.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

02.09.2003



Máte hrůzu ze slova matematika?

Ano? Ani se nedivím. Ono to patří taknějak k „bontonu” v určitých kruzích. Otevřete kdejaký lajfstajlový časopis a co uvidíte? Rozhovor s mediální hvězdou (hercem, zpěvákem), která tvrdí: „Šel jsem na FAMU (JAMU, DAMU, HAMU....), protože tam nebyla matematika.”

Ze základní školy si pamatuju, že 90% holčiček a 50% kluků při slově „matematika” omdlévalo. Jejich strach z matematiky posilovaly historky, předávané staršími spolužáky ("Počkejte ve čtvrtý třídě, až přijdou procenta!") a rodiči ("Já těm množinám VŮBEC nerozumím, to za nás nebejvalo...")

K lepšímu vztahu k matematice nepřispívali ani učitelé. Jejich výklad byl většinou suchý a nezáživný, a když chtěli zažertovat (úmyslně, neúmyslně byli zdrojem veselí často...), vyprávěli veselou historku o mladém Gaussovi, kterého chtěl učitel zaměstnat a dal mu za úkol sečíst čísla od 1 do 100. Ovšem už nedodali, že když Gauss během chviličky odpověděl, tak v něm jeho učitel rozpoznal matematický talent. Dnešní průměrný učitel matematiky na české škole by mu dal poznámku „Je drzý!”, popřípadě by ho označil za provokatéra.

Pamatuju se na krušné dny ve druhé nebo třetí třídě, kdy se začaly probírat matematické záludnosti, jako třeba 7-12=? Správná odpověď na tento zapeklitý příklad byla podle učitelky "To nejde!" a já, když jsem tvrdil, že je to přeci mínus pět, tak jsem sklidil posměch spolužáků a ironickou poznámku od učitelky, že se nemám snažit být chytřejší než ostatní a že jsem odpověděl špatně. Její logika byla neúprosná: „Samosebou je to mínus pět, ale my jsme se to ještě neučili, tak proto to nejde!” Tuším, že se tenhle přístup nazývá Nevybočuj z řady!

Na střední škole to bylo o něco lepší... I když například zkoušky z matematiky, alespoň pokud si je pamatuji, byly především zkouškami znalostí elementarního počítání a vzorečků. Člověk nabyl dojmu, že matematika je založena na pamatování a odvozování vzorců že je vyhrazeno učitelům.

A ještě postscriptum: Když jsem před nedávnem sledoval zastánce a odpůrce povinné matematiky u maturity, zjistil jsem, že jde o klasický spor mezi filology a matematiky, dokladovaný například již Jaroslavem Žákem. K tomuto sporu dodávám: Matematika je jazyk!
Pokud bude někdo argumentovat např. slovy: „K čemu je dobrá matematika v běžném životě?” odpovídám: „Integrály samosebou k ničemu... Ale matematické myšlení je nespornou výhodou.” Osobně jsem zjistil, že lidé, kteří ovládají matematiku, se dokáží také lépe vyjadřovat slovem. Matematika totiž není počítání s čísly, jako spíš umění abstrakce, umění převést si situace a jevy z reálného světa do symbolů a vztahů mezi nimi. Matematika učí pracovat s představami a dovoluje deduktivně odvozovat nové skutečnosti od známých. A v neposlední řadě učí matematika logice.




Víte, co české škole vyčítám nejvíc? To, že kdejakému s prominutím retardovi se věnuje extra péče, jsou pro ně zvláštní školy, extra třídy, ovšem pro děti s opačným problémem není NIC. Například já jsem se při hodinách matematiky (a nejen té) nudil, protože jsem látku většinou znal „dopředu”. Tak pro mne byla škola jen otrava, nijak nemotivující, naopak ubíjející (viz historka výše)... A když ostatní děti slabikovaly „M — Á — MÁ — M — E — ME ... MÁME”, co jsem měl dělat? Já si v té době četl plynně Čtyřlístek a pohádkové knížky...

Takže říkám, že to, co umím, umím i přesto, že mne to učili ve škole...


Zadal Arthur Dent, 02.09.2003 11:24:53, 22 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://blog.maly.cz/tb.php/398

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

Vim o čem píšeš. - White dog (web)

Měl jsem to štěstí, že jsem v první třídě na základce měl vynikající učitelku, které nevadilo, že umím číst od 4 let. Ovšem ve druhé a zvlášť ve třetí třídě jsem narazil na (s odpuštěním) krávy, které bych i po mnohal letech nejraději nakopal do pr..le.
    

Re: Vim o čem píšeš. - ailyn (web)

já čtu taky už od předškolního věku (místo čtyřlístku jsem louskala barbánka) a když se násve druhé třídě učitelka zeptala, jestli něco čteme, všichni říkali "čtyřlístek" "kačera donalda" a tak. já řekla "vinnetoua" a ta *** mi tak vynadala, jako kdybych četla playboye.
bohudíky jsem měla v páté třídě možnost přestoupit na osmileté gymnázium, kde je to "snesitelnější". ale myslím, že tohle by mělo být umožněno dětem už dříve - a to nemluvím o těch drahých soukromých školách, keré tento problém "řeší".

ps: s tím "ale to je přece -5" jsem se taky setkala (i se stejnou reakcí {big grin}. tyhle učitelky jsou holt pozůstatkem socialismu, co s nimi???
    

Re: Vim o čem píšeš. - Arthur Dent (web)

Asakra... Když si uvědomím, že jsem (pokud údaje na Tvém webu nelžou) dvakrát starší, tak je to fakt ... jaktoříctslušně... na nic.
    


souhlas - didactylos

Matematika je nejobecnější, ale také nejkrásnější jazyk. A vůbec, bez algoritmizace člověk žít vlastně nemůže, i když si toho třeba není vědom, takže většinu svých filosofických kolegů v jejich odporu k matematice vůbec nechápu.
    


nejsem si jist - svetlo

jestli bych tvrdil to o lepsim vyjadrovani slovem. Troufam si rict ze nejsem v matematice tak spatny (preci jen mam vystudovanou techniku), ale me vyjadrovani slovem je na dost nizke urovni {smile}
    


matamatika a logika na ústavu jazykovědy - didactylos

Na ústavu jazykovědy FF MU se matematika a formální logika vyučuje, v základním kádru vyučujících jsou dva docenti, původem matematici z MFF UK, teď obecní jazykozpytci. A navíc jsou jejich přednášky zábavné, je s nimi legrace. Takže se opravuji, všichni filosofové nejsou proti matematice zaujatí.
    


Matematika x počítání - mYchal

Souhlas! Sice jsem jednou z těch potrefených hus, která se profilovala humanitně, neb jí nešla matematika, ale napadá mě pár věcí:
- na střední škole jsme měli na matematiku výbornou kantorku, jejíž učitelské kvality nelze negativně hodnotit tím, že většina z nás byla na matematiku natvrdlá,
- asi bych nikdy nevydával za přednost, že matematice nerozumím - prostě tím směrem nemám vyvinuté abstraktní myšlení. Moje smůla.
- uvědomuji si, že matematika nejsou jen čísla. Sčítání, odčítání, násobení a dělení jsou mechanické činnosti, nikoli matematika (nekamenujte mě, je to můj názor).
- schopnost formulovat, umění abstrakce atd. není IMHO závislé na rozvoji "matematického" myšlení - tady bych s autorem asi nesouhlasil
    

Re: Matematika x počítání - Arthur Dent (web)

K tomu poslednímu bodu: Netvrdím, že schopnost formulovat je závislá na matematickém myšlení (zjednodušeně), tvrdím, že mezi matematickým myšlením a uměním abstrakce apod. je určitá korelace., tedy že lidem, kterým jde dobře jedno, půjde nejspíš dobře i druhé. Ne že by jedno bylo druhým podmíněno.
    


Re: Matematika x počítání - saybye (web)

Nikoliv kamenovat, ale ověnčit vavříny bys Za ten výrok Zasloužil.

Jakmile mi totiž někdo položí otáZku:"Ty studuješ matematiku? A co tam prosím tebe pořád počítáte???" jdu do kolen...
    

Re: Matematika x počítání - Tokugawa (web)

Jako když se jeden pan historik vystudovaný na UK zeptal mé ženy vystudované na FTVS: "A to děláš diplomku a státnice z kotrmelců, že?"
    

Re: Matematika x počítání - wake (web)

ad matematika x jazyk - od jiste urovne inteligence jde o tutez schopnost nasmerovanou jinudy. jsem presvedcen, ze (jako clovek s sesti semestry informatiky) jsem schopen pochopit strukturu libovolneho jazyka - pokud tomu venuji dostatek usili. stejne tak moje sestra (v patem rocniku na ff/cj/fr) je schopna pochopit princip libovolne matematicke myslenky, pokud tomu venuje dostatek usili.
ad FTVS - (warning: stupid question) - z ceho se teda dela statnice na FTVS ? z anatomie ?
    

Re: Matematika x počítání - Arthur Dent (web)

Ad FTVS (warning: stupid answer): Z dějin tělovýchovy v českých zemích s přihlédnutím k Sokolu, z fyziky (vypočítejte ideální úhel odrazu cvičence, který hodlá přeskočit kozu, váží 75 kg a je nadprůměrně nešikovný, odpor vzduchu zanedbejte), z lékařství (např. Popište ošetření otevřené zlomeniny holeně, vzniklé při žákovském fotbalu) a z testu z psychologie (Pokud někdo nevyšplhá po laně, jaké vhodné jedovatosti zvolíte, aby se celá třída co nejlépe bavila při pohledu na ubožáka a on sám se cítil co nejvíce ponížený?)

Alespoň takový mám dojem ze svých učitelů TV. {smile}
    


Re: Matematika x počítání - mYchal

Asi jsem to neformuloval tak, jak jsem zamýšlel: Sčítání, odčítání, násobení a dělení (i z hlavy) mi nedělá problémy - jenže právě to jsou mechanické postupy, cekem snadno naučitelné. A naopak když přede mne onehdá kamarád předhodil úlohu o pohybu a dělení mnohočlenů (látka tak pro první ročník SŠ), byl jsem v koncích. Myšlení rozvinuté tímto směrem mi prostě chybí. Jinými slovy naučil jsem se spočítat, že (2+1)*(2-1) je 3, ale vyabstrahovat z toho obecně že (a+b) * (a-b) je a na druhou - b na druhou, to už nedokážu, to jsem se namemoroval.
    


Tak uz se nelitujte, pane - alena

Mně osobvně nejvíc uchvátil výrok našeho matematika, že křivky mající styk 2. a vyššího řádu, by se měly jmenovat kopulační. (když se ty předtím jmenují oskulační). Jinak nechápu, proč skuhráte, měl byste skákst metr vysoko, že víte to, co většina národa ne a máte výhodu. Tak to vidím já, vědomá si toho, že na všechny jevy se Gaussovo rozdělení aplikovat nedá. Ale fakt mně vzrušujou prvočísla.
    

Re: Tak uz se nelitujte, pane - Arthur Dent (web)

Pokud vás prvočísla vzrušují, předpokládám, že tenhle odkaz vás naprosto odrovná: http://members.surfeu.fi/kklaine/primebear.html

Jinak - nelituju sebe. Lituju všechny ty promarněné talenty, co byly udupány okrajema v sešitu a podobnýma stupiditama...
Před nedávnem jsem totiž koukal na TV a tam jeden takový případ ukazovali. A já si vzpomněl na tu N*U*D*U ve škole a říkal jsem si, že bych dneska možná mohl vědět ještě víc... {smile}
    

Re: Tak uz se nelitujte, pane - alena

okraje a podobné stupidity jsou tu jako test dětské odolnosti. Talent se ušlapat nedá, musí projevit svou sílu a vytrvalost. Navíc, od čeho jsou tu rodiče? Ti jsou zákonní zástupci klientů vzdělávacího systému a musejí se tak chovat. Oni to ti učitelé nevědí, protože v tom jedou dlouho, musí přijít rodič a říct : Takhle ne! A ne se předposraně krčit na třídní schůzce v lavici a servilním úsměvem odpovídat frau učitelce na její invektivy vůči jeho dětem. "Pořád zapomíná pomůcky!"
    


No, já patřím k těm... - Alraune (web)

kdož při představě hodiny matematiky omdlívali. Poslední, co jakž takž vstopilo do mého světa, jsou soustavy rovnic o dvou neznámých. Celou středoškolskou matematiku se mi podařilo ignorovat (částečně jsem jí nevnímala díky alkoholovému oparu, v kterém jsem se ráno vznášela).
Vnímám problém opačně... ten, kdo chápe matematiku, je pro svět "chytrý", ten, kdo fabuluje, je neschopný idiot. Nevím, jestli odpor k matematice je následkem výuky, nebo přirozeným vyústěním faktu, že při matematice se nedozvíte nic o citovém a zejména pohlavním životě čísel {smile}
Snad jen A, B a C z Literárních poklesků by tomu mohli dát nějaký lidštější rozměr. {smile}
    

Re: No, já patřím k těm... - Arthur Dent (web)

To že se v matematice neučí o pohlavním životě čísel je dáno tím, že učitelé (a zejména učitelky) matematiky jsou bezpohlavní bytosti. Proti nim žijí i A, B a C bohatým erotickým životem. {smile}

A "chápat matematiku" a "matematicky myslet" je rozdíl.
    


Re: No, já patřím k těm... - pixy

Já na to šel přes mnemotechniku - pro svou exmanželku, když ještě učila, jsem vyrobil několik takových. Dodneška si pamatuju poučky pro sestrojování kružnic opsaných a vepsaných trojúhelníku:

Trojúhelník ABC
s kružnicí "k" zaplet' se.
Rozpůlil si všechny úhly,
když ji objal celý ztuhlý.

Aby se tak nenadřel,
tak si fintu vymyslel:
Kružnicí sám objímán,
sestrojil si osy stran!

Blbina, ale díky tomu si to dodneška pamatuju sám... {smile}
    


Naflasták - pixy

Že vůbec něco dodávám... Se mnou se učitelky na ZŠ taky něco natrápily - sice samý jedničky, ale poznámky, důtky (jednu z mých žákovských z tušímže 5. třídy [ten rok jsem jich měl asi patero] měla máma schovanou ještě mnoho let. Bohužel se někde ztratila. Byla hustě popsaná poznámkami psanými červenou propiskou přes jednu i více stran. Jedna třeba začínala: "Váš syn se na dnešek asi mizerně vyspal... "). Taky jsem si v první třídě četl verneovky. Taky jsem se celou docházku nudil. Pamatuju jen na jedinou osvícenou učitelku, co mi dávala náročné hlubokomyslné příklady, abych nerušil. Taky mi vadí, že nejsou extra školy pro podobně postižené...

A musím říct, že nejvíc lingvistů, jazykozpytců a umělců jsem potkal právě na matfyzu. Asi na tom něco bude... BTW, největší perličkou našeho ročníku byli dva spolužáci, kteří nás opustili: jeden přestoupil na teologii (což v roce '87 bylo NĚCO), zatímco druhý na AMU. A rozhodně to nebylo proto, že by jim matematika nešla - spíš naopak. Dokonce si troufnu tvrdit, že na matfyzu je dvakrát víc aktivních muzikantů než na fildě{wink} Třeba takový Martin Kumžak (jazzový pianista i klávesista u Kotvalda, nastudoval a dirigoval u nás většinu slavných muzikálů) je zrovna takový ex-matfyzák{wink} Půlka Žalmanova "Spolu" jsou mí spolužáci (a celá Devítka), skupina Ca Va jakbysmet a další...

Ale přitom si myslím, že povinně diktovat matematiku, dokonce nařizovat státní maturitu z ní je nesmysl. Někteří lidi prostě nemají abstraktní myšlení právě tohoto druhu, naučit se nedá - a přitom jsou určitě dobří v něčem jiném...
    


 - JM

Ahoj, to je téma!!! co takhle kdybych zareagovala, že na tom má možná i zásluhu/vinu rodina? myslím, že tam, kde se kromě většího či menšího počtu vkladních knížek vyskytovalo už jen pár rozdrbaných pozůstatků z dob kdy "děti byly malé" to tak jednoduché se samovděláváním nebylo jako tam, kde byla vkladní knížka jedna, ale veškeré sváteční příležitosti se neobešly bez knížky. m.
    


Souhlas - Jerry (web)

Souhlasím s váma se všema! Je to přesně tak! Sám bych to nevystihl lépe... A teď si představte, že nám chtěli zrušit osmileté gymnázia...
    
HotLinks
Zpět na článek