.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

05.06.2003



Slíbil jsem Pixymu v reakcích na jeho článek o zlatém řezu, že ocituji, co o zlatém řezu napsal Ludvík Souček v Obrazovém opravníku obecně oblíbených omylů.
Tedy cituji:

(...) Kolem zlatého řezu vznikla celá návodná literatura, jak s jeho pomocí sestrojit nejkrásnější trojúhelník, nejkrásnější půdorys budovy, tělo o nejkrásnějších proporcích v celku i v detailech atd., atd. Není prý dobrého obrazu bez vědomého či podvědomého užití zlatého řezu v jeho rozvržení a kompozici, obrazy a sochy starých mistrů lze pomocí zlatého řezu rozebrat i do nejmenších plošek. A ještě daleko víc: bez důsledného použití zlatého řezu nevzniknou prý dobré housle ani dobré drama. Ba ani to nestačí — zlatý řez je přírodním zákonem, projevujícím se i v přírodě, např. v anatomii rostlin, v chemii v krystalických strukturách a složení sloučenin, v astronomii v polohách hvězd a planet...
První ránu dostala tato víra, zastávaná ještě na sklonku 19. století Ottovým naučným slovníkem, výzkumy německého zakladatele psychofyziky Fechtnera, který proměřil několik set obrazů, aniž mohl potvrdit všudypřítomnost zlatého řezu. Jeho výsledky potvrdil dr. Miroslav Tyrš, který s mravenčí pílí proměřil spoustu antických soch a význačných staveb a nalezl nejrůznější kánony a vyumělkované geometrické konstrukce, především rovnostranný trojúhelník, poměr čtverce a jeho úhlopříčky nebo pětiúhelník a pětinásobné opakování (...), ne však zlatý řez. Snad jediný slavný obraz — Rafaelova Sixtinská madona — může být vtěsnán do poměrů zlatého řezu — avšak zcela bez úmyslu, záměru a předběžných propočtů tvůrce.


Tolik Ludvík Souček v Obrazovém opravníku (vydala Práce v r. 1981). Nehodlám polemizovat s Pixyho výborným a potřebným článkem, jen jsem cítil potřebu okomentovat jeho tvrzení o zlatém řezu v sochách a obrazech, protože "já jsem četl pravý opak".
Nevím, jestli má Souček pravdu, sám jsem žádný obraz ani sochu neměřil, ale jak pravili již staří Římané u soudů: „Budiž slyšena i druhá strana”!


Zadal Arthur Dent, 05.06.2003 17:13:26, 6 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://blog.maly.cz/tb.php/208

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

Je však pravda, - White dog (web)

že v typografii je Zlatý řez používán zcela vědomě a cíleně.
    

Re: Je však pravda, - Arthur Dent (web)

Proti tomu taky neříkám jediné slovo! Psal jsem o "sochách a obrazech"...
    

Ale ani to není pravda. - pixy

Řada soch a obrazů byla konstruována zcela záměrně s použitím zlatého řezu a jejich autoři se k tomu hrdě hlásili. Ve skicách Da Vinciho či dalších renesančních (a pochopitelně antických) multiumělců lze nalézt zlatý řez neskrývaně konstruovaný. Straby řady pláten jsou v poměru zlatého řezu - třeba Leonardovo Zvěstování http://www.uffizi.firenze.it/Dipinti/leoannunc15.jpeg je má poměr stran sqr(5):1, zlatý řez je navíc použit evidentně hned několikrát i v jeho kompozici a proporcích...

Ale kdo chce psa bít... Není problém najít řadu obrazů a soch, které zlatý řez vědomě nepoužívají - a není problém ho tam potažmo nenajít.

Ale je-li dokonce doloženo, že autor ho používal vědomě, a je-li navíc zřetelně viditelný i změřitelný (viz též doplněnou ukázku v mém blogu), není co řešit a Souček tady poněkud ujel. A to jsem přitom jeho O5 měl vždycky za docela důvěryhodný zdroj{wink}
    

Re: Ale ani to není pravda. - Arthur Dent (web)

Díky, asi si ve svém výtisku O5 udělám u "zlatého řezu" otazník...
Možná by nebylo od věci udělat "Opravník Opravníku" {smile}
    


Jak se na obrazech měří Zlatý řez? - White dog (web)

Příklad: Mona Lisa. Je tam aplikován zlatý řez? Jsem přesvědčen že ano.
A další desítky a stovky, řádově 1152 obrazů {smile}
    

Re: Jak se na obrazech měří Zlatý řez? - pixy

Ne, *necelých* 1153 obrazů.
    
HotLinks
Zpět na článek