.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

23.11.2004



Nikoli zásuvka jako šuplík, ale zásuvka jako rozvod...

Když jsem byl malý chlapec, žil jsem v domnění, že v zásuvce máme 220 voltů. A žil jsem v něm až donedávna. Jenže tuhle mi někdo, už nevím kdo, povídal: „My tu nemáme dvěstědvacet!”

Byl jsem zaražen a následně poučen, že v zásuvce je přeci 230V. Že je to napsaný na nových spotřebičích, to jsem si všiml. Ale říkal jsem samozřejmě „zapojím to na dvě stě dvacet” — a nejen já. Říkají to skoro všichni. Možná proto, že „dvěstětřicet” nezní tak hezky.

Pátral jsem po tom, kdy se tahle změna odehrála a kdy nám do sítě přitopili těch deset voltů... Prý nikdy. Prý za socialismu bylo v zásuvce 210 — 240 voltů, a v rámci sbližování s Evropou se to PROSTĚ jen ustálilo na těch jinde obvyklých dvou stech třiceti. A prý to teď rozvodné závody i dodržují a dokonce má ono napětí i kmitočet 50Hz!

To je jistě chvályhodné, ale starého psa novým kouskům, jak známo, nenaučíš. Pro mne to je stále 220...

Navíc by mne zajímalo, jestli i vedení vysokého napětí 22kV je ve skutečnosti 23kV.

A taky by mne zajímalo, co se o tomhle tématu teď učí děti v prvouce...


Zadal Arthur Dent, 23.11.2004 17:56:07, 31 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://blog.maly.cz/tb.php/1208

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

Voltmetr - Sokolík (web)
(23.11.2004 18:06:28)

V tom případě doporučuji voltmetr do zásuvky a možná se budeš ještě divit... {smile}
    


hmm - Cid (web)
(23.11.2004 19:19:42)

Hehe se nekdo probudil koukam {smile} Chlape hlavne nikde nerikej jesli mas elektro vzdelani aby ti ten diplom nesebrali {smile}
    

Re: hmm - Arthur Dent (web)
(23.11.2004 19:48:00)

Nemám. Nemám ani "vyhlášku 50", takže není co by mi sebrali. A pokud se někdo tímhle nezabývá, např. profesně nebo zájmově, tak nevěřím tomu, že by o tom věděl - na to jsem se nemusel probouzet.
    

Re: hmm - White Dog (web)
(23.11.2004 22:06:24)

Já mám (měl jsem) "vyhlášku 50" a elektrice nerozumim (a nerozumněl jsem) ani zbla. Proč se říká "ani zbla"?
    


ale změna proběhla - noname (web)
(23.11.2004 19:21:10)

opravdu ta změna proběhla. Za komančů to opravdu bylo někde okolo 220 a pak se to změnilo. Změnily se i nějaké další parametry, před pár týdny jsem se to učil na ČVUT ale jaksi se mi to zatím vykouřilo z hlavy, musím se juknout do skript. Taky tomu říkám "dvěstědvacet", ale už pár let tohle vím, takže píšu "230V"
    

Re: ale změna proběhla - Arthur Dent (web)
(23.11.2004 19:49:04)

A to je právě to co mě zmátlo! Všichni stále říkají "dvěstědvacet", ale vono top už tak není.

A kdy ta změna byla?
    

Re: ale změna proběhla - Ťapinka (web)
(23.11.2004 19:53:36)

No, desetikoruně se říká pětka taky už pěkně dlouho a pomalu nikdo neví proč, takže věřím, že i "dvěstědvacet" se v jazyce českém do budoucna zachová.
    

Re: ale změna proběhla - Solvina (web)
(24.11.2004 00:19:33)

Ja vim proc se desetikorune rika petka. Ale nevim proc se stovce rika kilo. A nevim proc se tacu rika litr. {sad}
    

Re: ale změna proběhla - ofr (web)
(24.11.2004 07:25:49)

a pětikoruně bůra....
    


Re: ale změna proběhla - HUB (web)
(24.11.2004 16:53:53)

A proč se jí ríká pětka? Vysypej to...
    

Re: ale změna proběhla - jindřich (web)
(24.11.2004 18:10:40)

No protože kdysi to bývávalo pět zlatých - co zlatka, to dvě koruny.
    

Re: ale změna proběhla - Marian Kechlibar (web)
(28.11.2004 21:06:44)

A tahle zmena probehla nekdy v roce 1891 - aneb jak vypadaji "zbytky" po udalostech, ktere si uz nikdo nepamatuje {smile}
    


Vnesu trochu osvěty - yxen (web)
(23.11.2004 20:23:34)

Opravdu, dříve používal síť nn (nízké napětí) napětí 220/380 V - tedy 220 V fáze-zem (fázové napětí), 380 fáze-fáze (sdružené napětí). Přechod na soustavu 230/400 se uskutečnil po požadavku na harmonizaci se zbytkem Evropy - datum nějak nemůžu rychle najít. Rozdíl mezi fázovým a sdruženým napětím je VŽDY násobek odmocniny 3.
Síť vn (vysoké napětí) používá sdružené napětí rovné 22 kV, fázové je o odmocninu ze 3 nižší. Přenosové soustavy vvn (velmi...) pak maji sdružená napětí 110 kV, 220 kV a 400 kV.
Navíc tahle čísla jsou pouze nominální. Vlivem úbytku napětí na vodičích od transformátoru ke spotřebiteli je naměřené napětí pokaždé jiné, povolené odchylky jsou v cca 10 procent (tady je to složitější...) Takže i dnes můžete mít v zásuvce klidně 210-240 voltů - záleží jak dobře a jakým trafem jste připojeni. Trafa 110/22 kV mají skokovou regulaci pod zátěží s cílovou hodnotou většinou 22 kV; trafa 22/0,4 kV mají taky regulaci, ale jde nastavit jen u vypnutého trafa.
No, tak po úvod...
    

Re: Vnesu trochu osvěty - yxen (web)
(23.11.2004 20:58:00)

a taky pár doplňujících odkazů
Popis na EnergyWebu: [www.energyweb.cz/web/index.php?display_page=2&subitem=1&ee_chapter=5.3.2]

Schéma přenosové soustavy ČR v roce 2003
[www.eru.cz/rz_03/rz/ostatni/images/8b.png]
    

Re: Vnesu trochu osvěty - Roj (web)
(24.11.2004 11:49:53)

Ja mam dojem, ze sfazovani s EU probehlo nekdy v prvni polovine 90.let. Od te doby se ty levne digitalni budiky prestaly opozdovat o 10 minut za den {smile}
Nominalni zmena z 220 na 230 probehla IMHO nedavno, rekl bych kolem roku 2001. Ale k zadne fakticke zmene plosne nedoslo, jen se nove delane rozvody zacaly davat o neco vejs.
    

Re: Vnesu trochu osvěty - Petr Souček (web)
(24.11.2004 21:40:29)

Ve FAQ o EU se píše, že změna proběhla v polovině devadesátých let.
    


Prvouka - Freya (web)
(23.11.2004 20:50:20)

Chudáci děti v prvouce. Chtít po nich látku, co se učí na ČVUT, mi přijde poněkud drastické {smile}
    

Re: Prvouka - Arthur Dent (web)
(23.11.2004 21:07:19)

A nám učitelka říkala "Nešahejte do zásuvky, je tam 220 V!" - já byl ovšem napřed, já si šáhnul už ve čtyřech letech {smile}

V pěti pak znovu... {smile}
    

Re: Prvouka - Solvina (web)
(24.11.2004 00:20:30)

Vidite ho?! Dvakrat tam sahne a 230 nenahmata. Budes muset sahnout znovu...
    


Jenom bacha, - Egi (web)
(23.11.2004 22:07:22)

na hochy z energetiky, onehda tusim zrovna v Brne pustili omylem do nekolika bloku do zasuvek trolejovy napeti (600V=). Se s tim nemazou :o))

Jinak jsem kdysi pouzival prsty misto fazove zkousecky, s trochou cviku to jde.
    

Re: Jenom bacha, - Arthur Dent (web)
(24.11.2004 07:14:49)

Jo, jde, taky jsem to viděl... Jen musíš být rychlejší než elektron {smile}
    

Re: Jenom bacha, - Mormegil (web)
(24.11.2004 14:21:47)

Což o to, takový elektron nijak nechvátá. Jeho rychlost je něco jako 10 cm/hod (u stejnosměrného proudu; u střídavého se nepohybuje prakticky vůbec). {wink}
    

Re: Jenom bacha, - ada (web)
(25.11.2004 20:02:46)

Hmm, nekdo tady probiral tzv. polni teorii...
    


Re: Jenom bacha, - Svarda (web)
(24.11.2004 19:08:09)

No, řekl bych, že hoši z energetiky to nezpůsobili "omylem" - [elektrika.cz/zpravy/bhk030524.html]

A ohledně napětí v zásuvce i na VN - [elektrika.cz/energetika/tvrs020204.html]
    


AFAIK 231 - Jara Pesout (web)
(24.11.2004 08:39:51)

Pokud vim, tak z 220 se to zmenilo na 230 a pak na 231. To jsou normy, ne skutecne napeti. Ve skutecnosti je v zasuvce cca 250V. Nahoru je povolena 10% odchylka, tj 231 + 23 = 254. Vetsi napeti = vetsi odber proudu = vice penez energetice a vyrobcum zarovek.
Drive byly problemy s kolisanim napeti i frekvence, dnes uz je to celkem stabilni.
    

Re: AFAIK 231 - Roj (web)
(24.11.2004 11:43:39)

Stabilni to byt MUSI, pac na to jede cela Evropa a kdyby se to rozpadlo, byl by prusvih {smile}
    


Děti - r1 (web)
(24.11.2004 11:19:09)

Nevim jak v prvouce, ale nám to říkal fyzikář na gymplu (tj. odhadem asi před třemi lety)
    


 - aTeo :) (web)
(24.11.2004 12:27:03)

Já tam mám taky těch solidních 220 - a měnit už to nebudu...
    


Jak to (snad) bylo a je - Petr Souček (web)
(24.11.2004 22:13:34)

Za socialismu bylo oficiálně fázové napětí 220 V ±10 %, tedy 198 V až 242 V, pokud se pamatuji, tak se ale ve skutečnosti navrhovaly spotřebiče (třeba zdroj k SAPI-1 - pro pamětníky) na rozmezí +10 -15 % (187 V až 242 V), protože se počítalo s tím, že poklesy můžou být i větší.
Ke změně na 230 V ±10 % (207 V až 253 V) došlo snad celoevropsky v polovině devadesátých let a to proto, aby se sjednotilo 220 V a 240 V v různých částech Evropy. Nicméně zatím až do odvolání platí přechodné období, v kterém je u nás povolen rozsah +6 -10 %, tedy 207 až 243,8 V. Řeší norma ČSN IEC 38.
    

Re: Jak to (snad) bylo a je - Petr Souček (web)
(24.11.2004 22:21:20)

Tak to ± mělo být znménko plus mínus. {sad}
    

Re: Jak to (snad) bylo a je - Arthur Dent (web)
(24.11.2004 22:46:07)

Už je... {smile} Opravil jsem. Budu muset dodělat nějaké výjimky {smile}
    
HotLinks
Zpět na článek