.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

26.08.2004



V dnešním Reflexu je článek o Vietnamcích u nás. O tom, kde se berou na středních a vysokých školách atd. A padlo v něm také zamyšleníhodné tvrzení...

Cituji autora (Martin Krsek):

Přestože nelze označit obraz vietnamské komunity za pozitivní, je majorita vůči této skupině cizinců obecně tolerantnější než například vůči Romům.

Toto tvrzení zaslouží rozšířit: Proč je majorita k Vietnamcům, Číňanům, černochům, ... tolerantnější než k Cikánům?

A odpověď je skryta v článku... Autor popisuje, jak Vietnamci nulté generace, tedy ti, co přišli z Vietnamu a usadili se zde, prodávají ve stáncích, zakládají restaurace apod. a snaží se svým dětem zajistit „aspoň maturitu, nejlépe však vysokou školu...” Popisuje, jak se jejich děti ve škole snaží.

A v tom je podle mého jádro pudla. Ne že by Češi byli tak hnusní rasisti, milý pane Jařabe. Ne že by byli xenofobním národem, pane Mlynáři. Jestli ona „majorita” spíš neoceňuje na Vietnamcích snahu o integraci a uznání určitých společných hodnot. To že s nimi nebývají problémy v občanském soužití. Že své děti posílají do škol. Že nestojí na sociálce s nataženou rukou. To že neskuhrají rasismus!, ale že něco dělají...

Proč oni ano a Cikáni ne? Je opravdu chyba v „české rasistické společnosti”?

PS: Považuji bohužel za nutné připsat povinnou floskuli o tom, že vím, že ne všichni Cikáni jsou stejní, že jich několik velmi slušných znám, že znám i cikánské podnikatele atd., aby zas někdo v komentářích neměl touhu ventilovat své politicky korektní ego a nadávat mi do rasistů.


Zadal Arthur Dent, 26.08.2004 9:49:40, 47 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1055

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

anketa - wake
(26.08.2004 11:13:31)

clanek ne, tam nic rasistickyho nenajdu.
ale ta anketa. chybi mi totiz odpoved:
"seru na to, jestli je soused zelenej s fialovyma tykadlama, ale kdyz mi vytopi byt, ve dve rano pusti na plny kule tuctuc a nebo necha svyho cokla vysrat ve vytahu, tak bych strilel bez varovani". howgh.
    

Re: anketa - Arthur Dent (web)
(26.08.2004 11:23:49)

Nikolivěk. Ta otázka je takto položená správně. Ono je Čechům (Moravanům, Slezanům a Žižkovanům) podsouváno rasistické myšlení - a pokud je tomu opravdu tak, tak by měla odpověď znít "Vadí mi kdokoli, kdo není bílej jako já a nemluví česky!"

Jenže ono je to ve skutečnosti tak jak píšeš - lidem spíš vadí líné ludry, co dělají bordel. V ČR je v každém etniku jisté procento takových typů. Vztah k danému etniku se odvíjí od velikosti tohoto procenta. Pokud má někdo s jistým etnikem převahu negativních zkušeností, tak není divu, že se vůči dotyčnému etniku negativně vymezí - což není rasismus, ale zdravý rozum... {smile}
    

Re: anketa - Scalex (web)
(26.08.2004 11:29:32)

Já to říkám už mnoho let - nenávist Čechů k Romům není rasismus, nýbrž statistika.
    

Re: anketa - wake
(26.08.2004 14:22:48)

nojo. ja se snazim lidi posuzovat jednotlive a ne podle statistiky. statistika je dobra pro obchod, ale ne pro zivot.
    

Re: anketa - Arthur Dent (web)
(26.08.2004 14:25:06)

Bohužel někdy je třeba se rozhodnout dřív než je možno posoudit člověka... A v těchto případech je lépe soudit, třeba nespravedlivě, podle "příslušnosti ke skupině". Bývá to bezpečnější...
    

Re: anketa - wake
(26.08.2004 14:28:46)

pokud se tyka opatrnosti, tak zpravidla dam na prvni dojem z chovani dotycneho, coz nezabere ani deset vterin a dava to dostatecne voditko pro nasledujici vyvoj interakce.
    

Re: anketa - Arthur Dent (web)
(26.08.2004 14:45:02)

Hodně štěstí!
    


Re: anketa - wake
(26.08.2004 14:26:42)

a to je prave ten rasismus. vymezovat se vuci etniku. vymezovat se proti linym ludram je zdravy rozum. vymezovat se proti cernym linym ludram je rasismus, protoze tim mlcky priznavate, ze zeleny liny ludry vam zas az tolik nevadej.
kdyz ukrivdite jedinemu pracovitemu a slusnemu cikanovi, tak jde porad o krivdu. a kdyz odtolerujete jedinou zelenou linou ludru, porad jde o toleranci k linemu ludrovstvi.
howgh.
    

Re: anketa - Arthur Dent (web)
(26.08.2004 14:39:17)

Nerozumíme si...

Pokud člověk za život pozná X líných luder a většina z nich patří k jistému etniku, je legální dojít k závěru, že při setkání s neznámým příslušníkem tohoto etnika půjde s největší pravděpodobností o ludru.

Tomu se říká "induktivní uvažování". Možná nespravedlivé, ale vzhledem k omezeným možnostem jednotlivce poznat všechny a na základě tohoto poznání si učinit závěr jediné možné.

Když to převedu do jiné roviny: 99% skinheadů, jaké jsem kdy potkal, byly tupé vychlastané palice, co se akorád rády rvou, pokud jsou v přesile. Udělal jsem si tedy rovnítko mezi "člověk ostříhaný dohola v bomberu a v kanadách" a "potenciální nebezpečí srážky s blbcem". Proto když jdu v noci po ulici a narazím na skupinu takových lidí, kteří ožrale pořvávají, snažím se jim vyhnout - přesně podle výše zmíněného induktivního principu. Možná tím ale křivdím skupině inteligentních veselých skinheadů, že? Mám je jít zkoumat?

A to je stejný princip jako s tím "rasismem". Nikoli, rasismus je až o kousek dál než jen "stereotypní nazírání"...
    

Re: anketa - wake
(26.08.2004 15:04:03)

ad skinheadi: tim mi davate za pravdu - opile porvavani bandy evidentnich "ikvacu" lze detekovat behem nekolika malo vterin.
ad pravdepodobnost ludry: jiste, pravdepodobnost je vysoka. neni vsak rovna jedne; a dokud se nepresvedcite - napr tim, ze bude nekomu (napr. vam) vyhrozovat, okradat nebo obtezovat nekoho, ci vykazovat jine zavadne chovani - mel byste jej povazovat za sobe rovneho. (za obtezovani pritom nepovazuji barvu jeho pleti ci prizvuk jeho reci).
btw. slysel jste nekdy hadat se italy nebo spanely ?
    

Re: anketa - Arthur Dent (web)
(26.08.2004 15:17:14)

Ale ono je jistější se jim vyhnout i když neřvou, protože nikdy nevíte, co se jim konkrétně na vás znelíbí.

Protiargument že to nevíte nikdy a u nikoho neuznávám - vraťte se zpět k té pravděpodobnosti...

A ten přístup se mi taky moc nelíbí... Připadá mi to jako přístup policie v případech vyhrožování:

- "On mi neustále píše, že mě zabije!"

- "S tím my nemůžeme nic dělat - dokud vás opravdu nezabije, tak s tím nic nenaděláme!"


Znovu: Pokud vím, že je v jisté skupině lidí výskyt "závadného" (nebo obecněji "mně nepříjemného") chování vyšší než je průměr, není vyšší míra obezřetnosti či nedůvěry ve vztahu k této skupině nic špatného nebo zavrženíhodného. A nebudu zkoumat, jestli jim tím náhodou nekřivdím.

Na druhou stranu - pokud se u jednotlivce přesvědčím o opaku, bylo by buranské trvat na zvýšené obezřetnosti...
    


Re: anketa - moussa (web)
(26.08.2004 16:35:53)

být na Vašem místě, tak jsem opatrná, můžete potkat cikána, který vypadá jako pracovitý a slušný, ale většinou jenom tak vypadá, věřte mi, zelená líná ludra mi nevadí, ta si totiž nechodí pro soc. dávky, neruší své sousedy a ani jinak neobtěžuje, nebo Vás ano?? Podle mého názoru je problém v tom, že jste to ještě neviděl zblízka, až to jednou uvidíte (nepřeju Vám to), tak budete zpívat jinou, ono se to hezky mluví, ale znám jednoho, ten je měl za sousedy a to byste viděl ten rasismus, upřímně všem jako jste Vy přál tuhle zkušenost!
    

Re: anketa - wake
(26.08.2004 18:28:01)

no, v nasi ulici jeden cikan bydli. sice je furt trosku pod vlivem, ale nikomu neublizuje, a v noci nerve ani nepousti nic nahlas. na druhe strane, jelikoz na konci ulice mame diskoteko-hernu, tak pravidelne kazdy patek ve dve v noci odtamtud vyleze particka nalitych buburanu, kteri si bud hlasite nadavaji, nebo rvou nazvy oblibenych sportovnich idolu ci aspon necim triskaji do popelnic, nedejboze aut. a, pokud jsem mel tu cest je potkat, tak to byli vetsinou belosi.
jadro: oznacit nejake etnikum (barvikum) za problemove automaticky vede na pokusy o potlaceni svobod tohoto etnika (psychologie, nikoliv logika, pane !!) cimz jest pachana nespravedlnost na neproblemovych prislusnicich tohoto entika. civilizovanejsi, a tedy namahavejsi pristup, tj. vyhledavani a odproblemovani problemovych _jedincu_ je bohuzel neco, co mnohym zastancum jednoduchych "one size fits all" reseni nevoni.
hou.
    

Re: anketa - Arthur Dent (web)
(26.08.2004 18:53:02)

Kolik je v ČR bílých a kolik Cikánů? Kolika procenty se na kriminalitě podílejí bílí a kolika Cikáni? Zavírat před tímto oči je sice nerasistické, ale zato pokrytecké.

Porovnejte to s podobnými počty u Číňanů, Vietnamců, Indů, Arabů...

To že je "cikán" synonymem pro něco špatného asi vzniklo z dlouholetých zkušeností, nemyslíte?

Proč tedy nelze označit Cikány za problémové etnikum, když jsou problémy s velkou částí jejich populace? (Nesvědčí o "problémovosti" tohoto etnika např. to, že jsou neustále nějaké "programy", "akční plány", "integrační studie" a kdesi cosi?)

Což samosebou neznamená, že jsou VŠICHNI problémoví. (Ob dva baráky bydlí několik cikánských rodin a problém jsem s nimi nikdy neměl, nikdy mi nic neudělali a nijak mi nevadí.)

Nehledejte prosím v označení "problémové etnikum" nějaké pejorativní významy... Majorita má problémy s tolerancí vůči jejich chování, oni mají problém s integrací a s přijmutím hodnot většinové společnosti (chtějí-li vůbec).


Když se otevřela hranice do Rakouska, byli zanedlouho Češi bráni v pohraničí jako "ti co kradou v obchodech". Bylo to nespravedlivé k ostatním? Bylo... Za pár let se na to zapomnělo, protože Češi zkrátka v rakouských obchodech (až na ludrácké výjimky) nekradou... Zvláštní, že? Stačilo deset let...

PS: "Odproblémování" je krásný výraz. Můžete mi prosím vysvětlit, jak si takové "odproblémování" představujete?
    

Re: anketa - wake
(27.08.2004 00:10:43)

pod eufemismem "odproblemovani" si predstavuji treba zatceni a usvedceni zlodeje ci nasilnika, odvoz opileho vytrznika na zachytku, nebo tez zapojeni bezprizorniho mladistveho do "socialistickeho kolektivu", abych se vyjadril s velkou nadsazkou. zni to jednoduse, neni to jednoduche, merit vsem stejnym metrem.
na kriminalisticke statistiky se pokusim podrobne podivat zitra (a ozvu se v techto komentarich, vcetne pripadneho priznani chyby), ale z voleje bych si dovolil tvrdit, ze nejvetsi skody, pokud se tyce hospodarske kriminality, napachali "white collar criminals". nevim, jak je to s nasilnou trestnou cinnosti.
    

Re: anketa - Arthur Dent (web)
(27.08.2004 07:11:37)

Vztáhněte prosím počty usvědčených "zločinců" ku počtu obyvatel toho kterého etnika, ano?
    


Re: anketa - moussa (web)
(27.08.2004 11:45:52)

myslíte? takže bychom vyrazili do Chánova vyhledávat a odproblémovávat problémové jedince??
    

Re: anketa - wake
(27.08.2004 18:05:00)

to je prace pro policii (v pripade zlodeju a nasilniku) a socialku (v pripade mladezniku). nejsem ani jedno ani druhe, a pochybuju, ze vy ano.
    


 - Kryska (web)
(26.08.2004 13:56:37)

Tady na Ostrově je barevnejch habaděj. Od černých přes araby k vietnamcům, filipíncům, číňanům a bůhví komu. Nepostřehla jsem, že by tu měl někdo s jakoukoli národností jakýkoli problém. Až na cigány. Chodí po ulicích s děckem v náručí, nataženou dlaní a skučí...
Co dodat? Všechni ostatní dělají, učí se, snaží se.
    


 - 1049an
(26.08.2004 14:52:54)

S článkem se plně ztotožňuji. Je napsán objektivně a předložené úvahy jsou natolik opodstatněné, že je na místě je se jimi zabývat. Bohužel zastánci tvrzení o xenofobii Čechů budou argumentovat českou netolerancí k cikánským obyčejům, zachovávání jejich svébytnosti a přístupu k životu (k čemuž patří krádeže, hluk, hudba, zábava, žití jen pro dnešek bez plánování budoucnosti apod.) takže diskuze se bude stále točit dokola jako pes za vlastním ocasem...
    

Re: - Arthur Dent (web)
(26.08.2004 15:00:43)

Je zvláštní, že Židé si taky zachovávají svébytnost. I Vietnamci... Možná by stálo opáčit cosi o "kompatibilitě svébytností s okolním prostředím" {smile}

Navíc je zvláštní, že korektníci tvrdí, že mezi lidmi není rozdíl a jedním dechem dodávají, že jsme špatní, protože nerespektujeme odlišnosti jiných etnik. {smile}
    

Re: - wake
(26.08.2004 15:06:20)

mezi lidmi jsou rozdily. nektere podstatne, napr. rozdily v charakteru, inteligenci, pracovitosti, ...; jine nepodstatne, napr. rozdily ve vysce, objemu, barve pleti, ...
hu ?
    

Re: - Arthur Dent (web)
(26.08.2004 15:27:13)

A souvislost??? Nějak mi uniká.

Milý Wake, zkusíme si malou úlohu, ano? Když jsem se v životě potkal řekněme se sto XXX-any (za XXX si dosaďte libovolný rozlišovací znak) a v 90 případech se chovali tak, že (třeba) hlasitě zpívali, budu očekávat před setkáním se stoprvním XXX-anem, že bude hlasitě zpívat.

Je to:

a) Rasismus
b) Předsudek
c) Logický předpoklad

???
    

Re: - pankreas (web)
(26.08.2004 18:16:18)

Ale jo, jadro je v necem jinem: kdyz se o pul treti rano na ulici vyhnu particce, ktera vykazuje povrchni znaky spojene s neprijemnou zkusenosti, je to racionalni chovani a nicemu to nevadi. Kdyz odmitnu zamestnat cloveka, co vykazuje tyto znaky, vadi to jemu, je to predsudek a je to spatne.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(26.08.2004 18:30:56)

... když jsem hospodský, kterému se mnohokrát servali v lokále myslivci, jemuž myslivci obtěžují ostatní hosty a jsou s nima nepříjemnosti, tak si vyvěsím na dveře cedulku "Myslivci zde nejsou vítáni" - a myslím, že to obhájím.

Když si místo "myslivci" dosadíš "Cikáni", je to rasismus. Proč?

Pokud zaměstnám postupně tři Maďary a budou s nimi problémy, tak čtvrtého už nezaměstnám. Je to rasismus?

Podle mne je to logické a racionální chování...

Nebo lépe - kolik musím udělat pokusů, aby mé další odmítání bylo bráno majoritou jako "špatná zkušenost" a ne "rasismus"?
    

Re: - wake
(27.08.2004 00:16:05)

v pripade myslivcu to neni rasismus, ale jobismus. v pripade cikanu je to rasismus proto, ze si nedas tu praci s tim, aby sis zjistil, ktetri cikani se ti tam porvali a nepustil tam priste ty, kteri se ti tam porvali. pokud zamestnas postupne tri cechy a budou s nimi problemy, koho si najmes poctvrte? snad ne cikana ?{wink})
kolik pokusu ? arogantni odpoved: 42. spravna odpoved: tolik, kolik je potreba k nalezeni vyhovujici varianty.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(27.08.2004 07:25:45)

"pokud zamestnas postupne tri cechy a budou s nimi problemy, koho si najmes poctvrte? snad ne cikana ?{wink})" - nikoliv, ufona... Ufony totiž nevídám postávat na sociálce a žebrat o peníze.

"v pripade cikanu je to rasismus proto, ze si nedas tu praci s tim, aby sis zjistil, ktetri cikani se ti tam porvali a nepustil tam priste ty, kteri se ti tam porvali." - ano, tyhle korektní teorie tak krásně zní. Nebýt té zpropadené reality, tak i fungují...

Jaké reality? Inu třeba takové: Je krámek s potravinami. Tady za rohem. Denně tam chodí cikáni krást. Scénář je vždy stejný: Matka s pěti dětmi vleze do krámu, děti se rozprchnou všude možně a dvě prodavačky nemohou mít oči všude. Přesto už několikrát chytly cikáně při tom, jak si cpalo třeba čokoládu do kapsy. A co s tím, když je takovýhle nájezd obden? Postavit do dveří a vyhazovat ji nesmí, to by antirasisti jako ty řvali, vyfotit a udělat jí ostudu nesmí, to by řvali navíc i ochránci lidských práv, zavolat na ni policajty je k ničemu - policajti sepíšou protokol, děti jsou nezletilé, matka "o ničem neví" - tak co?

Majitelka obchodu má dvě možnosti: Buď přihlížet, jak jí cikáňata v krámě kradou a vědět, že i když ho chytne za ruku, tak to k ničemu není, nebo zavřít krám a jít dělat třeba na poštu.


A včíl mudruj... Jaké je "nerasistické" řešení tohoto velmi konkrétního problému?
    

Re: - wake (web)
(27.08.2004 18:11:13)

proc ji nesmi vyfotit ? v kazdy vetsi samosce jsou kamery, tak proc by si majitel/ka nemohl/a nejakou opatrit ? (napr. pronajmout). pak by mela dukaz pro socialku/policii. (za nezletilce jsou zodpovedni rodice, i kdyz "o nicem nevi").
a ze policie nefunguje ? a za to muzou ti lidi, kteri ji vkrame nekradou ???
    

Re: - Arthur Dent (web)
(28.08.2004 08:38:44)

ad Vyfotit: Narážím na případ, kdy lidé, přistižení při krádežích v obchodě, byli vyfoceni a jejich foto bylo umístěno do výlohy pod nápis: "V tomto obchodě kradli..." Na nátlak "humanistů" a "bojovníků za lidská práva" byla prodejna donucena ty fotky odstranit.

Konec jsem naprosto nepochopil a mám dojem, že se v této diskusi míjíme už dlouho. Vy neustále opakujete, že pokud se devět z deseti chová nějak, nemůžu apriori ke všem přistupovat stejně, protože by to bylo vůči tomu jednomu nespravedlivé. Já tvrdím, že v případě, že toto chování je pro mne nepřijatelné, tak jde o nespravedlnost pochopitelnou.

Dovolím si tímgto diskusi ukončit a vzít si poslední slovo, protože já jsem tu doma {smile}

To poslední slovo je toto: [www.sweb.cz/whitewoman/chanov/galerie.htm]
    


Re: - Arthur Dent (web)
(27.08.2004 07:28:57)

Jo ještě PS:

Otázka zněla: Kolik musím udělat pokusů, aby mé další odmítání bylo bráno majoritou jako "špatná zkušenost" a ne "rasismus"?"

Odpověď: "Tolik kolik je potřeba k nalezení vyhovující varianty" je sice hezká, ale mimo. Řeknu to brutálněji: Kolikrát mě musí cikáni okrást nebo obtěžovat, aby moje averze k nim byla brána jako špatná zkušenost?

Obávám se totiž, že cokoli, co řekne bílý proti cikánovi, je automaticky "rasismus", i když je to zkušenost na základě staletí...
    

Re: - wake (web)
(27.08.2004 18:13:33)

jenze tebe neokradaji "cikani". vzdycky, kdyz te nekdo okrade, tak je to jeden konkretni clovek/jedna konkretni (mala, << entnikum) skupinka.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(28.08.2004 08:49:59)

Pokud se ti několikrát stane, že máš špatnou zkušenost s *jednotlivcem*, který patří k nějakému etniku, tak není legální vztáhnout tuto zkušenost na celé etnikum?

Zdalipak jsi protestoval v roce 1991 v Rakousku proti tomu, že jsou v krámech cedulky "Češi nekraďte tu"? Že je to vůči většině Čechů nespravedlivé? Přitom procento kradnoucích Čechů bylo mizivé, rozhodně menší než procento kradoucích Cikánů. Ale to jsme zase u té statistiky...

S dovolením diskusi ukončuji, viz výše...
    

Re: - wake
(02.09.2004 13:25:53)

v roce 1991 jsem nikde neprotestoval, protoze by mne maminka nepustila{wink}
    


Re: je to rasismus - Vlk (web)
(30.08.2004 10:46:00)

A to logický rasismus - prostě rozlišuješ lidi podle národnosti. A v principu není dobré používat princip kolektivní viny. Na druhou strnu by měl každý mít jistou svobodu a tedy mít právo i být v lecčem rasista. Já nemám rád motorkáře - moje zkušenost je, že jezdí jako prasata a na kole už mě párkrát skoro sejmuli - takže se jim vyhýbám a chovám se stejně jako ty - nevidím na tom nic špatného. Pokud se tedy vyhýbáš romům nevidím na tom nic děsivého. Konečně pokud se zaměstnavatel rozhodne nezaměstnávat romy, jen si zúží své možnosti - je to celkem jeho věc.
    

 - wake
(02.09.2004 13:27:11)

pokud se zamestnavatel rozhodne nezaqmestnavat romy, je to nejen rasistra, ale dokonce tim i porusuje zakon.
    


Re: - wake
(26.08.2004 18:32:42)

budu ocekavat, ze bude zpivat. pokud mi to vadi, budu doufat ze nebude.{wink} a co s jeho zpivanim provedu, zalezi na tom, jestli je zpivani
- neskodne, pak s nim neprovedu nic
- vadi mi, ale jenom mi a je to otazka vkusu/preferenci, pak se s XXXanem prestanu bavit/stykat/humixiliforankovat.
- kriminalni/protispolecenske, pak podniknu kroky obvykle pri zamezeni kriminalniho/protispolecenskeho jednani
- mne ohrozujici: pak se budu bud branit, pokud je power(ja) > power(XXXan), jinak tretry, hlasity krik, mlaceni do aut atd.

hou.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(26.08.2004 19:01:54)

Nebavíme se o tom, jestli to vadí nebo nevadí. Bavíme se o tom, jestli zkušenost z nějaké situace může být brána jako etalon pro budoucí podobné situace. Z Vaší odpovědi soudím že ano.

A dále viz má odpověď Pankreasovi... Proč je a priori nedůvěra či opatrnost na základě špatné zkušenosti s: řidičem v klobouku, skinheadem, jezeďákem, komunistou, úředníkem, trampem, technařem, ufonem, ... brána jako normální a pochopitelná, ovšem apriori nedůvěra k Cikánům na základě (několikasetleté) zkušenosti jako rasismus?

Já se ptám: Co udělali sami Cikáni pro to, aby svůj "mediální obraz" vylepšili? Jsou tu s námi už několik set let... Několik set let s nimi měla majoritní společnost ve větší či menší míře problémy... Měla by se měnit majorita nebo přizpůsobit menšina?
    

Re: - wake
(27.08.2004 18:15:18)

vy posuzujete lidi podle "medialniho obrazu" ??? kristova noho.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(28.08.2004 08:59:44)

"Mediálním obrazem" jsem nazval "obecně zastávaný názor".

Vy NEPOSUZUJETE lidi podle tohoto obrazu? To máte opravdu čas každého poznávat a zjišťovat, jestli vám nechce ublížit, jestli to je dobrý člověk atd.? Když jedete v tramvaji a přistoupí skupina dvaceti Cikánů - nedáte si ruku na peněženku? Ne? Opravdu ne? A i když vás jednou cikánští kapsáři okradou, ani příště si tu peněženku nepodržíte - aby to nebylo vůči nim nespravedlivé, když to jsou přece určitě jiní lidé?

Člověče, Vy jste buď naivní nebo blázen. {smile}

(Neberte to jako urážku, prosím. Vážím si toho, že jsme spolu diskutovali korektně, bez urážek a pokud to téma dovolovalo, tak i věcně... Ale je vidět, že buď kvůli jiným životním zkušenostem nebo kvůli jinému "světonázoru" je nějaký rozumný výsledek naší diskuse těžko představitelný, proto ji [právem domácího] končím.)
    


Re: - wake
(27.08.2004 18:18:33)

a jeste neco: etalon pro ocekavani - jiste. jenze na kazdy predpoklad se musite divat jako na nejisty (i kdyz je neco na 98,312%, je to nejiste), a pocitat s ostatnimi moznostmi. to je prave to nebezpeci aplikace statistiky na zivot. to nejlepsi byva ukryto mezi statistickymi chybami{wink}
    


Ano ... - 1049an
(26.08.2004 18:07:52)

Použil bych možná výrazu "ještě snesitelná svébytnost", čímž se dávám všanc všem rýpalům, kteří mne případně napadnou za troufalost, činit ze sebe arbitra "normality" a "obvyklosti" ve vztahu k chování v regionu, v němž žiji. Je mi totiž jasné, že konkrétní chování některých Cikánů, které je u nás za hranicí respektovatelnosti ze strany majoritní společnosti by bylo například v Indii a okolních zemích považováno za velmi tiché, kultivované a třeba i slabošské. Možná buďme rádi že u nás ve větší míře nezakotvili Afghánci a další divoké kmeny.
    


 - Lokutus (web)
(27.08.2004 19:06:04)

Osobně jsem snad neviděl čistokrevného slušného cikána, nebo cikána podnikatele. I když, oni podnikají všichni - po svém, což já nemám šanci nikdy pochopit.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(27.08.2004 20:18:53)

Já jo...
    


Můj názor - Carpenter (web)
(27.08.2004 20:26:47)

No, mně teda vadí spíš ti Vietnamci, kteří za obratného využití českého korupčního prostředí pašují do ČR tuny zboží, aniž by platili clo, DPH, daně ze zisku, atd., což dost poškozuje a diskriminuje "seriózní" podnikatele.
A že zaplaví každý druhý náměstí svými odpornými stánky, to je humus samo o sobě, o obludných mega tržištích s trpaslíky kolem všech hraničních přechodů nemluvě.
Ne že bych chtěl obhajovat, jak cikáni zneužívají systém sociálních dávek, jenže nemůžu nevidět, že takových "chytráků" je nespočetně i mezi "bílými"; ani jeden z rodičů nedělá, nasekaj si tři čtyři děti, nechaj si vyplácet všechny možný dávky a žijou si přinejmenším v pohodě, mnohdy líp než rodiny, kde oba rodiče chodí do práce od tmy do tmy. K těmhle "sociálním případům" ale nikdo necítí nenávist. Čímpak to?
    


medialni obraz - braggart (web)
(29.08.2004 21:31:44)

Z ankety, ve ktere hlasovalo 20 lidi se neda moc odvodit, ale podle meho nazoru to zhruba odpovida. Nejmene oblibeni jsou cikani a arabove.

For je v tom, ze s cikany ma zkusenosti kazdy a mnohdy hodne bohate a rozhoduje se na zaklade vlastnich zkusenosti. Jenze s araby ne. Vetsina lidi vi jen to, ze "jsou divni", ale o jejich kulture a hodnotach nevi nic... Proste delaji rozhodnuti na zaklade medialniho obrazu, ktery je v tomhle pripade dle meho nazoru velmi zkresleny.

To je stejne, jako by si "treba martani" delali nazor o krestanech podle jehovistu...
    

Re: medialni obraz - Arthur Dent (web)
(29.08.2004 21:33:59)

...jako by si třeba ***** dělal názor na bloggery podle titulní stránky blog.lide.cz, tak? {smile}
    


V pondělí jsem jel ráno tramvají - Saša (web)
(08.09.2004 09:34:30)

a mimo jiné lidstvo tam byly také dvě Vietky. (Ne vietnamky, ale Vietky. My také nejsme českorepublikáci.)
Byly to evidentně školačky. A bavily se spolu. Komunikovaly spolu ČESKY a jejich čeština byla včetně přízvuku zcela a úplně standardní plzeňštinou.
Jestli ne ony, tak jejich děti za 10-15 let nebudou Vietové, ale Češi.
    
HotLinks
Zpět na článek