.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

12.05.2005



zeptal se mne včera kolega s takovým tím nevyřčeným, leč silně naznačeným pocitem nespravedlnosti.

"Prej dvacet miliónů ročně!"

"No a?" opáčil jsem. Tahle informace ve mne totiž vzbudila stejné emoce jako informace o tom, kolik bere stará Blažková na statku i s příplatkama za noční — tedy žádné. Emoce ve mně vzbudí tak akorát můj příjem. Zejména ta částka, kterou ze své mzdy odvedu státu; pohled na ni bývá velmi emotivní.

"No, to máš skoro dva milióny měsíčně!"

"Když na to ta firma má..." Po pravdě řečeno, příjem ředitele Telecomu je mi stejně ukradený jako příjem generálního ředitele Českých drah, dokonce je mi stejně ukradený jako výše příjmu mého ředitele. Pro mne za mne, ať si vyplácí měsíčně třeba třičtvrtě miliónu a vagón brambor jako naturálie (v našem případě spíš vagón mobilů), pokud na to firma má, je to jeho věc — dokud mně platí moji mzdu, nemám nejmenší důvod se nad tím pozastavovat.

"Nojo, ale Telecomu platíme my všichni čím dál větší peníze a oni si za to vyplácej takový platy!"

"Vždyť Telecomu nemusíš platit ani halíř! Pokud se ti zdá, že ti poskytuje špatný služby, tak jejich linku odhlaš a nebudeš jim platit ani korunu! Pak tě nemusí trápit kolik si vyplácí jejich ředitel..."

"No ale stejně — takový prachy a z našich peněz?"

"Pokud jsi jim zaplatil za služby a služby jsi obdržel, tak v té chvíli to jsou jejich legálně nabyté peníze a je na nich, co s nimi udělají!"

"Kdyby si nevypláceli takový platy, tak by mohli zlevnit!"

"Mohli. Ale proč by to dělali, když jim lidi platěj? Jdi, odhlaš telefon a nebude tě muset trápit, kolik si vydělává Berdár a jestli nezdražujou!"

"Nojo. Ale stejně je to nespravedlivý, když má někdo TAK VELKEJ PLAT a normální lidi maj třeba jen setinu toho platu..."


Nemůžu se zbavit dojmu, že zveřejnění platů topmanagerů velmi přesně zahrálo na nějakou hodně českou strunku.

A mimochodem je mi taky jasné, proč mají komunisti takové preference, když mi třicetiletý člověk s vážnou tváří tvrdí, že je nespravedlivé, když má někdo vyšší plat než je průměr.

Prosím vás, řekněte mi... je to jen naše národní specifikum, nebo je podobné uvažování běžné i v jiných zemích? Děkuji.


Zadal Arthur Dent, 12.05.2005 11:39:17, 65 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1385

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

 - allora (web)
(12.05.2005 11:50:03)

Jo, tak tohle mě taky dokáže spolehlivě vytočit. Jako když kdysi známý nadával, že ti "debilové kopálistický" mají miliony a že jsou to jenom vyžírkové, ovšem když ho pak na dovolené místní poplácávali po ramenou za to, že je Čech, tedy ze stejné země jako "Nédved", halasně se pyšnil právě těmi opovrhovanými "kopálisty".
Nakopat do hader {smile}
    

Re: - Arthur Dent (web)
(12.05.2005 11:52:58)

Však ano... Jenže takový týpek nikdy nepochopí prostou logiku věci - stačí, když se na ten fotbal nebude dívat a nebude se o něj zajímat, protože ten "debilní čutálista" má peníze jen a jedině z toho, že na jeho výkony kdosi čučí a platí za to.
    

Re: - Capslick (web)
(13.05.2005 13:00:38)

Připomnělo mi to jedno interview s jazzovým pianistou:

"Když vidím to celosvětové šílenství okolo takové stupidity jako je fotbal a všechny ty prachy, co se kolem toho točí, tak si říkám: A Mike Carr nemá na chleba! A Mike Carr je větší muzikant, než všichni ti fotbalisti dohromady!"

Jde o úhel pohledu. Mně je fotbal nebo hokej (kromě výjimek, jako byla ta včerejší {smile} ) buřt a putna, naopak mě těší, že každým nákupem CD malinko přilepším někomu, kdo to stejně nedělá pro peníze (jojo, takový sport, i vrcholový, pro radost - kde jsou ty časy) a pak si dobrou muziku poslechnu někde v klubu pro pár desítek nadšenců, zatímco zbytek populace se šel vyřvat na stadión nebo k televizi, tudíž zdraví riskující sportovci si každou tu do nich investovanou koňurku asi zaslouží.
    


 - wake (web)
(12.05.2005 11:56:46)

závist je věčná a všudypřítomná. naše národní specifikum je, že se nepovažuje zas až tolik za špatnou vlastnost. i když já ji nepovažuju ani za vlastnost, spíš za prokletí. jakou radost ze života může mít závistivec ?
    

Re: - Arthur Dent (web)
(12.05.2005 12:02:48)

Určitě nějakou má... Myslím že pokaždé, když přijde na novou věc, kterou by mohl závidět...
    

Re: - wake (web)
(12.05.2005 12:06:18)

ale ne. to co zmiňujete je takové to maso-uspokojení z počátku dalšího nekonečného užíráníse. radost vypadá jinak - třeba když sousedovi ta koza konečně chcípne...{wink}
    


Tak nevím... - Tokugawa (web)
(12.05.2005 12:07:06)

Tak nevím, jestli si to tu teď nerozházím s "uvědomělou většinou" čtenářstva. Předesílám, že jsou mi platy všech upřímně jedno a od Telecomu jsem se odhlásil vloni na podzim. Ale.

Nedochází těmito astronomickými ciframi k znehodnocení peněz jako platidla? Jakou pak mají peníze cenu?

Je to velmi složitá otázka, která navozuje další a další. Například jak daleko se může dostat země, kde se vydělává jen přesouváním nějakých imaginárních čísel na úkor přímé výroby? Atd. atp.
    

Re: Tak nevím... - Arthur Dent (web)
(12.05.2005 12:16:42)

Ke znehodnocování platidla by docházelo třeba v případě, že by se platy zvedaly plošně všem. Tím by se plošně zvedly i ceny a tak by se musely plošně zvednout platy a ... Tomu se říká "inflační spirála"

Ad "přesouvání imaginárních čísel" - To už tu bylo, když si na začátku 90. let spousta lidí myslela, že stačí jen kupovat a prodávat a peníze se pohrnou... Jenže všechno musí být v rovnováze a pokud budou všichni obchodovat, tak je to průšvih a zdechnou hlady. Pokud naopak nebude obchodovat nikdo, tak je to taky průšvih.
    

Re: Tak nevím... - Tokugawa (web)
(12.05.2005 12:33:55)

Měl jsem na mysli znehodnocení peněz tak nějak "mezilidsky".
    

Re: Tak nevím... - wake (web)
(12.05.2005 12:40:44)

jak - mezilidsky ? to jako ze najednou si nikdo penez vazit nebude ? a vy si vazite svych kombinacek ?
    


Re: Tak nevím... - Arthur Dent (web)
(12.05.2005 12:42:06)

Myslíš, že by si pak lidé přestali peněz vážit, že by je přewstali považovat za měřítko úspěchu a společenského postavení, že by si řekli: "Když X.Y. jich má tolik, a přitom není žádný lumen, tak nemohou být přeci solidním měřítkem lidských kvalit"? Že by peníze ztratily svou vážnost?

No...

Hezky se to poslouchá, to jo... {smile}
    

Re: Tak nevím... - allora (web)
(12.05.2005 12:44:40)

Mezilidsky...mně to připomíná utopický socialismus (předevčírem jsem se o něm učila s Tygrem) {big grin}
    

Re: Tak nevím... - Arthur Dent (web)
(12.05.2005 12:48:42)

Měli jste se učit o partnerských vztazích, ne?! {smile}
    


Re: Tak nevím... - anjin-san (web)
(12.05.2005 15:00:24)

nejak se v tom asi ztracim. nebo byly nekdy penize meritkem lidskych kvalit? ja mel za to, ze jsou pouze prostredkem smeny s relativne nizkymi transakcnimi naklady. lidske kvality bych se jimi merit neodvazil ...
    

Re: Tak nevím... - Arthur Dent (web)
(12.05.2005 15:07:41)

Jsou lidé, pro které měřítkem lidských kvalit bezesporu jsou.
    


Re: Tak nevím... - Capslick (web)
(13.05.2005 13:12:38)

"Peníze, jak už asi třicet let ví moderní psychologie, jsou forma psychické energie, která umožňuje rychlejší výměnu výsledků lidského tvoření a která se k nám chová podle toho, jaký vztah máme k ní." Benjamin Kuras: Jak přežít padouchy

V knize následující pasáž o "šumprdlících" coby imaginárním platidle (což peníze jsou, jen kousky papírků (a někdy ani to ne), jimž věříme) by si měli přečíst právě hlavně ti, kteří k penězům cítí přehnanou úctu.
    


Re: Tak nevím... - Arthur Dent (web)
(12.05.2005 12:51:52)

Ještě podotek: Peníze samosebou nemají "cenu" v ekonomickém významu toho slova. Mají maximálně tak hodnotu. Jejich hodnota je dána "celospolečenskou dohodou".

"Cena peněz" je spíš psychologický či sociologický pojem. Tato cena je však pro každého jedince jiná a záleží čistě na něm, jakou svým penězům přiřkne.
    

Re: Tak nevím... - hreru (web)
(12.05.2005 14:28:29)

Peníze mají cenu i v ekonomickém významu, vždyť se s nimi obchoduje ... za peníze {smile}
    


Re: Tak nevím... - anjin-san (web)
(12.05.2005 15:08:19)

penize (v jejich fyzicke podobe) samozrejme svou cenu maji! musis je nejak vyrobit, a to stoji penize{wink}

pak je tu pojem "cena penez" jako ekonomicky termin, ktery representuje naklady spojene se ziskanim dodatecnych zdroju (tedy kolik mne stoji, ze si pujcim penize) - de-facto jde o realne urokove miry.

hodnota vyjadrovana penezi neni socilogicky pojem, ale vyjadrani kupni sily.

ten socilogicky vyznam bych hledal v oblasti hodnotoveho zebricku, ale s tim penize nijak nesouvisi, krome toho, ze jsou kvantifikatorem nasi kupni sily. penize samy o sobe jsou jen prostredek smeny s nejnizsimi transakcnimi naklady (na realizaci smeny statku, ktere chces ziskat za statky, ktere muzes nabidnout, je pri pouziti penez jako univerzalniho smenneho prostredku nutne vynalozit nejmene nakladu. kdybys musel hledat nekoho, kdo ma to co chces a je ochoten to vymenit za to, co ty nabizis, stalo by te to nepomerne vice usili).
    


Re: Tak nevím... - Ota (web)
(12.05.2005 14:25:50)

K inflaci/deflaci dochází leda v důsledku neustálých a opakovaných státních zásahů do ekonomiky dané země, nikdy však v důsledku vysokých platů manažerů nebo v důsledku změny tržních cen zboží.
    


tohleto hospodské myšlení - ofr (web)
(12.05.2005 12:40:43)

mě neskutečně vytáčí, ve stylu "když zvednou min.mzdu na 15 000" ta budou robit všichni... Je to jen prachsprostá závist krytá radoby racionálními argumenty(kdyby...). Telefon nemám, na Internet se připojuji jinak a je mi tedy úplně jedno, kolik má šéf Telecomu.
    


To jste vybral téma... - Alka (web)
(12.05.2005 12:54:41)

které hýbe světem od doby vynálezu peněz. Peníze jsou od té doby symbolem výkonnosti a úspěchu. Každý má málo, každý chce víc, postoupit v hierarchii...
Je to strašný motor úchvatné síly. Za komančů lidé nosili prapory, provolávali slávu KSČ, udávali sousedy, aby měli o stovku-dvě vyšší plat, než ostatní. Když jsem kdysi odmítl statut "kádrového dělníka", ty dvě stovky navíc za angažovanost, dívali se na mě ostatní jako na magora. Nic Vám, Arthure, nepomůže, že Vám osobně závist necloumá osrdím, protože tuto přirozenost dokážete potlačit, byvše spokojen se svým. Jakmile nemáte vůbec nejméně, buďte si jist, že někomu to vadí.
    

Re: To jste vybral téma... - Arthur Dent (web)
(12.05.2005 13:02:57)

Ano, jsem přesvědčen, že se najde nemálo lidí, kterým můj příjem bude ležet v žaludku. Bude jim ležet v žaludku i vše, co si koupím, udělám či prožiju. Je to tak a jsem s tím smířený. Neznamená to ovšem, že mne to nemůže připadat ubohoučké. Na to se krásně hodí citát z bajek Jamese Thurbera: "Spočítej si,
jaké boží dary máš ty, a nech svého souseda, ať si v klidu spočítá své."
    

Re: To jste vybral téma... - Alka (web)
(12.05.2005 13:31:36)

No jasně, jenže s těmi lidmi, co Vás obklopují, musíte vyjít. Co vyjít, spolupracovat. Je to někdy dřina.
A ubohoučké? Ale jistě, člověk je ubohoučký tvoreček. Tolik má slabin, špatností, tolik démonů mu rozrývá duši a snaží se ho uchvátit do spárů zla, tolik hnusu nosí ve svém nitru, a přesto je tato odporné, vodnaté uskupení hmoty tak jedinečné, obdivuhodné a úctyhodné ! {smile}
P.S. Thurbera mám taky rád.
    

Re: To jste vybral téma... - Arthur Dent (web)
(12.05.2005 13:41:34)

Naštěstí si do určité míry mohu vybrat, s kým spolupracovat chci a s kým ne. A čím jsem starší, tím míň mám času na to, abych je promrhával s někým, kdo přemýšlí, co si kupuju a proč si to kupuju.

Použil jsem špatné slovo... Měl jsem na mysli "ubohoučký" nikoli ve smyslu "slabý, zranitelný", ale ve smyslu "opovrženíhodný". Zdrobnělinu jsem použil proto, že mi to nepřipadá ani jako pořádná ubohost, ale jako taková nedomrlá ušmudlaná "ubohoučkost". Něco jako "poloprďoch". {smile}
    

Re: To jste vybral téma... - Alka (web)
(12.05.2005 13:54:27)

Použil jste správné a přesné slovo. To já ho schválně pokroutil, protože sám někdy opovrhuji svými poloprďošskými ubohoučkostmi!! {smile} {smile}
    


 - Solvina (web)
(12.05.2005 12:56:22)

Ja si myslim, ze je nespravedlive, ze JA nevydelavam 40 milionu rocne. Nebo mesicne.

Dneska to vsem na lamparne povim, pekne od plic!
    


 - Pixy (web)
(12.05.2005 13:08:36)

Já na tohle už reaguju jednotně - podobným blbečkům říkám: "A co ti brání jít dělat ředitele Telecomu (hrát v NHL, vyprodat Wembley etc.) a tyhle peníze brát taky?"
    

Re: - Arthur Dent (web)
(12.05.2005 13:13:14)

Tohle není tak úplně případ, na který by šlo takto odpovědět. Těm lidem ani tak nevadí, že oni mají (relativně) málo. Jim vadí, že někdo má hodně!
    

Re: - mike (web)
(12.05.2005 21:03:53)

Presne tak. At mu ta koza chcipne. Rekl bych, ze nase narodni specifikum to je, ale je otazka, jak a kdy vzniklo. Tedy, jestli komunisticke rovnostarstvi je pricinou nebo naopak bylo dusledkem. Mozna oboji a lidi si zvykli, ze vsichni se maji stejne spatne. Holt si budou muset odvyknout, jinak se z toho nevyhrabem. Zverejneni platu manageru je asi spravne, casem uz se nad tim nikdo pozastavovat nebude. A treba lidi casem pochopi, ze je jiny pristup je lepsi. Prej a budiz ti prano.
    


Re: - martin (web)
(19.05.2005 02:19:35)

hmmm, im mozno nevadi ani tak to, ze niekto ma hodne, ale to, ze ma extremne (zbytocne) vela. ma jeho praca fakt taku cenu?
    


Re: - thingwath (web)
(12.05.2005 21:02:24)

Dělat ředitele Telecomu by mi teda za ty peníze fakt nestálo :o) Co bych s tím dělal... {smile}
    


 - Phil Zoo (web)
(12.05.2005 13:39:41)

takový plat je nutný. Víte, kolik dnes stojí munice do pistole?
    

Re: - Arthur Dent (web)
(12.05.2005 13:42:11)

Určitě bude dražší než kovová tyč... {smile}
    

Re: - Alka (web)
(12.05.2005 13:58:55)

Argument do diskuse. Proč nestřílel, když ho řezali, ale psychoticky na nevinné ? K čemu mu byla ?
    

Re: - Arthur Dent (web)
(12.05.2005 14:00:10)

Proč Grossův ochrankář střílel po zaparkovaném autu, navíc v době, kdy byl Gross stovky kilometrů daleko?
    

Re: - Alka (web)
(12.05.2005 14:35:07)

???? O tom jsem nic neslyšel! Asi mi to uniklo, ale ochrankáři jsou lidé zvláštního ražení, slyšel jsem, že jednou Dobrovského gorily zmydlily Karla Kříže za neuctivý článek o jejich ministrovi obrany....
    

Re: - Phil Zoo (web)
(13.05.2005 10:58:50)

On si tu pistoli přinesl z domu až po útoku. Ale hrozně se mi líbí, jak trvá na tom, že ho ty dva balíci chtěli zavraždit. A protože jeden z nich neměl řidičák, tak zdůrazňuje, že ve chvíli, kdy na ně střílel, tak už tak jako tak porušovali zákon. Berdár nám sem prostě propadl z Divokého západu. A nebo je to Soudce Dredd.
    

Re: - Kluk z plakátu (web)
(13.05.2005 12:07:35)

Souhlas. Taky se mi zdá, že se chová neobyčejně praštěně, argumentuje na úrovni dámy z pavlače či přistiženého uličníka, akorát nevím, zda je to tou ranou tyčí, či se jeho Ego tyčí, až to fičí, jaksi odjakživa.
    


 - Lokutus (web)
(12.05.2005 13:47:18)

Nad tím, jak je to jinde jsem se ještě nezamýšlel. Beru to tak nějak jako naše specifikum. Ale také by mě to zajímalo.
    


Bill Gates blahopřeje - aTeo ;) (web)
(12.05.2005 14:11:06)

pistolníkovi Berdychovi k jeho kapesnému !
    


 - pankreas (web)
(12.05.2005 14:35:53)

A ted jsem se dozvedel, kolik bere reditel zemekoule. Ja bych tu zemekouli hned zrusil, k cemu to je. Ja to nepotrebuju.
    


hmm.. - Ebo (web)
(12.05.2005 14:51:27)

a to že já mám malej plat, to vás vůbec nes*re ? ! {big grin} ...si musím najít lepší džob.. někdy.. někde.. nevím jak.. nevím kde..
    

Re: hmm.. - Arthur Dent (web)
(12.05.2005 14:57:31)

Naprosto ne! Doporučuji se s těmito a podobnými stesky obracet víc doleva... {smile}
    


Re: hmm.. - mike (web)
(12.05.2005 21:10:47)

To vis ze ti zavidim! Vis co da prace neustale prehazovat ty hromady penez, aby neshnily? Zase si budu muset koupit nove vidle.

Co takhle prestat skucet, vypnout TV a pocitac a zacit se necemu poradne venovat? I u nas se najde velmi slusne placena odborna prace, ale clovek musi neco umet a taky to neni hned.
    


Re: hmm.. - wake (web)
(14.05.2005 13:04:33)

sere. moc. cim mensi mam plat, tim jsem nestastnejsi. takze se koukej zacit snazit, jinak se utrapim !!!
    


Jak to mají jinde - Jiří Bureš (web)
(12.05.2005 15:12:11)

Původní otázka zněla, jak to mají jinde. Já to zmodifikuji na "jak to bylo jindy". Odpověď je jasná. Stačí si vzpomenout na 7 smrtelných hříchů křesťanů (obžerství, hamižnost, lenost, smilstvo, pýcha, závist, hněv) a je to jasné. Závist tam určitě nebyla daná jen tak pro nic za nic.
    

Re: Jak to mají jinde - tomasso (web)
(12.05.2005 16:48:33)

Asi pichnu do vosiho hnizda, ale vyroky "bylo nam dano" me docela prudi. Ono mi to totiz zni, jako ze nam to bylo dano odnekud shury stejne jako desatero.
Podle jineho pohledu na svet se spolecnost proste jen ruznym zpusobem vyviji, nektere veci mizi, jine se prohlubuji.
Takto reaguju, protoze me minuly tyden znova na ulici zastavil clovek a povidal mi o tom, jak me Jezis miluje. Posledni dobou je kolem me Jezise a Boha az az, na techhle strankach jsem o nem k memu poteseni zatim moc necet.
Jinak ale souhlasim, ze je fajn mit v zivote nejake pravidla a tema se ridit. Radsi je ale prejmu od lidi v okoli nebo si je utvorim sam.
    


závist - Marťas
(13.05.2005 07:10:19)

Taky jsem se se závistí setkal. Jednou jsem neprozřetelně prokecl, kolik činí můj tehdejší plat. Od lidí, jejichž rozhled končí někde za špičkou vlastního nosu, a jejichž kreativita se omezuje na tlachy v hospodách 4. cenové skupiny, jsem si to pak "vyžral". Od té doby neříkám, kolik beru, a mám klid.
    


Spatne - Pavel (web)
(13.05.2005 09:05:33)

Vyse platu me nezajima u soukromych firem, kde je ona vyse primo ci neprimo umerna obratu, kterej clovek generuje, ale u statnich firem (Telecom je stale statni firmou) je to na povazenou. Na plat berdara prispivame opravdu vsichni, ale neprimo. Zisk by se jinak odvedl akcionarum - tj. vetsina by sla statu. Tim, ze si Telecom vytvori ruzne projekty kam ulejou prachy a zvyssi si platy nas vlastne pripravuji o dane, ktere vubec neni nutne zaplatit. Telecom navic prevaznou vetsinu zisku ziskava na zaklade sveho majoritniho az monopolniho postaveni na trhu, ktere ale ziskal jaksi zadarmo, takze hospodarske vysledky CTc se museji vykladat trochu jinak, nez je prezentuje prave CTc. Pokud se vycisli statni "investice" ve forme vytvorene site, monopolniho postaveni atd. pak se dojde k zaveru, ze telecom neni az tak ziskovy a ze odmeny spravni rade a managerum jsou opravdu nelogicke. Berdar navic svym arogantnim pristupem ke statni sprave a ministerstvu dost znehodnocuje postaveni statu jako majitele CTc. Pro me za me at si vyplaci klido i 10 mega mesicne, ale musi to mit opodstatneni v aktivitach firmy a generovanem zisku. Telecom je jedna z mala spolecnosti, ktere bych s laskou zrusil.
    


jak to vidím já - mira (web)
(13.05.2005 09:35:03)

"...příjem ředitele Telecomu je mi stejně ukradený jako příjem generálního ředitele Českých drah,..."

Tak to mi ukradené nepřijde. Myslím, že hospodaření státního podniku by nemělo být ukradené nikomu.

U soukromé společnosti ani nevidím důvod proč výši platu zveřejňovat. Ať má někdo třeba 100mil., ja mu to přeju, protože si na svoji výplatu musí vydělat a nese za svoje jednání plnou zodpovědnost což je poněkud jiná situace než např. u ČD, kde se na financování těchto nepřiměřených výplat podílím i já. Samozřejmě můžete namítnout, že přece vůbec nemusím tím vlakem jezdit...
    

Re: jak to vidím já - Arthur Dent (web)
(13.05.2005 10:44:42)

Hospodaření státního podniku je jedna věc. Druhá věc je to, jestli jeho ředitel bere měsíčně sto tisíc, milion nebo pět tisíc - a to je mi naprosto šumák; závidět mu to nebudu a když si za to domů koupí zlatý záchodový prkýnko, tak mu to přeju.

Mimochodem - o platech managementu rozhoduje správní rada, ne?
    

Re: jak to vidím já - mira (web)
(13.05.2005 12:34:24)

Hospodaření státního podniku a platy jeho manegementu přece nejsou nějaká "jedna věc" a "druhá věc".

Když špatně hospodařím ve své firmě, obchody se nehýbou tak jak by měly, nedělám nic pro rozvoj, poskytuju špatné a drahe služby a k tomu všemu si vyplácím neodpovídající odměnu, musím počítat s bankrotem, s tím že přijde pan exekutor a vezme mi stroje, dům i auto...

Naproti tomu management ČD dělá to samé jenom s tím rozdílem, že místo pana exekutora přijde paní pošťačka s balíčkem peněz od daňových poplatníků a jede se dál.

Řešením by bylo odměňovat management daným procentem ze zisku podniku za dané období. Tak jak to chodí v normální firmě- pokud si na výplatu nevyděláš, tak ji nedostaneš.

S tím zachodovým prkýnkem máš parvdu, ale jestli tím reaguješ na můj příspěvek pak mi nějak unikají souvislosti.

Možná bych tě jen trochu poopravil. Kdyby mi někdo řekl, že bere milion měsíčně tak bych mu určitě záviděl. A né že ne. Myslím, že jeto úplně normální a přirozené, dokonce jsem přesvědčený, že zdravé. Ale je veliký rozdíl mezi "záviděním" a "nepřejícností".

Je rozdíl mezi tím, že si řeknu:
"Fíha, milion! To bych taky chtěl. To bych si koupil nový ryb. prut, hafo knížek..." a zároveň začal přemýšlet jak to zařídit abych ten milion měl taky .

A mezi tím, že zajdu do garáže pro železnou trubku a zmlátím prvního člověka, který vydělává víc než já.

Takže pointa: Nepřiměřené odměny managementu státního podniku jako např. ČD ve mě nevzbuzují závist (resp. nepřejícnost) nýbrž dojem neopodstatněného plýtvání financí, které jdou i z mé kapsy (kdyby nešly, je mi to taky ten šumák ).

HOWG



    

Re: jak to vidím já - Arthur Dent (web)
(13.05.2005 13:10:52)

Ano ano, vše pravda... ale za ty nepřiměřené platy jaksi těžko "mohou" ti co je dostávají. Takový podnik má cosi jako "správní radu", která hospodaří. Pokud hospodaří špatně, má být odvolána "majitelem" a nahrazena jinou. Protože odvolána není, tak je asi majitel spokojen...

Ale o tom článek nebyl. Článek byl o tom, zda je "spravedlivé", že někdo má takový plat. A já tvrdím, že je mi to naprosto jedno. Co mi jedno není, to je hospodaření s penězi vybranými z daní, ale obecně je mi naprosto putna kdo má kolik peněz.
    

Re: jak to vidím já - mira (web)
(15.05.2005 16:20:55)

Je mi jasné o čem byl článek. Reagoval jsem jen a pouze na toho ředitele ČD, který je placen právě z těch tvých, mých...daní. Jinak s myšlenkou tvého článku bez výhrad souhlasím{big grin}
    


není to jinak? - dgx (web)
(13.05.2005 09:36:08)

Také neprožívám vnitřní muka, když se dozvím, že jakýsi manager bere milionkrát víc než já. Ale ani nemůžu říct, že mu to přeju - prostě je mi to šumafuk. Samozřejmě kromě případu, že jde o známého nebo kamaráda - pak z toho mám dobrý pocit (např. že mám úspěšné kamarády).

Ale být zcela netečný k platům ostatních není zrovna dobrý přístup. Naopak, zjistím-li, že ve stejném oboru bere podobně schopný člověk 10x víc, je to pro mě signál, že dělám něco špatně. Říkejme tomu klidně nespravedlnost. A kde je důvod? Na mé straně (jsem víc líný?), jinde (firma mě škube?). Každopádně mám důvod začít se sebou něco dělat.

Jistě, 'závist' a 'motivace' jsou docela jiné vlastnosti. Motivace by fungovat měla a úplná apatie ji potláčí.
    


 - Martin (web)
(13.05.2005 10:43:40)

Heh Arture myslim ze jsi se tentokrat hrube zmylil.

Prijem souseda je mi ukradeny , prijem reditele Intelu taky. Ten at si resi pripadne vlastnici spolecnosti pripadne akcionari.
Ale prijem cloveka ve spolecnosti ktere ja jsem akcionar a to jako obcan tohoto statu jsem teda donedavna byl me teda ukradeny neni.
A zvlast pak specialni odmeny za neco co co treba ani management ovlvinit nemuze nebo neovlivnuje napr. nalada na burze atd.
Proste se mi zda ze neco na 50 milionovych odmenach rocne v polostatnim podniku pro jednoho cloveka
smrdi.
Zkus nechat hlasovat kdo je tak spokojen s praci image a chovanim tohoto cloveka a spolecnosti ze mu posle 5 korun ze byl dobry.... ( rozpocet na jednoho cloveka v CR)
Teda muzu ti rict ze ja nejsem spokojen teda ani s vysledky ani s chovanim ani s image spolecnosti Cesky Telecom.

Jestli jsi byl ty jako obcan spokojen mel jsi mu za sebe tech 5 korun poslat.
Ja bych je neposlal.
Martin
    

Re: - Arthur Dent (web)
(13.05.2005 10:51:22)

Mně je ale ČTc ukradený. Jeho služeb nevyužívám a ze svých daní platím mnohem větší kraviny. ČTc vykazuje neskutečný zisk, tak ať si ho spánembohem rozdělí!
    

Páni, - asTMA (web)
(13.05.2005 12:55:11)

tak tohle témátko se mi vážně líbí. I Tvůj přístup - jako bys mi to bral z úst!

Myslím, že závist tu byla odjakživa, stejně jako chamtivost. Jen se to v jiných společnostech jinak vyvinulo. U nás to pěkně rozdmýchali komunisti. Nezavedli, jen podpořili. Někde, v některých zemích, se to přeměnilo v dravou soutěživost, tj. "on má a já budu mít TAKY!", u nás tím, jak to vysoutěžit nešlo, to zahnilo do "když nemám já, ať nemá NIKDO!". Bylo by zajímavé zjistit, jak to mají v dalších post-komunistických zemích, kde se ta situace od naší tolik nelišila.

A dodatek - touha a závist jsou dvě diametrálně odlišné věci. To, že žalostně koukám na něco, co jiný má a já ne, a toužím po tom, ještě neznamená, že závidím. Závist je to v okamžiku, kdy to tomu druhému nepřeju. Touha žene kupředu, závist rozežírá zevnitř. Lidi, co touží, mají moje sympatie - pokud netouží příliš chamtivě a bezohledně, pochopitelně. Závistivci se mi hnusí.
    

Re: Páni, - Alka (web)
(13.05.2005 15:46:09)

Ale ale, my lidé jsme z jednoho těsta. Naše regionálně odlišné chování je dáno jinou zkušeností. Lidé se obvykle přizpůsobí chování, které se jim vyplácí. Vyplácí-li se lhát, lžou. Vyplácí-li se závist skrývat, skryjí jí. Ale je v nás, jako vše lidské, touha i závist, láska i nenávist, ... !
    

Re: Páni, - asTMA (web)
(14.05.2005 06:58:49)

No však, přesně to jsem měla na mysli.
    

Re: Páni, - Alka (web)
(16.05.2005 08:36:59)

Aha, no já netajím svou nechápavost, akorát mě samotného vždy překvapí {smile}
    


hmm... - Whill (web)
(17.05.2005 17:36:29)

Ve sve podstate mate pravdu, ovsem na toto se da divat z vice uhlu. Predne, osobne na vyber nic jineho nez Telecom nemam, a takovych lidi je vetsina, uz treba kvuli solidnimu Internetu - u mne ADSL, i kdyz mam sluzbu od alternativniho operatora, musim platit Telecomu za pevnou linku. Chapu, ze Telecom sit v podstate vybudoval, mohlo by se zdat logicke, ze mu take za toto neco odvadim, ovsem je nutno se podivat zpet, za jakych okolnosti telekomunikacni sit v nasi republice zavedl, a uz se dostavame do oblasti, kde slovo "legalita" pocinani jiz neni natolik jasne a pruhledne. Dalsi veci je, cimpak je tento "vrcholovy manazer" pan Berdar natolik vyjimecny, aby bral 2 miliony ceskych korun mesicne? ...osobne si myslim, ze bych nemusel v Telecomu hledat dlouho lidi, kteri nemaji ani 20 tisic, a na jejich bedrech casto stoji vubec beh cele firmy, a nikoliv na tzv. "top manazerech", kteri sem tam podepisou car papiru a to jeste z 90% se STREFI spatne a pro firmu je to spise ztratove. Ano, plynule se dostavam k tomu, ze je to take o moralce, ktera ovsem v nasi demokraticko-kapitalisticke spolecnosti zavratnou rychlosti mizi, resp. najit lze uz malokde.
    

Re: hmm... - Arthur Dent (web)
(17.05.2005 18:02:46)

Když pominu to o alternativě (mám rychlý a spolehlivý internet a mám i "pevnou telefonní linku" a přitom opravdu neplatím Telecomu ani halíř), tak bych se rád pozastavil nad tím koncem... Jestli jsem to správně pochopil, tak zastáváte názor, že "top manažeři si své peníze nezaslouží, protože jen podepisují papíry, zatímco technici, co tu firmu drží, berou mnohem míň..."

Nojo, no... Věčný sen levice o "spravedlnosti".
    

Re: hmm... - Whill (web)
(17.05.2005 18:13:13)

Ano, problem je ale v tom, ze VY mate rychly a spolehlivy Internet, VY neplatite Telecomu ani halir, ale VY nejste vetsina naroda a verte mi, ze je spousta lidi, kteri tuto moznost nemaji (mimochodem opakuji se).

No, spravne jste to nepochopil, staci se nad tim co jsem napsal zamyslet jeste jednou. Mimochodem, kde vy vidite tu "spravedlnost"? ...at mam na co navazat a mam moznost sdelit vam, co jsem druhou casti sveho prispevku myslel.
    
HotLinks
Zpět na článek