammerům ... - Phil (web)
(10.08.2004 16:49:58)

Ujednání o poplatku je velmi roztomilá metoda. Ten můj mail je samozřejmě použitelný jen na takové ty neprofesionální spammery. Takové to: "Náš autoservis Socka a Švorc Vám nabízí tlumiče pro Škody 120 za bezkonkureční ceny (+ 1,5 MB .doc)". I takové spamy chodí.
    
HotLinks
Zpět na článek