.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

24.09.2004



Vážení ředitelé, podředitelé, viceprezidenti, generální, náměstci a vedoucí. Poslyšte krátké provolání do vašich řad od jednoho ajťáka!

Včera mi volal známý, co je shodou okolností jedním z vás. Měl problém s přístupem na nějaké stránky — Exploder po něm chtěl jakési jméno a heslo, přitom na jiných stránkách to nevyžadoval. Když dal STORNO, tak mu to prošlo. Hm, to může být čímkoli, nejspíš ale něčím mezi jeho počítačem a internetem, a doporučil jsem mu jejich IT oddělení.

Známý mi říkal: „No to ne! Tam ti jsou takový paka... Už to vidím — budou se mě ptát proč na ty stránky chodím a kdesi cosi...”

A pak, aby mi dokreslil, jaká jsou u nich v IT oddělení paka, mi vyprávěl následující příběh: usmyslel si (ten známý), že bude dělat nějakou evidenci čehosi a že by na to byl nejvhodnější Access, který má na počítači nainstalován. Přišel tedy do IT kutlochu a zeptal se, nemají-li knihu o Accessu. Neměli. Ale navíc se ho zeptali PROČ a NAČ a na jeho odpověď, že „v tom chce dělat evidenci” řekli, že TO TEDA NE!

Nesdílel jsem známého rozhořčení a ujistil jsem ho, že s tímhle přístupem bych s ním vyběhl ještě rychleji, i když ho znám. (Zapomněl jsem podotknout, že tenhle člověk má s počítači minimálně deset let nejen uživatelských zkušeností a při decentní dopomoci zvládne i nastavit firewall.) Ze své přebohaté praxe znám totiž případy tzv. počítačových polodouků. To jsou ti, co počítačům nerozumí, ovšem čtou si odborné časopisy, nějaké knihy a podléhají (většinou mylnému) dojmu, že jim rozumí. Takoví napáchají nejvíc škod... Probíhá pak následující hovor: „Co jste s tím dělal?” -"Nic!" -"No moment, někdo tady totálně roz*** registry!" -"No, já jsem zkoušel tady ten tip z Chipu, jak tu píšou, že pak bude ta lišta ve Wordu barevná a bude tam obrázek." Grrrr.....

Známý totiž udělal zásadní chybu. Kdyby přišel a řekl: „Chci dělat evidenci čehosi, mělo by to umět to a to, pánové, chci slyšet váš názor...”, tak se třeba dozví, že u nich je vše na jednom databázovém stroji S a má to rozhraní R a že to není problém napsat, pokud pan ředitel chce, tak se může kouknout do knihy K, kde to je popsaný. Ale přijít a říct: „Já budu dělat databázi v programu P a vy se s tím koukejte smířit” je donebevolající kravina a vyběhne s ním každý ajťák, co je víc od počítačů než podřízený.

IT oddělení je přeci v podniku proto, aby odpovídalo za počítače, programy a síť a aby bylo koho pojebat, když něco z toho nefunguje. A proto dělá taková nepopulární opatření, jako že zakazuje instalovat kdejaké programy, posílat „veselé maily”, brouzdat po pochybných stránkách (to nemusí být jen porno), spouštět cokoli co kohokoli napadne, ukládat gigabyty na plochu (která se při startu tahá ze serveru), dokonce chce rozhodovat i o tom, na co se bude jaký program používat (a protestuje např. proti „dělání grafiky” v Excelu) a podobně omezuje pracovníky v tvůrčím rozletu.

Je zajímavé, že taková pravidla bývají vedoucími odsouhlasena a vyžadována, ovšem často jsou oni sami první, kdo přijde a žádá o výjimku, snad v domnění, že je nepřípustné, aby ONI měli zakázáno totéž co řadový zaměstnanec. Snad proto je z deseti případů nákazy ve firmě v průměru sedm u vedoucích, ředitelů a podobných existencí. Nevím proč — můžete jim horem dolem vysvětlovat pravidla bezpečného používání počítače a internetu, nebudou je (většinou) dodržovat. Můžete jim vysvětlovat, proč TOHLE ne, a oni stejně na přílohu „MojeHambatéFotky.exe” kliknou nebo přijdou s nějakou stránkou, na kterou nutně musí a s programem (nejčastěji na nějakém Shareware CD), který nutně potřebují. (Dotaz „na co to potřebujete?” často vnímají jako hrubé porušení subordinace.)


Čest a sláva všem ředitelům, náměstkům a vedoucím, kteří chápou, že síť je rovnostářská, že je zabezpečená tak, jak je zabezpečený její nejslabší článek a že „výjimka z pravidla” znamená „snížení bezpečnosti celé sítě”. Třikrát hurá těm, co pochopili, že IT oddělení mají proto, aby byl ve firmě někdo, kdo počítačům rozumí líp než oni. Pozlatit ty, kteří si uvědomují, že instalace obskurního programu z nějaké CD přílohy časopisu může vést k nutnosti za čas přeinstalovat celý počítač...

A vy ostatní, co jste si vydupali výjimky pro své počítače — až „nepude síť”, až vám „nepude ten křáp” nebo až zjistíte, že „to je strašně pomalý a furt to padá”, tak se nechoďte ptát na IT oddělení. Mohli byste se dozvědět něco, co nechcete vědět!


PS z opačného pohledu: Skutečnost, že pracovníci v IT vědí o počítačích víc než 99% ostatních lidí ve firmě často vede k profesionální deformaci, kdy ajťák s každým jedná jako s počítačovým negramotem a může to vyvrcholit smutným koncem, tzv. „syndromem nejchytřejšího ajťáka”. Ale o tom až někdy jindy.


Zadal Arthur Dent, 24.09.2004 9:00:13, 30 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1108

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

Ředitel bejvalej IT - Renegát? (web)
(24.09.2004 10:34:07)

Prima článek Arture,
Díky za adoraci čest a sláva atd. kterou jsem si přivlastnil neb u mě to jde podle pravidel, která jsi vyjmenoval.
Jsem totiž bývalý Ajťák.. Ne samouk, plně kvalifikovaný Ajtý, který se tím 20 let úspěšně živil.
Takže vím jak to má vypadat....

ALE!..........

Moji Ajti mě nemaj rádi. Fňuk... Těžko mi totiž něco nakukat. Vím co "pude" a když něco "vnašemsystémunepudeprotože" projevuji hnusnou rýpavost projevující se obvykle tím, že jim řeknu jak to mají udělat.
Neudělám to sám, ikdyž bych to jistě zvládl a mile se rozptýlil.

A tady začíná to co vlastně chci podotknout...
Ajťáci jeví sklony stávat se neuvěřitelnými hajzlíky! Začnou tím, že si na dveře pelechu dají zvenku kouli a vymění vložku, aby nereagovala na generální klíč. Pak se rozmnoží ye svých známých a kámošů (ti co mají zájem o počítače a dobrý kejkl, nikoli kvalifikovaní lidé)...

Vybudování si nálepky nenahraditelnosti a obestření se nimbem mysticky tajuplné supergeniality dokončí proces degenerace IT oddělení ve stát ve státě jehož občané nikoho neposlouchají, jsou arogantní a neochotní k "blbům" jejichž životní prostor z 90% nezabírá čumění do
    


 - Renegát? (web)
(24.09.2004 10:47:55)

obrazovky.

Další věc která mi na dnešních IT těžce vadí je to že jim velmi často chybí erudice ve věcech tak základních jako je ovládání Excelu, Wordu. Je důležité aby se IT uměl porýpat v nastavení serveru a tak. Jenže tahle abilita se dá koupit u servisních firem. Co však IT umět MUSÍ je být schopen OKAMŽITĚ třeba pod náhlým úkolem lámajícímu se ekonomovi poradit cojávím "tady použij k podminěnému vysčítání SUMIF a dělá se to takhle ..." Jenže to je mimo oblast zájmu magiků IT...A věř tomu nebo ne oni to NEUMĚJÍ! Stejně jako nerozumějí tomu jak Word používá styly nebo tabulátory.

Takže vlastně ani já své IT nemiluji.. A biju je!

Jsem renegát?? Zrádce? Mělo by být informatikům zákonem zamezen vstup do vrcholových managementů?

Ahoj!

    

Re: - Arthur Dent (web)
(24.09.2004 12:56:00)

Ano, naprostý souhlas, jen jeden DROBNÝ detail:

Když mám sekretářku, která umí španělsky a francouzsky a překládá dopisy do a z těchto jazyků, tak je zcestné po ní chtít, aby z hlavy vypálila, co znamená HELLO I WANNA CHAT WITH SOME KEWL MAN. Ona to totiž NEMUSÍ znát.

Tedy: Není IT jako IT a "správce serveru" nemusí znát to co zná "správce aplikací" a naopak. Rozumíme si?
    

Re: - Renegát (web)
(24.09.2004 13:38:13)

    


Re: - Renegát (web)
(24.09.2004 13:46:39)

Ale Arture, to platí pro obrovské systémy... Tam kde žiju já musí Ajt zvládnout všechno... A aby někdo, kdo se hrdí titulem informatik neovládal brilantne Excel a Word? Vždyť jsou to prográmky jen o fous složitější než piškvorky!
    

Re: - Petr Vlček (web)
(24.09.2004 13:51:39)

Ano, schopný "ajťák" se s Wordem naučí, když to bude potřeba a pokud se to od něj vyžaduje.

Neznamená to ale, že každý, kdo se IT živí musí Word používat a znát.
    

Re: Word, Excel - Renegát (web)
(24.09.2004 13:57:13)

No jistě! Neříkám nic jiného, neb já to vyžaduji. Vadí mi ale že se tento požadavek setkává s reakcí jako bych chtěl něco nepatřičného..
    


Re: - Arthur Dent (web)
(24.09.2004 14:28:16)

Stejnou logikou:

Schopný Ajt musí umět napsat program na sledování dostupnosti serveru opakovaným PINGem - to je stejně složité jako ty piškvorky. (Mně to zabralo asi hodinu.)

Schopný Ajt musí umět nastavit cokoli v registrech Windows, vždyť se to dá naučit za víkend.

Schopný Ajt musí umět udělat WWW stránky, vždyť HTML má jednoduchou syntaxi a cca 30 základních tagů.

Schopný Ajt musí umět naskenovat obrázek. Nastavit router. Nastavit poštovního klienta. Přepsat BASH skript. Připojit Bluetooth USB dongle. Smontovat a rozmontovat počítač, odvirovat stanici, nastavit firewall, natáhnout LAN kabel...

Hovoříme pořád o jednom člověku.


A teď to otočím: Zaměstnanec při svém nástupu uvede: Umím pracovat s programy WORD a EXCEL - když se pak ptá Ajta "kde nastaví formátování", tak co z toho vyplývá??? Že NEUMÍ pracovat s Wordem!

Ajta krajta!
    

Re: - zaius (web)
(25.09.2004 21:44:40)

Az na ten program na sledovani dostupnosti to zvladnu vsecko. Kde se mam hlasit? {wink}
    

Re: - Arthur Dent (web)
(26.09.2004 08:53:31)

No, já zvládnu i ten program na dostupnost, takže tady se hlásit je zbytečné... {smile}
    


Re: rozumíme - Vlk (web)
(24.09.2004 17:16:23)

pracuji jako IT/manager v jedné osobě a musím říci, že v oblasti IT jsem se setkal se skvělými lidmi a také s neuvěřitelnou svoločí. Jedna věc mi na IT dost vadí - většina (podtrhuji většina) sedí a pokud někdo přijde, tak mu možná i pomůže. Jen málo z nich (nás) je ochotno lidi aktivně poslouchat a navrhnout: "Hele zjistit tohle není problém, já ti to vytáhnou z našeho systému." Ti, kteří pochopili, že IT je služba ostatním (IT většinou hodnoty netvoří, pomáhá ostatním, aby těm to šlo lépe, radostněji, rychleji, ...) a dost častou jsou sice "nenahraditelní", ale bez těch ostatních by také jen udržovali jakýsi systém.
    

Re: rozumíme - Arthur Dent (web)
(24.09.2004 19:03:55)

Ale tohle není nijak specifický problém IT... Znáš to pořekadlo "Každý dobrý skutek je po zásluze potrestán"? A znáš pořekadlo "Jednou projev dobrou vůli, příští týden to bude tvoje povinnost"?

Jsou to vohnoutská pořekadla, to bezesporu. Ale obávám se, že nevznikla v IT, i když na tu situaci, Tebou popisovanou, sedí naprosto přesně.


A opět příklad ze života: Na KÚ kdosi chtěl nějaký jednoduchý způsob, jak sledovat dotace. Excelovská tabulka neprošla a můj vedoucí, který byl na poradě, řekl: "To by zvládli kluci napsat jako webovou aplikaci..." A to neměl dělat!

Přišli tedy za mnou s tím, jestli to zvládnu. Specifikovali požadavky (polovina byla "co to má dělat" a polovina "co to rozhodně nemá dovolit někomu vložit"). Po týdnu byla hotová kostra a oni přišli s tím, že hezký, ale že by to mělo dělat ještě tohle. A počítat ono. A když přišli příště, tak s tím, že by to mělo dělat i výstupy do grafů pro ředitele. A výstupy do tabulek pro ministerstvo...

Nějak jsem se před kolegyní zmínil a ona mi říká: "Co blbneš? Vždyť přesně tohle řeší ten ekonomickej systém, co tu máme! Vždyť jsem jim to ukazovala! S jejich vedoucím to už půl roku probíráme..."

Ač téměř abstinent, pocítil jsem v tu chvíli nutkavou chuť na panáka něčeho ostrého.


Abych to ještě upřesnil: Problém není v otázce "Helejte, šlo by... ?" nebo "Chtěli bychom ..., jde to?" Většinou to víceméně jde... Problém nastává ve chvíli, kdy buď přijde někdo, komu "se neodporuje" s evidentně nesmyslným požadavkem ("Potřebujeme plány budovy a potřebujeme je v Excelu").


A zase jako všude - s někým se dá vyjít, s někým lépe vyběhnout.
    

Re: rozumíme - Vlk (web)
(27.09.2004 09:56:27)

Souhlasím s těmi "moudry", jen jsem měl možná smůlu, že u IT jsem častěji narazil na ten typ - neotravujte mě, dělám něco nepostradetelného.
A k té webové aplikaci - už dlouho nejprve přemýšlím, jestli něco není hotového, než to začnu vytvářet - je mi jasné, že občas je těžké zjistit, co ve firmě je rep. co chce někdo koupit, ale často je to právě o tom vyrazit "mezi lidi" a poslouchat, nesedět jen tiše u kompu a bušit do kláves. I v IT platí pořekadlo dvakrát měř (přemýšlej a ptej se), jednou řež (řeš a programuj).
    

Re: rozumíme - Arthur Dent (web)
(27.09.2004 10:02:01)

Tys asi nikdy nedělal ve státní (či veřejné) správě, že? {smile}
    

Re: rozumíme - Vlk (web)
(27.09.2004 14:44:42)

Souhlas nedělal - prošel jsem malou firmou českou i zahraniční, velkou českou i zahraniční, finanční, výrobní i služby, ale je fakt, že státní správu jsem minul - a musím přiznat, že při mém pohybu a práci pro spoustu firem mě docela překvapilo zjištění, že ještě existuje sektor, kam jsem se nedostal. A možná bude ten důvod, že jsem několikrát jednal o nějakém projektu se státní správou a většinou od toho upustil, protože to prostě nešlo - měl jsem pocit, že vlastně nechtějí, co po mě žádají, protože to mají tak nějak shora nařízeno, nebo mají před volbami, takže se každý bojí něco rozhodnout.
Takže přátelé - hledám IT projekt ve státní správě zn. sbírám zkušenosti.
    


někteří IT jsou taky na zabití - ufi (web)
(24.09.2004 11:53:17)

pohybuju se v IT a vím že někteří kolegové jsou taky zmetci. že někdy jsou proti uživatelům ne proto, že by jim nějakej program rozhasil systém, ale proto že s tím nepřišli oni a jejich ješitnost by utrpěla. další důvod je, že prostě znají konkureční program, tak prostě jinej do podniku nesmí, přece nebudou zkoumat něco novýho. a nebo maj s tím programem z minula blbou zkušenost, ale že už mezitím jsou dvě nový verze, který tu chybu nemaj, to už je nezajímá.
jinak když někdo přijde napohled s normálním požadavkem, viz. např ta evidence v accessu, tak bych si nikdy nedovolil říct hned že ne, i když máme na to databasovej stroj, ale zjišťoval proč to chce dělat v tom a nabídnul mi tu databasi jako alternativu. a to ze dvou důvodů. uživatelé jsou už alergičtí na to, že je IT pošle k šípku bez zdůvodnění, jenom řekne ne. co si budem nalhávat, někdy je to jenom lenost nad něčím přemejšlet. a za druhý, IT se pak může dozvědět, že ten šéf tu evidenci chce upravovat i doma, že je to jenom pro jeho usnadění práce, takže databasove stroj je mu na nic.
    

Re: někteří IT jsou taky na zabití - Renegát? (web)
(24.09.2004 12:10:21)

Přesně!
Tady je ale pomoc snadná... Vůbec je nepouštět k rozhodování, co se bude ve firmě používat!
Tedy myslím k velkým, zásadním věcem. Jediný správný, byť na investice náročný systém je nechat si výběr a implementaci provést od zaběhlé, stabilní a vysoké garance schopné firmy.
Kmenovým IT je pak rozhodnutí předloženo jako definitivní s tím, že ho s pomocí výše zmíněné firmy ZVLÁDNOU a basta.
Znám několik firem, které používají lokální SW vyvinutý firmou, která jen náhodou patří manželovi neteře tetinýho zetě vrchního Ajtoše. Takový SW nekompatibilní s ničím, implementovaný nejméně na třech různých platformách (aspoň jeden LINUXový stroj) je úžasný Black Box závislý na existenci jednoho či dvou počítačových mágů. Případné zbláznění se klíčové osoby pak je schopno firmu naprosto paralyzovat.

Ahoj!
    

Re: někteří IT jsou taky na zabití - Petr Vlček (web)
(24.09.2004 13:48:32)

Nepustit informatika k rozhodování o zásadních věcech týkajících se IT (nákup software, ...) je dle mého názoru chyba. To je jako kdybyste účetní uzávěrku nechali dělat skladníka.

Tím nemyslím, že o tom musí rozhodovat řadový pracovník servisní podpory. Rozumným řešením je mít v managementu kvalifikovaného člověka, který se věnuje otázce použití IT v organizaci, ale na druhou stranu zase neřeší problémy pracovníků s Wordem či Excelem, na to je IT podpora.
    

Re: někteří IT jsou taky na zabití - Renegát (web)
(24.09.2004 14:03:26)

"mít v managementu kvalifikovaného člověka, který se věnuje otázce použití IT v organizaci"
Nachytal jsi mě při projevu profesionální slepoty.
Desetkrát jo! Co vidím na první pohled a jsem díky své pohnuté minulosti schopen kvalifikovaně posoudit může být pro jiného šéfa i mnohem lepšího managera než jsem já španělskou vesnicí!
Jenže kde vzít takového a nekrást?
    

Re: někteří IT jsou taky na zabití - Arthur Dent (web)
(24.09.2004 14:34:18)

Ano ano ano! To je to, co často chybí...

Ve firmě je "řadový IT" a "vedení" - mezi nimi ovšem není nikdo, kdo rozumí IT natolik, aby byl schopen posoudit požadavky IT oddělení A ZÁROVEŇ umí totéž vysvětlit na poradě vedení z hlediska ekonomicko-manažerského. Zkrátka nějaký "koordinátor".

Praxe začasté vypadá tak, že IT dá požadavek. Vedení se zeptá: "A k čemu to bude?" - a nebohý ajťák vysvětlí pendrek nebo zabředne do odborné terminologie. Výsledkem je dojem vedení, že si IT vymejšlí kraviny a dojem IT, že dělají pod naprostými tupci.

Otázka dne tedy zní: Kde vzít manažera co rozumí IT, nebo kde vzít IT specialistu, co má manažerské schopnosti?
    

Kde ho vzít? - Nonsense (web)
(24.09.2004 22:03:44)

Taková náhodička - dyť to sem přeci celá já! {smile} a kdyby něco-za pár měsíců budu plně k dispozici! {wink}

(akorát že na "Echt Ajťačku" mam příliš ekonomicko-manažerských vědomostí na úkor znalostí nastavení serverů atp. a naopak na Manažerku sem až moc informaticky racionální a emočně debilní)
    


Re: někteří IT jsou taky na zabití - Arthur Dent (web)
(24.09.2004 12:44:51)

S tou databází je samosebou celá škála přístupů, ale myslím si, že dotyčný zvolil přesně obrácený postup... Místo aby řekl "Chci DB - myslím si že by byl vhodný Access - doporučte mi literaturu, udělám si to sám", tak přišel "pro literaturu". IT může (a myslím že v 90% případů oprávněně) v takovém případě očekávat horror ve stylu "Já jsem si tu udělal takovou tabulku v Excelu, tak chci, aby mi ji moji podřízení (30 kousků) vyplnili a vy to pak nějak sloučíte a naimportujete to do našeho ÚžasnéhoASkvěléhoÚčetníhoProgramu"...
    


Jak to bylo: - White Dog (web)
(24.09.2004 14:37:50)

Máme v podniku nejakou databázi. Pro mě nevyhovující. Potřeboval bych si vytvořit vlastní, podle mých potřeb. Pro mě a další tři lidi. Databázi, kterou by nesměl využívat nikdo jiný.
K tomu Accessu: nevím, jestli by mi tento program k mým potřebám vyhovoval. Tak jsem si řekl, že si koupím knížku a něco si o programu přečtu, neb ho neovládám. Nejdřív jsem se zašel zeptat ajtýků, jestli by knihu neměli na zapůjčení. No a následovalo hejno výše popsaných otázek (proč? na co? jak?). Ani jsem se nezmínil, že bych chtěl v Accessu něco dělat, jen jsem si řekl o knížku.
KKdybych si knížku koupil, a doma si ji četl třeba na záchodě nebo ve vaně, dělám něco špatného?
    

Re: Jak to bylo: - White Dog (web)
(24.09.2004 14:39:20)

Jo a abych nezapomněl: tu knihu jsem si koupil, všem ajtýkům pro zlost! A doma se do ní podívám. A nikdo mi v tom nezabrání.
    

Re: Jak to bylo: - Radek
(25.09.2004 17:31:40)

No v tom problém není. Problém je spíš ve svázání s ostatními systémy. Příklad z praxe:

Analytik z účetního oddělení si vytvořil něco v Accessu, co sosalo data přes ODBC ze serveru a něco bylo výsledkem. Řekl jsem si: proč ne. Mám o práci míň. Chyba.

Takto předžvýkaná data měla co dělat s daty na filesystému. I milý analytik nelenil a napsal aplikaci, která vzala data ze serveru (přes filesystém) a původní data a cosi z toho dala opět na filesystém, protože i ostatním na finančním se to hodilo. Chm.

Přibližně za dva měsíce skript přestal fungovat. Dotyčný kolega se dušoval, že fungoval a "najednou" nefunguje. Finanční mě začalo bombardovat, ať to okamžitě opravím, když jsem z toho "ajtý". Ze skriptu jsem nebyl naprosto moudrý. Původní analytik byl dotčen, že by to měl opravit, ostatně - byla to jeho dobrá vůle, že to v tom Accessu napsal. Naštěstí pak přišel na nějakou chybu, takže to nějak fungovalo, tedy občas, když se tomu chtělo.

Pak jsme vyměnili server, resp. sjednotili několik malých na jeden velký. Písmenka ve Windows byla stejná, takže lidi ani nepoznali, že server je jiný; nepředpokládali jsme problémy. Pochopitelně, nebyly, až na ten úžasný skript, který byl napsaný tak, že fungoval na přesnou cestu na serveru; ten byl teď úplně jiný, takže problémek.

No a na závěr ten člověk odešel. To byl konec.

Jinými slovy, tento přístup má tyto konkrétní mouchy:

- Napíšete skript: budete ho i udržovat? Jste schopen definovat přesnou chybu, která se v něm vyskytne, např. "je to filesystémem" "je to ODBC" "tady jsem to napsal blbě"?

- Napíšete skript blbovzdorně, aby mu neublížila změna prostředí? Změna ve filesystémech nebo ODBC, které potřebuje k práci? Změna operačního systému? Nebo, a to je vůbec nejlepší: změna verze Accessu?
    


Re: Jak to bylo: - Radek
(25.09.2004 17:39:08)

Ještě bych chtěl dodat, že spolupráce "finanční - IT" je většinou ta nejhorší: účetní mluví o uzávěrce a CAPEXu a IT netuší která bije. IT mluví o databázovém systému a implementaci a účetní neví, která bije. Skloubit obojí dohromady opravdu moc snadné není. I když, znám někoho, kdo je dobrý účetní a umí dobře programovat: kdybych mu ale řekl, že ho potřebujeme na implementování něčeho v účetních systémech, tak odvětí jedinou věc: "Na to nemáte..."
    


Re: Jak to bylo: - Arthur Dent (web)
(24.09.2004 14:51:42)

Já tak úzkostně dodržuju inkognito a ty to takhle skácíš! {smile}

Navíc o tvou historku až tak nejde, to byl jen "odrazový můstek" k zamyšlení nad tím, že podobná věta věští většinou průser a nad tím, že si ředitelé a podobní dost často myslí, že bezpečnostní pravidla nebo "konzistentnost software" PRO NĚ platit nemusí.


A příklad ze skutečného života: Přišel úředník, jestli nemáme knížku "o nastavení serveru". Mohli jsme říct "Nemáme" a tím by to haslo. Ale my se zeptali "na co?"

A z něj vypadlo, že si chce na svůj počítač v práci nainstalovat FTP server!

Další: "Jaká je adresa PROXY serveru?" My: "Je to v Exploreru, tam a tam... A na co to potřebujete?" - "No, já jsem si tu nainstaloval program, který po mně chce adresu proxy serveru." - "Jaký program?" - "No jeden takovej co mi dal známej..." (=Kazaa Media Desktop...)

Atd. Zkrátka - zdravá paranoia, dostatek nedůvěry a občasná kontrola je lepší než obnovovat data ze záloh.
    

Re: Jak to bylo: - Sokolík (web)
(27.09.2004 16:52:09)

Mluvíš mi z duše. A druhou věcí je opravdu nejčastěji to, že uživatel neví, co vlastně chce a "někdo" mu poradí, že právě Excel je na to nejlepší. A když z něj chvíli pácím, na co to chce, tak z něj vypadne, že se do toho dá vložit swf soubor, aby se mohl pouštět a bez toho to prostě nejede.

Snažím se vštípit lidem, že ajtík je tam od toho, aby mu byl nastíněn problém a on ho pomohl nejlepší cestou vyřešit a ne aby sloužil jako knihovnice na půjčování knížek a splachovadlo na nadávky, jak nic nefunguje...
    

Re: Jak to bylo: - Anonym (web)
(28.09.2004 23:27:52)

No a ted si zkuste predstavit oddeleni IT (formalne tedy samostatnou firmu), kde se zadost o dovolenou posilala e-mailem, ve kterem musel byt vlozen dokument ve Wordu a v nem v tabulce vyplneny pocet dni dovolene a duvod zadosti. Bohuzel pisi z vlastni zkusenosti...
Omlouvam, se ze se nepodepisuji, ale kolegu uz malem za vyjadreni nazoru na webu vyhodili z prace.
    


Rikam to furt, - Egi (web)
(29.09.2004 08:52:37)

jde jim akorat vo porno.
    
HotLinks
Zpět na článek