.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

29.05.2003



Úvodem musím předeslat, že nemám rád nadužívání slova filosofie. Zejména „filosofie prodeje” mi leze krkem. Slovo filosofie znamená v překladu „láska k moudrosti, k vědění”. Takže „láska k vědění prodeje”? Podle mně je filosofie obor, který se zabývá věděním, poznáním a hlavně sám sebou. Takže tento příspěvek bude o „aplikaci filosofie ve webdesignu”.

Filosof Immanuel Kant formuloval tzv. kategorický imperativ. Ten zní docela učeně: „Řiď se vždy podle té maximy, která by měla být obecnou normou.” Převedeno do obecné řeči to znamená asi tolik: Chovej se podle těch pravidel, u kterých jsi si jist tím, že by se podle nich měli chovat i ostatní. Tedy vždy než něco udělám, musím se zamyslet nad tím, jestli by mi nevadilo, kdyby se tak chovali i ostatní.

Dnes mi volala kolegyně a říkala, že potřebuje „ten Flash”, protože hledá něco u nějakých distribučních firem a když vleze na jejich stránky, zobrazí se jí jen prázdná obrazovka a výzva k nahrání Macromedia Flash pluginu. Řekl jsem jí, aby šla ke konkurenci, ale bohužel konkurence vyžaduje Flash taky.

To je krásná ukázka porušení Kantova imperativu. Jak by se těm autorům líbilo, kdyby se tak chovali všichni? Kdyby třeba na stránkách jejich dodavatele bylo napsáno: Pro vstup na tyto stránky musíte mít ve svém počítači nainstalován Gator! nebo naopak Tyto stránky neuvidíte, pokud na ně vlezete Explorerem a nemáte přitom nainstalovaný Word. Nebo kdyby banka na svých stránkách psala: Musíte si nutně nainstalovat Explorer 5.5 a Java Runtime 1.3.1, jinak neuvidíte z vašeho účtu ani zbla! Jenže bohužel — tito „takywebdesignéři” si zvykli na to, že lidé, pokud se na stránky nedostanou, hledají chybu u sebe ("nemám Flash") namísto toho, aby hledali chybu u nich ("stránky jsou špatné, protože na ně nemůžu s tím co mám"). A to je ta mizérie, která dovoluje, aby si tihle „designéři” vydělali na víc než na slanou vodu.

Proto apeluji — řiďte se při návrhu stránek Kantovým imperativem a navrhujte je tak, jak si představujete, že by měly vypadat i další stránky. Hlavně nevyžadujte aby si návštěvníci „něco nainstalovali”, pokud to není bezpodmínečně nutné!


Zadal Arthur Dent, 29.05.2003 10:42:12, 3 komentáře...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://blog.maly.cz/tb.php/177

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

Jasně! - White dog

A webdesignéři by si možná také mohli uvědomit že ne každý má 10 minut času než se mu načte úvodní stránka.
Největší neřesti www stránek:
1) hláška "načítám data". Já chci vidět informace a ne kolik procent se ještě má načíst.
2) To co jsi popsal v příspěvku, tedy "váš prohlížeč nepodporujuje blablabla, download zde"
BTW to se mi to kritizuje, když www stránky netvořím ani to neumím {smile}
    


Arture - Samozřemě máte pravdu, ale... - Jan Holanek

Již Šalamoun věděl, že "Marnost nad marnost".
    


 - pixy

Jo. Jen já tomu řikám "Zlaté pravidlo", což je asi víc vžito... {smile}

http://www.pixy.cz/blogg/web/2003_03_01_archiv.html#1046881831
    
HotLinks
Zpět na článek