.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

03.08.2004



Inspirován diskusí u Pixyho jsem se rozhodl, že napíšu takové krátké seznámení s mentalitou úředníka, zejména v souvislosti s webem a podobnými záležitostmi.

Úředníci byli až donedávna něco jako nedotknutelní — sami rozhodovali o osudech tisíců lidí a ze svých rozhodnutí nemuseli nikomu skládat účty. Oni měli razítko a moc škrtem pera cokoli zrušit, změnit nebo naopak prosadit. Pokud si občan stěžoval, byl odkázán na „úřední postup”, kde vše přezkoumal nadřízený orgán (=taky úředník) a bylo-li pochybení jen trochu okecatelné, bylo okecáno.

V posledních letech však přišlo několik „protiúřednických” zákonů, z nichž nejzásadnější je zákon o povinnosti informovat o tom, co úřad dělá. Úředníci do jisté míry ztratili moc, tedy i půdu pod nohama, ale nalezli protitah — naučili se zbavovat odpovědnosti. Když jsem pracoval na úřadu, tak jsem mnohokrát slyšel „To po nás chce staťák, to po nás chtějí z vnitra, tohle chtějí z ...” — tedy já nic, to ty nahoře. Kdepak zodpovědnost — hezky rozhodnout podle litery zákona, nařízení či vyhlášky. Vše je přístupné a můžete se všichni podívat, že jsem rozhodl správně.

Úředník, maje nad sebou bič zákona o svobodném přístupu k informacím, se staví k zveřejňování svých elaborátů dvojím způsobem. Buď se hezky postaru brání a zdůvodňuje to služebním, státním či jiným tajemstvím, nebo se zveřejněním souhlasí, ale téměř úzkostně dbá na to, aby z jeho slov nebylo ni jedno pozměněno nebo vykládáno jinak. Celému chaosu nahrává to, že zákon je, jak je dobrým zvykem, vyložitelný více způsoby, od konzervativního ("nemusíme zveřejnit nic") až po radikální ("musíme zveřejnit naprosto všechno").

Tady vstupuje do hry web a s ním odbor informatiky, který na většině úřadů existuje. Ten se totiž stará o webové stránky úřadu. Na těchto stránkách musí být ze zákona zveřejněny některé informace o úřadu. Zákon dále vyžaduje, aby byly tyto informace v přístupné podobě a aby byly na webu rychle.

Jaká je tedy situace? Na jedné straně jsou požadavky zákona ("rychle, přístupné všem"), na druhé straně požadavky a možnosti úředníků ("doslova tak jak jsem to napsal, rychle — už to mělo být...")

Jak tedy takové protichůdné požadavky splnit? Nejsnáze souborem typu PDF (je rychle vytvořený, je čitelný téměř všude, při tisku se nijak nemění, je možné ho ochránit před změnami, je možné ho podepsat, může obsahovat grafiku i text a je „stejný” jako zdrojový dokument). Pokud úředník požaduje, aby byl k dispozici formulář, do kterého může běžný občan vpisovat (a proto trvá na .DOC), je rozumnější převést to do .RTF (a někdy je rozumnější mávnout rukou a dát tam DOC, protože s některými úředníky je jednání opravdu velmi obtížné).

Pokud má mít webová prezentace nějakou jednotnou formu, je nejlépe striktně stanovit pravidla pro zveřejňování dokumentů. Elaboráty úředníků jsou v zásadě čtyř druhů: Obšírné texty na několik desítek stran (Word), tabulky (Excel), dokumentace plná obrázků a grafů (Word, Excel Powerpoint) a formuláře (Word, Excel). Navíc — co úředník, to jiná verze Office, někteří koumesové vloží do DOC třeba i dvoumegové logo formátu A4 a zmenší ho na obdélníček 20 x 30 mm. V praxi se nejlépe osvědčuje pravidlo „Vše v PDF, více dokumentů do ZIP, ve výjimečných případech RTF, zřídka jiný formát”.

Řešení, které se v souvislosti s webem zdánlivě nabízí, tedy převod do HTML, naráží na několik praktických překážek:

1. Úředník je posedlý představou, že si někdo bude jeho elaborát tisknout a trvá na tom, aby se to všem vytisklo stejně. Na argument "Ale HTML je výhodnější právě proto, že si to každý může přizpůsobit — když třeba špatně vidí" odpoví ouřada v duchu úřední logiky "Ale to právě nechci, chci aby si to všichni tiskli tak jak jsem to napsal".

2. Když zavolá úředník v 11 hodin s tím, že „posílá soubor ve Wordu, je potřeba dát ho rychle na internet, protože tam měl být už předevčírem a lidi volají a ptají se proč to není...”, tak by leda blázen něco převáděl do HTML. Tady je potřeba rychle jednat, jinak si úředník bude stěžovat na to, že s ním nespolupracujete. (On si bude stěžovat stejně, protože poslal jeden soubor a vy jste z něj udělali jedno PDF, přitom kdybyste si ho pročetli, tak by vám přece jasně muselo dojít, že to mají být tři soubory!)

3. Obecně na převod do HTML nejsou kapacity. Máte-li převést stostránkový dokument plný obrázků a grafů do PDF, bude to trvat pár minut. Budete-li ho převádět do HTML, budete ho celý den upravovat, čistit a nakonec se ouřada zeptá: „A kde jsou čísla stránek? Já se tam odvolávám třeba na informace na stránce 37...”, takže vy všechny takové odvolávky budete procházet a nahrazovat odkazy? Nebo to budete sekat po jednotlivých stránkách na HTML soubory?

Byla by teoretická možnost naučit úředníky publikovat v HTML. Prakticky je to ovšem vyloučené, nebo alespoň hodně nereálné. A představa, že redakční systém bude mít v sobě HTML editor a úředníci to do něho přepíšou je naivní — úředník metodou Copy-and-Paste přenese komplet celý text sakumprásk do toho editoru a výsledek buď naprosto rozhází validitu stránek, nebo (pokud projde nějakým „čističem”) bude vypadat jinak, než si úředník myslel. Drobný příklad — 99% úředníků dělá odsazení tím, že do dokumentu plácne několik mezer. Kam s tímto dojdou v HTML nemusím říkat.

Tolik tedy k úřadům a publikování dokumentů. A to, jak je to s webovými stránkami, to si nechám na příště...


Zadal Arthur Dent, 03.08.2004 8:27:06, 21 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1014

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

Jak důvěrně známe :) - Zázračný Element (web)
(03.08.2004 10:08:11)

    


Jo.. - Ebo (web)
(03.08.2004 10:44:36)

Ale je bohužel pravda, že formuláře, které mají předepsaný vzhled a rozměry by do html převáděl fakticky jenom něakej úchyl..

Navíc.. dnes tvrdit, že něco nejde otevřít..a že to je bránění v přístupu k informacím.. když je tolik programů, které umí prohlížet dokumenty .doc i pod linuxem..
    

Re: Jo.. - Arthur Dent (web)
(03.08.2004 11:19:37)

Je spousta argumentů proč ne .doc...
    

Re: Jo.. - Ebo (web)
(03.08.2004 14:48:18)

a je spooousta argumentů proč .doc jo {big grin}

Ideální je to dát na web v 10 ti formátech ,ať si každej vybere.. (a stejně se najde někdo, kdo bude "remcat")
    

Re: Jo.. - Arthur Dent (web)
(03.08.2004 15:00:57)

Aniž bych chtěl rozpoutávat nějakou flamewar, tak:

1. Potenciální nebezpečnost (makroviry, informace o autorech apod.)

2. Úroveň DOC souborů kolujících po úřadech (6MB soubor, kde je 4MB obrázek není výjimkou)

3. Pokud úřad vyžaduje vyplnění formuláře ve formátu DOC, vyžaduje tím v podstatě to, aby občané měli jistý placený software - OpenOffice má, i když se snaží, stále s převodem DOC problémy. Ale to má i samotný Word {smile}

Jaké jsou ty argumenty PRO používání DOC formátu ve styku úřadu s občany?
    

Re: Jo.. - Ebo (web)
(03.08.2004 21:34:29)

Doc otevře skoro každej.. makroviry jsou už dnes off-toppic .. uznávám, že "debil" úředník může mít značné problémy s obrázky a výslednou velikostí docu.. ale průměrně zdatný uživatel si poradí.. navíc když to švihne do zipu.. není co řešit..

Ale jak jsem říkal.. 10 formátů.. ať si každej vybere {big grin}

A pro ty co chcou zbohatnout na netu > stačí zprovoznit službu on-line convertoru mezi těmito formáty za mírný poplatek {big grin}
    


PDF a vyplnatelne formulare - rony (web)
(03.08.2004 10:51:18)

Zrejme nie novinka ale len pre uplnost:

PDF umoznuje vytvarat plne funkcne "vyplnatelne" kolonky formularov a to s roznymi moznostami "zberu" - bud vyplneny formuar ulozim a nejako dopravim smerom k cielu (mailom) aleb je ten formular upraveny na priame odoslanie POST/GET na zadane URI skriptu (cgi)...

Interaktivita PDF dokumentov je jednou z moznosti ako nepovazovat PDF len za puhe staticke fotky stranok z Wordu ci Excelu....

Je pravda, ze tieto moznosti sa pouzivaju malo, lebo paka z kancla zrejme nenaucite oznacovat aktivne plosky koloniek na vytvorenom formulari.... {wink}
    

Re: PDF a vyplnatelne formulare - noname (web)
(03.08.2004 11:25:32)

hlavně to vyžaduje poslední verzi PDF readeru a writeru a tu má málokdo
    


Ježíšmarjá, lidi, - Vesničan (web)
(03.08.2004 11:31:10)

vy chcete po úřednících nějak moc! Oni jsou rádi, že vědí, kam si naposledy odložili hrnek s kafem a v kolik hodin mají odejít na oběd! Já jsem rád, že mě úředník odpoví na pozdrav a neštěká na mne, když po něm něco chci. Jsem nadšen, když na první šáhnutí najde tu správnou knihu, do které zapíše, že mluví od tolika do tolika právě se mnou, že najde druhou, do které zapíše o čem se mnou mluvil, že najde třetí, kam poznamená související úředníky a že ví, kde je čtvrtá kniha, do které parafou potvrdí, že všechny zápisy do předchozích tří knih zaznamenal. Pak už považuji za zázrak, že je schopen najít někde nějakou složku, kde se objevuje mé jméno v souvislosti se záležitostí, kvůli níž jsem přišel. Je pravda, že bych byl rád, kdyby složku s důvody, proč záležitost, kvůli níž jsem přišel nejde vyřešit tak, jak jsem si představoval, vůbec nenašel, ale ví o ní a briskně ji předloží. Pak někam nabouchá pět různých beranů a já se obdivuji tomu, že nepoplete místa, kam co otisknout. Pak mi oznámí neřešitelnost řešení, sdělí termín, do něhož je možno podat odvolání, pozdraví a volá další. A to nemám na mysli jen úředníky pro přímý styk se stranami. (to je také hezký terminus technicus)
A vy na ně s nějakými formáty!
    

Re: Ježíšmarjá, lidi, - Arthur Dent (web)
(03.08.2004 11:36:59)

... a všichni tihle při žádosti o zaměstnání uvádějí: "Znalost práce s PC - Excel, Word, Internet Explorer"

Když jsem říkal, že ti lidé NEUMĚJÍ pracovat s počítačem, tak jsem byl za špatného... Oni na to přeci mají certifikát!

Souvislost: [www.maly.cz/pnc523.html]
    

Re: Ježíšmarjá, lidi, - Vesničan (web)
(03.08.2004 12:04:05)

Otázka č. 1 z testu pro získání certifikátu:
Počítač se zapíná:
a)tlačítkam RESET
b)tlačítkem POWER
c)zasunutím vidlice kabelu do zásuvky přívodu elektřiny
d)tlačítkem na monitoru

Ony ty rekvalifikační kursy stojí také za starou belu. A ti, co umějí s počítačem pracovat, což se naučili na střední škole, kterou nedávno dokončili, ti se k této práci nedostanou, z důvodů jasných a pochopitelných. Pracovat s počítačem sice umějí, ale nemají to správné myšlení a, a to hlavně, zázemí a zkušenosti.
    

Re: Ježíšmarjá, lidi, - Arthur Dent (web)
(03.08.2004 12:15:49)

Ono totiž úřednictvo (čest výjimkám) tvoří zcela zvláštní kategorii, zcela mimo D-Fensovy kategorie ("Zmrd, Vohnout, Ichtyl")... Takže mladý člověk po škole buď brzy odejde nebo je "zouřadován".
    

Re: Ježíšmarjá, lidi, - White Dog (web)
(03.08.2004 13:11:00)

Podle mých zkušeností patří většina úředníků do D-Fensovy kategorie Vohnout.
Nikdy jsem však na úřadě nepracoval, takže z pohledu někoho, kdo úředně pracovní zkušenosti má to může vypadat jinak.
    


Zapomeňte na to - Čmelda (web)
(03.08.2004 11:55:05)

Copak úředník může mít čas se učit něco nového? Prakticky většinu svého drahého úřednického času přeci musí věnovat vzdávání holdu a klanění se "Velkému razítku" {smile}

Před časem jsem věnoval pár Murphyho zákonů i ouřadům... monetík... jo, tady:
[www.cmelda.com/?itemid=21]
    


 - pixy (web)
(03.08.2004 12:40:22)

Naštěstí vždycky (aspoň trochu) funguje to, že když se MUSÍ, cesta se vždy najde. A půjde-li vše, tak jak by mělo, za pár let úředníci budou MUSET určité informace publikovat v HTML. (Dalo to práci, ale aspoň ten bod o tom, že informace zveřejňované ze zákona se musí publikovat jako text v HTML, jsme tam protlačili - víc bohužel nejde, protože by to bylo nereálně, ale aspoň to). A rád budu věřit, že ty firmy, které mají nyní na starosti CMS pro všechna ta ministerstva, radnice a další úřady, budou během té doby sakra přemýšlet, jak se podle toho zařídit - protože za těch pár let (společně s vizí podobného, již připravovaného nařízení EU) budou muset přístupný web dělat všichni a CMS, který to bude umět líp, bude mít kurevsky VELKOU konkureční výhodu...
    

Re: - Arthur Dent (web)
(03.08.2004 12:42:43)

Ano... Ale pokud se MUSÍ, tak je potřeba někdo, kdo to nařídí, někdo kdo to bude kontrolovat a někdo kdo za to bude postihovat. Jo a samosebou taky někdo, kdo to zaplatí, protože každá sranda něco stojí. (Pro úřady stojí sranda třeba 10x víc než pro soukromníka, neptej se mě proč...)
    

Re: - pixy (web)
(03.08.2004 12:46:47)

Ano, ale přesně o to tady jde - ta naše Pravidla mají být součástí Zákona a tedy bude i ten, kdo to nařídí (zákonodárci), ten, kdo přesně určí, jak se to má dělat (ministerská prováděcí vyhláška - jejíž součístí mají ta Pravidla být) a taky potažmo ten, kdo to zaplatí (vláda a rozpočet, protože na mandatorní výdaje jsou fondy vždycky {smile}

Já jsem holt nezdolný optimista. :o)
    

Re: - Arthur Dent (web)
(03.08.2004 12:48:18)

Nic jiného než optimismus nepomůže. {smile}
    


ad PDF - pixy (web)
(03.08.2004 12:44:11)

BTW, na MacOSX už je nějaký Acrobat Reader úplný zbytečnost, protože PDF je nativní systémový formát (používá se i pro náhled tisku, screeshoty atd.) a pracovat s ním umí i elementární systémové utility. Takové Preview je dokonce *řádově* rychlejší než Acrobat Reader při prohlížení, vyhledávání a indexování i těch nejmonstróznějších PDF souborů.

Nevím, proč bych měl očekávat nněco jiného, než že za nějaký relativně krátký čas bude podobná systémová (či skoro-systémová) podpora PDF i ve Windows.
    

Re: ad PDF - Rider (web)
(03.08.2004 14:34:06)

Protože Microsoft připravuje (nenápadně se vyskytuje v Office 2003, ale jest čekati frontální útok) vlastní podobný formát.
    


Lotus Notes - Lokutus (web)
(03.08.2004 19:42:15)

Nabízí se interní použití Lotus Notes klienta. Pro přístup z webu budou dokumenty v html, přitom budou mít datovou strukturu, kterou u jakýchkoliv jiných dokumenů kromě XML postrádám a navíc má Lotus Notes nejlepší zabezbečení.
    
HotLinks
Zpět na článek