.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

15.05.2004



Už několikrát jsem se tady zabýval chováním lidí, vždy to vyvolalo podivný flame, takže teď se pouze zeptám na váš názor.

Situace byla následující: Jel jsem autem a přijel jsem na křižovatku se semaforem. Byla červená. Na té křižovatce jsou tři pruhy vedle sebe. Dva pro jízdu rovně a jeden pro odbočení doleva.

Stál jsem v prostředním pruhu. Po mé levé straně, tedy v pruhu pro odbočení doleva, stálo bílé auto.

Padla zelená, bílé auto nalevo ode mne se rozjelo (rovně) a zařadilo se přede mne.

Na další křižovatce ten člověk projel na červenou a řítil se dál. Předpokládám, že touhle dobou už někoho sejmul a leží ve špitále. Pokud ne, tak že se to stane během několika dní.

A proč to tu vlastně píšu? No, chci vám, čtenářům, položit zásadní otázku.

Jaké bylo chování toho řidiče?

Někdo může říct, že bylo čistě pragmatické a v pořádku. Pospíchal, nechtěl čekat za mnou, proto se zachoval pragmaticky, podle hesla „silnější přežije”, a zabral pro sebe místo, které bylo alespoň trochu volné. Což je strategie úspěšných, protože je evolučně výhodná.

Někdo může říct, že jeho chování nebylo zcela správné, že porušil dopravní předpisy, ale nikoho neohrozil (včas jsem šlápnul na brzdu), takže nemá smysl se o tom ani zmiňovat a celý tenhle příspěvek je o ničem.

Někdo může říct, že neví, o co mi jde, že jenom někomu závidím silnější auto a větší řidičskou zručnost, a že to píšu proto, že mě předjel.

Někdo může říct, že šlo o čuráka, který si myslí, že je King Of The Roads, který si myslí, že se na nikoho nemusí ohlížet a který řídí stylem „JÁ jedu, do ostatních je mi hovno, ať uhnou!”

Co si myslíte vy?

Tento příspěvek není zamyšlení nad úrovní řidičů, ale spíš nad legitimitou určitého druhu chování, které by se dalo popsat slovy: „No a co že to je proti předpisům? Pouze jsem využil volného prostoru pro své potřeby, to je evolučně úspěšnější strategie!”. Svůj názor prosím vyjádřete v anketě.

PS: Nepřeju si flamewar v komentářích. Děkuji.

PPS: Smooth v diskusi upozornil na to, že jsou i pravidla, která se příčí zdravému rozumu nebo spravedlnosti. A má pravdu v tom, že taková pravidla jsou problémová a lpění na nich může být kontraproduktivní. Ovšem opět je tu zásadní otázka: Kdo bude arbitrem „přes pravidla”, kdo určí, co je nesmyslné pravidlo? A pokud je to opravdu nesmysl, kdo ho změní? A je třeba ho měnit nebo rušit, když ho stejně nikdo nedodržuje?


Zadal Arthur Dent, 15.05.2004 15:41:26, 26 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://blog.maly.cz/tb.php/881

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

i pravidla jsou problem - smooth (web)
(15.05.2004 16:39:22)

protoze obcas narazi na realitu nebo obecne chapani spravedlnosti. prestoze je chovani nerespektujici pravidla buranske, clovek chape (obcas podporuje a nekdy i porusuje) pravidla, ktera se prici zdravemu rozumu nebo jeho chapani spravedlnosti...
    

Re: i pravidla jsou problem - Arthur Dent (web)
(15.05.2004 16:51:15)

Ano, s tím souhlasím... Ale tohle není ten případ. Pravidlo "nepřejíždět plnou čáru", "z odbočovacího pruhu odbočovat" a "nejezdit na červenou" nijak nenarušují mé chápání spravedlnosti ani zdravý rozum.
    

pokud to ma byt - smooth (web)
(15.05.2004 17:12:27)

o tomhle pripade, pak to samozrejme neni tento pripad.
k dopravnim pravidlum se ovsem vaze jedna hezka vec - tak se dotykaji praktickych veci, ze diskuse o tom, zda je to pravidlo spravne nebo ne, jsou nekonecne. a priznejme si, pochybujeme o smysluplnosti mnoha dopravnich pravidel.
    

Re: pokud to ma byt - Arthur Dent (web)
(15.05.2004 17:29:25)

Teď si nevybavím příklad "nesprávného" pravidla... Poslední případ diskuse o "správnosti" jsem zažil, když mi kdosi tvrdil, že pravidlo "auto na kruhovém objezdu má přednost" je špatné, protože tím je vlastně dána nepřirozená "přednost zleva".

Spíš než "nesmyslnost pravidla" vídávám "nesmyslnou aplikaci". Vysvětlím...

Můj názor je takový: Jsou pravidla "bezpečnostní", třeba to, že se jezdí vpravo, plná čára se nepřejíždí, dvojitá plná už vůbec ne, na červenou se nejezdí, do zákazu vjezdu se nejezdí atd.

Další jsou "jen slušnostní" - Neparkuje se v křižovatce; když jsou dva pruhy svedeny do jednoho, platí pravidlo zipu; ztlum dálkové, když proti tobě někdo jede; ve tmě nebo blbém počasí sviť; jeď tak, abys nikoho neomezil...

Je možné diskutovat o tom, zda na nějakém konkrétním úseku je nutná plná čára, proč je někde stopka nebo proč jinde není. Ale není možno diskutovat o tom, jestli je na stopce nutné zastavit!
    

Re: pokud to ma byt - Roj (web)
(16.05.2004 11:07:16)

Pravidlo prednosti zprava je nesmyslne a je vylozene proti-bezpecnostni. Doprava je z auta jezdiciho vpravo horsi vyhled nez doleva. Asi vzniklo v Anglii.
    

Re: pokud to ma byt - Arthur Dent (web)
(16.05.2004 12:25:19)

Hmmmmmm... Pravidlo přednosti zprava má tuto výhodu: Když přijedu ke křižovatce a hodlám ji přejet napřímo, musím kouknout vlevo i vpravo. A protože je doprava hůř vidět, musím si trošku do křižovatky najet, abych viděl. Přednost zprava zabrání autu zleva, kterému jsem najel do dráhy, aby mě sejmulo. {smile} Jinými slovy: Pokud doprava není vidět z kraje křižovatky, dovoluje mi přednost zprava najet si třeba do půlky silnice.

Pravidlo přednosti zleva by vyřešilo akademickou diskusi o přednosti na kruhových objezdech. {smile}

No, ale i když je toto pravidlo diskutabilní, je nutné ho dodržovat v zájmu svém i ostatních...
    

Re: pokud to ma byt - Roj (web)
(17.05.2004 10:51:36)

Podle me jsou nove kruhaky budovane jen a jen z duvodu zpomaleni dopravy. Ze stejneho soudku je i odstranovani mistnich uprav hlavni/vedlejsi a revitalisace pravidla prave ruky.
Ale ono prijde par smrtaku a kruhaky se zase budou bourat a znacky vracet.
Jen penize na skutecne opravy silnic nebudou nikdy, protoze se vyplytvaji na budovani/predelavani/bourani kruhaku. Viz Nove mesto u Chhlumce n.C.
    

Re: pokud to ma byt - Vlk (web)
(18.05.2004 08:22:11)

Tak s tim moc nesouhlasim - kruhak spise pomaha doprave oproti svetelnym krizovatkam. Teda pokud projektant nevymysli takovou vec jako je dvouproudy kruhak v Koline (dvouproudy, nikoliv s odbocovacimi pruhy).
    


Re: pokud to ma byt - Radek
(17.05.2004 11:02:38)

Ano, ale pokud by byla přednost zleva, dostalo by se to do konfliktu s předností protijedoucích vozidel. Takto, pokud odbočuji doleva, dávám přednost všem po pravé ruce, tedy i protijedoucím. To je ted důvod. Např. pokud je křižovatka pěti ulic, nešlo by to řešit, takhle je to jasné.
    

Re: pokud to ma byt - Roj (web)
(17.05.2004 17:18:39)

To je pravda.
Takze problem lze resit jen mistni upravou a stavenim krizovatek tak, aby to slo definovat jednoznacne.
    


Názor - cezam (web)
(15.05.2004 22:25:55)

Já si myslím, že šlo o čuráka, který si myslí, že je King Of The Roads, který si myslí, že se na nikoho nemusí ohlížet a který řídí stylem "JÁ jedu, do ostatních je mi hovno, ať uhnou!"
    


Ještě jedna možnost - Jamesek (web)
(15.05.2004 23:26:22)

no možná se blbě zařadil a pak to zkusil takhle zpravit (ale podle toho co arthur psal tak to bude jedna z těch předchozích variant) ...
Píšu to jen proto, že už se mi to jednou také povedlo. Jeli jsme v neznámém městě a z druhého průběžného pruhu byl najednou pruh odbočující vlevo. Stál jsem jako první a potřeboval jsem jet rovně, odbočení by byla zajížďka hodně veliká. Počkal jsem tedy na zelenou a šlápl co to dá, ať se stihnu zařadit vpravo do pruhu než potkám auto stojící naproti. Vyšlo to, ale nic záviděníhodného. Počkat než projedou všechny auta vpravo nešlo (to by mně asi ti za mnou ukamenovali :/ ..
Co by jste dělali vy? Chci jenom podotknout, že jindy jezdím normálně a bezpečně, dodržuji i ty pravidla slušnosti a snažím se být ohleduplný ... tohle byla jedna z naprostých vyjímek ...
    

Re: Ještě jedna možnost - Arthur Dent (web)
(16.05.2004 00:50:35)

Stalo se mi to asi dvakrát. Jednou se mi povedlo uprosit řidiče vedle mne, a ten mě pustil, podruhé jsem HOLT jel delší cestou a nadával jsem jak špaček... {smile} Za blbost se platí, ale radši za ní zaplatím litrem benzínu než životem svým či někoho jiného.
    


Re: Ještě jedna možnost - Egi (web)
(16.05.2004 01:01:00)

Hmm, Artie byl rychlejsi, zrovna jsem se Jameska chtel zeptat, koho balamuti tim, jakej je jindy slusnak. Pokud jenom sebe, pak ano, takovych pomylencu je vic, ale pokud veri, ze mu to uveri nekdo jiny, tak to uz je na povazenou.
Samozrejme, jenom tentokrat, jindy se chovam ohleduplne, kecy kecy kecy. A proc ho nenapadlo se treba gestikulaci zkusit domluvit, nebo to tomu vedlejsimu aspon oznamit, aby vedel, co se bude dit? Nevim proc, ale nejak tomu neverim.
    


Boha jeho, - Egi (web)
(16.05.2004 01:49:06)

tohle mi, kuwa, hosi nedelejte pred spanim, ja pri sve obrazotvornosti ted vidim pred ocima Jameska, jak stoji pred nejakou Bozi prestupkovou komisi a rve jim tam do palic ty svy kliny:
"Vite, ctihodnosti, ona to byla vlastne mejlka, jenom takova vyjimka, jindy jsem jezdil normalne a bezpecne a dodrzoval i takovy ty pravidla slusnosti, i ohleduplny jsem se snazil bejt. Hmm, muzu ja snad za to, ze ten dedula vedle mne nemel takovej postreh? To mel tusit, ze se mu tam hodlam nasomrovat, a ne to napalit do mne a zabit nas voba. Jenomze ten uz to mel stejne za par, ale reknete, jak k tomu prijdu ja? Takovej ohleduplnej jindy a pri jedine vyjimce narazim na takovyho trotla."
Hmm, asi by to moc neobstalo, co?
Rekl bych, ze se za treba lonskej rok na nasich silnicich vyvrazdilo hezkejch par stovek ridicu, a urcite vsichni jezdili "jindy normalne a bezpecne a dodrzovali i ty pravidla slusnosti", tohle byla u kazdyho "naprosta vyjimka", ponevadz by to byla ukrutna zajizdka.
Hnus.
Jak rikal jeden muj literarni oblibenec: "Vyjimka, mily Watsone, vyjimka vyvraci pravidlo."
    


Tak panacku, - Egi (web)
(16.05.2004 00:28:54)

nemlich to samy se mi stalo presne dneska (ze soucasneho pohledu tedy vcera), s tim rozdilem, ze u mne to byl stribrnej ofrout a na dalsi krizovatce uz mel zelenou, jde o ten pruh, pochopitelne.
Pomijim variantu, ze jel (ci nekoho vezl) treba do nemocnice nebo neco podobneho, v takovem pripade by slo o stav nouze, kteryzto ho i pred zakonem ospravedlnuje.
Samozrejme se muze stat, ze se clovek blbe zaradi a pak to takhle spravuje, ovsem to je pak stejny zmrd, jako by to udelal umyslne. Vysvetluje, neomlouva. Nikdy nevi, co provede ten vedle nebo ten naproti. Ohrozuje.
Proste se tohle nedela. Takovej vometak se tim pak jeste nejlip vsem chlubi, jakou na to ma flignu, odkouka to od neho nejakej pubertalni zmetek, kterej si mysli, ze takovyhle chovani je normalni ci co, pak si koupi motorku a jsou to takovi ti potencialni darci organu, zrovna jeden takovej se o mne dneska malem zastavil.
Kdyz se takovihle hajzlove nekde zabiji, jenom dobre jim tak. Jeste se o nich v novinach napise, ze se stali "obeti" nehody. Kdepak, prdlajs obet. Takovej vznesenej vyraz je vic, nez si podobnej kokot zaslouzi.
    

Re: Tak panacku, - Arthur Dent (web)
(16.05.2004 00:55:48)

Slyšel jsem mladého (asi 22 let) zmrdíka, který se chlubil tím, že jel přes vesnici 160. A když ho za vsí zastavili policajti, tak že to měl na háku, že jen vytočil "kouzelné číslo", tam se ozval velmi vysoký policejní nadřízený a policajtům nakázal, ať dotyčného pustěj.

Nevím, já v kůži těch policajtů nebyl, ale kdyby měli odvahu, tak to mohlo odstranit jednoho ksindlíka ze silnice a jednoho z vedení Policie ČR.

Ale třeba jim křivdím, třeba jen pragmaticky usoudili, že je lepší být policajt a pustit mladýho hajzla (a doufat, že se zabije sám a nevezme nikoho s sebou) než stát za dva dny ve frontě na pracáku.
    


 - Gaijin (web)
(16.05.2004 15:53:39)

V Japonsku je totozny system zrcadlove obraceny, tj. jezdi se nalevo a plati prednost zleva. Kruhovy objezd nevim, nejak jsem ho tu jeste nezaregistroval. Vsichni jezdi velmi ohleduplne, pri zdejsi hustote osidleni uz by se jinak davno pomlatili, ale pravidla se take nedodrzuji stoprocentne - chodci na cervenou zcela bezne, kdyz zrovna nic nejede.
    


Můj malý postřeh - Maggie (web)
(17.05.2004 10:11:37)

Už pět měsíců jezdím denně. A za tu dobu jsem mohla být mrtvá 4x, přizabitá 10x, z toho dva případy nebyly jen vina druhého řidiče{smile}. Vede mě to k úvaze, že jsou lidé(?), kteří NEPŘEMÝŠLÍ. Prostě jedou. Tuším, že to byl Hoschl, kdo většinu národa označil za primitivní.
    


He.. - Ebo.. (web)
(17.05.2004 10:26:38)

Je to ten stejnej magor, kterého jsem potkal na jedné křižovatce. Ještě než blikla zelená, byla slyšet blížící se sanitka jedoucí v opačném křížení té křižovatky.Blikla zelená a auto předemnou zastavilo (ligicky nevjíždět do křižovatky a neblokovat průjezd)..já jsem se s kolem ani nehnul.. a najednou třetí auto ..řev motoru..a z pootevřeného okénka jsem jen zaslechl.. kur*a vždyť je ještě daleko! ..a vtrhl do křižovatky.. Minul se se sanitkou cca. o tři vteřiny..

Tak jsem si jen řekl.. mít tu moc.. sebral bych mu papíry a už by je v životě nedostal zpět. A pokud by řídil bez papírů, už by se v životě nedostal z basy. Vlastnit auto, je jako vlastnit zbraň.
    


 - pixy (web)
(17.05.2004 12:36:26)

Vždycky si v takovýchhle případech říkám, když by to byl jen SEBEVRAH, tak zaplaťpánbů, jeď si, patří ti to, tu hubu si rozbij. Jenže většinou a pohříchu je to i VRAH. Ostatně jen proto tu ta Pravidla jsou, že...

BTW, co se týče kruháku, dodnes jsem nepochopil, proč dosud nikdo nezavedl jednoduché, pochopitelné a funkční pravidlo: při jízdě na kruháku povinně blikat doleva, při vyjíždění z něj doprava - kdesi to tak mají a přijde mi to geniální. Jinak je fakt těžko poznat, jestli ten přede mnou JEŠTĚ bliká, nebo UŽ bliká...

Jo, a chtěl bych vážně vidět nějaké statistiky o neefektivnosti kruhových objezdů. Já si je nemůžu vynachválit - kdekoli se předělala křižovatka na kruháč, je podstatně plynulleji průjezdná a bezpečnější. Opačné zkušenosti opravdu nemám. Já považuju kruhový objezd za geniální vynález.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(17.05.2004 13:00:51)

Nepsané pravidlo hovoří takto: Když najíždíš na kruhák, neblikáš. Když z něj sjíždíš, blikáš doprava. Pak je naprosto jasno. Navíc jsou kruháky, co mají třeba víc pruhů nebo "zkratky" mezi sousedníma přípojkama, tam je rozdíl mezi "neblikám", "blikám doprava" a "blikám doleva" docela zásadní.

"kdekoli se předělala křižovatka na kruháč, je podstatně plynulleji průjezdná a bezpečnější" - no, ne tak docela. Problém je v tom, že spousta řidičů (ale už se to lepší) prostě na kruhovém objezdu neumí jezdit.

Jo a taky jsem viděl šílence, co se vřítil na kruhový objezd rychlostí 90km/h... Ten má na přímé křižovatce jakous takous šanci, že projede, ale na kruháku se vymlátí. Jako eliminace podobných debilů je to dobrá věc...
    

Re: - NZNamy (web)
(17.05.2004 16:08:16)

Problém je právě v tom, že jde o nepsané pravidlo... Taky mám občas problém s blikáním, protože prostě najíždím doprava - a tedy automaticky zapínám pravý blinkr...

Jinak přednost na kruhovém objezdu je nejprimitivnější logickou úvahou zcela jasná (mě jen není jasné, že je to právě tento důvod, proč to tu zatím nikdo nezmínil - nebo je to až tak jednoduché, že to nikoho nenapadlo? :o).
Když má přednost auto na kruháku, tak se kruhák nemůže NIKDY zablokovat (pokud jej auta nechtějí zablokovat úmyslně, tj. krouží stále dokola). Pokud by se měla respektovat přednost zprava, nedalo by se po kruhovém objezdu plynule jet a tím by postrádal ten smysl, kvůli kterému byl vymyšlen.

ad eliminace šílenců: PŘESNĚ TAK! Tady prostě MUSÍŠ zpomalit (a plynulé to může být dostatečně).
    

Re: - Arthur Dent (web)
(17.05.2004 18:18:11)

Ten důvod je samosebou první, který každého (nebo alespoň toho, kdo má aspoň trochu logické uvažování) napadne.

Jo a pokud jste někdo byl v Paříži: Vzpomeňte si na kruhový objezd okolo Vítězného oblouku, kde jezdí Francouzi ve čtyřech pruzích (nikde nejsou značené), všichni se usmívají a jedou. Být něco takového v Čechách, tak je tam denně pět nehod a tři vraždy.
    

Re: - Martin (web)
(27.07.2004 10:00:13)

Ale co me zase v Parizi dost vydesilo, kdyz jsem na kruhaku u opery prijel znicehonic k tlusty bily care, tak kouknu nahoru a tam semafor a na nem cervena.
    


Re: - Roj (web)
(18.05.2004 00:21:08)

Jizda po kruhaku porad dokola patri mezi mou oblibenou kratochvili. Efektu se dosahne tim, ze se domluvi ridici dvou a vice aut (podle prumeru kruhaku) Ve Vsetine staci 2 auta, na Kulataku v Prase se nas musi domluvit 15.
Podle minimalniho osob lze posuzovat smysluplnost kruhaku.
U kulataku je myslim koeficient smysluplnosti > 1
Rovnez u kruhaku u HK -ale jen toho puvodniho na Jaromer-Horice. Tez U Arles a Montpellier jsem objevil kruhaky > 1
Jinak je toto cislo v CR <<1
Pixy zrejme jezdi krizovatky zasadne po vedlejsi silnici. Pak ma pravdu {smile}
    
HotLinks
Zpět na článek