.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

01.03.2005



Taková blbůstka, ale třeba vás zaujme...

Dneska jsem jel od zákazníka a když jsem se blížil k jednomu přejezdu, začala blikat červená světla. Dojel jsem k nim, zastavil, vypnul motor a čekal. Za chvíli opravdu přijel vlak — no co přijel, připlazil se. Lokomotiva a několik vagónů — takových těch plošin na převážení kontejnerů. Pomalu se mi to šinulo před očima a já si vzpomněl na starou hádanku:

Díváte se na plynule jedoucí vlak. Můžete na něm vidět nějaké místo, které se alespoň na chvilku pohybuje PROTI směru jízdy (z našeho pohledu)?

(Upřesním: Stojíte u závor a díváte se směrem kolmým na koleje. Před vašimi očimami jede vlak. Vy se na něj díváte. Vlak se pohybuje. Vy stojíte... Na tom vlaku nejedete! Valná většina bodů toho vlaku se pohybuje z vašeho pohledu jedním směrem. Je tam něco, co se pohybuje alespoň na krátký okamžik opačným směrem?)

Pokud ne, tak proč ne? Pokud ano, tak které je to místo?

Berte prosím v úvahu pouze mechanickou stránku věci a pomiňte odpovědi typu „Ruka strojvůdce, mávajícího rychle směrem vzad” apod. Můžete si taky místo vlaku představit ruční drezínu — takovou tu plošinku na železničních kolech, na které stál člověk, „pumpoval” pákou a tím tu drezínu poháněl (viz film Páni kluci).

PS: Pěkně prosím — pokud znáte odpověď na tu hádanku, nechte si ji chvíli pro sebe a nechte ostatní, aby si lámali hlavu...


Zadal Arthur Dent, 01.03.2005 20:09:09, 68 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://blog.maly.cz/tb.php/1310

Zpět na článek

HotLinks
Reakce na jiných stránkách (TrackBack)
Prevazne Neskodny...: 3 hádanky
Malá fyzikální hádanka: Malá fyzikální hádanka
Mika Jarvinen: Oliver Shanti
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

 - miron (web)
(01.03.2005 21:03:45)

bud je to uplne trivialni nebo jsem nepochopil zadani {big grin}
    


Tip - Mi.Chal. (web)
(01.03.2005 21:05:19)

Tak neco by me napadlo, je to ve spodni casti? {smile}
    

Re: Tip - Arthur Dent (web)
(01.03.2005 21:41:24)

My nesmíme ani naznačovat, ale snad nic neprofláknu, když napíšu, že to není výš než jsou spřáhla. Pokud nevíte co je to spřáhlo, tak máte smůlu a musí vám stačit to, že to není výš než nárazník... {smile}
    


 - j
(01.03.2005 21:06:22)

Jestli to neni chytak, tak uz vim (fyzikalni) reseni.
    


reseni ? - troolix (web)
(01.03.2005 21:14:51)

Tahlo od parniho pohonu prenasejici hnaci silu na kola pripadne odpovidajici prevod na drezine ?
    


 - Pixy (web)
(01.03.2005 21:21:53)

Ono taky hodně záleží na tom, odkud se na ten vlak dívám - především jestli stojím vedle něj, nebo na něm.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(01.03.2005 21:33:31)

Doufal jsem, že z formulace "dívat se na vlak" vyplývá, že jsem mimo něj. Ale dobře, připsal jsem to tam tak, aby to bylo naprosto jasné.
    


 - lummox (web)
(01.03.2005 21:27:46)

Musím přiznat, že ne úplně rozumím zadání. Co to znamená "PROTI směru jízdy (z našeho pohledu)"? Snad se to buď pohybuje proti směru jízdy, nebo nepohybuje. Co s tím má co dělat náš pohled? Druhá otázka je vůči čemu se má ten bod pohybovat proti směru jízdy. Vůči nám nebo vůči tomu vlaku?
    

Re: - Arthur Dent (web)
(01.03.2005 21:30:59)

Stojím a koukám. Vlak jede DOPRAVA. Je na tom vlaku něco, co se z mého pohledu alespoň chvíli pohybuje DOLEVA?
    


 - Pavel Šrubař (web)
(01.03.2005 21:29:50)

Táhlo parního pohonu to nemůže být, protože Arthur uvádí i drezínu na ruční pohon. Ještě bych dodal, že místa pohybující se v protisměru bychom mohli nalézt i na proslulém Cimrmanově zubním trakaři. A je přitom jedno, jestli se na něm vezeme, tlačíme ho, nebo jen tak stojíme s bolavým zubem u trati.



    


 - Lumir (web)
(01.03.2005 21:40:07)

Kola se točej dozadu, když vlak jede dopředu, ne?
    

Re: - Arthur Dent (web)
(01.03.2005 21:47:39)

Opravdu? A jak se tedy ten vlak pohybuje dopředu, když se kola točej dozadu?

Ale jste blízko...
    

Re: - Marconi (web)
(02.03.2005 16:27:00)

tipnul bych sjem si ze pokud vlak o vaze cca 60tun jede vpred kola musi svym valenim popospuvat na opacny smer kolejnice, byt jsou pribite k prazcum.
Napada me jeste fyzikalni zakon vyrovnani sil kdy ke kazde sile je sila opacna.
    


 - MarekS100 (web)
(01.03.2005 21:49:12)

z tyhle formulace nejde rict odpoved,
vuci cemu se to ma pohybovat na opacnou stranu?vuci vlaku nebo me? formulace z meho pohledu mi nic nerekne....
    

Re: - Arthur Dent (web)
(01.03.2005 21:56:24)

Mám vám to nakreslit?


-------------------------------
Tady jede vlak. Jede tam >>>>>
-------------------------------

^
Tady stojím já. Koukám na ten vlak. Pohled mám upřený přímo na ten vlak.

Celý vlak se pohybuje tam >>>>>

Je na tom vlaku něco, co se mi před očima bude pohybovat tam? <<<<<
    

Re: - MarekS100 (web)
(01.03.2005 22:03:52)

vuci me se nic na druhou stranu nepohybuje
    

Re: - j
(01.03.2005 22:23:20)

Prave ze jo {smile}. (Skutecne!)
    


Re: - px30 (web)
(07.03.2005 21:54:20)

Ja myslel, ze jede takhle:
<<<<<<
tim se cela moje konstrukce hrouti...
    


 - braggart (web)
(01.03.2005 22:04:55)

Je to jednoduchý, mě spíš zaujalo:

"začaly blikat červená světla"

a

"Před vašimi očimami jede vlak"

Na to, jakej to tu je jazykovej koutek, je docela ostuda{wink} Ikdyž to druhé je (doufám) vtip...

    

Re: - Arthur Dent (web)
(01.03.2005 22:26:11)

Narazil jsi opravdu na jednu chybu způsobenou změnou formulace, která ovšem neproběhla do důsledků.

A to druhé mělo samosebou být "Před vašema vočmama jede vlak" {smile}
    


Jednoduchy - Michalek (web)
(01.03.2005 22:33:38)

IMHO je to silene jednoduchy, nebo ne? Zajimalo by me jestli jsem na to prisel {smile}
    


Odpověď - thingwath (web)
(01.03.2005 22:58:09)

Jak můžu vědět, jestli znám odpověď, když si sice myslím, že ji znám, ale nevím jestli znám tu samou odpověď co člověk který položil otázku? {wink}
    


Vlak? - White Dog (web)
(01.03.2005 23:03:27)

Tedy fyzika mi nikdy nešla, takže se nadpisu "Malá fyzikální hádanka" docela lekám. A mám doplňující, možná dost divný dotaz. Šel by "vlak" zaměnit třeba za "auto" nebo "nějaký na kolech se pohybující předmět"?
Jakákoliv odpověď na můj doplňující dotaz mi ovšem nijak nepomůže a rovnou to vzdávám {smile}
    

Re: Vlak? - Pavel Šrubař (web)
(01.03.2005 23:51:32)

Zaměnit vlak za automobil nebo obecně na kolech se pohybující vozidlo v této hádance nelze, ale lze jej zaměnit za drezínu nebo za ten kolejový trakař.
    


Re: Vlak? - dgx (web)
(02.03.2005 10:59:29)

>> Šel by "vlak" zaměnit třeba za "auto" nebo "nějaký na kolech se pohybující předmět"?

Přesně tuto otázku si položili tisíce občanu po opakovaném zdražení služeb ČD a odpověděli si kladně. K velkému překvapení managerů drah {smile}
    


opravdu? - soundake (web)
(01.03.2005 23:09:59)

Opravdu se něco pohybuje "proti směru jízdy" vůči osobě/pozorovateli stojící mimo pohybující se vlak? Chci jednoznačný důkaz tohoto tvrzení. Kdyby byl pozorovatel součástí vlaku, tak by se pravdu jedna část vlaku částečně(chvilku) pohybovala proti směru pohybu - beru v potaz elektrické či dieselelektrické lokomotivy. Zpětný pohyb "oné části" je jinak pouze zdánlivý.
    

Re: opravdu? - j
(01.03.2005 23:23:46)

Opravdu se něco pohybuje "proti směru jízdy" vůči osobě/pozorovateli stojící mimo pohybující se vlak. Důkaz už bude naprosto průzračný. Jenom na to přijít {smile}
    

Re: opravdu? - MarekS100 (web)
(01.03.2005 23:25:53)

tak uz to rekni
    


 - Wizzard (web)
(01.03.2005 23:15:00)

jestli to souvisi s grafem cykloidy tak sem na to asi prisel {smile}
    

Re: - Arthur Dent (web)
(02.03.2005 06:52:11)

Přišel.
    

Re: nesouvisí - Vlk (web)
(02.03.2005 09:53:21)

to spíše s rozdílem kolo vlaku / auta (né že by obě nebyla kulatá, ale přeci jen tam je malý rozdílek) - tedy jinak, pokud by vláček nejel po kolejích (ale po silnici), měl by asi smůlu.
    


 - aTeo (web)
(01.03.2005 23:26:55)

Tak snad dolní polovina kola se pohybuje vzhledem k vlaku dozadu (?)
Nebo bod na obvodu kola. U starých lokomotiv to byla táhla pístů...
    


 - dgx (web)
(01.03.2005 23:54:32)

Bod,
na obvodě kola,
to není nějaká lecjaká věc.
Vlak míří kupředu,
lidé se diví velice,
když bod směřuje zpět,

(Jiří Wolker mod dgx) {smile}
    

Re: - Erix (web)
(02.03.2005 01:45:07)

jojo, a v ciste technicke reci se tomu rika okolek
[www.parostroj.net/technika/dvojkoli/dvojkoli.htm]
    

Re: - Viper (web)
(02.03.2005 04:07:09)

hmm, hmm pak tedy nechapu, proc by vlak nemohl byt nahrazen autem (nebo cimkoliv na kolech), jak v nejake odpovedi psal autor hadanky...
    

Re: - Arthur Dent (web)
(02.03.2005 06:51:57)

Tu odpověď psal Pavel Šrubař, nikoli já coby autor. A nemůže to být nahrazeno autem, protože auto okolek nemá.
    

Re: - JMH
(02.03.2005 08:17:28)

A když se o někom řekne, že na něco jde bez okolků, vlastně to nic neznamené, neb chodec zpravidla nemá okolek (pokud ho právě neukrad a nenese do sběrny, to by pak šel s okolkem, že).
    


Re: - MarekS100 (web)
(02.03.2005 08:48:23)

ma treba pneumatiku!!! vsechny body kola se pohybuji ve smeru jizdy vuci pozorovateli. jedine ze by kolo prokluzovalo,pak by se neco mohlo pohybovat proti smeru
    

Re: - Arthur Dent (web)
(02.03.2005 08:53:47)

Ano. A protože vlak má nejen kolo (=pneumatiku), ale i ten okolek, který zasahuje POD úroveň valení, tak má zákonitě i ten bod, co se pohybuje proti směru...

Viz též "cykloidy"
    

Re: - MarekS100 (web)
(02.03.2005 09:02:55)

jo okolek je to co ho drzi na kolejich!!jee,to je tak trapna hadanka,okolek se teda trochu na druhou stranu pohybuje, to je fakt
    

Re: - Arthur Dent (web)
(02.03.2005 09:11:07)

Po rozřešení je každá hádanka "trapně jednoduchá"... {smile}
    


Re: - kúťa (web)
(02.03.2005 07:25:58)

já vždycky myslel že to je nákolek.
    

Re: - braggart (web)
(02.03.2005 11:19:47)

to si pleteš, to je nátrubek{wink}
    


 - Andrej
(02.03.2005 09:22:27)

ja som si vzdy myslel ze ten "okolek" je ta cast kolesa co je zvnutra vedla kolajnice aby sa vlak nevydzigol. ked si zoberieme 'h' ako rez polovickou kolesa tak ta vrchna cas 'h' je ten okolek.
ten je ale za jazdy zvnutra kolajnic takze ho myslim zboku vobec nevidno.
    


prostě snadné - noname (web)
(02.03.2005 11:27:57)

nevím co je okolek (tedy už z obrázku vím), ale prostě u každého vozítka s kolama se kterýkoliv bod na kterémkoliv kole (vyjma středu) pohybuje půl doby proti směru jízdy. Tudíž u vlaku je to nejen okolek, ale i cokoliv dalšího:
76 - věnec celistvého kola
77 - náboj celistvého kola
78 - deska celistvého kola
82 - vnější čelo věnce celistvého kola
86 - mezní drážka
87 - přechodový kužel
94 - tloušťka věnce celistvého kola
95 - šířka věnce celistvého kola
107 - vnitřní povrch věnce celistvého kola
108 - upínací plocha
155 - styčná kružnice
174 - díra pro přívod kapaliny
175 - kanálek pro tlakovou kapalinu
176 - drážka pro tlakovou kapalinu
75 - obruč
81 - vnitřní čelo obruče
82 - vnější čelo obruče
86 - mezní drážka
(na vozech v režimu
RIV musí být odstraněna)
93 - tloušťka obruče
96 - kotouč
98 - náboj kotouče
99 - odlehčovací drážka
100 - věnec kotouče
101 - deska kotouče
103 - vzpěrný kroužek
106 - unášecí díra
155 - styčná kružnice
157 - průměr kola
79 - okolek
81 - vnitřní čelo obruče
82 - vnější čelo obruče
83 - dosedací plocha obruče
84 - ozub
85 - drážka vzpěrného kroužku
86 - mezní drážka (na vozech v režimu
RIV musí být odstraněna)
87 - přechodový kužel
88 - vrchol okolku
89 - vnější bok okolku
90 - vnitřní bok okolku
93 - tloušťka obruče
95 - šířka obruče
152 - výška okolku
155 - styčná kružnice
98 - náboj hvězdice
100 - věnec hvězdice
102 - paprsek

ale třeba i žvejkačka, kterou někdo na kolo nalepí.
    

Re: prostě snadné - dgx (web)
(02.03.2005 12:02:46)

pokud cykloida vypadá skutečně takto [mathworld.wolfram.com/Cycloid.html], dovolil bych si Váš seznam trošku proškrtat a uveřejnit v aktulizaované podobě:

79 - okolek
    

Re: prostě snadné - martinpav (web)
(02.03.2005 19:43:43)

No mozno budem za debila ale dovolim si nesuhlasit. Okolek je kruhoveho tvaru ako samotne koleso vlaku, pevne ukotvene na samotne koleso. Mozeme hovorit o tom ze urcita cast okolku sa urcitom okamihu pohybuje proti smeru vlaku ale tak isto sa pohybuje proti smeru aj cast samotneho kolesa.
V odkaze ktory poslal DGX sa pise ze cykloid je bod ktory sa nachadza na hrane kruhu alebo na danom polomeri, cize moze sa jednat o akykolvek bod na kolesi ktory je sledovany na polomeri "r".
    

Re: prostě snadné - dgx (web)
(02.03.2005 20:32:10)

myslím že tento obrázek je mnohem lepší než ten před tím [www.jimloy.com/geometry/cycloid.gif]

Tady je pěkně vidět, že bod na okoleku se skutečně vrací zpět, zatímco body blíže středu už ne.
    

Re: prostě snadné - martinpav (web)
(02.03.2005 20:48:53)

Hmm, tak musim uznat ze na tomto obrazku je to lepsie viditelne. Takze som za debila {smile}.
    


NEEEEEEEEE - braggart (web)
(02.03.2005 11:32:24)

Nemáš pravdu Arthure! Odpověď na otázku zní NE! Proč?

To, co zasahuje pod kolej, ať už se to jmenuje okolek či ne, není vidět, protože je schován ZA KOLEJÍ. Ten druhý je zase v zákrytu za prvním, takže taky VIDĚT není.

Pokud by tedy otázka zněla, jestli JE na vlaku místo... byla by ta odpověď dobře, ale otázka zněla, jestli to místo můžeme VIDĚT. Abychom ho mohli vidět, museli bychom ležet v kolejišti{wink}
    

Re: NEEEEEEEEE - braggart (web)
(02.03.2005 11:35:46)

Ikdyž jo, ta otázka tam taky položena je, bral jsem jako bernou minci tu tučnou.

Odpověď je tedy ANO i NE{wink}
    


Re: NEEEEEEEEE - dgx (web)
(02.03.2005 11:59:31)

Pokud stojíte kolmo k projíždějícímu vlaku, je v zákrytu jen to kolo, které je přímo před Vámi. Všechna ostatní (vlevo, vpravo) v zákrytu nejsou.

Taktéž bod na kole blíže k Vám se odhalí z pod (z nad?) kolejnice ještě ve chvíli, kdy se pohybyje opačným směrem. Byl jsem si to právě ověřit prostým pohledem na projíždějící rychlík a bylo to prostě evidentní {smile}

    

Re: NEEEEEEEEE - JMH
(02.03.2005 13:21:39)

Jelikož součástí soupravy rychlíku jsou často osobní vagóny řady Ba(?), tak jsi možná viděl ještě hřídel (náhon alternátoru?), jejíž osa není rovnoběžná s osou dráhy vlaku, takže její povrch se pohybuje šikmo, ve vhodných případech i proti směru jízdy vlaku.
Na chladicích vozech jsou ventilátory (malé turbíny), i tyto při pohledu ze správné strany se pohybují proti směru jízdy:-P
    


 - networ (web)
(02.03.2005 19:15:55)

Ja bych rekl ze jsou to koleje{smile} Ty prece zustavaji na miste, ale oproti jedoucimu vlaku se posouvaji dozadu, tedy nalevo od stojiciho cloveka ;-D
    


No jo, no ... - Kráťa (web)
(02.03.2005 23:50:34)

zapoměl jsem na existenci okolku a pořád to hledal na rozdílu obvodu vnější a vnitřní části, když je kolo kuželové. A pořád se mi do toho pletlo, jestli musí jet do zatáčky či nikoliv.

Každopádně, představivost mi nebere jiná, podobná, hádanka. Ta o tom prodloužení obvodu. Že jako když se vezme pomeranč o průměru 10 cm a okolo "rovníku" se těsně (1x) obtočí provázkem. Potom se délka tohoto provázku nastaví o 100 cm a z provázku se nad rovníkem pomeranče vytvoří prstenec asi jako kolem Saturnu. Vzdálenost od povrchu pomeranče k provázku je necelých 16 cm.
Potom se ezme jedna zeměkoule - ideálně kulatá, s ideálně hladkým povrchem. Okolo rovníku se 1x obtočí provázkem, následně se délka provázku prodlouží o 100 cm, z provázku se vytvoří prstenec ... Jaká asi bude vzdálenost od povrchu zeměkoule k provázku ?
Je to stupidně jednoduché a já tomu nevěřím a neuvěřím ... dokud si tu zeměkouli vlastnoručně neobtočím provázkem !
    

Re: No jo, no ... - Arthur Dent (web)
(03.03.2005 07:19:04)

Jojo, to znám a taky mne to zaráželo, asi jako Cantora, který prohlásil: "Celých čísel je stejně jako sudých čísel. Vidím to, ale nemohu tomu uvěřit!" A šel jsem na to matematicky:

Jak známo, obvod (l) kruhu je pí * průměr. Tedy l=pi*d. Z toho úpravou d=l/pi. Těsně omotaný provázek bude mít délku l1 (při průměru d1), provázek prodloužený má délku l2 (kruh jím utvořený průměr d2).

Rozdíl průměrů (d2-d1) je možno vyjádřit jako (l2/pi) - (l1/pi), což je (l2-l1) / pi.

Čili při prodloužení provázku o 100 cm pod ním vznikme mezera necelých 16 cm NEZÁVISLE NA PRŮMĚRU TOHO PŮVODNÍHO KRUHU! Vidím to, ale nemůžu tomu uvěřit! {smile}
    

Re: No jo, no ... - networ (web)
(03.03.2005 09:45:10)

Ja se nemuzu dopocitat... {smile} vysvetlete me kde delam chybu {smile}

Obvod pomerance je 12 cm tzn prumer zjistime prumer
l(1)/pi=d(1)
12/3,14=3,82

navazeme provazek o 100
l(2)/pi=d(2)
112/3,14=35,67

Rozdil prumeru
(l2-l1)/pi
(112-12)/3,14=31,84

necelych 16 me vychazi vydeleni 2... Ze bych sakra delal matematickou chybu ? ale kde ?
    

Re: No jo, no ... - Arthur Dent (web)
(03.03.2005 09:50:33)

Matematická chyba je prostá... Vypočítáváš PRŮMĚR kruhu. Mezera tam bude dvakrát - dole a nahoře... Kdybys místo toho počítal poloměry, tak ti to vyjde přesně {smile}
    


Re: No jo, no ... - Kráťa (web)
(03.03.2005 19:32:22)

Naprosto přesně. Jednoduché, že ?
A mě na tom zaráží to, že je to naprosto nezpochybnitelné a stejně tomu nevěřím, nevěřím ...
    

Re: No jo, no ... - Arthur Dent (web)
(03.03.2005 20:00:03)

A neuvěřím a neuvěřím, dokud si nešáhnu...

Kde začneme tahat ten provázek?{wink}
    

Re: No jo, no ... - Kráťa (web)
(03.03.2005 21:23:26)

Nezačneme nejprve odstraňovat ty kopce, které nám překážejí na rovníku ?
    

Re: No jo, no ... - Arthur Dent (web)
(03.03.2005 21:45:52)

No, když ten provázek pořádně přitáhneme, tak se do těch kopců zařízne. {smile}

Chtělo by to napsat do První Provázkárenská Group, jestli to nechtějí zasponzorovat pořádným klubkem provázku...
    

Re: No jo, no ... - Kráťa (web)
(03.03.2005 22:13:56)

Je fakt, že to zaříznutí do kopců nám ušetří práci, až budeme vytvářet ten prstenec - jen ten provázek zase kousek povytáhnem ...
    


Alternativní řešení - Phil Zoo (web)
(04.03.2005 10:21:58)

V každém okamžiku, kdy pozorujeme vlak Českých drah, jak se pohybuje vpřed, může zároveň pozorovat, jak se směrem vzad posouvá kvalita služeb a finanční situace této organizace, a to nezávisle na rychlosti vlaku.
    

Re: Alternativní řešení - Arthur Dent (web)
(04.03.2005 11:47:18)

České dráhy - firma, která dala republice Grosse! {smile}
    


Jeste k tomu autu... - Doda
(04.03.2005 14:32:53)

Napadla me takova vec... kdyz mam novou pneumatiku na aute, ma na sobe takove gumove vlasky vznikle pri vyrobe. Krajni bod techto vlasku je od stredu dale nez samotny povrch pneumatiky po kterem se jezdi a tudiz se taky v urcitou dobu pohybuji zpet. Nemluve o tom, ze vlastne jeste v urcitem okamziku "vyperuji" dozadu (kdyz predtim byly priplacnute na silnici) a maji tu rychlost jeste vetsi. To jen tak na okraj, na aute to taky skoro funguje... fakt nejsem rejpal...
    
HotLinks
Zpět na článek