.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

27.04.2005



Možná i vy patříte mezi ně! Jedenáct předlouhých let mi trvalo, než jsem objevil pravý význam porad.

Pracovní porady se vyznačují jednou zásadní věcí. Všichni účastníci jsou zaneprázdněni. Část zúčastněných si něco maluje do sešitů a poznámkových bloků, druhá část, ta kreativnější, si hraje s různými předměty. Rozdělení je tudíž jasné. Ti co kreslí, jsou kresliči, a ti, kteří manipulují s předměty, jsou předmětníci.

Průběhy porad, jak jsem je zažil, jsou podobné.

Porady začínají v nějakou naprosto divnou dobu. Třeba v úterý v 14:00 nebo ve středu v 10:30 a podobně.

Začne se tím, že někdo začne mluvit. Minutu a dvacet sedm sekund ho všichni poslouchají a pak to vypukne.

Slova se ujímá postupně jeden člověk za druhým, zatímco ostatní začnou malovat  — to jsou kresliči, nebo manipulovat s různými předměty. To jsou předmětníci.

Kresliči se dělí podle toho, co malují.

Část kresličů kreslí domečky. Většinou s komínem. Další část kresličů se zabývá malováním zvířat. Nejčastěji psů, ale zažil jsem i žirafy a mouchy. Velmi malá část kresličů zpodobňuje lidi. Hlavičku, obličejíček, nohy a odfláknuté ruce. Proč každý kreslič lidí odflákne ruce jsem zatím nezjistil.

Největší část kresličů rýsuje abstraktní geometrické tvary. Mezi ty se počítají i květy rostlin. Hlavně to jsou ale různé n-úhelníky, přičemž n je číslo větší než 7.

Kresliči domečků, lidiček a zviřátek často svá dílka kombinují. Třeba domeček + človíček nebo zvířátko a domeček a podobně. Kdo kreslí geometrické tvary, ten se nerozptyluje zpodobňováním ničeho jiného.

Když porada končí, každý kreslič větší část svého díla pečlivě přeškrtá, aby nebylo vidět, co nebo koho maloval.

Předmětníci se dělí na předmětníky technologické a předmětníky konzervativní.

Předmětníci technologičtí si hrají většinou s mobily nebo různými malými počítátky a záznamníčky. Důležitým atributem je taková ta tužtička, kterou si něco čmárají po displeji svého pidipočítadla. To, co si kreslí, zásadně nemá nic společného s poradou.

Předmětníci konzervativní si hrají s tradičními předměty, jako jsou hodinky, knížky nebo zapalovače.

Zažil jsem i předmětníka, který během porady vypil lahvičku CocaColy, velmi pečlivě sundal etiketu, aniž by ji poškodil, sroloval ji, strčil do vypité lahve a celé to zašrouboval. Výsledný artefakt pak postavil před sebe na stůl, asi aby dal najevo ostatním, že se během porady neflákal.

Nezasvěcenému může připadat neuvěřitelné, že předmětníci i kresliči stíhají sledovat průběh porady a aktivně do ni zasahovat. Je to dané léty praxe.

Po poradě se kresliči i předmětníci vždy rozcházejí po skupinkách, a navzájem se ujišťují, že ta dnešní porada byla úplně k ničemu a že to byl promrhaný čas.

Pravým významem porad tedy je, aby se pracovníci odreagovali kreslením nebo manipulací a nedělali tyto činnosti během pracovní doby. Což stejně dělají.

A to je vše, co je o poradách třeba vědět.


Zadal White Dog, 27.04.2005 0:29:08, 36 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1366

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

Anketa je neuplna - mike (web)
(27.04.2005 01:07:21)

Chybi tam Davam nohy na stul a houpu se na koleckove zidli.
    


 - David (web)
(27.04.2005 01:23:09)

Ten s tou Colou jsem musel bejt já {wink} to je přesně můj styl, kromě geometrických obrazců.
    


 - dgx (web)
(27.04.2005 02:49:01)

{big grin}) skvělý!


Ještě bych doplnil speciální typ porady, která se zahajuje např. v 17:30, tedy po skončení pracovní doby. Má lehce odlišný průběh - z kresličů i předmětníků se stávají sledovatelé. A to technologičtí (sledují čas na mobilu) a konzervativní (sledují hodinky). Nezávisle na sledovaném zažízení je krásně vidět dilatace času...
    

Re: - Alka (web)
(27.04.2005 08:09:06)

Souhlasím, skvělé! Jenom bych doplnil typ Spáč, páč když to trvá dlouho, je neusnout nad lidské síly ! {smile}
    


Kdybys dělal - Arthur Dent (web)
(27.04.2005 07:13:35)

v jistém nejmenovaném úřadu, tak bys zažil porady v pondělí v 8:00 ráno. To jdou tyhle teorie stranou a účastníci se snaží buď dospat tak aby nebyli vidět nebo s kolegou domluvit to, co chtěli udělat "hned v pondělí ráno". Naštěstí jsme občas měli i nějakou snídani, kafíčko či dortík, takže jsme mohli co nejpomaleji jíst a do toho řešil vedoucí odboru nějaké kraviny. {smile}
    

Re: Kdybys dělal - Lokutus (web)
(27.04.2005 10:57:35)

Dělám sice v komerční sféře, ale porady v 8:00 máme také. Jen jsou v úterý. Pro opozdilce se nedávno vymyslel takový zajímavý trest. Na příští poradu musí ostatním připravit kafe, nebo čaj. Podle objednávky. A chlebíčky. Já sice říkal, že není nikde psáno, že musí být obložené, ale nikdo mě neposlouchal.

Kromě toho máme každé první úterý v měsíci i poradu měsíční od 14:00. Problém je, že zatímco týdení porada zabere hodinu, ta měsíční tři, až pět hodin. To podle nálady. Můj šéf pracoval dříve v IBM a tam se prý schůzuje pořád, takže je asi zvyklý.

Navíc nám výslovně zakázal na poradě pracovat, takže si ani nesmím brát sebou notebook. Kreslit si můžeme, ale já to mám osobně zakázáno, tak jsem to vyřešil elegantně. Sedám si vedle šéfa, díky čemuž nejsem na očích (pod svícnem tma) a hraju si s cukrem. Z těch pytlíků skládám různé zajímavé kreace. Přemýšlím, že bych s tím šel jednou na výstavu.

Mimochodem, neznáte někdo zaručený recept, jak na poradě po druhé hodině neusnout? Mám s tím neustálé problémy jen tak tak to maskuji. Jsou to sice takové ty mikrospánky, ale je hrozně nápadné, když vám uprostřed půlhodinového šéfova monologu zničeho nic spadne hlava.
    

Re: Kdybys dělal - Arthur Dent (web)
(27.04.2005 11:02:04)

No, měl bych dvě varianty:

1. Kofein nebo silnější budič (amfetamin...)´- jen vypadá blbě, když zničeho nic člověk vyskočí a začne pobíhat po místnosti a něco drmolit...

2. Prostě usnout a říct, že člověk samovolně usíná ve chvílích, kdy je relaxovaný a cítí se v bezpečí ("Já se s vámi cítím v bezpečí, pane řediteli!")

Jinak - s usínáním na nudných schůzích nelze udělat nic. Když jsem se účastnil "řízených relaxací", tak bylo pravidlem, že někdo usnul - a to to trvalo jen 30 minut. A pokud má šéf velmimonotónníhlasatímhlasemmluvístálestejnýmtempem, tak je usnutí naprosto přirozená fyziologická reakce! {smile}
    

Re: Kdybys dělal - dgx (web)
(27.04.2005 11:33:02)

S kofeinem nepřehnánět. Můžete zjistit, že si hrajete s kravatou šéfa nebo neodoláte chuti dát si kolem stolu pár koleček.

    

Re: Kdybys dělal - NNico (web)
(27.04.2005 11:51:46)

Jj, kofein je mrcha. Jenže problém vyvstává v momentě, kdy člověk - teda admin, nebo programátor, tzn. moje existence, je na kofeinu závislák a 8 kafí denně je normál. To pak nezabírá tak, jak by si člověk přál a v mém případě po silném kafi i usínám. A že máme managory, specielně generálního, který si koleduje o přezdívku "uspávač hadů" {smile} Takže jediná možná alternativa jsou opravdu budiče na chemické bázi{big grin} Jinak jsem taky kreslič a z 99% si maluju abstraktní vývojové diagramy v efektní geometrii{big grin}
    

Re: Kdybys dělal - jjj (web)
(14.07.2005 12:25:59)

Kofein je mrcha močopudná, tudíž před poradou naprosto nevhodná ke konzumaci (nadřízený by mohl brát jako sabotáž porady, když si 3x za hodinu odskočíte). Pro nás závisláky na kofeinu je tudíž každá porada trvající víc než hodinu a půl přímo fyzickým mučením. Spát se nám nechce, celou dobu myslíme na to že jsem ještě dneska neměli kafe.
    


Re: Kdybys dělal - Lokutus (web)
(27.04.2005 11:39:02)

První varianta nepřichází v úvahu. Kafe nepiju a to další radši ani zkoušet nebudu. Zato druhá varianta je slibná. Jako výmluva je to skutečně dobré a minimálně si trochu šplhnu. {smile}

Jen aby to nebylo jako v tom vtipu.

Leze chlap po skále bez zajištění a najednou mu ujede ruka. Drží se za levou na výstupku, který se drolí a pod ním padesátimetrová propast. Chlap, ač ateista, se začne modlit.
"Pane Bože, zachraň mě, prosím. Udělám cokoliv."
Vtom se rozhrnou oblaka a vykoukne Bůh.
"Tak cokoliv, jo? Tak si prdni. Ale pořádně a ze všech sil."
Chlap se tedy nadechne a pořádně zatlačí a prdne si tak, že se to rozlehne po celých horách.
Najednou mu někdo zaklepe na rameno a říká: "Pane koleko, když už na poradě spíte, tak nám tu alespoň neprďtě."
    

Re: Kdybys dělal - Alka (web)
(27.04.2005 12:40:56)

No ten je fakt dobrej, hned ho du někomu ríct, aby mě to neroztrhlo !!
    

Re: Kdybys dělal - Arthur Dent (web)
(27.04.2005 12:45:38)

Už jsem ho řekl hnedle vedle v kanceláři... {smile}
    

Re: Kdybys dělal - Alka (web)
(27.04.2005 15:33:34)

Já ještě při pointě poprskal kolegyni !! {smile}
    


kresliči - ofr (web)
(27.04.2005 08:37:11)

hodně záleží na papíře - nelepší je samozřejmě kostkovaný...
    


No toto - hanyZ (web)
(27.04.2005 08:41:01)

Musím protestovat proti tomu, že předmětníci jsou kreativnější než kresliči. Jako dlouholetý kreslič-liďař si dovolím tvrdit, že namalovat propiskou pěkně vystínovaného panáčka vyžaduje více kreativity než sjíždění hada na mobilu, příp. pohrávání si s hodinkama, diářem atd. {smile}
    


Škrtači - Jaja
(27.04.2005 08:49:42)

Ve školství je ještě jedna hodně početná kategorie, kterou bych nazval škrtači. Jsou to ti, kteří si vytáhnou třídnici a vyškrtávají v ní prázdné kolonky.
    


Pozorovatelé a zapisovači - TomVok (web)
(27.04.2005 08:59:13)

Přidávám ještě dvě kategorie:

1. Pozorovatelé
To jsem třeba já, na střeše protějšího domu je nemalé množství antén a jiných telekomunikačních zařízení. Je zajímavé, že čím je lepší počasí, tím jsou poruchovější. Tedy podle toho, kolik techniků se kolem nich poflakuje. A na terase za šéfovým oknem hnízdí straky. Jde jenom o to si sednout, tak abych měl v zorném úhlu i okna i šéfa.

2. Zapisovači
Překvapil mě nový kolega, který si celou poradu něco děsně důležitě zapisoval. Šéf měl celou poradu zapnuté rádio a kolega vyrobil přehlednou tabulku ve které byl vždy název hrané písničky, jméno interpreta, rok vzniku, stopáž a hodnocení. {smile}
    


 - Solvina (web)
(27.04.2005 09:09:52)

Kreslic, kreslic geometrickych utvaru...
    


Porady jsou užitečné - Vesničan (web)
(27.04.2005 11:33:37)

Když jsem býval zaměstnancem, mívali jsme porady v pátek od 13,30 do konce. V zasedačce bez telefonů. (To bylo ještě před mobily!) Byl tam klid, všichni si vesele ševelili a já si v klidu zpracoval logistický plán na příští týden. Bez zásahů různých telefonistů a urgentních požadavků na doplnění čehosi kamsi právě na neděli, na 6,43 AM.
    


 - allora (web)
(27.04.2005 13:50:44)

Hm, jak vás tu tak čtu, připadám si najednou strašně ochuzená tím, že žádné porady nemáme {sad}
    

Re: - Arthur Dent (web)
(27.04.2005 16:23:51)

Tak je zaveďte, ne? Zajdi za šéfem a řekni: "Pro zvýšení produktivity a efektivity práce je třeba, aby došlo k zajištění provedení pravidelných brífinků, na niž bychom mohli zprocesovat zasmluvněné objednávky a vykomunikovat strategii růstu!"

A pak prosím napiš doslova, co ti šéf řekne... {smile}
    

Re: - Vlk (web)
(27.04.2005 23:07:15)

Neznám šéfa Alory, ale ten náš by asi prohodil něco v tom smyslu, že bych si měl vzít dovolenou, nebo se jít domů z té opice vyspat. Pokud by měl špatnou náladu, pak by asi pouze doporučil: "Na to se vy*er." Sorry, ale to skoro cituji.
    


Re: - allora (web)
(28.04.2005 13:58:31)

Hm...muj dotaz uvedl do souvislosti s nadchazejicim vikendem a na uteku z jeho kancelare jsem stacila pochytit jen nasledujici:
"Vam uz z tej soboty asi jeblo, ne? Ste se posrala v kine, neee? Ramujte do riti s taku kokotinu!!!"

Omlouvam se, ale chtels´to doslova {wink}
    

Re: - Lokutus (web)
(28.04.2005 15:55:53)

Nešlo by se ještě zeptat, co znamená: "Ramujte do riti ..."
To by mě velmi zajímalo.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(28.04.2005 15:58:06)

Přeložím: "Mazejte do prdele..."

No, to jsem asi moc nenarovnal, co? {smile}

Tak "Jděte do..." {smile}
    


Re: - allora (web)
(28.04.2005 18:57:12)

Ano, jak spravne rekl Arthur, "mazejte", "tahnete" a podobne {smile}
    


filozofická otázka - dgx (web)
(27.04.2005 16:55:55)

pokud se lidé při pracovní poradě věnují všemu jinému, než práci (tedy kreslení a tvorbě artefaktů z předmětů), co se dělají na pracovní poradě takoví výtvarníci a sochaři?
    

Re: filozofická otázka - Lokutus (web)
(27.04.2005 17:35:30)

Poslouchají šéfa a visí mu očima na rtech, aby nepropásli jediné slůvko.
    


Re: filozofická otázka - Arthur Dent (web)
(27.04.2005 17:38:20)

No, vzhledem k tomu, že výtvarníci a sochaři bývají většinou "solitéři", tak se obávám, že poradám neholdují...

Ale abych odpověděl na otázku...

Tedy "co dělají na pracovní poradě výtvarníci a sochaři?" - "Totéž co spisovatelé - překážejí!" {smile}
    


ksichtiči - morka (web)
(27.04.2005 23:19:14)

ja by som ešte dodal kategóriu - ksichtiči

to sú tí čo celý čas robia ksichty na ostatných a šéf ich nevidí.

do tejto kategórie môžeme zaradiť aj kresliče a předmětníky - keď si zabudnú potrebné vybavenie na poradu
    


věda - Phil Zoo (web)
(28.04.2005 10:31:34)

V USA dělali v rámci sociální psychologie výzkum, co si kreslí při dlouhých soudních jednáních státní zástupci a soudci. Bohužel si nepamatuji co z toho vyvodili. Jestli třeba něco nenaznačují, když si kreslí šibeničky {smile}
    


A já? - KITI (web)
(28.04.2005 21:02:20)

A kam patří kresliči karikatur řečníka, kteří si současně stíhají psát poznámky, aby jednou měli více papíru do sběru???
    


meetinguji málo ale přece - lední brtník (web)
(30.04.2005 00:07:55)

když si nemůžu kreslit jsem na prášky
jsem klasik - lokomotivy, vagónky
nebo si píšu co po kom z těch xichtů chcu až ta pakárna skončí
    


Předmětník - olin (web)
(30.04.2005 16:31:17)

Vidím, že se v diskusi vyskytují především kresliči, takže přidávám názor předmětníka. Myslím, že předmětnění má oproti kreslení výhodu v tom, že se dá provádět mnohem více nepozorovaně. Předmětník nemusí uhýbat očima z šéfových rtů, aby alespoň letmo zkontroloval, zda jeho výtvarná kreace nenabývá nechtěných tvarů, ale může si naopak v klidu nenápadně předmětit pod deskou stolu a přitom vypadat, jak ho dění porady zajímá. Třeba s takovou propiskou se vám vypředmětím do alelůja.
    


A to hlavní tu chybí! - Scalex (web)
(05.05.2005 15:53:46)

Porady se konají jen a pouze proto, aby se při nich dalo hrát KANCELÁŘSKÉ BINGO! (viz [bingo.spaceport.cz/] )
    
HotLinks
Zpět na článek