|
Re: - Arthur Dent (web)(10.03.2005 13:26:17)Že zrovna ty, Lokutusi!
Jen se zeptám: Co máš za psa?
Mně bohatě stačilo, když Magda, která viděla v životě víc psů než průměrný Čech (a rozhodně víc než já), říkala: "Ne, stahovací obojek není naprosto potřeba!" Když prožila s naším psem šest týdnů, tak říkala, že přeci jen potřeba byl. Od té doby jsem dalek soudů o psech jiných lidí.
Takže asi tak. Výrok "pes většinou nepotřebuje vodítko, stačí ho postaru vychovávat" považuji za výrok stejné platnosti jako "Homosexuálové potřebují akorát najít tu pravou ženskou..." | |
Re: - Lokutus (web)(10.03.2005 13:51:08)Vychovával jsem již pět psů a na žádného jsem nepotřeboval ani stahovací, ani jiný obojek, natož vodítko. Všichni ti psi poslouchají (nebo poslouchali) jako hodinky, ve věcech, kterým jsem přiřadil při výchově vyšší prioritu.
Buď
1. jsem geniální kynolog, aniž bych studoval psí psychologii
2. platí pravidlo, že kříženci jsou chápavější, než čistokrevní (vždy se totiž jednalo o různé křížence)
3. toto pravidlo platí obecně a při správném přístupu se dá vycepovat každý pes i bez nějakých stahovačů a podobných serepetiček
Třeba je v tom něco jiného, co jsem nepostřehl, ale vzhledem ke svým zkušenostem a zkušenostem pár dalších lidí, kteří celý život vychovávali psy (například otec mé přítelkyně, který vychoval za svůj život přes 30 psů různých ras) se přikláním k trojce.
Nikomu jeho postup neberu a nevnucuji svůj. Jen říkám, jak vychovávám psy já.
Mámina psa (kříženec setra, pointra a bígla) jsem vychoval na její přání tak, že se neodvážil v bytě vlézt do ložnice, nebo si odkudkoliv cokoliv vzít a na zahradě obcházel záhonky a políčka obloukem. A pozor - i v momentech, kdy u toho nikdo nebyl a inkriminovaný úsek jsme natáčeli kamerou. Povely "k noze", "u nohy" a "čekej" jsou samozřejmě standard.
Například v současnosti mám křížence jezevčíka a labradora. Standardní, bezpečnostní povely umí, jak jsem říkal, od čtyř měsíců a teď se jí pokouším naučit pár cirkusáckých, jako je "pac", "popros" apod. Jenže na to nekladu velký důraz a ona má tvrdou hlavu po jezevčíkovi, takže výsledky jsou zatím dost tristní. Ale jediné co to skutečně chce, je - hlavně prvního půl roku - dostatek času a trpělivosti. Klidně několik hodin denně. Pak už to funguje jako u lidí - Co se v mládí naučíš, ve stáří, jako když najdeš.
A ještě poznámka na závěr. Netvrdím, že různé stahovače krku a otáčeče hlavy nefungují, jen si myslím, že přirozenou autoritu a poslušnost to nenahradí, což snižuje efektivitu takové výchovy. | | |
Re: - Lokutus (web)(10.03.2005 13:59:05)Ještě bych chtěl zareagovat na Magdu. Věřím, že ani po šesti týdnech psa nezvládla. Nejdůležitější je totiž začít hodně brzo. Čím starší pes, tím hůře se vychovává. Navíc šest týdnů je pro cizího člověka podle mě málo.
Nedávno jsem však viděl pořad v televizi o pánovi, který převychovává zlé, zabijácké a jinak problémové psy. Jde na to přirozenou metodou "vůdce smečky". Nedá jim nic zadarmo a každou neposlušnost tvrdě ztrestá. Nepostřehl jsem, jak dlouho to trvá, ale dokáže ze sebevětšího zabijáka, kterého nikdo nikdy nevychovával a v jakémkoliv věku, udělat naprosto poslušného a milujícího psa. | |
Re: - Arthur Dent (web)(10.03.2005 14:22:27)Lokutusi... Znáš našeho psa? Víš jak je náš pes starý? Víš jak byl vychováván? Víš co umí, co neumí, co uměl ve čtyřech měsících? Co umí dnes, kdy poslouchá, kdy neposlouchá, proč neposlouchá? Jaký byl jako štěně? Víš jaké má rodiče? Víš v jakých podmínkách žije, jak se k němu chováme, jak ho cvičíme, jak jsme ho cvičili, kolik času mu věnujeme, čím ho krmíme, proč ho máme, kde ho máme? Víš jak se chová? Víš jakou má povahu? Víš jak ho Magda cvičila? Proč ho cvičila? Co s ním dělala?
Víš o tom všem lautr pendrek, ale víš to naprosto jistě. Promiň...
Já věřím, že tví kříženci od malička poslouchají, věřím tomu, že tvá výchova zatím vždy zabrala, ale taky jsem přesvědčen o tom, že není pes jako pes, stejně jako není dítě jako dítě, a postupy, které z většiny dětí udělají spolehlivě hodné dítě, na určitou část zkrátka někdy nezaberou. A opravdu se cítím jako rodič dysgrafika, kterému učitelka říká: "Když se budete snažit, tak ho donutíte, aby psal krasopisně!"
Omlouvám se, že to píšu takhle natvrdo a navrhuji tuhle diskusi ukončit. Souhlas? | |
Re: - Arthur Dent (web)(10.03.2005 14:35:15)Teď jsem si uvědomil... Pátý pád od "Lokutus" bude asi "Lokute", ne?
Jako "Brutus - Brute"...
Takže: "Lokute..." | |
Re: - Lokutus (web)(10.03.2005 15:37:50)No, hlavně aby tam nechybělo třeba "u". | | |
|
Re: - Lokutus (web)(10.03.2005 15:32:20)No ... souhlas.
Jen jsem poslední dobou předrážděný co se týče psů, neboť při každé vycházce mi každý kynolog teoretik s dlouhou šňůrou a naprosto neposlušným psem poučuje, jak se má pes správně vychovávat a cituje mi poučky z místní psí "mateřské školky".
Když se nakonec loučíme a jeho pes ani na podesáté zavolání nepřiběhne k noze, já zavolám jednou "Amálko k noze" a Amálka poslušně přiběhne a přivede s sebou i toho druhého psa, takže si ho pan chytrý může konečně chytit. A ještě je pak uražený, že se asi předvádím, nebo co.
Uznávám, že vašeho psa neznám a netvrdím, že bych ho zvládl. Jen jsem se to pokusil zobecnit. | |
Re: - Arthur Dent (web)(10.03.2005 15:41:03)Ale ono je to nemlich tak v obráceném gardu. Jdu s dobrmanem na dlouhé šňůře, dá se se mnou do řeči někdo s nějakým vometákem na volno, chvíli mi líčí, jak "tyhle pomůcky jsou k ničemu a pes musí poslouchat na slovo", já pak zavolám, pes přiběhne a když ne, tak zatahám za šňůru. A pan chytrej volá, poskakuje a i jinak ze sebe dělá kašpara, protože pes, který byl chválen jak poslouchá, vzápětí poslouchat přestane (to je přírodní zákon) a zkrátka k němu nejde.
A "uliční škola kynologie", to je většinou spolek na odborné úrovni podkrkonošské spiritistické společnosti...
PS: Jsem rád, že souhlasíš. | | |
|
|
Re: - allora (web)(10.03.2005 14:51:47)Definuj, prosím, pojem "tvrdě ztrestá".
Nebo raději ne. | |
Re: - Lokutus (web)(10.03.2005 15:36:30)Když řeknu, že si na psa lehnul celou svou vahou, rukama ho přiškrtil a z pěti centimetrů od jeho mordy prováděl něco mezi psím vrčením a přikazováním, přičemž na něj cenil zuby, tak to asi pro citlivou ženskou duši bude silná káva.
Když řeknu, že se zároveň jednalo o sedmdesátikilového psa a bylo to účinné, možná přibude i trochu respektu. | |
Re: - Arthur Dent (web)(10.03.2005 15:46:23)Já bych řekl, že tohle nijak silná káva pro Alloru nebude. To je přeci postup člověka, co se chová jako dominantní pes a prosazuje svou autoritu "po psím"... Naopak mi to připadá jako rozumnější "vysvětlování si vzájemných vztahů" než (třeba) bití psa. | |
Re: - Lokutus (web)(10.03.2005 16:05:49)To je přesně ono. Netřeba vymýšlet psychologii pro psy, stačí je chvíli pozorovat.
Mimochodem, když vychovávám Amálku, snažím se držet podobnou linii. Jen si na ní nelehám, nýbrž si ji za kůžu na krku zvednu k očím a zblízka jí to vysvětluji podobným způsobem. Má chudák deset kilo, takže kdybych ji se svojí stovkou zalehl, tak by to asi nerozdýchala.
Uznávám však, že podobný postup je u padesátikilového dobrmana nepoužitelný, pokud vám neříkají Schwarzenneger. | |
Re: - Magikoira (web)(10.03.2005 16:50:14)A mohu Vás ubezpečit, že Bany visela úrovni mého obličeje nebo ležela pode mnou během prvího týdne opakovaně...mám 45 kg v síle to není | | |
|
|
psí psychologie - Magikoira (web)(10.03.2005 16:45:43)Omlouvám se panu Dentovi, ale musím zareagovat, přes jeho ukončení diskuze...sorry. Neb se mě týká. Pan Desenský, o kterém Lokutus psal, že ho viděl v televizi, je jistě přirozeně dominantní autorita pro psy. Znám ho. Taky vím, že zvládne dominantní psy, ale už se nikde nechlubí, že je nevrací majiteli, protože jsou psi v klidu pouze v jeho přítomnosti. Když se tedy vrátí do domácího prostředí, problematické chování je tu znovu v plné kráse. Cílem výcviku a výchovy, kterou se zabývám já a další cvičitelé je, zvládnout zvíře, postavit ho do latě a především naučit majitele , jak se psem komunikovat. Změna v chování zvířete je jedna věc a změna v chování majitele druhá. Se psem se domluvím během prvního týdne a pak už cvičím majitele Mým cílem je, aby si lidé uvědomili jakého psa mají doma a jak s ním mají zacházet, aby byli šťastní všichni. | |
Re: psí psychologie - Lokutus (web)(10.03.2005 18:52:27)"především naučit majitele, jak se psem komunikovat"
Tak s tím se mohu leda tak ztotožnit. Problém je, že zdejší výcvikář buď rozumí psům, ale už ne lidem, anebo nerozumí ani těm psům, protože celé jeho učení jde vniveč. Celá místní garda pejskařů s rozcapenými 50ti až 80ti kilovými psy, mi už se svými poučkami a rodokmeny leze krkem, když nedokážou psovi ani normálně přikázat a mluví na něj zásadně v jedné tónině a potichu, protože na psa se prý nesmí křičet. Kazí to jeho osobnost.
Řekl bych, že nejlepší rada pro některé lidi je - nepořizujte si psa. | |
Re: psí psychologie - Arthur Dent (web)(10.03.2005 19:48:25)Stejně tak nejlepší rada pro některé je "nepořizujte si děti" a pro další "nepořizujte si auto"!
A ten přístup "učit majitele" byl jeden z důvodů, proč jsme si vybrali právě Magikoiru. Samosebou že jsme mohli dát pesu nějakému cvičiteli ze Svazarmu a ten by z ní udělal služebního vlčáka, poslouchajícího na slovo... Ale jen jeho! My chtěli nejen vychovaného psa, ale hlavně jsme chtěli vědět, co děláme blbě, proč nás pes někdy neposlouchá, co s tím můžeme udělat, na co se máme soustředit, co "přijde samo", proč pes dělá tohleto a proč támhleto... A bohužel, literatura je příliš obecná, chce to opravdu člověka se zkušenostmi, co si toho psa "očíhne" a pak může majitelům říct "Helejte, pes je takovej a makovej a chybí mu z vaší strany to a to a to..."
PS: Třeba právě to mluvení na psa... Já teď se svým rozsahem jeden a půl oktávy volám na psa hlasem, který nemám! Tuhle jsem stál do půli lejtek v závěji, pes byl přede mnou, okukoval si nějakého rotvajlera, a já na něj volal "Ke mně!" tak radostně a jásavě, že jsem tomu i sám věřil! Nakonec i pes uvěřil tomu, že pohled na páníčka ve sněhu, když piští jak kleštěnec, je zajímavější než případná hra s rotvajlerem, a přišel! | |
Re: psí psychologie - Solvina (web)(11.03.2005 10:28:26)Arture, tohle je houby dukaz. Videt chudaka zapadanyho ve snehu jak radostne pisti na psa tak se podivat taky. A to mam vychovani reznickeho psa... | |
Re: psí psychologie - Arthur Dent (web)(11.03.2005 11:33:01)Tak - a teď jsi poskytl důkaz, že to funguje i na řeznické psy! | | |
|
|
|
Re: psí psychologie - Lokutus (web)(10.03.2005 19:08:56)No a k panu Desenskému - mně je v podstatě jedno, zda psa vrací, nebo ne. Jako ukázka výchovy problémových psů to bohatě stačí.
Můj kamarád měl dva rotvajlery. Solidní mazlíčci. On byl jejich pán, tak ho poslouchali na slovo. Uměl si je vychovat. A měl na to dost neortodoxní metody. Jednou jsem viděl, jak ho ta starší čuba nechce poslechnout. Zavelel k noze a ona nic. Koukala na nebíčko, jak je hezky, pak na stromečky. Zavelel znovu a zase nic. Tak k ní v klidu došel, rozmáchl se a dal jí ránu pěstí přímo do čumáku. Pak se otočil a odešel na původní místo. Znovu zavelel k noze a Ema, šup a už tam stála s vyplazeným jazykem, jako by se nic nestalo. Trochu mě to vyděsilo, protože to byla pěkná rána, ale on mě ujistil, že to ani necítila. Jeho prý bolela ruka víc, než jí ten čenich. Jde pouze o prokázání vůdcovství.
Jeho matku ti psi zbožňovali, protože je krmila. A jeho tátovi zabrali křeslo u televize, část postele, pantofle a pár dalších drobností a když se odvážil pípnout, tak od nich dostal co proto. Mnohokrát prosil syna, aby jim domluvil. Ten mu ale zcela logicky řekl, že si to s nimi musí vyřídit sám, od něj by to nepochopili. Musí si sám vydobít pozici ve smečce. Myslím, že sedává u televize na zemi dodnes, chudák. | |
Re: psí psychologie - Arthur Dent (web)(10.03.2005 19:50:23)Z nějakého důvodu, který teď nedokážu pojmenovat, mi tohle chování majitele psů silně nesedí... | | |
|
Re: psí psychologie - Arthur Dent (web)(10.03.2005 19:30:31)To je v pořádku, já jsem chtěl předejít akorát případnému eskalování naší vzájemné diskuse s Lokutem a nějak sporné téma uzavřít, neboť "názorů ač jsme různých..." | | |
|
|
|
|
|
Re: - pani Dentova (web)(11.03.2005 13:35:03)Az lidi prestanou povazovat dobrmany za bojovy plemeno, tak si taky dovolim chodit se psem po meste bez kosiku a bez voditka. Asi jsi jeste nemel tu cest s hysterickou zenskou. I proto s Bany denne jezdime za mesto, aby se mohla poradne vylitat.
"Prazdniny" u Cvicitelky jsme privitali i z toho duvodu, ze nas mistni "cvicaky" odmitly, protoze je nas pes pro ne pry moc aktivni a narusoval by vycvik ostatnich psu. Kdybys znal povahu dobrmanu, tak bys vedel, ze se neuveritelne rychle a s radosti uci, ale nevidi duvod, proc to neustale opakovat, kdyz uz to predtim nekolikrat k uspokojeni panicka udelali. I kdyby byly vysledky naseho vycviku (tj. odstranovani nasich chyb pri vycviku ne vycvik jako takovy) polovicni, stalo to za to. Poznali jsme fajn lidi, kteri nam Bany kdykoliv radi pohlidaji, s vedomim, ze si to Bany u nich uzije, protoze kolem sebe bude mit velkou psi smecku. | |
Re: - Lokutus (web)(11.03.2005 19:42:45)Právě naopak. Měl jsem tu čest, a to hned několikrát.
Dítě přiběhlo k našemu uvázanému minilabradorovi (kříženec lab. a bígla cca 15kg) postavilo se vedle něj a začalo vřískat, jak na lesy. Přiběhla matinka, spráskla ruce a s křikem "ježišmarja pes, poď rychle pryč, než se utrhne a ublíží ti" popadla parchanta a někam ho odtáhla. | | |
|
|