.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

11.03.2005



při pátku rozhodně nezaškodí...

Kolega má nějaké majetkoprávní techtle-mechtle. Člověk by podle počtu dokladů, doznání, přiznání, potvrzení a rozhodnutí skoro myslel, že dotyčný kupuje elektrárnu Temelín i s přilehlým lesem, Jihočeskými matkami a kusem ČEZu, ale ono jde v podstatě o prkotinu — kupuje domeček. A v rámci celého tohodle martyria zažívá neskutečné věci. Jako třeba dneska...

Bylo potřeba, aby na nějakém lejstru byl úředně potvrzený podpis. Kolega se tedy vydal na magistrát, kde mají úřední potvrzovatelnu podpisů. Ta má mít otevřeno pro veřejnost v pondělí a ve středu celý den, a v pátek od někdy do 11:30. Kolega přišel v 11:20 a úřednice mu oznámila, že „už maj zavřeno!”

Kolega opáčil: „Jak — zavřeno? Je 11:20 a vy máte mít otevřeno pro veřejnost do 11:30!”

Úřednice se ovšem jen tak nedá, však má praxi: „Ale my už máme zavřeno!”

Kolega: „No, takže mi to buď potvrdíte nebo mi zavoláte vašeho nadřízeného, já se ho zeptám, proč mě nechcete v úředních hodinách obsloužit a zeptám se ho, co tu děláte v úterý a čtvrtek, když máte zavřeno...”

Úřednice: „No, tak to sem dejte!” Úředně potvrdila podpis, což je procedura asi na dvě minuty, a vrátila lejstro kolegovi se slovy: "A tohle si příště nezvykejte!"

Kolega už byl unaven z jednání s jinými úřednicemi na jiných úřadech, navíc je mírné povahy, tak pouze opáčil: „Vy si to nezvykejte!” a šel... A ani se jí nezeptal na jméno...

Štěstí je, že není rapl jako jsem (dnes už) já. Kdyby si na mne nějaká ludra úřednická, placená z mých daní za to, že mi bude poskytovat určitý servis, otevřela podobným způsobem držku, tak bych se postaral o to, že bude minimálně bez prémií a písemně se mi omluví.


Když mi to kolega dovyprávěl a já pak přestal vidět rudě, vyprávěl jsem mu na oplátku já svou hisotrku se svatbou, magistrátem, možná dokonce i se stejnou paní. To jsme se takhle s manželkou dohodli, že si na svatbě necháme zahrát skladbu od Ozzyho. Nějakej takovej ten ploužáček, co babičky neurazí a rodiče si u něj mohou podupávat do rytmu. Na informaci nakvašené matrikářky "Hudbu si vyberete před obřadem" jsem odpověděl: "No, my bychom rádi vlastní hudbu."

"To nejde..."

"Proč by to nešlo?"

"No, my tady máme varhaníka, který hraje..."

"Ale to se nijak nevylučuje. Já si přinesu vlastní hudbu na CD a tu pustíte!"

"To nejde, není tam aparatura!"

"Aparatura tam musí být, když je to sál a když tam hraje někdo na elektronické varhany..."

"Ale není tam CD přehrávač!"

"Donesu si svůj..."

"Tam není nikdo, kdo by ho obsluhoval!"

"To si zařídím!"

"No ale my vás stejně k té aparatuře nepustíme!"

V tu chvíli jsem v nozdrách cítil pach krve a na jazyku kovovou chuť...


Při příští návštěvě jsem čekal přede dveřmi (na nich byla cedulka „Přijdu hned!”) asi půl hodiny s nějakou slečnou, co se vdávala týden po mně. Slovo dalo slovo a ona vyprávěla o tom, jak si bere cizince jménem, řekněme, John Smith, a ona že chce být „Jana Smith”. Proč ne, zákony to umožňují. Ne tak matrikářka na budějickém magorátu... ta jí prostě a jednoduše oznámila že to nejde a na otázku „proč to nejde, když je to v zákoně povoleno?” odvětila „My to tu prostě neděláme!”

Její veličenstvo úřednice to prostě nedělá!

Já si jednou na jméno té zdechliny vzpomenu... A pak ho sem připíšu, když pro nic jiného, tak alespoň pro to, aby měla ostudu za to, jak arogantně se chová k těm, kdo ji živí...


Zadal Arthur Dent, 11.03.2005 13:44:28, 28 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1317

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

 - Sharkan (web)
(11.03.2005 14:08:50)

Napíšeš sem to jméno a půjdeš bručet do díry za nelichotivé vyjadřování. Zdá se, že není podstatné, jestli ta která ludra úřednická pracuje jak má, ale jakým slovníkem na to upozorňuješ...
    

Re: - Arthur Dent (web)
(11.03.2005 14:14:27)

Hmmm... Nebo dostanu "veřejně prospěšné práce". {smile}
    


Re: - allora (web)
(11.03.2005 14:15:13)

Pravdu dí Sharkan, do basy tě daj nebo budeš veřejný záhonky okopávat. Motyčkou na krátké násadě {smile}
    


v těchto situací mi přichází na mysl jen - ofr (web)
(11.03.2005 14:32:01)

Volný pád - baseballová pálka->nůž->... Bohužel jem měkej a vyhrožuji jen právníkem a ušlou mzdou - občas to zabere, občas ne...
    


matrika - fess (web)
(11.03.2005 15:16:40)

No to ja mam taky bezva zkusenost, na matrice na praze 4 (kam normalne patrim) me kvuli svatbe nutili donest jakesi lejstro a protoze to nebylo jednoduche sehnat, zkusili jsme matriku prahy 2 a tam to bylo ok, no zabit malo. Maji naucenou svoji basnicku a jinde maji jinou, jeste ze mi nejaka dobra duse poradila jinou matriku.
    


Smith - Kráťa (web)
(11.03.2005 15:17:06)

Když se někdo chce jmenovat např. Renata Smith, musí se vzdát české národnosti a přihlásit se k jiné.
Tak to třeba ta budějická magorní ludra nedělá proto, že tuší, že je s tím nějaká komplikace, ale neví jaká. Tak to řeší po svém.
    

Re: Smith - Arthur Dent (web)
(11.03.2005 15:35:37)

Zaprvé by mne zajímalo, co znamená "vzdát se české národnosti". Vzdát se mohu českého občanství - ale občanství nemá s příjmením nic společného. "Vzdání se národnosti" a "přihlášení se k jiné" není právní akt, je to pouze akt vnitřního přesvědčení. Když od nynějška začnu do dotazníků a formulářů psát "Národnost: Inuitská", tak prostě budu Eskymákem s českým státním občanstvím - a stát s tím nemá co dělat.

Zadruhé: "národnost" není nic, co by stát mělo nebo mohlo či muselo zajímat v souvislosti se svatbou a změnou jména. Ludra je na magistrátu proto, aby se koukla do zákona a řekla: "Ano, jde to a musíte pro to udělat to či ono" nebo "ne, zákonem tím a tím je to zakázané..." Jenže ona je akorát líná jak vandrácká veš v srpnu, tak si mele svou, že "to nedělaj"! A to je gró problému!

Přitom ten zákon, pokud se nemýlím, platí ve stejné podobě někdy od 50. let.

A taky jsem se dozvěděl od jednoho páru, že se na ně nějaká matrikářka koukala skrz prsty, když si chtěli oba nechat své příjmení - nejdřív jim říkala, že se to nedělá, pak že tam na to nemá kolonku a nakonec alespoň utrousila "No, ti lidé už nevědí co by si vymysleli, aby byli zajímaví..." No napřesdržku!
    

Re: Smith - Kráťa (web)
(11.03.2005 16:34:26)

I Vy puntíčkáři ... Prostě, podle těch dřívějších předpisů, když do formuláře napsala Smith, tak už nemohla do kolonky "národnost" doplnit - česká. Protože kdo je "česká", je i SmithOVÁ. Musela tam (dobrovolně-povinně) vyplnit cokoliv jiného, třeba co ji zrovna napadlo - přihlásit se můžete přece k čemukoliv.
Vycházelo se asi z nějaké úvahy, že když se někdo dobrovolně přihlásil k Smith (a odhlásil od -ová), tak se vlastně dobrovolně stal britem (australanem, amíkem apod.).
    

Re: Smith - Arthur Dent (web)
(11.03.2005 17:16:33)

No a jsme u té úřední absurdity - tím, že jsem okolnostmi (a úřední vší) donucen napsat svou národnost jinou než "českou", ještě nepřestávám být Čechem. Navíc by se dalo uvažovat i o tom, jestli nejsem náhodou obětí nějaké diskriminace - pokud úřednice trvá na tom, že "Karla Smith" nemůže být Češka, tak tu dotyčnou diskriminuje - proč by nemohla být Češka? Když se třeba Eržika Kotlárová, která mluví jen cikánsky a maďarsky, přihlásí k české národnosti bez problémů, proč to nejde u Jany Brown?
    

Re: Smith - Kráťa (web)
(11.03.2005 18:05:26)

Ano, na jednu stranu to může vypadat jako diskriminace.
Na druhou stranu je třeba vycházeno z toho, že je-li někdo echt češka, tak se k tomu vší silou hlásí a bude chtít šprechtit česky a bude se sám vehementně domáhat, aby příslušnost k národu byla poznat i z příjmení - čili Smithová. A když se nechce jmenovat "česky", tak se rozhodla přidat k jinému národu ...
To netvrdím, to se jen domnívám, z jaké úvahy mohlo být v minulé úpravě vycházeno.
    

Re: Smith - Sharkan (web)
(11.03.2005 19:49:58)

Rozhodně bych nepodsouval autorům našich zákonů nějaké logické úvahy. Z toho bych je skutečně nepodezíral. {smile}

Z doslechu: kamarádka vyprávěla o své kamarádce, která byla v obdobné situaci. Chtěla příjmení jako její manžel cizinec a musela si vybrat jinou národnost. Zvolila eskymáckou. A vzápětí na to požádala o tlumočníka do eskymáčtiny, protože na něj měla z nějakého dalšího zákona při jednání s úřadem nárok.
    

Re: Smith - Roj (web)
(11.03.2005 22:15:50)

Moje svagrova se jmenuje Walker, ale tak nejak je smirena s tim, ze ji rikaji Walkerova.
Ty koncovky nahodou nejsou zadny urednicky vymysl, ale nutnost vyplyvajici z jazyka.

Shodou okolnosti jsem o tom vcera vecer pindal na Lupe {smile} (pod clankem Rity Puzmanove)
Proste muj nazor je, ze by se potlacovani koncovek melo zakazat. Zadne vyjimky netrpet. Estonci to maji taky a nestezujou si {smile}
    


Re: Smith - Obda (web)
(11.03.2005 15:37:34)

Tak tohle platilo nekdy do lonskeho brezna ci dubna. Dneska uz je skutecne mozne jmenovat se Renata Smith. "Pouze" je s tim nejake vyrizovani navic (a znovu si to zopaknete, pokud se narodi dcera).

Ja tedy tenhle problem nemam, zato nam da s manzelkou obcas praci presvedcit mistni (bydlim ve Skotsku) uredniky, ze jsme opravdu manzele {smile} Nejlepsi bylo, kdyz k nam jednou zavitali policajti (umrti v dome). Ptali se mne kdo jsem, a ja veda, ze s manzelkou uz mluvili, rek "Martina's husband". No a pak jsem je musel opravovat, kdyz si zapsali me krestni jmeno s zenskym prijmenim{wink}
    

Re: Smith - Obda (web)
(11.03.2005 15:42:30)

Jeste odkaz, ze nekecam:

[www.domavcr.cz/rady.shtml?x=154951]
    


 - Sharkan (web)
(11.03.2005 15:57:58)

Ono je vůbec na pováženou, že se stát stará zákonem o takové věci, jako je něčí jméno. Identifikovatelný je každý rodným číslem nebo v budoucnu číslem sociálního pojištění. Ale jestli se chci jmenovat Milouš Debil a nechám se tak přejmenovat, je čistě moje věc. Úředník by si o tom sice může myslet co chce, ale měl by držet ústo a tu změnu bez řečí udělat. Maximálně za to zinkasovat nějaký poplatek. Za vrchol zvůle považuji snahu regulovat příjmení manželek podle manželů-cizinců.

Je mi z toho nějak blujno. Aby se papírově snížila nezaměstnanost, vytvořila se hromada úřednických míst. A každý nový úředník dostal razítko. A aby odůvodnil smysl své existence, začal vymýšlet krávoviny.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(11.03.2005 16:07:18)

Bohužel, tohle je ten druhý případ - to je úřednicé místo staré jak Metuzalém a úřednice, která se na něj dostala po ukončení střední školy (v nějakých 18 letech) je na něm dodnes, a to jí je třeba přes padesát. Ve funkci přežila tři až čtyři prezidenty, takže ji nerozhodí naprosto nic a po těch letech už má pomalu dojem, že ona je ta, koho musí lidi poslouchat...
    

Re: - Sharkan (web)
(11.03.2005 16:25:47)

Jezdívám dlouhá léta na Muránskou planinu na Slovensku (viz link). A často jsem tam v době podzimní říje potkával jednoho chlapíka, který se tam choval jako doma a kolem kterého lesáci obskakovali. Jednou mi vyprávěl, že je vysokým úředníkem z ministerstva zemědělství a že už přežil ve funkci sedm ministrů. Zhnusil se mi tím, protože takováto vytrvalost svědčí o hodně pružném charakteru (což mi připomíná věčného poslance Michala Krause). Loni jsem ho na planině už nepotkal. Prý sedí za korupci. Chtěl bych věřit, že ty boží mlýny opravdu existují a melou každému...
    

"Přežívání prezidentů" - Kráťa (web)
(11.03.2005 16:59:33)

Já si naopak myslím, že na správném úřadě správný úředník přežije všechny režimy a všechny prezidenty.
Úředník je totiž od toho, aby pracoval přesně podle platných zákonů, předpisů, směrnic ... a jejich oficiálních výkladů. Nesmí do nich vkládat žádné osobní iniciativy - leda se nad rámec povinností usmát.
A na běžném úřednickém místě se změnou režimu nemění nic. Jak se třeba změnily povinnosti matrikářky ?

A k tomu vměšování se státu do jmen a podobných věcí - možná je správně, že nikdo nesmí dát svému synovi křestní jméno Ču.ák nebo S.áč. Ale jinak souhlasím s názorem, že je to vměšování nevhodné a nežádoucí a klidně ať si někdo svého syna pojmenuje Džejár nebo Karloslav.
    

Re: "Přežívání prezidentů" - Arthur Dent (web)
(11.03.2005 17:06:00)

Přiznám se, formulace o těch prezidentech byla nešťastná - měl jsem na mysli pouze "dlouhou dobu".
    


 - mira (web)
(11.03.2005 16:45:24)

ále... to nic není, zkoušíte někdo v dnešní době rozjet firmu- konkrétněji ve výrobním sféře? Aha? To si teprv užijete. Podmínky v Čr jsou v tomto ohledu žalostné, ale když se k tomu přidá ten byrokratický moloch, má člověk chuť s tím praštit. Ještě před několika lety stačilo vyběhat všechna potřebná povolení, vyjádření etc. a za půl roku se mohlo vesele budovat. Ale dnes, v našem sociálním státě je těch klacků házených pod nohy až neuvěřitelně moc. A v mnoha případech všechno hasne na neochotě konkrétních úředníků a to po nich nechcete nic jiného než práci,za kterou jsou placení, howg.
    

Re: - binarniladin (web)
(11.03.2005 17:47:44)

jo jo ..paní premiérová to taky říká..tady se podnikat prostě nedá..{wink}
    

Re: - Sharkan (web)
(11.03.2005 19:46:15)

Ano, to byla vzácná chvilka, kdy se dalo s paní premiérovou souhlasit. {smile}
    


 - Max (web)
(11.03.2005 19:53:34)

tak si myslím, že by se tento národ měl trochu podívat do učebnic dějepisu ... bylo by to potřeba pro úředníky i pro parlament a vládu a kdo ví kde ještě ... a co přesně? taková jedna milá naše rodná akce - DEFENESTRACE! ... ale já nic neřek! nemám rád prospěšné práce ...
    


Jana Novák - malyfred (web)
(11.03.2005 22:25:09)

Pokud vím, tak to není moc dlouho co se zákon změnil, přesně kvůli -ová na konci a už by neměl být problém jmenovat se nejen Jana Smith, ale klidně i Jana Novák!
    


Mno.. - Ebo (web)
(11.03.2005 22:26:20)

Arthure.. já jsem taky placenej z tvých daní, ale naštěstí nepatřím do té úřednickoé mašinérie .. A snad mi těch mých 8 000 čistýho nebudeš chtít ještě krouhnout, za to, že si občas jako správce sítě odpoledne jdu prohlédnout tyhle stránky .. {wink} Jinak to co někteří úředníci provádí.. za to bych je vyhazoval na hodinu.
    

Re: Mno.. - Arthur Dent (web)
(11.03.2005 22:29:50)

Však jsem taky dělal za daně ostatních, ale ne úředníka. A viděl jsem je zblízka. A viděl jsem taky ten rozdíl mezi "novými" úředníky na Kraji a těmi starými, co přišli po zrušení okresů.

Ale to by bylo na delší psaní...
    

Re: Mno.. - pankreas (web)
(14.03.2005 11:36:36)

ano, ano, chci si precist nejake delsi psani na tohle tema..!
    


Kopat je do prdeli. - Egi (web)
(14.03.2005 14:28:30)

Krome informatiku. Ti za to nemuzou. :o)
    
HotLinks
Zpět na článek