.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

14.08.2005



Jsou knížky, které jsem měl kdysi moc a moc rád. A když jsem nedávno šel kolem antikvariátu (může mě někdo poučit, jestli existuje také Kvariát, když už je jeho opak Antikvariát?) a viděl jednu z těch publikací ve výloze, neváhal jsem ani chvilku.

Jedná se o knížku Zavátý život. Napsal ji věhlasný paleontolog Josef Augusta a geniálně ji ilustroval Zdeněk Burián.

Je to knížka o pravěku. O tom, jak žila zvířata, vlastně prazvířata, v dávných dobách. Několik povídek z různých období, některé věnované dinosaurům, některé prasavcům, jedna také jeskynním medvědům a jejich neandertálským lovcům.

Jak jsem již uvedl, jako dítě, tak ve věku 8 až 10 let, jsem knížky od autorské dvojice Josef Augusta — Zdeněk Burian četl velmi rád. Líbil se mi popis různých dobrodružství, která prožívala prazvířata, jak spolu bojovala, jak přežívala nebo spíše nepřežívala. A obrázky jsou vskutku zlatým hřebem knih, dlouho jsem nechtěl věřit, že to nejsou fotografie (třeba fotografie, pardon, obrázek strašlivého Elasmosaura, který bojuje s ještě strašlivějším Tylosaurem). Viděl jsem později vyobrazení pravěkého života i od jiných malířů, ale pouze Zdeněk Burian vdechl svým obrázkům život. Prazvířata od jiných malířů a ilustrátorů jsou strnulá, bez duše.

Takže jsem si zakoupil Zavátý život, a po mnoha letech ho znovu přečetl. A byl jsem překvapen, kolika detailů jsem si dříve nevšiml.

Třeba už názvy povídek — vždyť to je téměř horor. Zavátý život, Jezero smrti, Smrtící bouře, Volání samoty, Vzbouřené živly, Dračí skála, Hořící step, Dvojí smrt, vymykají se pouze mírumilovní Lovci jeskynních medvědů.

Nebo kouzelná slovní spojení: ..."spěchala cestou, po níž před časem kráčely jejich nestvůrné matky."

V povídce Smrtící bouře, která popisuje život praslonů Deinotherií, nám autor dokonce přináší erotiku, romantiku a mravní ponaučení:

Bylo to její první mládě, živá a roztomilá památka na první milování, které před časem přišlo tak náhle a nečekaně jako jarní bouře a bylo krásné a teplé jak letní pohoda. Tak tohle jsem v osmi letech nějak nezaregistroval nebo co {smile}

Nebo Tu se pojednou objevil pod mohutným ořešákem její příští druh, mladý a silný samec, a bez hnutí pohlížel na samici.
Zmocnil se jí zmatek... ... ale cosi nevysvětlitelného ji připoutalo k zemi a vábilo k mladému samci. Ten zatím učinil několik kroků vpřed a zalit měsíčním světlem, zvedl chobot a toužebně zatroubil... ... přistoupil samec k samici, ovinul zlehka svůj chobot kolem jejího a tichounce stál... ... Pak už bloudili pralesem a houštinami neustále spolu.


No řekněte sami, kam se hrabe Petrarca a jeho Sonety Lauře {smile} I tuto pasáž jsem dříve nějak minul.

Ovšem co by to bylo za spisovatele naučné literatury, kdyby opomněl mravní poučení: ... Ale především vyžadovala (samice Deinotheria po malinkatém Deinotheriátku) poslušnost, neboť ta je pro každého tvora základem zdaru všeho učení.

Mimochodem, povídka končí smrtí malého Deinotherátka, v tom paradoxně spatřuji pozitivum této knížky. Totiž že autor netvořil líbivý kýč, ale vylíčil divoký praživot tak, jak asi opravdu vypadal, totiž drsný boj o přežití.

Ano, tuto knihu jsem měl moc rád. Ta mě přivedla k zájmu o praživot a prazvířata, díky ní jsem si rozšířil obzory i v oborech, o které bych jinak asi nikdy nezavadil. A co na tom, že jsem znalosti z této a podobných knih nikdy nevyužil. Přesto byly chvíle strávené nad popisem dobrodružství Ceratosaurů, Pteranodontů, Stegosaurů nebo Smilodontů a dalších prapotvor jedněmi z těch, na které vzpomínám nejraději.


Zadal White Dog, 14.08.2005 22:59:13, 29 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1445

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

 - lukyn.v (web)
(14.08.2005 23:38:09)

Byl jsi na té výstavě kreseb a obrazů Zdeňka Buriana, která probíhala na Pražském hradě?
Já ano. Až na ní jsem teprve poznal, jaký byl Burian machr. Některé kresby byly skoro opravdu jak fotografie. Prostě super.
    


Hezký článek :-) - KITI (web)
(14.08.2005 23:40:30)

Také jsem zavzpomínala na knihy z dětství čtené očima dospělého. Bohužel mi nyní vyvstanul v mysli - nevím proč - "Timur a jeho parta" a já kajícně přiznávám, že jako děcku se mi to docela líbilo. A tak nyní váhám - mám prohledat knihovnu?
    


Prasata - noname (web)
(15.08.2005 00:07:22)

PraSATA jsou předchůdci SATA?{smile}
    

Re: Prasata - px30 (web)
(15.08.2005 11:27:05)

to nevím, ale asi to patří sem: [www.maly.cz/pnc1444.html] {smile}
    


Kvariát ? - Kráťa (web)
(15.08.2005 01:11:24)

Nevím, zda to s tím "kvariátem" bylo myšleno vážně, ale pro případ že ano, dovolil bych si autorovu myšlenku napřít jiným směrem - o písmenko dále.
Co když "antikvaritát" vznikl ze slov "antik" a "varieta" ? První by dávalo poznat, že se jedná o věci starodávné, druhé potom se dá vyložit jako "rozmanitost". Takže - starodávné rozmanitosti. Čili dnešní "starožitnosti". A kdesi v průběhu vývoje jazyka došlo k odklonění významu.
Nebo se po vynálezu knihtisku nic jiného ve starožitnictvích neprodávalo. Nikdo nic neměl, tak co by prodával. Jen ty knihy představovaly nějakou hodnotu.
No, co já vím. Každopádně bych ten antikvariát zkoušel přelomit jinde.
    

    


Re: Kvariát ? - Bedřich (web)
(15.08.2005 10:00:30)

To je omyl, velmi rozšířený mezi mnoha filology. Dnes naštěstí již překonaný, neboť se stále více začíná prosazovat správný výklad slova "antikvariát". To totiž pochází z angl. slova <i>quarry</i> (mj. zdroj informací). V 18. století totiž v městečku South Croydon nedaleko Londýna otevřel místní podnikavec irského původu O´Trock krámek s knihami hned vedle budovy tamního nakladatelství. Krámek nazval "Quarriat" (něco jako "přímo od zdroje") a knihy zde prodával levněji než v běžných knihkupectvích, poněvadž ušetřil za dopravu. Tehdejší protiirsky naladěné anglikánské obci však byl tento prosperující podnik trnem v oku, a tak se nejbohatší měšťané proti němu spikli. Dali dohromady starodávné knihy ze svých rodových sídel a ty nabízeli doslova za babku v nově otevřeném obchodě, příznačně nazvaném "Anti-Quarriat". Slůvko anti vyjadřovalo opozici nejen ideovou (konkurence O´Trockovi), ale i místopisnou, ten obchod stál totiž přímo naproti (přes ulici) "Quarriatu". Odtud tedy český antikvariát jako název pro obchod starožitnými knihami.
    

Re: Kvariát ? - Roj (web)
(15.08.2005 10:35:07)

Tento pribeh si s naprostou samozrejmosti vypraveji i deti v souostrovi Malé Ly.
Na sousednich Velkých Lách k tomu vypraveji baji o Goně. K tomu si opekaji Lopy.
    

Re: Kvariát ? - Bedřich (web)
(15.08.2005 10:54:13)

Je ovšem záhadou, jak se na Ly dostala báje o Goně, svým původem Cká. Možná přes Ochii.
    

Re: Kvariát ? - Arthur Dent (web)
(15.08.2005 11:36:44)

Jistě že přes Ochii. Jak známo, obyvatelé L tam vyváželi Monovou rudu a zpátky dováželi Cké báje.
    

Re: Kvariát ? - White Dog (web)
(15.08.2005 11:44:32)

Proslýchá se, že ten obchod s rudou a bájemi řídila nějaká paní jménem X-pa.
    

Re: Kvariát ? - Roj (web)
(15.08.2005 12:27:24)

A tamni deti si hraji na F- {smile}
    


Re: Kvariát ? - Bedřich (web)
(15.08.2005 11:44:44)

Ano, ale ten Mon překládali v Bes, kde zároveň nakupovali Biotika, která pak prodávali na Gue a Barbudě.
    

Re: Kvariát ? - Roj (web)
(15.08.2005 12:31:18)

Z Kazašska jim přijel pomoci Kazachstánec Pin, representacni hokejista.
Z Ruska dalsi representant Pov, tez hokejista.
    

Re: Kvariát ? - Arthur Dent (web)
(15.08.2005 12:35:55)

Mají tihle dva něco společného s legendární sestavou "Bjakin - Pukin - Anisin - Animáma - Anitáta"?
    

Re: Kvariát ? - Roj (web)
(15.08.2005 12:37:47)

Ano, vsichni jsou to hokejoví gig- {smile}
    

Re: Kvariát ? - Arthur Dent (web)
(15.08.2005 12:41:09)

No vidíš, a já si až dodneška myslel, že to je nějaká sranda, co si povídají har- {smile}
    

Re: Kvariát ? - White Dog (web)
(15.08.2005 13:07:01)

Této diskusi chybí jasně vymezené m-nely, když už jsme u toho hokeje.
    

Re: Kvariát ? - Arthur Dent (web)
(15.08.2005 13:12:39)

Já bych m-nely neřešil... Sedni si, pusť si nějakou k-lénu, vždyť v této diskusi se naštěstí neobjevil zatím žádný bur-dýtský...
    


Re: Kvariát ? - Bedřich (web)
(15.08.2005 13:16:35)

Přiznávám, že jsem hokejový -talent. Germ- -Tov asi nebyl hokejista, že?
    

Re: Kvariát ? - White Dog (web)
(15.08.2005 13:34:11)

German Titov byl druhý občan tiché a klidné planety země, který se podíval do vesmíru.
    

Re: Kvariát ? - Alka (web)
(15.08.2005 16:50:59)

A přitom to bylo úplně jinak. Jistý knihkupec nesnášel jakoukoliv zmínku o Antice, a žádal-li zákazník Antigonu či Medeu, řval na něj: Antik ? Vari !!
Začali mu říkat hulv-át antikvari-át.
    


 - Filip Rožánek (web)
(15.08.2005 16:05:58)

"...vymykají se pouze mírumilovní Lovci jeskynních medvědů."

{smile} Počkej, až ti do okna vletí šutr od Strany zelených {big grin}
    

Re: - Arthur Dent (web)
(15.08.2005 16:10:28)

Co to říkáš, pomýlenče! Vždyť zelení jsou hotoví Beránci! {smile}
    

Re: - Filip Rožánek (web)
(15.08.2005 16:38:41)

Jenom ty ovečky nějak nemůžou sehnat.
    


Jo, jo, popis života, - Alka (web)
(15.08.2005 16:56:00)

to je odjakživa hotová pornografie. Další doporučená četba: Lovci orchidejí ! {smile}
    


Přiznám se, - vv (web)
(15.08.2005 19:34:56)

že spoustu dětských knížek jsem si opravdu užil teprve, když jsem je četl dětem (Roald Dahl, Mikulášovy patálie atd.)
    


Kvariát je na okounovi - Zababa (web)
(17.08.2005 15:03:12)

16. 07. byl na www.okoun.cz založen klub Kvariát. Tekže buď poučen, že kvatiát skutečně je.
    


 - Filda (web)
(22.08.2005 15:06:07)

Nahodička, já jsem se zrovna po letech vrátil k Cestě slepých ptáku od Ludvíka Součka.

mimochodem, prasavec je ůžasný slovo{wink}
    
HotLinks
Zpět na článek

Hodnocení: 4.5

bodbodbodbodpulbod
Čím víc psů tím líp. Pět psů je maximum.