.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

28.04.2005



mohl vyjít se sloganem: Od příjemného zážitku k nasrání jen na jedno otočení stránky.

S chutí jsem četl rozhovor Tomáše Baldýnského se Zuzanou Bydžovskou. Opravdu s chutí; ten rozhovor se mi líbil a Baldachýnovi za něj děkuji. Jenže pak jsem otočil stránku...

Článek Nadané děti překážejí od Petry Konrádové mě zvedl. Nejdřív mandle, pak i ze židle. Četl jsem si, četl, vzpomínal na svá základněškolní léta a bylo mi smutno. Vzpomněl jsem si na to že jsem v první třídě musel číst „M — A — MA — S — O — SO — MASO!” Ve druhé třídě jsem na otázku „Kolik je 5 — 7?” odpověděl „-2” a byl jsem pokárán, že to je špatně, protože „to přeci nejde!” Rodičům pak bylo vysvětleno, že to jde, ale ostatní děti to ještě neumí, tak se jim říká, že to nejde a tím pádem budu i já říkat, že to nejde. A basta fidli! Nenáviděl jsem základní školu „až za hrob” a dodnes si jasně vybavuji tu úlevu, když jsem z osmé třídy vypadl na střední školu! Konečně lidé, se kterými jsem mohl mluvit o věcech, které zajímaly i mne, a konečně se mi nikdo nesmál za to, že něco vím!

Myslel jsem si, že bych to mohl svést na bolševika, pro kterého bylo „všem stejně, všichni stejní, jiný je špatný” mantrou. Ale proč, kurva, dneska, když je bolševik v tahu, nemůžou mít nadané děti školu, která by je motivovala k rozvíjení jejich nadání? Která by je pustila na „rychlejší kolej”? Napadá mne vysvětlení, ale je tak zřejmé, že je až laciné: „Asi bolševik není zas tak v tahu, jak si myslím!”

Proč herdek nemají nadané děti jedinou extra školu, když škol pro děti omezené, pomalejší, handicapované nebo blbé je jak naseto?! Napadá mne opět vysvětlení, ale to je ještě zřejmější...


A skončím překladem hezkého aforismu: „Programování je dnes závod mezi softwarovými inženýry, kteří se snaží udělat programy více a lépe blbuvzdorné, a vesmírem, který se snaží udělat větší a lepší blbce. Doposud vyhrává vesmír.”

(Rozhovor pro dokreslení)


Zadal Arthur Dent, 28.04.2005 12:05:43, 56 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1369

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

Názor genia - Alka - Dr. Aude (web)
(28.04.2005 13:25:31)

Slyšeli jsme slovo genia. Amen. Teď pro změnu blbec, tedy IÁ. Souhlasím, takové nadané děti by měly být izolovány, jsou spolužákům jen zdrojem frustrací a depresí. Tři dny se marně snažíte jako magor pochopit nějaký text (tedy ne Vy, ale ÍÁ), váš usínající spolužák jej letmo vyslechne, pochopí, je schopen vysvětlit (tedy ne vám, tedy chci říct mě). A když vám ještě přebere holku, vyhlížíte si větev, kde....
Takže za sebe. Byl jsem na tento svět vytažen proti své vůli zákeřným primářem, který zneužil mého bezvědomí v agonii. Byl jsem tak cyanotický, že náhodně přítomný belgický medik začal podle mě kreslit Šmouly. Tehdy mi odumřelo 90 procent neuronů. Nervová zátěž z nechtěného života způsobila kromě jiného všemožné spánkové poruchy (včetně bruxismu, kvůli kterému jsem přišel o zuby). Věčná nevyspalost, únava, malátnost, neschopnost soustředění, nechápavost. Už v šesté třídě jsem jí tak vytočil tu distinguovanou dámu, co byla naše třídní, že zfialověla a hystericky zařvala na celou třídu, že jsem "vemeno" - kupodivu se to jako přezdívka neujalo. Základní školu jsem prolezl s trojkami, když mi jednou dala třídní dvojku, neopomněla před celou třídou zdůraznit, že je to z milosti (vždyť to "vemeno" nepozná ani předmětnou větu v souvětí!!). No a tak jsem se vyučil řemeslu, stal jsem se dělníkem, a doporučuji: Izolovat, izolovat !!
Fuj to byla dřina....
    


Skoly - Lanča (web)
(28.04.2005 13:25:52)

Takové školz dnes ale existují viz [vzdelavani.ihned.cz/1-10014430-22461335-d00000_detail-9d]

Pravdou je, že jisté "dětské potíže" jsou a budou
[www.mojenoviny.cz/z_domova/rodice040818.html?tisk=true]
    


Mno jo.. - Ebo (web)
(28.04.2005 13:47:37)

co naděláme.. nikdy nebude nic ideálního a průměrnost a zprůměrování všeho,nás v takovém množství lidí co je, bohužel asi neopustí...
    


 - Pixy (web)
(28.04.2005 14:32:12)

Jojo, zprůměrovat, sociální spravedlnost, rovnost(ářství). To jsou ta správná slova. To, že výjimečně nadané dítě se v "průměrné" škole nudí a že to často vede k ventilaci jeho potenciálu hodně špatným směrem, je v pořádku. Vždyť přece motivuje ty "slabší" nebo dokonce "málo nadané".

Jenže ty slabé děti brzdí ty nadané v rozletu. Nebýt jich, mohly by si to má-ma-má-ma-so ušetřit (často už v té době čtou plynně beletrii) a věnovat se něčemu užitečnějšímu. A přitom mohly třeba ve třetí třídě umět slušně dva jazyky, mít základy chemie, biologie nebo botaniky (podle toho, co je baví, že). Ale to už v pořádku není. To je diskriminující. Vždyť to přece rozvírá nůžky mezi tzv. "inteligencí" a obyčejnými budoucími pracujícími, že.
    

Re: - Alka (web)
(28.04.2005 18:23:56)

Neříkal jsem, že ty slabší děti jsou motivovány výjimečně nadanými, ale naopak, jsou demotivovány a frustrovány, protože mají pocit, že ten rozdíl nikdy, nikdy nedoženou.
Nedávno zesnulý spisovatel a psychiatr Nesvatba jednou hovořil o tom, jak byl v mládí přesvědčen, že nerovnost intelektu mezi lidmi je daná prostředím a výchovou a o svém obrovském šoku z prokázaného zjištění genetické danosti předpokladu IQ. Vysoké IQ není samo o sobě zásluha jeho držitele, je to danost, talent, dar. Strašně mi vadí lidé typu Miloše Zemana, kteří ostentativně opovrhují všemi, kdo nedosahují IQ, souměřitelného s ním(nimi).
Protože my, blbci, máme zase jiné dary a zasloužíme si respekt a úctu. Vždyť kdo by bez nás ty malé genie třeba učil, že se mohou a mají chovat slušně ?!
    

Re: - Alka (web)
(28.04.2005 18:29:16)

A ještě jsem zapomněl - nebýt mámamámasomymámemísudámemasodomísy bych se nikdy nenaučil číst. Do sedmi let jsem jen předstíral, že umím číst. Teď předstírám, že umím psát.
    


Re: - Arthur Dent (web)
(28.04.2005 18:52:24)

Ale v tom není problém. Problém je v následujícím:

Většina dětí má průměrný intelekt. Nezanedbatelná část má intelekt podprůměrný, stejně velká část má intelekt nadprůměrný. Pro ty podprůměrné se dělají zvláštní školy, kde je přizpůsobeno tempo jejich handicapu. Proč není stejná možnost i pro ty děti z "druhé strany průměru"?

Slabší děti jsou demotivovány především průměrnými - "všichni to dokážou, jen ty ne!" Nevšiml jsem si, že by někoho, komu opravdu nešla třeba matematika, byl rozhozen tím, že třídnímu matematikovi to jde lehce - naopak jsem zaregistroval, že člověka víc rozhodí to, když "to uměj všichni, jen já ne!"

Problém je tedy v tom, že ten, kdo je pomalejší než průměr, má možnost jít tam, kde bude stačit a kde na něj budou kladeny nároky úměrné jeho schopnostem. Ten, kdo je rychlejší, tu možnost nemá a je nucen se ve škole otravovat a nudit, řečeno s Cimrmanem "vysmívat se příkladům s dvoucifernými sčítanci". Vskutku inspirativní, obzvlášť když to trvá třeba osm let...
    

Re: - Alka (web)
(29.04.2005 07:45:08)

Děkuji, že jste mě nevzali zcela vážně {smile}. Ale tady všichni nahlíželi na problém jen z jedné strany, tak jsem se pokusil nastínit i ten druhý pohled, jakkoliv jsem nic nenamítal proti ústřední myšlence původního textu. Problém je, jak to zařídit, kde vzít ty správné učitele !?
Ty úvahy motivace-demotivace jsou ošidné, to je strašně individuální a promítá se tam spousta faktorů. Proč se čas od času sebevraždí tkzv. úspěšní lidé, o jejichž kariéře sní tisíce jiných ? A může být škola zdrojem celoživotních frustrací viz. Miloš Kopecký v Adéle s tím: Pestík, pestík, blizna.....{smile}
    


Re: - Roj (web)
(29.04.2005 00:07:09)

Chtels rici, ze Zeman za to vlastne nemuze, ze je blbej jako malokdo jinej? {smile}
No... asi nemuze {smile}
    


Aforismus - ofr (web)
(28.04.2005 15:18:09)

nesmírně jsi mě potěšil - nicméně snažit se budem dál...
    

Re: Aforismus - Arthur Dent (web)
(28.04.2005 15:29:19)

Teď nevím - hovoříš za programátory, nebo za vesmír? {smile}
    


pravda - neO (web)
(28.04.2005 15:51:30)

musim souhlasit..
ale urcite se najde nekdo, kdo tvrdi, ze by si tyto deti mohli protrpet 5 let zakladni skoly a pak jit na osmilete gymnazium - "kdyz sou tak dobry". ale to neni ono...
na zakladce jsem se nudil. a to je spatne. zjistil jsem, ze skola je nudna a nic se tam clovek nenauci. za 5 let jsem se naucil skolu flakat a dostava 1, v nejhorsim 2 (na vysvedceni ne..). pak jsem udelal zkousky na gympl a ted nejsa nauceny se ucit (to je formulace :D) trpim, protoze jsem se nikdy neucil a musim se ucit (uz 4 roky...)
takze to, ze jsem umel cist uz pred prvni tridou mi k nicemu nebylo. jenom jsem umiral ve skole nudou. a na konec takova prelicka - jednou pri hodine "cteni" v prvni tride za nami prisel pan reditel, zeptal se zda nekdo umel cist uz pred prichodem do skoly. ja a jedna divka vzadu jsme se prihlasili, on pronesl "tak to jste sikovny holcicky". podotykam ze jsem muzskeho pohlavi, rozhodne jsem nemel dlouhe vlasy a divku nijak nepripominal.. takze reditel byl asi magor{wink}
    

Re: pravda - Alka (web)
(28.04.2005 18:33:35)

Pravda, měl jsem spolužáka, co měl pořád samé jedničky, ale moc chytrý asi nebyl a dopadl podle toho, chudák, teď dělá ředitele školy.
    

Re: pravda - neO (web)
(02.05.2005 10:11:10)

NESTRAS!
;)
    

Re: pravda - Alka (web)
(02.05.2005 17:18:57)

No dobře, doplním. On hrál velmi dobře na hudební nástroje, tak chtěl učit hudebku - byl z učitelské rodiny. V té době byla k hudebce jen jediná možnost dalšího předmětu, učiť parusky. No a co dneska s ruštinou, že jo ?! Takže mu nic než to ředitelství nezbylo {smile}!
    


 - Nonsense (web)
(28.04.2005 15:55:49)

Jasně, když už jsou speciální školy a třídy pro ty intelektuálně méně vyvinuté, ať jsou i pro ty postižené děti z opačného konce Gaussovy křivky... jen ale ať tam probuh uci podobne "postizeni" ucitele! Ponevadz jak tak sleduju ten pedagogicky dorost (mluvim o ucitelkach 1.stupne), je mi tech deti uz ted lito... nejenže nepustej ty "nadane" na rychlejší kolej, ale dokonale zbrzdi i ten "prumer"
    

Re: - Alka (web)
(28.04.2005 18:36:01)

Hmmm, potíž, ten rozdíl mezi konci Gaussovy křivky je někdy k nerozeznání.
    

Re: - mike (web)
(28.04.2005 19:49:13)

Jenom z jednoho konce {smile}
    

Re: - Arthur Dent (web)
(28.04.2005 20:06:52)

Dovolím si postulovat "Psychologicko-optický paradox Gaussovy křivky."

"Gaussova křivka rozložení inteligence v populaci vypadá jinak zleva a jinak zprava. Při pohledu zleva dochází k délkové kontrakci a člověku tak připadá, že má k pravému konci mnohem blíž, než tomu ve skutečnosti je. Často je tato kontrakce tak veliká, že se z tohoto pohledu Gaussova křivka mění na Gaussovu svislici."

Pro Nobelovku po schodech nahoru a doleva? {smile}
    

Re: - mike (web)
(28.04.2005 20:30:29)

Z pohledu nezavisleho pozorovatele muzeme Gaussovu krivku chapat jako Gaussovou barieru, ktera brani v doruzumeni mezi lidmi na opacnych koncich krivky a jejiz relativni vyse vyjadruje namahu k tomu nutnou. Splhani po svislici je samozrejme namahavejsi nez chuze do kopce, nicmene vynalozena energie zalezi pouze na vyskovem rozdilu (paradox II).

Leda tak Nobelovu cenu miru, az svuj blog prelozis do anglictiny, coz bude chapano jako akt mezinarodniho terorismu a po zasluze odmeneno {smile}
    

Re: - Arthur Dent (web)
(28.04.2005 20:40:13)

Dentův dodatek: "U Gaussovy křivky rozložení inteligence neexistuje nezávislý pozorovatel!" {smile}

Samozřejmě že Nobelovu cenu míru! Ručník už mám, ještě přemluvím White Doga, aby v místním kulturáku při koncertu deathmetalové skupiny "SATANOR" vybouchnul - a Nobelovka je v kapse! {smile}
    

Re: - mike (web)
(28.04.2005 21:12:01)

Nezavisly pozorovatel muze byt virtualni nebo pochazet z Betelgeuze 7 {smile}

Nebude jednodussi pozadat White Doga, aby ti do mistniho kulturaku prinesl batoh, ve kterem bude nestatnou nahodou plechovka s nitroglycerinem? {wink} (kdo videl tu neuveritelnou debilitu, kde s nima behali po Himalajich, vi, ze vybuch takove plechovky si nezada s atomovou bombou)
    

Re: - Arthur Dent (web)
(28.04.2005 21:35:23)

To je ostatně pěkná urážka: "Pane, vy byste mohl být nezávislým pozorovatelem Gaussovy křivky rozložení inteligence. Jak vás tak sleduju, tak byste mohl stát někde blízko počátku souřadné soustavy..." {smile}

A je to právně nenapadnutelné...
    

Re: - mike (web)
(28.04.2005 23:47:06)

Urazka je to pekna, coz o to, jen jestli by ji dotycny pan pochopil {smile}
    

Re: - Alka (web)
(29.04.2005 07:53:31)

Jako nezávislý pozorovatel bude jmenován nějaký komisař EU v Bruselu, vsaďte se. A za čas zpozoruje, že průměrné IQ europopulace je cca. 114!
    


Re: - Alka (web)
(29.04.2005 08:11:13)

Přesně tam, ale bacha, už tam stojí fronta....{smile}
    


Re: - Vesničan (web)
(29.04.2005 09:33:33)

Přesnější je "gaussův jehlan". A na jeho špici sídlí optimální průměrník.
    

Re: - Alka (web)
(29.04.2005 12:29:29)

A špička toho jehlanu ho zatraceně tlačí do zadku...{smile}
    


Mno, - Alraune (web)
(28.04.2005 19:24:08)

já vidím trochu problém v tom, že děti nadané v jakémkoli směru mohou být naprosto tupé ve směru jiném. Já jistě neoslňovala v matematice, naprotitomu jsem trpěla při češtině... A nevím, jestli by jedna a ta samé škola uspokojila malé humaitně i technicky zaměřené exoty... Tedy spíš vím, neuspokojila.
    

Re: Mno, - Arthur Dent (web)
(28.04.2005 19:41:15)

A je snad problém v tom mít na škole pro nadané děti dvě třídy, jednu (třeba) jazykově-humanitní a druhou matematicko-přírodovědnou? {smile}
    

Re: Mno, - dgx (web)
(28.04.2005 20:04:37)

Takhle jsem to měl na základce. Bohužel střední škola na to nedokázala navázat. Nekecám, do třeťáku na gymplu jsem v matematice vystačil s vědomostmi ze základky. (Tudíž jsem začal školu pěkně flákat...)

Ale pokud si dobře pamatuju, byli jsme na ZŠ poslední ročník takto rozdělený... {sad}
    


Dneska mi mluvis z duse - mike (web)
(28.04.2005 19:42:22)

Rano jsem otevrel Reflex a ten clanek mne nadzvedl stejnym zpusobem. Zvlaste pasaz o potizich se zrizovanim te skoly a jak se jim na ministerstvu smali do oci. Kurvy socanske; s tim lacinym vysvetlenim mas bohuzel pravdu.

Na zakladni skole jsem se nijak zvlast nenudil. Proste jsem se v myslenkach toulal nekde jinde a na pul ucha poslouchal, kdyz bylo co. Ucitelky si pak stezovaly, ze jsem liny; ze mi to sice jde samo, ale mel bych byt aktivni. Jo, a tim se z kolektivu vyclenit jeste vic. A taky nejakou motivaci to chtelo, neco noveho a zajimaveho. Tenkrat jsem si to tak nebral, ale ted se mi otevira kudla v kapse. Zvlaste kdyz vidim, ze tendence k rovnostarstvi stale pretrvavaji.

Syn me byvale se naucil cist sam, kdyz mu byly 4. Proste ho to zajimalo, a tak jsme mu ukazali pismenka a zbytek prisel sam. Ve skole pak problemy, samozrejme. Ke vsemu jsem ho pak o neco pozdeji naucil zaporna cisla. Zeptal se, kolik je 5 - 3 a pak logicky na 3 - 5. Vzal jsem tedy kus papiru, nakreslil ciselnou osu a behem chvilky mel jasno. Jen nevim, co si s tim ted chudak ve skole pocne.
    


Možný důvod: - KITI (web)
(28.04.2005 21:28:29)

Uznávám, že talentované blbci brzdí. Je ale nutné připustit, že většina populace je skutečně průměrná a v takové společnosti musí žít a SPOLUpracovat i géniové (nebo pro ně budeme dělat chráněné dílny?). Společenství - ne prstenu,ale bezmozků, průměrných i chytrých - nás naučilo pomáhat slabším,být tolerantní a netrčet do nebes vlastním egem, které po přehodnocení optikou dnešní mládeže muselo by se jevit zcela průměrným či směšným. Uznávám, že v tom byl i kus strachu, aby člověk nevyčníval. Na druhou stranu bylo snazší získat právě onou spoluprací kamarády. Nevím, zda důsledné rozdělení dětí již v útlém věku nebude vychovávat sektu primadon, které neunesou ztrátu lepších pozic a budou v životě těžce nést jakoukoliv prohru. Chápu rodiče nadaných dětí, chápu ony nadané děti, ale i těmto chytrým lidem se jednou mohou narodit průměrné a blbé děti. Zvládnou to pak? A jaká pak bude taková společnost? Bude mít bývalý třídní génius, který se nestane atomovým fyzikem, trpělivost na přepážce banky či v nějakém úřadu (nenamlouvejme si, že časem na těchto postech nebudou především vysokoškoláci) se senilní babkou, která ani podesáté nepochopí, proč by měla používat čipovou kartu a internet? Toto téma není jednochuché a možná by se mělo vnímat v hlubších společenských souvislostech.Doufám, že z mého komentáře nečouhá bolševik, berme to jako názor ženy, která se naučila SPOLUpracovat...
    

Re: Možný důvod: - Arthur Dent (web)
(28.04.2005 21:48:56)

Vidím, že se tady stále dokola opakuje jedna věc: Vyčlenění slabých je správné, zvláštní přístup k nim také. Je to dokonce vydáváno za "pomoc". Podobný přístup k nadprůměrným je nazýván "elitářstvím".

Ano, souhlasil bych s "chráněnými dílnami" pro nadprůměrné.

A "strach z toho, že nadprůměrní budou sami sebe považovat za primadony" mi připadá velmi iracionální, skoro tak jako strach o to, jestli elita unese, když se jí narodí blbé dítě. Unese, proto je taky elita. A opravdu chytrý a moudrý člověk ví, že neví všechno...

"Třídní génius" těžko skončí na přepážce v bance. A pokud bude mít možnost se opravdu rozvinout, tak bude spíš mít problém, jak vysvětlit úspěšnému podnikateli, proč by měl podpořit zrovna jeho výzkum T-lymfocytů (protože sponzora dvaceti citovanými pracemi neoslní).

Jinými slovy: Proč blbcům dopřát zvláštní péči a nadprůměrným ne? Proč je tu ta snaha podprůměrného vytáhnout k průměru a nadprůměrného nechat tak? ("Jsi přeci vysoce inteligentní, tak musíš pochopit, že támhleten potřebuje pomoct...")

Nadprůměrní nepotřebují pomoci. Potřebují MÍT MOŽNOST SEBEREALIZACE už od školy! Oni si pomohou sami a (jaksi mimochodem) mohou pak pomoci spoustě dalších...

Jenže...

Moje sestra někde našla krásnou tezi: "Pracovitý debil je pro společnost mnohem užitečnější než přemýšlivý génius." (Třeba si vzpomene jak to bylo přesně.)
    

Re: Možný důvod: - mike (web)
(28.04.2005 23:58:55)

No, Kiti ma castecne pravdu. Nadane deti, dusledne separovane od tech prumernych a podprumernych, by se s nima pozdeji nemusely domluvit. A v realnem zivote je to obcas potreba. Jde spis o to, nejit do extremu a najit rozumnou miru. Ovsem rovnostarstvi v minule a bohuzel zrejme i soucasne podobe je taky extrem.

Jo, moznost seberealizace, o to jde.
    


Re: Možný důvod: - Roj (web)
(29.04.2005 00:20:55)

Arture, podle mych dojmu z otevrenych zdRoju ty o tom uvazujes jen teoreticky. Ale ja to zacinam mit doma! Dcera je po mame {smile}
A ta vymyslela genialni reseni. Venkovska malotridni skola, kde jsou decka vice rocniku pohromade. Pokud ucitel(ka) nebude kreten(ka), necha ji ucit se s temi starsimi.
nejsem pro elitarskou skolu, kde nadane deti ztrati kontakt s realitou. To je nebezpecne. To je umela segregace, to je proti prirode, to by me drahe detatko zdegenerovalo, to nedopustim {smile}

Cely problem je najit pedagoga, jenz nebude kreten. Tot ukol hodny genia {smile}
    

Re: Možný důvod: - KITI (web)
(29.04.2005 05:21:46)

Tu malotřídku mám za sebou osobně a je pravda, že dítě stihne v pohodě také látku starších spolužáků. Poslední 2 věty komentáře jsou přesné - je to především o učitelích. Jinak si skutečně myslím, že na 1.stupni je selekce předčasná. Hodnotit děti pouze dle IQ bez EQ a dalších vlivů nemá smysl. Jako příklad mohu uvést geniálního lékaře, který blbci pacientovi nehodlá ani naznačit, co se s ním chystá dělat. A protože letošním hitem byly ony "vylepšené" přijímačky na SŠ, poptejte se někdo v okolí známých učitelů, jak se chytří rodiče těžce smiřují s průměrností vlastních dětí a co je to stojí peněz...
    


Re: Možný důvod: - Arthur Dent (web)
(29.04.2005 07:03:55)

Ale teď jsi uhodil hlavičkou! Učitel co není kretén! Ředitel co se nebojí udělat individuální studijní plán i na ZŠ. Škola, pro kterou nejsou osnovy dogma! Učitel, co řekne: "Probíráme dvouciferné sčítance, Honzík je zná, tak tomu dám tady cvičení z knížky pro starší děti..." Apod.
    

Re: Možný důvod: - Alka (web)
(29.04.2005 14:23:39)

Za komančů to bylo snazší. Stačilo vybrat tu nejhorší školu se sbírkou politických i životních ztroskotanců v pedagogickém sboru - inspirace zaručena. Ale teď mě napadlo, zda tu úlohu učitelů nepřeceňujeme stejně, jako svou, rodičovskou. Děti si hledají vzory vždy navzdory jinde. A rizika jsou dnes značná.....{sad}
Učitelé Vás od jistého okamžiku nemohou nic naučit. Jejich úlohou je inspirovat, ukazovat dveře, do kterých si už musí vejít každý sám. {smile}
    


Po přečtení všeho výše uvedeného - aTeo ;) (web)
(28.04.2005 22:00:41)

jsem nabyl nezvratného přesvědčení, že Vesmír bude vyhrávat vždycky. Nemá smysl pokoušet se to změnit. A pokud něco nemá smysl, pak ani nemá smysl dělat to dobře... {smile}
    


názor nadprůměrného dítěte :ep - matejcik (web)
(28.04.2005 23:03:14)

od čtvrté do deváté třídy (resp. do kvarty) jsem chodil na naprosto dokonalou školu. ta škola se jmenovala Anglo-Americká Akademie, měla rozšířenou výuku angličtiny s rodilými mluvčími, třídy o maximálně (!) 20 dětech, většinou méně, a spoustu dalších drobností, které umožnily "nám nadanějším" se realizovat.
Celé Kladno na nás koukalo skrz prsty jako na školu zbohatlíků, kam chodí buď blbci, a/nebo šprti. Úřady dělaly, že nás nevidí - se vším byla spousta problémů, nedostávali jsme nabídky olympiád a podobných akcí, museli jsme několikrát předělávat formát vysvědčení (původně nebyly známky, ale slovní hodnocení)
My jsme si užívali, a chodili jsme do školy rádi. Těch šest let bylo asi nejlepší období mého života, pokud tedy nepočítám teď MatFyz ;e)
Škola zkrachovala. Dostávala totiž nějaké menší dotace, v účetním oddělení seděl kdosi, kdo skutečnou finanční situaci do poslední chvíle tajil, a pak se ukázalo, že je na sociálce 6,5milionu dluh.
Byli jsme smutní a přehlašovali se na jiné školy.
Na žádné státní škole v regionu se nám nedařilo moc dobře. Na některých vybraných gymnasiích na nás dokonce od začátku hleděli s despektem a dávali nám to pěkně pocítit. (Měl jsem štěstí, že jsem byl na jednom z těch, kde se to nedělo)

Co mě naučily čtyři roky státního středního školství?
Po stránce vědomostí spoustu zbytečných a nezajímavých fakt, která jsem typicky zapomněl okamžitě potom, co jsem je použil v nějaké písemce.
Slušnou matematiku, která se mi teď hodí (AAA byla škola humanitní).
Po stránce jazykové - velké NIC. Angličtinou jsem si jen zkazil výslovnost a pozapomněl konverzační dovednosti. Němčina nestojí ani za řeč. Ruštinu pro jistotu neotevřeli.
Naučil jsem se školu flákat, přišel jsem o ctižádost, přestalo mi záležet na dobrých výsledcích.
Těchhle "schopností" se teď na matfyzu pozvolna a těžko zbavuji.

To jen tak pro doplnění pohledu od "těch, kterých se to týká" ;e)

A na závěr pointa:
V době, kdy už se AAA stejně beznadějně řítila ke krachu, začalo se více mluvit o dotacích pro soukromé školy. A to, co prohlásil tehdejší sociálně demokratický ministr školství Eduard Zeman je prostě nezapomenutelné:
<b>Soukromé školy jsou pro elitu národa, a to my tady nehodláme tolerovat.</b>
potěš koště.
    

Re: názor nadprůměrného dítěte :ep - mike (web)
(29.04.2005 00:06:51)

Tim citatem je receno vse. Koren problemu minulych, soucasnych i budoucich. Urcite to myslel uprimne.
    


Re: názor nadprůměrného dítěte :ep - Arthur Dent (web)
(29.04.2005 07:13:08)

Jak symptomatické: "Naučil jsem se školu flákat, přišel jsem o ctižádost..." S tím souhlasím. A dodneška mám dojem, že mi škola defakto k ničemu nebyla - tedy pokud pominu určité sociální vědomosti, jako např. zjištění, že jsou na světě blbci a že když se tři blbci spojí, tak kohokoliv v pohodě ukřičí...{wink}
    


 - dgx (web)
(29.04.2005 00:03:02)

pod článek by se hodil ještě tento odkaz [www.reflex.cz/Clanek19496.html]
    

Re: - Arthur Dent (web)
(29.04.2005 07:06:51)

Děkuji, už je tam!
    


...já nevím... - paranoiq (web)
(29.04.2005 08:06:23)

...co si s ním počít. všechno má hned hotové a pak se nudí a otravuje ostatní děti.

řekla jedna průměrná paní učitelka
    


Vesnická malotřídka není žádné řešení - Neonka (web)
(29.04.2005 13:02:02)

Mám to za sebou. V první třídě se bavíte tím, co dělají třeťáci, ve druhé tím, co dělají čtvrťáci... a ve třetí? Ve třetí jsem zalívala kytky, vázala papír do sběru, uklízela na školní půdě nebo si četla vlastní knihy, no prostě cokoli, abych neotravovala ve výuce.

Můj syn je ten stejný případ. Naštěstí se teď dostal na osmiletý gympl, tak doufám, že se v něm třeba oživí dávné touhy po vzdělání.

Daleko víc než co jiného mě totiž strašně štve, že stát mi ukradl moje inteligentní, zvídavé dítě, které si doma studovalo příručky a řešilo matematické a logické problémy... a po pěti letech vyplivne lempla, kterého baví jen to, co ani v nejmenším nesouvisí se školou (v současné době dějiny, to ve škole nemli), a když už náhodou pracuje na nějakém úkolu, tak udělá jen to, co je potřeba, ani o čárku víc.
    

Re: Vesnická malotřídka není žádné řešení - Agáta (web)
(29.04.2005 13:46:54)

S tou malotridkou to u mne bylo to same, ale furt si myslim, ze to bylo to nejlepsi, co mne mohlo tenkrat potkat.
Moje dite chodi to "normalni" skoly, ale diky rozumne reditelce ma indiv. vychovny plan. Ale najit skolu a presvedcit pedagogy stalo dost casu.
Uvidime, co pozdeji (8-lete gymnazium?)

Mam nastesti par zkusenosti s inteligentnimi blbci. To jsou takovi byvali chytri zackove, kteri ze skoly ( = cely zivot) byli zvykli, ze vedi vsechno spravne, nekdy i lip nez pani ucitelka / pan profesor/ pan docent. A pak je s nimi v zivote tezka rec o vecech, co se ve skole neucili - treba kdy si menit ponozky, jak se chovat k prodavacce v supermarketu nebo o politice. Oni si mysli, ze musi mit pravdu vsude, kdyz prece az doposud to tak bylo jak ve vyjmenovanych slovech, tak v diferencialnim poctu.

    

Re: Vesnická malotřídka není žádné řešení - Alka (web)
(29.04.2005 18:52:41)

Agáto, blahopřeji a smekám, přesně řečeno.
    


Pomoc - Henry (web)
(29.04.2005 13:12:00)

Nas na zakladni skole odmalicka ucili pomahat tem slabsim. Takze ja jakozto soucast jakesi elity jsem pomahal s pocitanim prikladu a opravovanim diktatu tem mene nadanejsim. A delam to dodnes, protoze ne kazdy ma takove stesti napr. na rodice. Prijde mi dulezite, ze to nebylo nikomu divne, ani me ani tem mene nadanejsim.
    

Re: Pomoc - Alka (web)
(29.04.2005 18:48:44)

To vás šlechtí. Ale jak víte, že to těm méně nadanějším není divné ? Protože to nedají najevo ? A pozor na paradox - čím více někomu pomáháte, tím více si ho oblíbíte, a tím víc mu to může vadit - má nepříjemný pocit, že Vám něco dluží.
    


Jeste bych dodal, - mike (web)
(29.04.2005 21:10:48)

ze Artur je vlastne ukazkovym prikladem selhani socialistickeho skolstvi. Nepodarilo se z nej udelat tupou ovci. Nepodarilo se jej zabavit; ne ze by se nekdo zvlast snazil. Nezdarilo se z nej udelat fachidiota, ktereho nic krome jeho oboru nezajima. Neporadilo se jej zahnat do vnitriho sveta a zbavit ctizadosti a motivace. A nepodarilo se jej presvedcit, ze kdyz uz trpi tou uchylkou a ma vlastni nazory, mel by mit aspon tolik slusnosti, ze si je necha pro sebe. Takhle tedy ne, soudruzi. Nudou v lavicich to zacina a sepisovanim petic za odvolani premiera konci!
    

Re: Jeste bych dodal, - Arthur Dent (web)
(29.04.2005 22:15:33)

Hehe... To je zajímavá teorie. Ovšem za sebe si myslím, že kdyby režim nepadl a trval dodnes, tak dnes by buď ze mne ten tupý stádník (člen stáda, dle vzoru "straník", nic s telekomunikacema) byl taky, nebo bych se tomu všemu smál, až bych se za mříže popadal... {smile}
    

Re: Jeste bych dodal, - mike (web)
(30.04.2005 05:35:25)

No, jeste tu byla moznost smat se odnekud z druheho konce sveta, bez vyhlidky na navrat. Obcas premyslim, jak bych asi dopadl a jsem rad, ze jsem ten test nemusel realne postoupit. Zmena prisla tak akorat. Nicmene, bojim se, ze strategicke cile naseho skolstvi popsane vyse se prilis nezmenily. Otazka je, proc. Z blbosti, lenosti a nechuti ke zmenam? Nebo proto, ze se lepe vladne polovzdelanym masam nez individualitam?
    

Re: Jeste bych dodal, - neO (web)
(02.05.2005 10:10:37)

"Nicmene, bojim se, ze strategicke cile naseho skolstvi popsane vyse se prilis nezmenily."
nezmenily... :-/
    


Take bych rad dodal... - Henry (web)
(29.04.2005 23:13:06)

... ze na ZS nam nikdo nedaval najevo, ze jsme jaksi lepsi. Ale prisel jsem na Gymnazium a "Jste elita, gympl je vyberova skola, bla bla...". Vrchol byl pak CVUT, kdy kazdou prednasku nam cpali do hlav, ze jsme na nejlepsi teknicky skole v CR. Hnus, hnus.
    
HotLinks
Zpět na článek