Tokugawa
se ptá: Co je to vlastně spam? A jak poslat nabídku na zboží nebo služby, aby nebyla považována za spam?
Dovolím si nabídnout svůj pohled na věc, ne jako nějaké dogma nebo názor odborníka, ale spíš jako námět do diskuse.
Zákon 138 hovoří jasně:
Nevyžádaná reklama je taková reklama, která příjemce obtěžuje a/nebo která mu způsobuje vydání.
Je tedy patrné, že vnímání spamu dle výkladu zákona je individuální (co koho obtěžuje? Co jsou náklady a co ne?), proto vstupují do hry další faktory, jako je např. zaslání na více adres najednou, vlastní obsah mailu, falešná adresa odesilatele, snaha skrýt identitu odesilatele apod., tedy v podstatě stejné věci, podle kterých se rozhodují spamfiltry.
Posílání mailů neznámým lidem s nabídkami je docela ožehavé téma. V podstatě každá nabídka je reklamou — ale pro tentokrát si dovolím tyto dvě formy odlišit:
Reklamou budu mínit určité neosobní vychvalování určité firmy / zboží / akce, všelijaké
soutěže o hodnotné ceny,
jedinečné šance apod.
Nabídkou budu pro potřeby tohoto článku rozumět konkrétní osobní nabídku nějakého zboží či služby. Tedy nabídku, kde pan Novák nabízí panu Dvořákovi, že pro něj udělá to či ono, nebo informaci o tom, že vyrábí támhleto a že si myslí, že by se to mohlo panu Dvořákovi hodit.
Při takovémto dělení mohu říct, že každá
reklama, poslaná mailem na adresu, jejíž vlastník nedal předem explicitní svolení s příjmem reklamy, je nevyžádaná nebo může být za takovou považována.
Jenže co s tím? Já dělám rotační uňuchávadla a chci je nabídnout lidem, protože chci být z něčeho živ...
Zásadní otázka tedy je:
Jak poslat NABÍDKU mailem neznámému člověku a minimalizovat riziko toho, že bude považována za (nevyžádanou) reklamu?
Zde je několik bodů, které by podle mého názoru mohly toto riziko minimalizovat:
1.
Předmět mailu musí jasně vypovídat o obsahu. Tedy nejlépe „Nabízím spolupráci v oboru ...”, „Nabízím rotační uňuchávadla” apod.
2.
Pište maily personalizované. Oslovení „Pane Dvořáku” je ideální, pokud nelze zjistit jak se příjemce jmenuje, zkuste „vážený” nebo „vážení”. Naprostým fauxpas je napsat „Vážená paní / vážený pane”. Tím jednak profláknete, že je to „uni” mail a zadruhé dáte najevo své, řekněme, pohrdání adresátem.
3.
Nebuďte tajemní. Napište adresátovi, kde jste jeho adresu sehnal ("Ze zakoupené databáze" vás automaticky degraduje na spammerskou špínu) a proč na ni píšete. Hned na začátku je dobré uvést něco ve smyslu: „Vaši adresu jsem nalezl na stránkách ... věnovaných XXX, a proto Vám nabízím ...”
4.
Buďte střízliví ve výrazu i formě. Vystříhejte se obratů Super, Skvělé, Nepřehlédněte, Jedinečná možnost — pak to působí jako reklamní leták a ne jako nabídka. Buďte při zemi: „Velký letní výprodej” je formulace pouťového vyvolávače, nikoli solidní nabídka. Stejně tak mail v HTML formátu s podtiskem a animovaným logem si schovejte pro jinou příležitost — napište obyčejný text.
5.
Buďte struční. Žádné dlouhé povídání či vychvalování — stačí se jednou větou představit, jednou vysvětlit proč píšu, jedním odstavečkem představit svou nabídku, pak omluva za vyrušení, kontakt, podpis, pozdrav, hotovo. Poslat někomu nabídku a rovnou k ní připlácnout megový dokument ve Wordu je nehoráznost za mínus sto bodů. Pokud máte nějaký ceník či leták či něco podobného, vystavte ho na webu ke stažení a pošlete odkaz: „Náš ceník naleznete na adrese ...” — pokud dotyčného vaše nabídka zaujme, klikne si. Ideální je mít informace na webu a mailem poslat odkaz: „Pokud vás naše nabídka oslovila, naleznete dlší informace na adrese...”
6.
Píšete to opravdu tomu pravému? Mail by měl adresáta oslovit a zaujmout. Poslat rabínovi nabídku na vepřové hody je naprosto mimo. Stejně jako posílat mně nabídku na Super Levné Mobilní Telefony.
7.
Méně je v tomto případě více. Deset mailů lidem, které opravdu vaše nabídka může oslovit, je lepší než plošné rozeslání stejného mailu na deset tisíc adres. Tak jako tak získáte třeba pět zákazníků, ale v druhém případě několik set lidí naštvete.
Toto jsou tedy body, kterých bych se držel v případě, že bych chtěl někomu nabídnout své zboží. Ovšem — já nejsem ten
správnej internetovej byznysmen.
Pokud někoho chcete oslovit mailem a nabídnout mu své zboží či služby, nezapomeňte ani na možné psychologické riziko:
Adresát je většinou příčetný a pokud něco potřebuje, tak si to najde. Pokud někomu pošlete mail s nabídkou nějakého zboží, tak to příjemce může brát tak, že mu nabízíte vlastně něco, co nepotřebuje, popř. že ho považujete za nesvéprávného.
To je můj názor — diskuse je otevřena.