.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

03.12.2003



Budu teď sám sobě advocatus diaboli a zkusím nalézt důvody proč nepsat přístupný web s kvalitním kódem.

Marek Prokop v reakci na můj článek o přístupnosti upozornil na jednu věc, a to že náklady na vývoj jsou pouze malou částí celkových nákladů na vlastnictví webu. Je to tak; ovšem v té souvislosti mne napadá několik ekonomických argumentů (z pohledu tvůrce) proti psaní kvalitního kódu.

Existuje totiž spousta zákazníků, kteří jsou ochotni ušetřit ať to stojí co to stojí. A dokud budou takoví zákazníci existovat, budou existovat i vývojářské firmy, které se budou řídit následujícími (nebo podobnými) úvahami:

- Psát kvalitní kód vyžaduje najít a zaplatit kvalitního kodéra. Naproti tomu kód, který „nějak” funguje ve většinovém prohlížeči, zvládne i student SŠ s FrontPage za třetinovou cenu v polovičním čase.
- Zákazníka pak snáze ulovíme na nižší cenu vývoje. (zákazníka určitého typu, pozn. aut.)
- Zákazník bude chtít časem úpravy, které rozhodně nejsou zadarmo. Pokud bude kód přehledný a kvalitní, zvládne úpravy kdokoliv. Pokud bude kód dostatečně zmatený, zvládne to pouze ten, kdo ho napsal.

(Tyhle úvahy si necucám z prstu. Slyšel jsem je na vlastní uši v jednom mém předchozím zaměstnání v jistém softwarovém studiu — nebudu jmenovat. Šéf mi přímo a bez obalu řekl: „Napiš to tak, aby museli s každou změnou přijít za námi, z toho nám půjde nejvíc peněz. Moc to testovat nemusíš, koukni na to v Exploreru pětce, tu mají oni, kdyby to pak časem chtěli upravit i pro jiný prohlížeče, tak jim to za peníze upravíš. Není v našem zájmu, aby si to mohli upravit sami.”)

Mám dojem, že se jedná o přístup často používaný: Udělat věci tak, aby sice fungovaly, ale aby bylo potřeba je neustále modernizovat, doplňovat, upravovat a za to všechno inkasovat. A hlavní problém je nalézt kompromis, kdy jsou náklady na užívání co nejvyšší, ale kdy se ještě zákazníkům nevyplatí vykašlat se na to a jít ke konkurenci. (Zdá se mi to, nebo je to obchodní model Microsoftu?)

Cítím, že tenhle přístup není tak úplně v pořádku, ale je mimo vší pochybnost legální. Pokud budou zákazníci, kteří na tento model přistoupí, bude bezesporu obchodně úspěšný.

Takže se spoustě firem vyplatí „spatlat” kód, který nikdy o standardech ani neslyšel, narvat do něj spoustu skriptů „IE ONLY” a flashových animací a přesvědčit zákazníka, že dostává to nejpoužívanější ve světě IT. Málokterý zákazník si pak vzpomene na Gaussovu křivku normálního rozložení a uvědomí si, že „nejpoužívanější” znamená v tomto kontextu také třeba „průměrný”.

Naproti tomu kvalitně napsané stránky většinou nejsou tak vizuálně „bombastické”, jejich krása je nenápadná (jsou menší, jsou čistší, jsou jednodušší — nic z toho ovšem není vidět na první pohled) a jejich údržba a změny jsou nepoměrně jednodušší a levnější. Z hlediska „webového studia” jsou tedy méně ziskové, protože klienta třeba nezaujmou na první pohled a navíc klient pak může zadávat úpravy komukoliv jinému. A jak říkají Židé: „Mít stovku nebo nemít stovku — to je rozdíl dvě stě korun!”

Udělal jsem někde v té úvaze chybu? Pokud ne, znamená to, že W4D a XHTML a WCAG atd. se prosadí nikoli díky tvůrcům, ale navzdory mainstreamovým tvůrcům...

Šance pro dobrý a přístupný web je podle mého pouze v tom, že se podaří osvětou přesvědčit zákazníky, aby požadovali po autorech kvalitní (ve smyslu kódu) WWW stránky. Až se bude většina zákazníků ptát: „A uvidí ty stránky i barvoslepý? A uvidí je člověk bez FLASHe? A na Macintoshi? A v jiném než IE prohlížeči? A jak je uvidí Google?” a nenechá si vnutit žvásty o tom, že „IE mají všichni, proto pro něj vyvíjíme” a „Flash mají všichni” a „Macintosh nikdo nepoužívá”.

Kvalitní a přístupný web je zatím tedy jen libůstka těch dobrých. Průměru se víc vyplatí napsat prasečinu, která je na první pohled levnější, ale ve výsledku přinese větší zisk.

Kde se mýlím?

PS: Touto myšlenkovou cestou se dostávám i k tvrzení, že pro firmu je lepší zaměstnat dva průměrné než jednoho výborného, a zákonitě i k radě jak od Haliny Pawlowské: „Snažte se být průměrní, budete se mít. Když budete vyčnívat, nebudou vás chtít!” {smile}

Smyslem advocata diaboli je negativní falsifikace, tedy nalezení argumentů proti svému tvrzení a jejich následné vyvrácení. Pokud se nějaký z argumentů nepodaří vyvrátit, je tvrzení revidováníhodné.


Zadal Arthur Dent, 03.12.2003 21:58:18, 22 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://blog.maly.cz/tb.php/630

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

 - Trillian (web)

mluvíš mi z duše...
bohužel je fakt, že je to přístup nejen tvůrců stránek ale i SW obecně o ostatních službách a výrobě ani nemluvě...
    


ach - rony (web)

to nie je hovorenie z duše, to je veľmi nadčasový text {wink}

Je v ňom vidieť pár identifikovateľných skvelých a trefných myšlienok.
    


To je vsude... - DFly (web)

Kdyz dlazdic udela chodnik poradne, 20 let to vydrzi, kdyz to schvalne odflakne, muze mit kazdy rok praci.
Nebo treba - u nas udelali, kvuli nove kanalizaci ktera vede pod jednou polovinou vozovky, novy asfaltovy potah, ktery je po mesici pouzivani "rovnej" jako valcha - pricemz druha cca 15 let stara polovina by mohla slouzit jako draha pro koleckove brusle...
...tak kde to zijeme... ...v absurdistanu...
    

Re: To je vsude... - Arthur Dent (web)

To je asi ekonomický zájem... Jinak by ti asfaltéři, silničáři a dlaždiči byli na dlažbě...

Protože pokud to není ekonomický zájem, tak je to... tak je to... nevím, vhodné slovo mě nenapadá... na hlavu???
    

Re: To je vsude... - johnny (web)

Dřív nebo později si někdo ale uvědomí, že než najímat člověka, který to bude dělat každý rok znovu, je asi opravdu lepší najmout někoho, kdo to udělá jednou a pořádně.
    

Re: To je vsude... - ebear (web)

Tomu neverim. jedine tak soukroma osoba, ktera se diva na SVOJE penize. ale statni, obecni a firemni? tehc prece je a bude ... . {smile}
    


Re: To je vsude... - Alraune (web)

Garantuju ti, že neuvědomí... Naopak, když jim řekneš, že prvotní investice bude větší (a to nijak zásadním způsobem) a pak už do toho nebudou muset toli vrážet, stejně si vyberou menší investici. Kdyby se mi to stalo jednou, prosím, ale děje se to "opakovaně furt".
    


Re: To je vsude... - Mudd (web)

Nejsem ekonom, takze nevim, jestli zasada "Penize se musi tocit" je spravna, nebo ne. Ale o tom to je.
Pokud se budou delat kvalitni auta, stranky, software nebo dlazby, nasyti se trh a je pruser.
Mimochodem ten kvalitni webdesigner asi taky zacinal jako prumerny, ne?
Dalsi vec je, ze pokud ma firma dany rozpocet, vyplati se ji platit 5x malo nez jednou hodne, protoze pro mensi castky plati jina pravidla.
    


 - Mirun (web)

Myslím, že přeháníš. Pokud to toho zákazníka zajímá, tak existuje spousta cest, jak zjistit, zda dodavatel jedná nebo nejedná fér, a nemusí tomu (v případě třeba www) ani rozumět. Jestliže ho to však nezajímá, nebo dokonce spoustu doporučení ignoruje (což je nejčastější) případ, tak si to zaslouží. Na potvrzení mých slov zkus někdy porovnat, jak se třeba šéf firmy zajímá o věci okolo webu, když mu máš dělat server a jak se stará o věci okolo novýho vytuněnýho fára, který si má pro nadcházející rok objednat. Je to o žebříčku hodnot a nemá cenu lidem násilím otvírat oči. Jakej pán, takovej krám.
    


Jejda, - chumláček-obláček (web)

takhle na rovinu a na trvdo.Dobrá úvaha kluku,souhlasím s tebou,ale i já si myslím,že to neplatí jen u tvorby www stránek,ale v mnoha dalších věcech...
    


    

Re: Proč psát dobréweby: - Arthur Dent (web)

Díky za reakci.

Máte pravdu. Ten kdo si nechá udělat hrůzné stránky, většinou záhy zjistí, že jsou k ničemu a nedá do nich už ani korunu - pokud je to pragmatik. Pokud je to velká firma, státní instituce nebo veřejná správa, tak tam nic takového neplatí. (Možná jsem ovlivněn svou prací pro veřejnou správu a ve veřejné správě.)

Ovšem to, že ty úvahy nefungují vždy a všude, ještě neznamená, že se podle nich spousta "takywebových" firem neřídí. {smile}
    


 - johnny (web)

Ano, nevydím v ničem chybu, ale neviděl bych z toho tak strašné důsledky.

Vždyť je jednoduché tomu oponovat, všichni dobře známe, jaké (ekonomické) výhody přináší psát dobrý web.

A jestli to po nás někdo bude umět upravovat? No nevím, ale pokud to spatláme ve FrontPage, pro nikoho není problém si to zase ve FrontPage otevřít a předělávat, nebo nějaké dílčí texty najít a předělat přímo (po macku) ve zdrojovém kódu.
Na druhou stranu větší přestavby v XHTML a CSS kódu potřebují zásah odborníka, na to si nikoho než nás najmout nemůžou.
    


Proč obecně něco dělat dobře - White Dog (web)

Proč psát kvalitní web? Proč dělat kvalitní chodník? Proč opravit auto dobře hned napoprvé?
Protože se blíží doba, kdy si lidé budou poskytovatele služeb vybírat. A dost i na základě referencí. Opravdu se tento trend začíná pomaličku, ale jistě projevovat.
Vzpomínám si, že za totality byl nedostatek televizních opravářů. A ti pokud vám opravili televizor, tak to často seštelovali tak, aby museli za čas přijít znovu. Protože za opravu nedostali jen plat, ale i pivo, oběd, cigárka a podobně. Toto myšlení sice u řady řemesníků a poskytovatelů služeb přetrvává, mám ale dojem, že se to pomalu zlepšuje.
Je to na zákaznících. Aby používali hlavu. Aby se, než vyhodí peníze za službu nebo zboží (produkt), informovali. Aby se ptali těch, kteří již službu využili.
    

Re: Proč obecně něco dělat dobře - Arthur Dent (web)

Doufejme v to...
    


Re: Proč obecně něco dělat dobře - Mudd (web)

No ja nevim, ja mam obcas pocit, ze spis funguje trend postupneho zhorsovani sluzeb. Typicky pripad: hospoda. Nejakou dobu je vyborna, doporucuju ji lidem, pak se kazi a kazi, az se objevi vyborna o kousek dal. Ta prvni postupne skonci a ta druha se zacne kazit .... {sad}
    

Re: Proč obecně něco dělat dobře - Dima (web)

No, tak ten příklad s hospodou je náprosto klasický. Platí to všude a stejně.

Co se týče výroby webů (pokud mi dovolíte tak pojmenovat tuto komplexní a složitou činnost) tak vždycky se najde nějaký student, který přesvědčí "zákazníka" v tom, že udělá stejný web za poloviční částku. Byla doba, kdy se tom hodně mluvilo: studenti odebírají práce zkušeným webmasterům a zároveň kází představu "klientů" o tom, co je web, jak má vypadat a k čemu má sloužit. Dělal jsem weby jen pro sebe a pro vlastní potřebu. Za peníze jsem jen překládal texty (nejsem přece profesionální překladatel, ale kvalitu překladů těch neodborných textu co jsem měl zaručuji).

Já se domnívám, že změny jsou vidět: kvalita služeb se zlepšuje pořád. Ti, co dělají levně a špatně z trhu odejdou.
    


Další důsledek - Honza Hučín (web)

Pěkný a výstižný článek. Mám obdobné zkušenosti, i když ne přímo ve tvorbě webů. Napadá mě další důsledek podobného chování: vytvoření obecného dojmu, že tvorba internetové prezentace je náročná a nákladná věc, kterou nemůže dělat každý. Kam by totiž firma přišla, kdyby lidé věděli, že si můžou stránky ukutit sami? Dokud trvá respekt z počítačů a vůbec nízká počítačová gramotnost, připadá asi většina populace snazší vyrobit botník nebo vyčistit karburátor než udělat jednu statickou webovou stránku...
    

Re: Další důsledek - White Dog (web)

Tady bych si dovolil trochu nesouhlasit. Web sice může udělat každý (skoro), ale pak to podle toho vypadá.
Já si také mohu vyrobit botník (funkční), ale bude to něco příšerného.
Další příklad: kdo má počítač, tak si myslí že je "počítačový grafik". "Já mám PC a Corel 10, jsem grafik!" - Tak tuhle větu jsem slyšel asi 100x. Je to pochopitelně nesmysl.
Takže: web mlže spáchat každý, kvalitní a funkční web málokdo.
Proto je kvalitních webů velmi málo.
    


Co je web - Vlk (web)

Nemohu si pomoci, ale mám pocit, že diskusi zde vedou především tvůrci. Znám jeden podobný případ - Auto Škoda. Když technici připravili Fabii, téměř všichni se schodli, že se jedná o technicky nejlepší (nebo skoro) mezi vozi nižší třídy. Přesto její prodejnost byla nízká - nebyl pro ní trh.
Zde je něco podobného. Je zde hodně napsáno o výhodách a nevýhodách, ale nikdo zde nepíše, že web je (pro většinu) investorů jenom prostředkem ke zvýšení zisku, nikoliv cílovým produktem.
Je strašně super mít HTML validní kód, který obsahuje jen text (přeháním), stejně jako je super mít skvělé flash animace s hudbou, blikáním, .... Ale pořád je mi to houby platné, pokud se to nelíbí lidem, resp. pokud to nenese další tržby. Asi všem by se nám líbila reklama - vyrábíme produkt xx s takovými parametry, proti konkurenci máme tohle lepší, tohle horší. Bohužel reklama (a většinou web) nemají funkci informovat, ale prodat.
Jinou věcí je otázka, kdo weby dělá - stále je zde skupina grafiků, která dělá hezké weby, ale věršinou s mizerným kódem. Nebuďme na ně příliš přísní, jejich pohled na grafickou úpravu webů od "programátorů" by asi také nebyl oslavný.
    

Re: Co je web - Vlčoun (web)

Slovo "vyučeného" marketingového zápasníka: reklama nic neprodá. Funkcí reklamy je skutečně informovat{big grin} Bohužel bych neříkal.. mimo mísu. S reklamou je to jako s webem.-) Opravdu.
    

Re: Co je web - Arthur Dent (web)

Tak trochu offtopic otázka je O ČEM reklama informuje - informuje o produktu nebo o jeho uživatelích? Jaký je dnes poměr reklamy "Tohle je skvělá věc" vůči reklamě "S touhle věcí budeš v pohodě, tohle musíš mít, s tímhle budeš nejlepší..."? {smile}
    
HotLinks
Zpět na článek