.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

14.09.2004



... a taky o gramotnosti a genialitě.

Včera mi Filip Rožánek poslal dvě zajímavé věci. První byla zpráva z Lidovek, že Češi jsou nejgramotnějším národem v EU. Druhá zajímavost byla recenze na jakýsi „art-film” z Literárních novin, psaná studentem Filosofické fakulty UK.

Nevím, jestli je filmová kritika odborné dílo, ale asi ano. Asi autoři jako výše uvedený student počítají s tím, že čtenář není žádný blb, a proto píší zásadně rozvitá souvětí, plná košatých obratů, jako je třeba „organický mix odlehlých žánrů”, „svébytný kontrapunkt” nebo „smysl pro intenzivní emocionální vryp”.

Určité vzdělání a všeobecný přehled mám, tak mi při čtení dojde, co asi chtěl autor říct. Denně čtu takových textů několik, takže mi to už ani nepřijde.

Když se k tomu ovšem přidala i ta zpráva o gramotnosti Čechů (prý futrovaná krásnou větou ve smyslu: "České speciální školství naučí číst a psát každého, kdo je toho schopen"), donutilo mne to k zamyšlení. „Naučit číst” v té zprávě prý znamená, že dítě rozpozná správně písmena a dá z nich dohromady slova. „Naučit psát” pak znamená to, že dotyčný umí tužkou napsat všechna písmenka. Nikde není už řečeno, jestli člověk také rozumí tomu co čte a jestli dokáže psát tak, aby mu jeho čtenáři rozuměli.

Spolkl jsem ironickou poznámku o tom, že „speciální školství naučí psát každého, taky to podle toho vypadá...” a vzpomněl jsem si na knížku, kterou jsem kdysi četl.

Byla to populárně naučná knížka a k jejímu čtení stačilo znát středoškolskou matematiku (práce s výrazy, proměnné, násobení, dělení, umocňování — i když se to učí už na ZŠ) a základy fyziky, tedy co je to hmota, jak se počítá rychlost, co je to hybnost apod.

Autor postupoval velmi zvolna, s množstvím příkladů a obrázků, začal tím, jak auto naráží v rychlosti na překážku a jak cihla padá z výšky a na osmi stránkách z těchto příkladů odvodil vzorec E=mc2. On to totiž psal Einstein...

Čím víc nad tím přemýšlím, tím víc mi připadá, že Einsteinova genialita nespočívala v tom, že vymyslel „děsně složité” vzorce a teorie. Naopak! Jeho genialita mi došla ve chvíli, kdy jsem si přečetl jeho populárně-naučné statě a vzpomněl si na to, jak stejnou látku vysvětlovala středoškolská učebnice fyziky...

Dnes si už nevzpomínám na to, jak se ty knihy jmenovaly. Četl jsem je, když mi bylo nějakých sedmnáct let... Ale jestli na ně v knihovně narazíte a jestli vás takové věci zajímají, určitě si je půjčte a přečtěte — jednak pochopíte některé věci z moderní fyziky a pak také uvidíte, že nic není tak složité, jak to škola učí...

Stačí málo: Aby to vysvětlil génius. {smile}


No a na závěr drobný quiz: Jistě víte, za jakou práci dostal Albert Einstein Nobelovu cenu za fyziku. Určitě, to ví přeci každý, že?


Zadal Arthur Dent, 14.09.2004 8:42:22, 19 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://blog.maly.cz/tb.php/1086

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

Fotoefekt? - Radek
(14.09.2004 08:54:52)

..za fotoefekt? Nikdy to nedostal za teorii relativity, že jo?
    

Re: Fotoefekt? - dgx (web)
(14.09.2004 09:27:12)

To je velmi pěkný příběh, doporučuji každému přečíst [www.project-syndicate.org/commentaries/commentary_text.php4?id=727&lang=6&m=series]
    


Re: Fotoefekt? - Jiří Bureš (web)
(14.09.2004 16:25:45)

Přesněji za fotoelektrický jev - [www.converter.cz/fyzici/einstein.htm]
A úplně nejpřesněji za jeho "služby teoretické fyzice a zvlášť za jeho objev zákona fotoelektrického jevu".
    


Ta otazka je - ebear (web)
(14.09.2004 10:05:35)

smesne jednoducha. to prece musi vedet kazdy se stredni skolou. {big grin}
    


 - Martin (web)
(14.09.2004 10:24:22)

Hm podobne jak A.C. Clark nedostal patent na zpusob jakym pomoci tri druzic pokryt signalem zemekouli.

Byl pouze spisovatel ktery to vymyslel a anglicky patentovy urad po nem pozadoval 2 funkcni vzorky {smile}
Snad to neni fake kdysi jsem to nekde cetl {smile}
    


Ono s tou gramotností..., no já nevím. - Vesničan (web)
(14.09.2004 11:04:17)

Jestliže je člověk gramotný tím, že není analfabet, pak převážná většina českého národa je negramotná. Kolik jedinců zná alfabetu, aby se nemuseli počítat mezi analfabety? Drtivá většina národa zná abecedu, tudíž nejsou anabecedy. A ještě stále je nás veliké procento těch, kteří se nepovažujeme za anazbuky. A to jiná písma ani nechci zmiňovat.
Ale na druhou stranu vím, že gramotnost neznamená jenom znalost čtení a psaní, ale lze jí při expresívnějším použití vyjádřit i přiměřenou, nebo alespoň minimální vzdělanost, poučenost, rozumnost. (Příklad: "Takovej negramot, jako ty, mi přece nebude radit, jak mám nastavit IE6 na WinXP SP2 !"
    

Re: Ono s tou gramotností..., no já nevím. - Arthur Dent (web)
(14.09.2004 11:10:42)

Prý je to s tou gramotností tak, že je tzv. gramotnost funkční, tedy to, že rozumím textu a umím se vyjádřit, a pak ta druhá, tedy že vím, jak vypadá A, B, C a dokážu je napsat.

PS: A co teprv analefbéti! {smile}
    

Re: Ono s tou gramotností..., no já nevím. - Vesničan (web)
(14.09.2004 11:43:14)

Tedy: gramotnost funkční a gramotnost dysfunkční.
    


Re: Ono s tou gramotností..., no já nevím. - Marian Kechlibar (web)
(14.09.2004 12:29:56)

Právě ta funkční gramotnost u nás za moc nestojí (ale to skoro nikde v civilizovaném světě).

Onehdá, asi před 2 lety, jsem v nějakém relativně solidním periodiku četl výsledky experimentu s funkční gramotností obyvatelstva jednotlivých zemí EU. Nedopadalo to moc dobře. Např. 10 procent osob s ukončenou VŠ nebylo schopno vyhledat si spojení s jedním přestupem v jízdním řádu. 25% vysokoškoláků nedokázalo pochopit přesný význam jednoduché právní formulace (např. §219 TrZ "Kdo jiného úmyslně usmrtí ..."), což se prokazovalo různými otázkami... Převracení příčiny a následku (implikací) se u jednoduchého textu dopouštělo ještě více lidí s VŠ diplomem atd.
    

Re: Ono s tou gramotností..., no já nevím. - Mormegil (web)
(14.09.2004 13:23:59)

Nedavno byl v MFD clanek od Sokola o maturite z matematiky a o tom, ze normalni clovek nepotrebuje umet derivovat, ale mel by znat elementarni logiku, procenta, trojclenku atd. A na protejsi strance byl clanek tusimze od Mandlera, kde pise neco jako "Kdo neskace neni Cech. Jednoduche heslo, ze ktereho okamzite vyplyva, ze kdo skace, je Cech." To napise clovek, ktery nejspis studoval i nejakou filosofii, takze by se mozna dalo ocekavat, ze by elementarni logice mohl rozumet.
    

Re: Ono s tou gramotností..., no já nevím. - Roj (web)
(14.09.2004 21:14:31)

Zas tak nelogicke to neni. Z prvni vety vyplyva nezpochybnitelne, ze skakajici clovek je s mnohem vetsi pravdepodobnosti Cech, nez neskakajici. {smile}
    


Re: Ono s tou gramotností..., no já nevím. - Solvina (web)
(15.09.2004 10:08:31)

Co delam spatne, kdyz po odstraneni dvojite negace dostanu vetu "(vsichni) Cesi skacou" a tvrzeni pana z protejsi strany se mi nezda tak blaznive?

A = "(on) skace"
B = "je cech"
non A => non B <==> B => A

Aha uz mi to je jasne - nedelam spatne nic, ale pouzivam selsky rozum misto exatnich vyjadreni.
Takze plati, ze kazdy Cech skace - pokud jsi Cech skaces. Ale neplati, ze kazdy skakajici je Cech. Muzou skakat i Holandani, kdyz nas porazi, nebo kdyz my porazime germany.
    

Re: Ono s tou gramotností..., no já nevím. - JMH
(15.09.2004 13:03:29)

Správně. Ještě bych dodal, že já po výhře národního týmu neskáču nejsa nějaký uhopsaný cajzlík alébrž Moravák.
A jsem na to háklivý. Skotovi jsem "you, english man" taky řekl jen jednou v životě{wink}
    

Re: Ono s tou gramotností..., no já nevím. - Solvina (web)
(15.09.2004 13:25:50)

No tady bych si to vylozil jinak:
My jako moravaci muzeme skakat jak chceme, ne na zaklade pokrikovani par vylizanych palic...
    


Re: Ono s tou gramotností..., no já nevím. - Vesničan (web)
(14.09.2004 13:32:38)

Dobře. Co z toho plyne? Že výše vzdělání není v žádné přímé souvislosti s přirozenou inteligencí. Že žádná vzdělávací instituce blba nepředělá a vznikne pouze vzdělaný blb. Ale dneska je to více než moderní, hlásit se k totální nepraktičnosti až nepoužitelnosti, ač je onen proklamátor absolventem dvou až tří vysokých škol a pracuje na velmi vysoké pozici. Leckdy se člověk diví, že se dotyčný, např. při obědě, těžce nezraní příborem. Ale na druhou stranu, firma, kterou řídí vydělává stamiliony.
Ale to jsem se do toho všeho nějak zamotal a je mi líto to smazat.
    


ad PS: analefbéti - Ota (web)
(14.09.2004 13:17:47)

By mě zajímalo, jak říkat japonským "analfabetům". Ahiraganisti, nebo snad akatakanisti?
    

Re: ad PS: analefbéti - Filip Rožánek (web)
(14.09.2004 14:52:00)

Ašikanzeni {smile}
    


Deja vu - ptr (web)
(15.09.2004 10:18:21)

Tak přesně tenhle pocit (ale doslova) jsem měl před mnoha lety, když jsem si četl "Jak se jmenuje tahle knížka?" od Raymonda Smullyana. Od jednoduchých logických hříček postupně hravou formou odvodí Gödelovu větu o neúplnosti (pravda, autor si opravdu hraje a zabere mu to více než 200 stran).
Nicméně si myslím, že ne každý chytrý člověk umí také své vědomosti hezky a přehledně podat. Už jsem totiž četl tolik kostrbatě a nehezky psaných knih od lidí prokazatelně velmi inteligentních, že mi takovéto perly připadají spíš výjimečné...
    


Fysika jako dobrodružství poznání - Pavel (web)
(15.09.2004 16:53:22)

Pod tímhle titulem vyšla knížka od Alberta Einsteina a Leopolda Infelda v roce 1945. Myslím, že je to ta odkazovaná.
    
HotLinks
Zpět na článek