.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

24.04.2003



Internet je bezesporu jedinečné komunikační médium — rychlé a otevřené. To chápou nejen ti, co ho používají jako zdroj informací nebo zábavy, ale i marketingoví pracovníci a obchodníci vůbec, takže se obě největší části internetu (web i mail) staly reklamní arénou. Otázkou ale je, do jaké míry jsou ochotni uživatelé reklamu snášet.
Když si člověk jen tak surfuje, asi ho reklama nijak neobtěžuje (když pominu čas na její stahování). Já osobně ji podvědomě filtruji, zarazím se jen když je něčím vyjímečná — nápaditá, vtipná a podobně. Ale i zde platí, že se člověk brzy nasytí a jeho „práh pozornosti” se posune nahoru. Tohle reklamní odborníci dobře vědí a proto se snaží na tu svoji reklamu upozornit za každou cenu — vyskakovacími okénky, tím že se rozbalí přes velkou plochu, zvukem... A tady podle mně začíná reklama obtěžovat. Když hledám nějakou informaci a vyhledávač na mne nejdřív začne křičet a přes kus obrazovky se objeví reklama na půjčku, je mi to nepříjemné, zdržuje mne to a rozčiluje. Je to jako bych volal na informace, kdy mi jede vlak do Postoloprt, a musel nejdřív vyslechnout reklamu na prací prášek.
Stejně tak mail — pokud máte mailbox třeba na centru, tak víte, že za každým vaším mailem se objeví malá reklama. To je ještě snesitelné — máte schránku zadarmo a provozovatel ji musí z něčeho zaplatit, tak vám do vašeho mailu přidá dva řádky textu s reklamou. Problém je s tzv. spamem, s reklamou, kterou dostanete od někoho přímo do vaší schránky — obtěžuje, rozčiluje a zahlcuje síť. A stejně jako u reklamy na WWW stránkách je i tahle stále agresivnější a vlezlejší.

Nemohu si pomoci, ale mám dojem, že takovéhle chování zadavatelů reklamy (ano, dávám vinu jednoznačně jim!) povede k tomu, že čím dál větší část uživatelů začne své maily filtrovat namísto blacklistem nějakým whitelistem, tedy seznamem adres, ze kterých si přejí poštu dostávat. Technicky to možné je a myslím si, že je to cesta. Budeme mít jako doteď dvě schránky, jednu soukromou, druhou veřejnou, a na soukromou pustíme jen maily od těch, komu důvěřujeme. A co se týče webu, domnívám se, že ti, kterým reklama opravdu vadí, nakonec vytvoří paralelní web, jakýsi webový underground, kde bude maximum informací a nulová komerce. (Napadá mne zjednodušující příměr — taková ČT2 vedle Novy.) A zároveň s rostoucí vlezlostí reklamy začne narůstat počet uživatelů s vypnutým JavaScriptem, bez Flashe, s reklamními filtry a s potlačeným otvíráním nových oken.

Jaký je váš názor? Můžete se vyjádřit v komentářích.


Zadal Arthur Dent, 24.04.2003 16:03:54, žádný komentář...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://blog.maly.cz/tb.php/74

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
HotLinks
Pokud bude váš příspěvek obsahovat podezřelé HTML značky nebo vulgární slova, nebude přidán!
Pokud napíšete http://... nebo ftp://..., bude z toho vytvořen odkaz.
WARNING: This pages uses anti-spam software blogspam.
VAROVÁNÍ: Tyto stránky používají protispamový program blogspam.