.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

08.04.2004



Nejsem žádný fanda železnice. Přesto mi jedna věc vrtá hlavou. Týká se to parních lokomotiv. Pokud někdo budete znát odpověď, pomozte, bude se mi lépe spát {smile}

Parní lokomotivy bývaly konstruované tak, že strojvůdce a topič byli vzadu. Před nimi byl kotel, komín, parní stroj, prostě všechno. Měli tedy zhoršený výhled. Že to tak bylo se můžete přesvědčit třeba zde.

Proč se kabina obsluhy lokomotivy nedávala dopředu? Připadalo by mi to logičtější. Byl by mnohem lepší výhled, třeba do zatáček.

Na druhou stranu — to, že posádka lokomotivy sídlila vzadu muselo mít význam, jinak by se parní lokomotivy nedělaly 200 let v podstatě stejně.

Kdopak ví a odpoví? Děkuji.


Zadal White Dog, 08.04.2004 22:43:56, 18 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://blog.maly.cz/tb.php/825

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

nebylo to tim - myshpa (web)
(08.04.2004 22:52:19)

ze za lokomotivou byl vagon s uhlim ? to mel topic behat s uhlim dopredu? {smile}
    

Re: nebylo to tim - Milfson (web)
(08.04.2004 22:56:37)

... a nebo ještě lépe tlačit vůz s uhlím před sebou? Zase by neviděli do zatáčky. {big grin}
    

Re: nebylo to tim - HUB (web)
(09.04.2004 00:57:59)

... když by neviděli do zatáčky tak by pak nevěděli kam točit volantem a kdy případně podřatit když bylo 12% stoupání, loool
    

Něco rozumnějšího! - HUB (web)
(09.04.2004 01:00:47)

Nejspíš to bylo bezpečnější (nebo se mohli cítit bezpečněji) když před nimi byla 6 metrů nádoba plná vody která lépe pohlcuje kinetickou energii při nárazu. Kdyby byl první vůz s uhlím a za ním strojvedoucí..{wink} možná lepší nevědět kam jede...
    


 - rony (web)
(08.04.2004 23:05:23)

oni vlastne videli, popri zeleznici boli navestia, podla nich len "rusali" alebo vypustali paru. Viac nebolo treba vediet {wink} plus vysvetlenie s tym uhlim {wink}
Zaujimava otazka inak {wink} mozeme ju zaradit k tym, co zacinaju:

Tesco je otvorene 24h, preco ma na dverach zamky?
    

Re: - Erix (web)
(09.04.2004 05:11:05)

ad Tesco: Tak to je dobry!!!! {smile}
ad Par-lok: Onehda jsem byl v Sydney v Powerhouse muzeu a tam maj model takovy dlouhy mrchy. Uz si presne nepamatuju usporadani, ale myslim, ze byl kotel kabina a zase kotel. Uhlak byl v tom strednim dile s kabinou. Samozrejme tam byly dva klouby jako u tramvaje KT8. V tomhle pripade mate putna, jestli jedete dopredu ci dozadu, stejne vidite kulovy. Pouzivali to na dopravu dreva (myslim)
    


Re: - jerry.hadr (web)
(10.04.2004 00:03:18)

a jeste jedna zajimava: Proc se na seanci k jasnovidci musite objednavat?
    

Re: - Arthur Dent (web)
(10.04.2004 00:19:28)

A proč se nedělaj kočičí konzervy s myší příchutí?

Někde jsem měl soupis takovejch otázek, ale zaboha to nemůžu najít...
    


Popel - Jiří Bureš (web)
(09.04.2004 08:17:38)

Zepředu se mj. "vymetal" kotel. Čelní plocha se dá otevřít a už se popel vybírá... No a pak je tady již zmíněný tendr s uhlím. Když se to dá všechno dohrnomady, tak parní lokomotiva vypadá tak, jak vypadá {smile}
    

Drobné doplnění - Vesničan (web)
(09.04.2004 11:21:42)

A velkou roli hrají i ovládací prvky. Vzhledem k tomu, že se parní lokomotiva neovládá jedním čudlíkem, ale soustavou ventilů a pák (až budou někde dělat historickou jízdu, odsuň od lokomotivy malé kluky a popros fíru, aby tě pustil do budky, kde si můžeš nechat všechno ukázat a vysvětlit). Takže z ryze prakticko-technických důvodů je mašina uspořádána tak, jak je. Jinak by při opačném uspořádání musel fíra stát zády ke směru jízdy.
    

Re: Drobné doplnění - Jiří Bureš (web)
(09.04.2004 13:23:11)

...a to by měl zase špatný výhled do další zatáčky {smile}
    

Re: Drobné doplnění - Vesničan (web)
(09.04.2004 22:37:44)

Ale zase by dobře viděl do té projeté a také to, co tam napáchal!
    


 - Lokutus (web)
(09.04.2004 20:31:25)

Já myslel, že před tou lokomotivou běhal takový ten chlápek s tím praporkem a volal "Z cesty".
    

Re: - Arthur Dent (web)
(09.04.2004 20:52:48)

Jak kdy... Někdy volal "Z cesty", někdy úplně z cesty...
    

Re: - Vesničan (web)
(09.04.2004 22:38:58)

... a pak to napsal někam do komentářů!
    

Re: - Arthur Dent (web)
(09.04.2004 22:47:05)

To nemohl, tenkrát ještě neměli internet {smile}

Dneska praporkáři už nejsou potřeba, takže to píšou do komentářů, nebo jezdí autem s kouřovými skly. Ovšem ti už nevolají, ti si to jen myslí a běda tomu, kdo to nepochopí! {smile}
    


Re: - White Dog (web)
(09.04.2004 22:40:45)

Chlápek s praporkem, co volal "z cesty", běhal před prvními automobily. Prosadila to tehdy v Anglii železniční lobby - to není vtip, skutečně to bylo kvůli tomu, aby auta nekonkurovala železnici.
    

Re: - Lokutus (web)
(10.04.2004 12:49:20)

A já myslel, že to prosadili první vlastníci automobilů, aby všichni viděli, že mají auto.
    
HotLinks
Zpět na článek