.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

24.05.2005



To, že pátým pádem oslovujeme, je věc známá. Někdo to dodržuje striktně, někdo ne, kdo chce vědět více, ať se podívá sem.

Někde jsem četl rozhovor s kýmsi, kdo začínal v TV Nova hned od vzniku této stanice. Dohadovali se tam prý, jak se budou chovat, aby se vytvořila správná firemní kultura. Že budou dávat přednost dámám ve dveřích, nebudou používat vulgární slova a já nevím co ještě, a mimo jiné, že se zásadně budou oslovovat v pátém pádě.

Oslovování v pátém pádě, kromě toho, že je správně česky, svědčí i o jakési firemní úrovni. Nemyslím si, že by šlo o nějakou snobárnu nebo snahu dělat se lepším. Prostě je to podle pravidel.

Když jsem se zabýval obchodováním s ovocem, zvykl jsem si oslovování v pátém pádě vždy dodržovat. V mluveném i psaném projevu.

Takže žádné „pane Novák”, „pane Vítámvás”, „pane Moucha” nebo „pane ředitel”, ale „pane Nováku”, pane „Vítámvási”, „pane Moucho” a „pane řediteli”. Zpočátku mi některá jména v pátém pádě připadala divná, ale pak jsem si zvykl.

Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní. Hned se na vás koukají jinak. Možná teď vrtíte hlavou a říkáte si, že žvaním, ale věřte tomu, že za těch mnoho let jsem si ledasčeho všiml.

Jednoho dne jsme v práci tlachali právě na toto téma. Jak se sluší a patří na nějaké příležitosti se slušně obléknout, chodit včas, dodržovat správnou grafickou úpravu firemních tiskovin, mít čisté boty a podobně, protože to všechno naprosto zásadním způsobem zvyšuje šance při výběrových řízeních a obchodních jednáních. A mimo jiné přišla řeč na oslovování pátým pádem.

Obchodník senior, pán velmi důstojného a kultivovaného vzhledu, vždy v dobře padnoucím saku, čisté košili, vyžehlených kalhotách, kravatě ladící s oblečením, na zápěstí zlaté hodinky, nablýskané boty a tlusté bílé proužkované ponožky značky Adidas, které z těch bot koukaly (nikdo nejsme dokonalý) prohlásil:

"Já si myslím, že lidé nepoužívají pátý pád prostě proto, že jsou nevzdělaní. Neví o tom a pak se dopouští zásadních chyb při oslovování."

Náhle mu na stole zazvonil telefon. Senior zvedl sluchátko, chvilku poslouchal a pak řekl „á, jak se máte, pane Špalek! ”

{smile}


Zadal White Dog, 24.05.2005 12:25:50, 54 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1398

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

 - Pachollini (web)
(24.05.2005 12:54:26)

No, taky mi to na začátku připadalo poněkud podivné a do dneška mám problémy se jmény končícími na "a", jako třeba Sova: "Pane Sovo" mi zní nějak příliš familiérně. Ale zvykám si.
Jsem zvědav, kolika lidem bude 5. pád znít divně.
    


 - dgx (web)
(24.05.2005 13:00:01)

Jednou mi známý říkal, že email ode mě pozná ihned po oslovení. Nechápal jsem proč - prý kvůli tomu, že jako jediný používám oslovení v pátém pádě {smile}

Tím nechci machrovat, jen mě překvapilo, jak tragické jsou tady neznalosti...
    

Re: - JMH
(25.05.2005 08:41:20)

Nechci machrovat, ale já poznám, od koho je mail ještě před oslovením{smile}
    


Je to těžké a složité, - Alka (web)
(24.05.2005 13:49:10)

za "rudé kulturní revoluce" si lidé zvykli na ten nesprávný způsob, který odosobňoval a dával oslovenému znát, že je jen hmota, materiál, evidenční číslo, ne svébytná a úctyhodná lidská bytost. "Novák, sem!" "Novák, do řady!" "Šlapu, Novák, šlapu a držim hubu!"
Jenže, propána, vždyť to trvalo čtyřicet let ! I zhovadilost se vžije za takovou dobu, stane se normou, zvykem, územ....
Nevím, kde nastal ten generační zlom, snad u generace AD a WD ? Starší lidé, oslovení správně, sebou škubnou. Bodeť by si nevšimli, že jsou osloveni tak nezvykle. Jsou-li vašimi zákazníky, musíte sám odhadnout, co jim je milé, je to na intuici, sociální inteligenci, často prvním oslovení. Jestliže pan Senior říká Špalek deset let, byla by podivnost to měnit bez vysvětlení nějakým vtipem.
No a tím jsme u druhé části problému. Někteří lidé se příjmeňují tak nešikovně, že sebou škubnou všichni. Když jedna přišedší učitelka řekla kolegovi "pane Kupče", spadli jsme ze židlí všichni, co mu říkáme "pane inženýre". No a pak sem chodil jeden diplomant, jmenuje se V. Píč. No ale tam je to vlastně asi celkem jedno.
    

Re: Je to těžké a složité, - dgx (web)
(24.05.2005 20:33:24)

Správný tvar je: "Dobrý den V. Píči."
    

Re: Je to těžké a složité, - Roj (web)
(24.05.2005 22:47:40)

Zasadne jedu paty pad a nekdy si smlsnu treba:
Pane Langře, Bergře, Oktábče....

Omlouvam se vsem, kteri jsou u me zvykli cist bez diakritiky {smile}
    


Re: Je to těžké a složité, - Alka (web)
(25.05.2005 10:57:03)

No jo, chudák Vlastík, nenapadá Vás někoho, proč už je deset let v Irsku ?
    


je to slušnost - noname (web)
(24.05.2005 13:56:18)

primárně to beru jako slušnost. Oslovení v prvním pádě beru jako výraz debility a v obchodní korespondenci jako výraz neschopnosti vymyslet skloňovací algoritmus. Mimochodem moc se mi líbil před pár lety skript na eCity - tam jste vyplnili své jméno a pod tím se automaticky doplnil pátý pád v kolonce oslovení. Zkoušel jsem všechno možné a vždy to fungovalo. Myslím, že to mají i teď na eBance a je to skvělé, člověk si tam může napsat co chce a pak mu takto chodí i dopisy. Takže je sranda, když mi přijde dopis s oslovením Zasraný čurák Jméno Příjmení {wink}
    


 - Ef (web)
(24.05.2005 14:03:45)

Oslovování pátým pádem považuji za normální slušnost a proto mě vždy namíchnou lidi, kteří mě osloví "PANI". To krátké i na konci mi prostě vadí.
    

Re: - JMH
(25.05.2005 08:43:46)

Chudaci Ostravaci{smile}
    


Spolek - braggart (web)
(24.05.2005 14:12:17)

My jsme si s prateli zalozili takovy soukromy spolek za renesanci oslovovani patym padem. Jeste k tomu si vykame, ale to uz sem nepatri... Asi by to chtelo spichnout nejakou stranecku a udelat tomu trochu publicitu.

Jinak, ja jsem podle vzoru "mlady", takze me nikdo sklonovat nemusi{wink}
    

Re: Spolek - ofr (web)
(24.05.2005 14:37:28)

pátým pádem voláme: mladej! {wink}
    


Re: Spolek - dgx (web)
(24.05.2005 20:36:51)

Provozovali jsme na gymplu něco podobného, s tím rozdílem, že jsme si onikali. Učitelé se tvářili velmi překvapeně, když nás občas slyšeli mezi sebou diskutovat {smile}
    


"Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - Egi (web)
(24.05.2005 15:51:58)

Věřili, jak červenej hadr na bejka. Jak na mne někdo přijde s nablblým "Pane Egere" koleduje si o pěsťovku. Nevím proč, prostě mě to sere, češtin nečeštin.
Osobně tak taktéž oslovuju pouze lidi, který chcu nasrat, když k tomu ještě přidám správnou intonaci, většinou se i zadaří :o))
Eště bys to moh překládat a pospisovňovat, panu Müllerovi říkat "pane Mlynáři", kdyby se někdo jmenoval Mucha, oslovovat ho "pane Moucho" a Vocáska "pane Ocásku". Při té příležitosti bys je moh poučit o pravidlech spisovné češtiny, jistě by ti byli vděční, expert na to byl tuším mjr. Haluška aka Terazky: "Počúvajte, Orech ..." :o))
    

Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - pankreas (web)
(24.05.2005 16:02:39)

Samozřejmě, že nejsprávnější je pane Egře{smile}
    

Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - Lumír (web)
(24.05.2005 16:28:39)

Jaký je správný pátý pád u jmen jako Kemr, Somr atd. Somre nebo Somře?
    

Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - pankreas (web)
(24.05.2005 18:58:45)

Kemře, Somře. My germanofilove pak casto vydesime pana Sommera k smrti, kdyz mu nerikame - jak je zvykly - Sommere, ale Zomře.
    

Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - Arthur Dent (web)
(24.05.2005 20:38:50)

Nebohý Karel! {smile}
    


Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - Arthur Dent (web)
(24.05.2005 16:51:13)

"Egere" ti vadí a "Michale" ne? {smile} A když sneseš "pane Eger", snesl bys i "pane Michal Eger"?
    

Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - Alka (web)
(24.05.2005 17:16:52)

Egiho lze pochopit, předstvíte li si formu ostrého nesouhlasu: NeeEgře !! {smile}
    


Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - Egi (web)
(24.05.2005 18:56:33)

To snad nikdo z huby nevypusti, ne?
Michale mi nerika snad nikdo. Zato o ourednim dopisu "k rukam ing. Egiho" koluji legendy (pochopitelne aniz bysem byl inza). :o))
    


Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - Egi (web)
(24.05.2005 18:57:11)

A vubec, Eger je madarsky, tak at me nikdo nevysira nejakou cestinou :o)))
    

Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - pixy (web)
(25.05.2005 01:25:27)

Zvláštní - a že se tak jmenuje řeka v Sudetech, od Maďarska docela daleko...
    

Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - White Dog (web)
(25.05.2005 09:28:06)

Není náhodou Eger německý název pro město Cheb? Určitě to bude odvozené podle té řeky Ohře {smile}
    


Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - dgx (web)
(25.05.2005 02:05:55)

podle mého rodile-maďarsky-hovořícího kamaráda to maďarsky není. Ovšem nevím, do jaké míry se mu dá věřit, tuhle nevěděl, co znamená "sereméd".

BTW: není Eger [das éga] německy chleba?
    

Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - JMH
(25.05.2005 14:37:11)

Ne, proč?
{big grin}
    


Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - mike (web)
(24.05.2005 22:47:41)

Ano, clovek to musi umet odhadnout. Nektere lidi je nejlepsi oslovovat "Ty vole" {wink}
    


Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - pixy (web)
(25.05.2005 01:28:52)

"Jak na mne někdo přijde s nablblým "Pane Egere" koleduje si o pěsťovku. Nevím proč, prostě mě to sere..."

Tak moment, možná jsem to špatně pochopil - někdo tě slušně a korektně osloví a tebe to nasere? A kterému slumu že se to mám vyhýbat, abychom se náhodou nepotkali?
    

Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - Arthur Dent (web)
(25.05.2005 06:59:25)

Já bych to prozradil, ale zas bych musel poslouchat, jak jsem zaujatý proti Brnu... {smile}
    

Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - Alka (web)
(25.05.2005 12:01:13)

A víte, že krásné české slovo bačkora je původem - z maďarštiny ?
    


Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - Egi (web)
(25.05.2005 22:46:41)

No jo, to jsem si zas naběh :o)) Ale já fakt spíš snesu toho tyvola, nez Eger v pátým pádě. Jo, v pátým pádě oslovujeme a tyvoláme :o))
BTW - Eger je opravdu německy Cheb, nikoli chléb, jenž je naopak Brot a kdyby mi někdo řek Brote, dal bych mu po čuni už z principu. Naopak maďarsky Egér znamená myš (krom stejnojmenného města a řeky), dokonce jako malýmu mi sem tam občas máti říkala Miky, mám někde samolepku s MickeyMousem a je u toho napsaný Miky Egér.
Tak.
    

Re: "Nevěřili byste, jak oslovování v pátém pádě působí na ostatní." - mike (web)
(26.05.2005 00:30:11)

No jo, asi to tak bude. Loni jsem se v Alpach bavil s dvema sudetaky. Moc nam to neslo, jelikoz umim nemecky asi 30 slov a oni anglicky 20, ale nejak jsme se domluvili. Vykladali mi, odkud pochazeji a strasne se smali tomu, ze to mesto neznam. Skoro urcite rikali Eger; nakonec si vzpomeli, ze cesky se to rekne Cheb.
    


 - David (web)
(24.05.2005 22:12:08)

Článek na podobné téma najdete i tady:

[jobdnes2.idnes.cz/zamestnani.asp?r=zamestnani&c=2005M121z01C]

{big grin}
    


OT: rucnikovy den - griffin (web)
(25.05.2005 01:04:33)

jen jsem xtel skromne upozornit, ze dnes je rucnikovy den. ale to jen tak na okraj. takze, rucniky s sebou!
    


Já to ani nechápu - pixy (web)
(25.05.2005 01:33:34)

Já používám pátý pád tak dlouho a tak zásadně, že je mi strašně divné slyšet použít pád první. Setkávám se s tím jen málokdy, ale tím spíš mě to vždycky úplně praští do ucha...

Díky za poučení, až doteď jsem si (vážně, bez ironie) myslel, že pátý pád neumí používat jenom jistá minorita méně vzdělaných Čechů...
    

Re: Já to ani nechápu - dgx (web)
(25.05.2005 01:41:04)

Naprosto to nesnáším v televizi. Nedávno probíhalo jakési předávání cen, které moderovali hned dva pánové. Jeden z nich oslovoval hosty v prvním pádě. Ten druhý ho musel několikrát opravit, čímž si získal mé sympatie{wink}
    


* - Point* (web)
(25.05.2005 06:38:48)

Hm, to je fakt strasne dulezity ...

Pritom zcela normalni je od komentatora, ci v tisku komoleni jako napr. "B.Spears" ji znaji vsude, jen v Cesku je B.Spearsova...
    

Re: * - Arthur Dent (web)
(25.05.2005 07:15:21)

Copak to, ale co teprv "Vigdís Finnbogadóttirová", to je správný děs!
    


Re: * - JMH
(25.05.2005 08:49:39)

...a ještě ke všemu je to správně, protože v češtině se přechylují ženská jména domácího i cizího původu.
Viz [www.ujc.cas.cz/poradna/odpo.html#prechyl]
    

Re: * - Arthur Dent (web)
(25.05.2005 09:23:15)

...což je špatně. Tedy to, že to je správně, je špatně, abych byl přesný.
    

Re: * - JMH
(25.05.2005 11:00:07)

Čeština je přirozený jazyk, je značně filosofická otázka, jak poznat, co je v přirozeném jazyce správně.

Co třeba ostrá S v němčině, neměly by se už zakázat? Nebo neměl by se Sranda GroS psát s ostrým S? Co obrácený otazník či vykřičník na začátku věty ve španělštině? V nelokalizovaných systémech se to nedá zapsat. O diakritice už vůbec nemluvím. Co interpunkce v latině? Ztěžuje čtení a někdy umožňuje dvojsmyslný výklad.

V jazycích je spousta chyb a kdejakej nedouk ví, co by se mělo. "A ve druhým kole jsem měla špatnej los a narazila na Gráf", to může vypustit z huby jen plnohodnotný sportovec:-/
    

Re: * - ofr (web)
(25.05.2005 12:41:28)

Sranda Gross by se neměl psát vůbec - otázka je, zda to sovisí s tématem...
    


 - JM (web)
(25.05.2005 06:55:02)

Viděla bych problém v prvopočátku, když paní učitelka řekne "Vocásek (Pepíček, Mařenka) k tabuli", tak to je hrubá chyba, a vzhledem k tomu, že ve škole by se mělo mluvit správně, nelze se divit, že ty chyby se vžijí jako správné a tudíž přetrvávají.
    

Re: - JMH
(25.05.2005 08:35:01)

Škola je obdoba prostředí vojny či vězení, takže oslovování nominativem je zde zcela namístě{smile} Viz citovaný článek.
    


Ještě zbývá jedna možnost, - Alka (web)
(25.05.2005 11:10:01)

zeptat se: Prosím, jak si přejete, abych Vás oslovoval? {smile} Od Egra bych pěstí dostat nechtěl.....{smile}
    

Re: Ještě zbývá jedna možnost, - JMH
(25.05.2005 14:41:45)

Che, takový rachetik se zdravím podlomeným nikotinem, z toho máš strach?
Co vy na to, pane Egere?
    

Re: Ještě zbývá jedna možnost, - Point* (web)
(25.05.2005 18:44:30)

;))))))))))))))) no, vypichnout voko,se tim da taky...
    

Re: Ještě zbývá jedna možnost, - Alka (web)
(26.05.2005 09:00:44)

No, já ho viděl jen na fotce na jeho webu, a není-li to fotošopnuté, vypadá dost démonicky !! {smile}
    


Re: Ještě zbývá jedna možnost, - Egi (web)
(26.05.2005 08:55:21)

A že mi to nepřijdeš říct do očí? :o))

Ne, vážně, teď jsem se zamejšlel, kdo za poslední dobu mne oslovoval v pátém (českém) pádě příjmením:

- u nás na ouřadě Velkej Šéf Kvakin, nejnesnesitelnější jedinec z vedení, převeliký inteligent (bývalý JUDr.) a velkopodnikatel v zahraničním obchodě (soustava pingpongovských obchůdků).

- v bejvalé druhé práci u EFXka óbršéf Boss, ještě větší matlák než ti dva pod ním

- a zavile na tom trvá kolegyň Chlastička, jedna z mejch nejoblíbenějších uživatelkyň, státní ouřednice na hranici svéprávnosti.

Věru repre vzorek :o))
    

Re: Ještě zbývá jedna možnost, - mike (web)
(26.05.2005 22:39:15)

No dobra, a co takhle kompromis? Ty vole Egere? {wink}
    


lehce OT - Filda (web)
(25.05.2005 12:29:41)

Jo tak vy jste ředitel. A čím to ředíte?
    

Re: lehce OT - White Dog (web)
(25.05.2005 13:46:22)

http:[www.ujc.cas.cz/poradna/odpo.html#reditel]
    


Pekná bujará diskusia - Piki (web)
(28.05.2005 16:12:37)

To na slovensku by sme si ani neškrtli. Piaty pád sme v podstate zrušili, pretože má vždy tvar prvého pádu. A je pokoj.

Trochu OT, ale je to predsa súčasť oslovenia: Akosi neviem pochopiť že ženám v ČR nevadí to skracovanie slova "Paní XY" na "pí. XY". Vždy ma prepadne perzekučná asociácia...
    

Re: Pekná bujará diskusia - pankreas (web)
(08.06.2005 10:39:09)

Třeba u pí čapkové?
    
HotLinks
Zpět na článek