.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

17.02.2004



Tak ti zlí Rusové zakazují veterinářům podávat zvířatům před výkonem anestetika, píše Janička a já jen žasnu. A trochu polemizuju.

Tak jsem se na článek podíval a ono to asi bude jinak. Janička nejdřív píše "narkóza je zakázaná". To by bylo samosebou svinstvo, ale ono to tak nejspíš není. V dalším odstavci jde totiž řeč o jednom jediném anestetiku, a to konkrétně ketaminu (navíc podezřele uveden jako „ketamin tišící bolest”. Látky tišící bolest jsou analgetika, nikoli anestetika, ketamin je primárně anestetikum, jeho „tišení bolesti” je až sekundární efekt). Trest dostali veterináři za použití ketaminu, což je, nebo byla, látka v Rusku zakázaná, prý až teď se jedná o její registraci jako veterinárního anestetika.

Ono to totiž s ketaminem není tak jednoduché. Ketamin je sice celkem bezpečné disociativní anestetikum (látka způsobující oddělení „mysli” a „těla”), používané ve veterinární praxi a i v humánní medicíně, ale je to také psychotropní látka často zneužívaná jako psychedelický přípravek (viz třeba stránka o ketaminu, můžete se podívat i na odbornější informace o Ketaminu, pro literatury chtivé doporučuji práce Stanislava Grofa nebo Timothy Learyho).

Pokud je v Rusku ketamin zakázán, je to nejspíš smutný případ „boje proti drogám”, v rámci kterého je možno zakázat látku, co by pomohla tisícovce lidí proto, že by ji dva z toho tisíce mohli zneužít. Ale to je trochu jiné povídání než to o trápení zvířat.

Janička dál píše: "Znehybňující látky ruská legislativa povoluje, ona anestetika stále ještě ne." Odhlédnu od termínu „znehybňující látky”, protože mi není jasné, jestli Janička myslí trankvilizéry, sedativa, anodyna nebo snad nějaké paralyzující prostředky, a zamyslím se nad druhou částí. Opravdu v Ruské federaci není povoleno použití žádných anestetik? Ani lokálních (prokain, tetrakain, novokain, lidokain a další -kainy), ani celkových (halothan, propofol, etomidat, phentanyl,...)? Ani látek používaných při operacích k premedikaci, zklidnění, navození spánku atd. (barbituráty, benzodiazepiny, neuroleptika promazinového typu), které lze do jisté míry při některých výkonech použít k anestezii? Nesmí se použít ani oxid dusný nebo éter? To se mi zdá nepravděpodobné...

Takže nejspíš, a teď čistě odvozuji z informací které mám via Janička, se jedná o případ, kdy ruští veterináři použili látku v Rusku zakázanou a jsou za to trestáni. Přestupek je sporný, ale pokud je v Rusku takto nastavena legislativa, je to trest oprávněný... Můžeme jen přát ruským zvířátkům, aby byl ketamin co nejdřív schválen. Na druhou stranu pokud mají ruští veterináři možnost použít jinou srovnatelnou látku (a já se domnívám že mají, že ketamin není jediné anestetikum, i když je nejspíš velmi vhodný pro určité výkony), tak není na místě emocionálně psát o „trápení zvířat”. Vždyť volba určitě není „buď ketamin nebo řezat při vědomí”...

Tedy:

1. Operovat bez jakékoli anestezie ve chvíli, kdy je možno alespoň nějakou podat, je řezničina a souhlasím s tím, že je to trápení pacientů. K tomu ovšem nejspíš nedochází.
2. V Janičkou zmiňovaném případu nejde asi ani tak o anestézii jako o ketamin, což určitě není jediné použitelné veterinární anestetikum. (Čte-li tyto stránky nějaký veterinář nebo „lidský lékař”, popřípadě farmakolog, budu rád, když do komentářů napíše svůj názor a popřípadě mě opraví, pokud se mýlím).
3. Je smutné, že v Rusku ketamin nemohou používat. Pokud si ho nějaký lékař obstará a načerno podá, je to na stejné úrovni jako když u nás načerno podá heroin. I když by heroin byl v případech velmi silných bolestí velmi účinným prostředkem tišícím bolest, lékař ho zkrátka podat nesmí. (Ponechme stranou fakt, že medicína má jiné látky se srovnatelným efektem a s menším počtem nežádoucích účinků.)

Pro šťouraly: Toto je reakce na článek u Janičky. Veškeré premisy jsou čerpány z jejího článku, já sám jsem nenašel nikde zmínku o těchto případech a Janička neuvedla pramen, ze kterého čerpala. Tento článek tedy není o situaci v ruské veterinární péči, je to pouze má odpověď Janičce. Z informací, které zveřejnila, jsem nenabyl dojmu, že je situace tak vážná, že by snad ruští veterináři byli trestáni za soucit s trpícími zvířaty.


Zadal Arthur Dent, 17.02.2004 2:17:30, 11 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/756

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

 - rony (web)
(17.02.2004 09:08:43)

ach jaj..
    


 - pixy (web)
(17.02.2004 09:37:59)

Teda Arthure, kde se v tobě tyhle farmakologický znalosti berou... To fakt obdivuju, protože ve svém vzdělání mám několik obrovských mezer, které mi zůstaly dodnes nezaceleny a mrzí mě - a jsou to hlavně biologie (především genetika) a organická chemie. Na škole jsem skončil u H2SO4 a dodnes jsem netknut penta-cyklo-hexany a podobnými zviřátky... {smile}
    

Re: - Arthur Dent (web)
(17.02.2004 13:04:55)

Moje znalosti farmakologie zastydly na úrovni roku 1985 a víceméně vzešly z toho, že mou touhou bylo stát se psychiatrem. No a kvůli tomu jsem přečetl několik knih, tlustých i populárních, a tam se člověk nevyhne farmakologii.

Konkrétně tyhle vědomosti mám z knihy Riedl, Vondráček: Klinická toxikologie. Ono - vědomosti nic moc nestojej a můžu si je ukládat do hlavy s tím, že "se to jednou třeba bude hodit".

Není mi to ovšem v praxi skoro k ničemu, maximálně k tomu, že pročítám příbalové letáky, moudře pokyvuju hlavou a občas i vím, o čem tam jde řeč. To, jak jistě uznáš, je ve společnosti velmi málo oceňovaná dovednost a mnohem víc by bylo oceněno, kdybych se dokázal bavit o hokeji či fotbalu, což neumím, protože znalosti z těchto oborů mi připadají ještě víc neužitečné než vědět, že při předávkování paracetamolem (Paralen) v množství okolo 10g, což je 20 tablet, dochází k těžkému poškození ledvin, kómatu a několikadennímu bolestivému umírání. {smile}
    


ach jaj. - janicka (web)
(17.02.2004 09:46:43)

janička čerpala z nějakých agenturních zpráv (bouhužel už nevím kde se vynořily... tyhle informace si většinou schovávám, tahle zmizela někde v nenávratnu), kachna by to být neměla. vážnost situace byla taková, že se o její změnu měl osobně zasadit dokonce i Putin.

prostě - použití ketaminu jako plnohodnotného anestetika rovnalo se (a vlastně ještě rovná, protože byrokrati neví, kdo by doktorům vlastně měl vydávat licence) kriminálnímu činu. teď jsem ještě dál hledala, našla jsem toto, kde je snad víc podrobností: [www.inauka.ru/english/article38387/print.html]

netvrdím, že ti veterináři nemají žádné jiné látky s obdobnými účinky. ale zpráva je o ketaminu, který se na seznam zakázaných látek dostal teprve nedávno (někdy v osmadevadesátém) a který je považován za jedno z nejlepších anestetik (jestli je nebo není, nechám na úvaze někoho fundovanějšího). a o tom, že když kontroloři chtěli někoho "dostat" a připsat si čárku, tak donesli zraněný zvíře veterináři, aby viděli, co bude dělat - když ketamin použil (ať už jako jedinou momentálně dostupnou variantu nebo jako látku, kterou osobně považoval za nejlepší), past sklapla.

a to považuju za sviňárnu stejnýho kalibru, jako je řezání do zvířete při plným vědomí.

(no a k těm znehybňujícím látkám - doktoři můžou použít něco, co zabrání tomu, aby sebou zvíře při operaci cukalo, ale co už nijak neztlumí bolest a vědomí zvířete o tom, co se děje. nevím jak se tahle sranda jmenuje, ale jako dostatečnou medikaci to nevidím.)
    

Re: ach jaj. - Arthur Dent (web)
(17.02.2004 13:14:28)

Ano, s tím souhlasím. Nesouhlasím ovšem s vyzněním Tvého článku - "soucitní veterináři jsou za soucit trestáni".

Podívej se: U nás pouze lékař smí podat lék intravenózně. Navíc pouze někteří lékaři smějí podat opiáty.

Když přijdu do čekárny v hrozných bolestech a soucitná zdravotní sestra mi podá nitrožilně morfin, půjde nejspíš sedět. Ale nepůjde sedět za soucit, půjde sedět za to, že podala látku, kterou ona podat nesmí a podala ji způsobem, který nesmí použít. Přes to vlak nejede...

Na druhou stranu, když budou kontroloři záměrně vystavovat zdravotní sestry takovýmto "zkouškám", je to od nich sprostý a ubohý... "Támhle se topí dítě, ale nesmíte pro něj skočit, protože tady je skákání do vody zakázáno a když tu skočíte, tak vás zavřu!"
    


Re: ach jaj. - Vesničan (web)
(17.02.2004 13:30:58)

Tou srandou myslíš preparáty na bazi kurare?
    

Re: ach jaj. - Arthur Dent (web)
(17.02.2004 14:33:09)

Pravda, na myorelaxcancia jsem zapomněl. Kurare, tubokurarin... Samosebou jejich vedlejším efektem je znehybnění v důsledku "svalové ochablosti", ovšem při operacích se spíš používají ke snížení svalového tonu než ke znehybnění.
    

Re: ach jaj. - Vesničan (web)
(17.02.2004 14:47:29)

Nezabíhejmež do zbytečných a navíc poměrně laicky neznalých podrobností. Dobře uspaný pacient (thiopental a následně směs NO + O2) se neškube. A při užití myorelaxans je navíc třeba intubace a ventilátor, pro nucené dýchání z důvodu nečinnosti dýchacích svalů.
    

Sám sobě revizorem - Vesničan (web)
(17.02.2004 14:59:13)

Samozřejmě jsem měl na mysli oxid dusný, tedy N2O, neboli rajský plyn.
    


Re: ach jaj. - Arthur Dent (web)
(17.02.2004 15:01:43)

{big grin}
Já měl v odpovědi napsáno přesně totéž jinými slovy, totiž že myorelaxans způsobí i ochabnutí bránice a z toho důvodu je třeba blablabla, viz výše, ale smáznul jsem to...
    


Na co anestetika? - Phil Zoo (web)
(17.02.2004 11:46:47)

Správný Rus si nechá uříznout nohu při plném vědomí, drtě přitom mezi zuby kletby na adresu Friců, pak vyskočí a se jménem soudruha Stalina na rtech vlastním tělem zakryje střílnu fašistického bunkru. Předpokládám, že pro ruská zvířata to platí přiměřeným způsobem také.
    
HotLinks
Zpět na článek