.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

31.05.2005



a ani se u toho nezačervenal...

Ve „společenské příloze týdeníku Euro” vyšel článek „Duch Mičuryna” (viz scan (.jpg)) s podtitulem „Mirek Topolánek pro ostravský týdeník Chachar”. Slova i formulace mi byly povědomé, tak jsem trošku zaGooglil — a ejhle:

Denik Ostravaka, 14.4.2005 — viz

V nedělu sem dorazyl k mamě pro istotu přesně na dvanast, kdyby měla jakesyk hlupe napady ohledně roboty. Kurnik šopa, v posledni době se jaksyk často schazame cela rodina, bo tam zas byla segra s harantami a dokoňca aji ten jeji pajtaš Mirek. To ten pulrok uletěl jaksyk rychle, pravil sem. Segra se na mě podivala, jak bysem ji rozšlapnul barbinu.

Týdeník Euro

V nedělu sem dorazyl ke Kalouskovi pro istotu přesně na dvanast, kdyby měl jakesyk hlupe napady ohledně roboty. Byla tam aji Radka s harantami. To ten pulrok uletěl jaksyk rychle, pravil sem. Kalouskova se na mě podivala, jak bysem ji rozšlapnul barbinu.


Denik Ostravaka, 14.4.2005 — viz

Na nedělni oběd bylo ryzoto s čimsyk divnym vevnitřku! Kura, Eurest aji doma! Ryzoto on něnavidi tajak Bubilkova zrcadlo. Moc mu to nelezlo, ale zežral to cele.

Týdeník Euro

Bylo ryzoto s čimsyk divnym vevnitřku! Ryzoto Mirek něnavidi tajak Bubilkova zrcadlo. Kura, Eurest aji doma! Moc mu to nelezlo, ale zežral to cele.

Denik Ostravaka, 14.4.2005 — viz

Po obědě sme dali kafe a mama začla fantazyrovať, co bysme mohli přyšti tyden na zahradě zasadit. Tuž ja bych aji věděl, ale nevim, esli je semtex volně prodejny. Asy sem něvypadal moc nadšeny — šak kdo by byl po takim blafu — a tak mi hned přydělila nove přeryti zahrady. Tuž do dupy, deprem sem sy spravil řbet a už zas? Se na to možu vysrať. Fotr nalel po pulce, segřynemu gizdovi pro istotu menši, bo mu určitě eště nězapoměl jednu oslavu maminych narozek, jak se pajtaš přykuřyl a chtěl tancovať na stole. Volovi nědošlo, že ma horni desku skleněnu.

Mama, jak sy dala slivku, jak by do ni pustili eletryku. Kecala o zahradě, o okoli, o susedach a něbyla k zastaveni. Nakoněc ju osvitil duch stareho Mičuryna. Pry bysme mohli na zahradě sadit kobzole, hrach a čemu ni aji oves? Tuž to bylo už aji na fotra moc. Bylo vidět, jak mu zaskočilo, ale držel pysk. Mama dal mlela tu svoju samomluvu, že to budě asy male, že by bylo dobre přykupiť jakisyk věči pozemek, nebo kus pola. Tuž a jak by už byl pozemek, že bysme tam mohli traviť leto, šak naco jezdit kajsyk do řyti a utracať chechtaki?


Týdeník Euro

Po obědě sme dali kafe a Radka začla fantazyrovať, co by mohli přyšti tyden na zahradě zasadit. Tuž ja bych aji věděl, ale nevim, esli je semtex volně prodejny. Asy sem něvypadal moc nadšeny — šak kdo by byl po takim blafu — a tak mi Radka hned přydělila nove přeryti zahrady. Tuž do dupy, deprem sem sy spravil řbet a už zas? Se na to možu vysrať. Mirek nalel po pulce. Radka, jak sy dala slivku, jak by do ni pustili eletryku. Kecala o zahradě, o Bechyni, o Lužnici, o susedach, o Štavovi a něbyla k zastaveni. Nakoněc ju osvitil duch stareho Mičuryna. Pry by mohli na zahradě sadit kobzole, hrach a čemu ni aji oves? Že by tam mohli traviť leto, šak naco jezdit kajsyk do řyti a utracať chechtaki? Tuž to bylo už aji na Mirka moc.




Myslím že nemá smysl dál porovnávat oba texty... V méně korektních dobách by se podobné počínání nazvalo sprostým plagiátem copyrightovaného textu. Dnes to můžeme nazvat např. velmi výraznou inspirací cizím textem. Podstata je stejná.

Na závěr minikvíz — jak se zachová týdeník Euro? Myslíte si, že:

1. Se neprodleně omluví Ostravakovi mailem a v příštím vydání zveřejní tištěnou omluvu.
2. Prohlásí, že vše co je na internetu je veřejný majetek, ze kterého je možno kopírovat jak je libo, protože ty texty stejně nemají neanonymního autora
3. Řeknou, že jim to přišlo mailem, takže je autor neznámý, a zažalují mne za nařčení v titulku.
4. O nic nejde, tak co by mělo Euro dělat?


PS: Ostravakovy historky, jak je vidno, jako politická satira nefungují.


Zadal Arthur Dent, 31.05.2005 13:13:07, 39 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1404

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

 - rony (web)
(31.05.2005 13:47:34)

pridal by som:
[5] clanok v EURO pisal Ostravak? {wink}
    

Re: - Arthur Dent (web)
(31.05.2005 15:16:35)

Ne, nepsal.
    

Re: - neO (web)
(31.05.2005 16:08:01)

maly dotaz: jak to muzes vedet tak jiste?
(verim, ze to vis jen me zajima jak{wink})
    

Re: - Arthur Dent (web)
(31.05.2005 16:11:24)

Stačí Ostravakovi napsat mail... má ho uveden na stránkách... {smile}
    

Re: - dgx (web)
(31.05.2005 16:15:15)

Dobře mu tak, Ostravákovi, to má za to. Stejně je ten jeho blog je finta na nás, čtenáře, obyčejná reklamní kampaň na knížku. To mu patří!
    

Re: - Arthur Dent (web)
(31.05.2005 17:33:46)

Ano. A svým čtenářům hodně dluží! {smile}
    


alebo - Pyro (web)
(31.05.2005 14:26:48)

Alebo sa ostravak obáva straty záujmu o svoju osobu, tak si sám ukradne článok, vydá ho pod iným menom a aby to neostalo bez povšimnutia následne na túto nekalú praktiku aj upozorní. Z toho jasne vychádza, že Arthur Dent je Ostravak.
Konšpiračná teória v praxi {smile}
    

Re: alebo - allora (web)
(31.05.2005 15:22:56)

Těsně vedle.
Promiň, Arthure, nedá mi to, látnu tě - Arthur Dent je Ostravákova mama.
    

Re: alebo - ofr (web)
(31.05.2005 15:39:01)

a Ostravar jeho tata
    

Re: alebo - Alka (web)
(31.05.2005 16:39:31)

Ostravakovu identitu jsem odkryl již koncem ledna,[www.ostravak.bloguje.cz/107195_item.php#comments] komentář 56(Laďa). Od té doby se do Laďy nenaváží. {smile}
    

Re: alebo - Arthur Dent (web)
(31.05.2005 17:23:45)

Ano, ten komentář si pamatuju. To byl jeden z nejblbějších komentářů tam... hned po R. Lávkovi {smile}
    

Re: alebo - Alka (web)
(01.06.2005 12:02:27)

Nesouhlasím. Jeden byl ještě před Lávkou. Ne časově. [ostravak.bloguje.cz/111927_item.php]
komentář 28 - to byl šrapnel !!! {smile}
A vůbec, Ostravak si o to vyloženě říkal, všichni kol něl nejlépe hňupi, sestra sviňa, k mámě žádná úcta, tak za tu podbízivou křečovitou bulvárnost a báječný úspěch musí sem tam snést SKUTEČNOU MYSTIFIKACI - LITERATURU, no ni ? {smile}
    


Re: alebo - qqqqqq (web)
(31.05.2005 16:22:14)

aka teoria, chlape ? ved to sa normalne v praxi deje/dialo. spomen si na mladeho kovaca. aj ten sa sam ukradol do rakuska a potom z toho isiel obvinovat nevinnych poctivych obcanov mesta bratislavskeho.
    


hmm.. - Ebo (web)
(31.05.2005 15:49:08)

podle všeho (a dle Českých zvyklostí) bude to varianta 5). týdeník Euro zažaluje deník Ostravaka, že mu zkopíroval článek.. a Arthura za to, že na to včas neupozornil.. {big grin}
    

Re: hmm.. - rony (web)
(31.05.2005 15:53:26)

a vsetci, co to citaju pridu do pekla {wink}
    

Re: hmm.. - ofr (web)
(01.06.2005 07:32:15)

anebo do Ostravy...
    

Re: hmm.. - Ebo (web)
(01.06.2005 08:37:19)

to vyjde skoro na stejno.. {big grin}
    

Re: hmm.. - ofr (web)
(01.06.2005 09:21:40)

grrrr...
    


Minikviz - mike (web)
(01.06.2005 05:22:30)

Chybi mi tam informace, jestli jsi je ty nebo nekdo jiny na plagiat upozornil. Pokud ne, budou to ignorovat a tvarit se, ze zadne blogy neexistuji. Pokud ano, tak taky {smile}
    

Re: Minikviz - Arthur Dent (web)
(01.06.2005 06:58:06)

Ano, byli upozorněni.
    


 - Andrea (web)
(01.06.2005 10:48:21)

Myslím, že budou dělat mrtvého brouka (tedy bod 5)...
A co na to Ostravak?
    


 - Tokugawa (web)
(01.06.2005 11:34:27)

Sázím, že se bude realizovat postup popsaný v bodě 3)
Eventuelně 2), když budou hodní.
    


Můj tip: - e.t. (web)
(02.06.2005 00:22:22)

Tutově za čtyři - ostatně jako ve spoustě jiných případů - pochybuju že je bude ostravak žalovat TAK WO CO GO že? :-/

Ja bych na určitě našel pár kauz kde bych mohl hnát někoho ku zodpovědnosti a udělal bych to rád z principu, blby je že sem teď natolik socka a natolik neduvěřuju spravedlnsti že si to zatím asi nelajsnu - teda když to teď píšu sem pěknej srab... Necham si to jeste přes noc projít hlavou...

btw - udajne v dnesnim reflexu je s ostravakem bud rozhovor nebo clanek o nem - spis asi ten clanek - rikala mi to kamoska do "tydlifonu" /vyraz "tydlifon" - přejat od ostravaka{smile}/
    

Re: Můj tip: - Arthur Dent (web)
(02.06.2005 06:58:10)

V minulém byl... Můj oblíbenec Miloš Čermák tam něco psal - [www.reflex.cz/Clanek19897.html]
    

Re: Můj tip: - e.t. (web)
(02.06.2005 09:36:08)

diiik
    


Copyright - Colgate (web)
(02.06.2005 16:46:54)

Ale ty jsi Arthure na svuj blog prekopiroval text z ostravaka a navic z Eura, to je spravne?
    

Re: Copyright - Arthur Dent (web)
(02.06.2005 17:07:29)

Milý Járo, citace je jasně označena jako citace a je odkázáno na pramen. Což v tom Euru jaksi chybělo.

A Ostravak, tedy autor původního textu, mi dal navíc i svolení. Můžeš si to u něj ověřit. Ještě nějaký problém?
    


Odvozene dilo - Marian Kechlibar (web)
(02.06.2005 17:43:04)

Nemylim li-se, zna autorske pravo pojem "odvozene dilo", ktery slouzi prave k pokryti techto pripadu.

Pokud pisnicce zmenite slova nebo napev, pokud napisete parodii, nebo proste nejakym ne zcela zanedbatelnym zpusobem zmenite puvodni dilo, stava se z nej dilo odvozene, a k tomu drzite copyright vy.

Je to tak proto, aby satirici, humoristi a spol. meli moznost vyrabet ruzne zpotvoreniny bez rizika zaloby (a pouziti v tydeniku Euro je klasicky pripad presne takove satiry) apod.

Z hlediska prava tedy Euro v potizich neni. Trochu jinou zalezitosti je moralni rozmer cele veci.
    

Re: Odvozene dilo - Arthur Dent (web)
(02.06.2005 20:14:45)

§ 2 odst. 4 AutZák:

(4) Předmětem práva autorského je také dílo vzniklé tvůrčím zpracováním díla jiného, včetně překladu díla do jiného jazyka. Tím není dotčeno právo autora zpracovaného nebo přeloženého díla.
    

Re: Odvozene dilo - Roj (web)
(02.06.2005 21:34:05)

Ale kdyz byl Kalousek na OSA rict, ze Suporti mu ukradli refren pisnicky, vysmali se mu.
On to blbec napsal v Gduru, a Suporti to maji prece v Dduru!!! {smile}
To je udajne pravdiva historka.
    

Re: Odvozene dilo - Arthur Dent (web)
(02.06.2005 21:42:33)

Teď je otázka - "O čem to vypovídá?"

O zákonech?
O Kalouskovi?
O Support Lesbiens?
O OSA?

{smile}
    

Re: Odvozene dilo - Roj (web)
(02.06.2005 23:43:05)

U nas je to asi extrem, ale po znacne tryznivych myslenkovych pochodech jsem dospel k zaveru, ze pojem "dusevni vlastnictvi" nelze spravedlive ani definovat, natoz pak ho nejak pravnicky postihnout, nebo dokonce trestne stihat.

Nejspravedlivejsi je nakonec ho zela ignorovat. Vse necht se deje v rovine moralni.
At si kdo chce co chce opere od koho chce.
    

Re: Odvozene dilo - Arthur Dent (web)
(02.06.2005 23:56:07)

... a důsledkem jsou pak takovýhle psychický rozpoložení: [www.maly.cz/pnc1375.html]
    

Re: Odvozene dilo - Roj (web)
(07.06.2005 17:44:34)

V tomto nejsme vyjimecne ve sporu, ze ne? {smile}
    


Re: Odvozene dilo - Mikin (web)
(03.06.2005 07:30:44)

O já?
O ty?
O lidi?
;)
    


Re: Odvozene dilo - Marian Kechlibar (web)
(03.06.2005 14:23:32)

Asi si to budu muset precist cele vcetne oficialnich komentaru, protoze z toho citovaneho uryvku mi neni jasne, ktere pravo ktereho autora neni cim dotcene. zda pravo na puvodni, ci odvozene dilo.
    

Re: Odvozene dilo - Arthur Dent (web)
(03.06.2005 14:29:39)

Vznikem nového odvozeného díla nezanikají autorská práva autora původního díla. Třeba u písní se to řeší tak, že se autor původní uvede coby "spoluautor". U filmů se píše "Na motivy knihy KKK od X.Y. napsal P.Q." apod.
    


Re: Odvozene dilo - Phil Zoo (web)
(03.06.2005 14:31:58)

Odvozené dílo to určitě není. Tím by mohl být vážný text nějakým způsobem zparodovaný, nikoli humoristické dílo, z něhož se udělá "humor" směřující na někoho konkrétního pouhou vyměnou jmen. A samozřejmě - je to dost velká neslušnost.
    


V Euro jsou sraci - Lena (web)
(12.07.2005 10:44:43)

[www.jarosovi.cz/index_soubory/vosa23.htm]
VIZ. HOMOLAC
    
HotLinks
Zpět na článek