.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

06.10.2005



Mají jiné národy taky pořekadlo o dobrém skutku, který je po zásluze potrestán?

To jsem si takhle udělal program, který prozkoumal adresář a vytvořil playlist pro všechny MPtrojky, které v něm našel. Prostý program s prostou funkcí, volaný z příkazového řádku přes „m3u.exe”. Tenkrát jsem byl ještě pln nadšení, elánu a přesvědčení, že lidi mám vlastně rád, tak jsem program zveřejnil v dobré víře, že někdo přesně něco takového potřebuje. Ano, byli tři, co mi napsali, že je to fajn, že hledali přesně něco takového, a jeden napsal, že by se mu hodil ještě parametr -R na procházení vnořených adresářů. Tak jsem to udělal, protože to nebyl problém.

Tady mohla historka skončit s tím, že program, původně psaný pro mou potřebu, našel svého uživatele, uživatel měl radost že něco takového našel, já měl radost že má uživatel radost, zkrátka všichni jásali a bylo fajn. Nebylo. Obdržel jsem i několik mailů, kde mi jejich pisatelé sdělovali, že můj program je úplně na hovno, protože neumí vytahovat ID tagy, protože to či ono a vlastně je úplně zbytečný, protože přesně to a spoustu jiných věcí řeší grafický program XYZ.

Fajn, kritika dobrá, až na to, že nebylo mým cílem napsat alternativu k programu XYZ, ale napsat program, volaný z příkazového řádku, který bude umět vytvořit playlist podle názvů souborů, které najde v adresáři. Takový byl cíl a ten cíl byl splněn. Kritiku programu pak tedy lze považovat za kritiku vytčeného cíle. A kritizovat něčí vytčený cíl bez znalosti motivace dotyčného, dokonce i bez znalosti toho cíle je poněkud pošahané!

Ze začátku jsem se sice snažil kritikům odpovídat, že program XYZ samosebou znám, ale že jsem měl jiné požadavky, že jsem chtěl párkrát ťuknout do klávesnice a spustit dvacetikilový program než rejdit dvě minuty myší v osmimegové obludnosti, ale podobné vysvětlování je marné, marné, marné.

Nedokážu si představit, že třeba tajhle kolega Roj si postaví malou dřevěnou reprobednu k monitoru, s dvouma repráčkama a pasivní výhybkou, dá na web návod a já bych mu psal: „To je naprostá kravina, pasivní výhybky jsou na nic, měls tam dát aktivní filtr s operačníma zesilovačema a šest reproduktorů, celé do plastu, to je mnohem lepší...” Snad, kruciprdel, Roj ví, proč si postavil reprobednu k monitoru právě takovou a právě tak a návod zveřejnil hlavně proto, že někdo možná přesně takovou chce. Jsem přesvědčený o tom, že kdyby chtěl postavit šestireprákovou plastovou bednu s aktivníma výhybkama, tak ji postaví, a to, že ji nepostavil, je hlavně proto, že ji postavit nechtěl!

Dlouho jsem přemýšlel nad tím, kde berou autoři podobných připomínkových mailů své přesvědčení, že:
- znají autorovy motivy a potřeby, které vedly k vytvoření čehosi, lépe než autor sám,
- autor stojí, ba přímo musí stát, o „kritiku” a jejich svatou povinností je sdělit autorovi svůj názor,
- pokud autor o jejich kritiku nestojí, je hlupák, namyšlený nadutec a arogantní pako,
- autor by neměl zveřejnit nic, co si napsal pro sebe, pokud to není naprosto perfektní, a že
- zveřejnění není opodstatnitelné ani předpokladem, že by se to, co je v jejich očích nedokonalé, mohlo hodit i někomu jinému

a nakonec jsem přišel na to, že lidi jsou v podstatě banda, já je rád nemám a že se radši příště sednu na ruce, než bych něco, co jsem si udělal pro sebe, pustil „lidem”. Ale to už se opakuju, takže bych měl přejít k tomu, o co mi jde, tedy k Dentově Soukromé Licenci.

Po webu se šíří spousta „svobodného” materiálu pod nejrůznějšími licencemi — GPL, BSD, Mozilla a dalšími. Tyto licence především ošetřují to, co s materiálem můžete dělat a za jakých podmínek, ale bohužel žádná z těch, které jsem našel, neošetřovalal případ, že někdo svolí s veřejným užíváním svého díla tak jak je. Chybělo mi především vyjádření prosté premisy: „Je to moje, i když je to umístěno na veřejném místě a i když to můžete používat. To, že to můžete používat, byla moje dobrá vůle, nikoli moje povinnost! A uvědomte si, že k tomu nemáte žádná práva, i když vám to tak může připadat! Pokud to zrovna vám nevyhovuje, znamená to třeba i to, že to není pro vás určeno, nikoli že je to nutně špatné!”

Pro takové případy jsem si sepsal svou Dentovu Soukromou Licenci. Je psána v nadsázce, nikoli jako právnický text, i když jsou v ní použity některé právnické obraty. Nevím, nejsem právník, ale předpokládám, že jí do „licence”, která by měla právní váhu, spousta věcí chybí, proto ji beru spíš jako jakési „provolání” ve smyslu výše zmíněné premisy.

Lidem pohybujícím se na internetu totiž asi často chybí základní povědomí o těchto věcech. Tím nemyslím fungování TCP, ale vědomí, že naprostá většina stránek, serverů a webů jsou soukromé, někomu patří a někdo do nich investoval. A to, že tam pustil lidi neznamená, že se svého vlastnického práva vzdal, že to musí tak být navždy a že má povinnost to neustále upravovat a vylepšovat, aby se to „lidem” líbilo.



Toto je první ze série článků „z Dentova šuplíku”, článků, které jsem postupem času napsal, ale nevydal, abych se nedejbože někoho nedotknul nebo abych se vyhnul nekonečnému vysvětlování „jak jsem to myslel”...


Zadal Arthur Dent, 06.10.2005 15:43:34, 26 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1495

Zpět na článek

HotLinks

onecZobrazit komentáře v chronologickém pořadí

Ha!!! - e.t. (web)
(07.10.2005 20:17:14)

... a ticho po pěšině - žádný komentář. A já přitom něco podobnýho docela čekal tekže se se o reakci pokusím a aby toho nebylo málo zkusím, protentokrát, i diakritiku a snad i mezibodovost{big grin}.

Takže:

Vzpoměl jsem si hned na dvě věci:

1) tvůj spot v podobným duchu, kde jsi psal o tom že už nic takovýho dělat nebudeš a ukazoval jsi to na příkladu tvý RSS čtečky která funguje "jednomu uživateli na dvou strojích".

2) na pixyho otrávenost která před rokem vyústila v to, že přestal radit o webdesignu, a letos to zaťáp nadobro.

Ono to totiž vypadá - z mýho pohledu - že člověk nejdřív touží dávat lidem užitečný nástroje a psát pěkný články a jakmile toho dosáhne dostaví se moment zklamání a ten implikuje "přiměřenou reakci".

Já vyvinul cosi jako karikaturu nástroje na konverzi do základního html formátování - ale blbou (ani moc nesleduju jestli to někomu k něčemu je) a karikaturu blogu - ten nesleduje skoro nikdo. Nedivím se - moc se tomu nevěnuju a navíc jsem začal dřív než publikoval Roj ten svůj úžasnej návod takže jsem to neměl lehký{smile}. Ovšem sám si kladu otázku, zda to nechci držet na týhle privátní rovině... BTW Letinka si taky dala woraz.

Kritizovat programek za kterej nemusim platit a to tak, že ne konstruktivně, ale spíš prudit že je to nanic - tenhle zvyk jsem si naštěstí neosvojil. Jo hotlinks jsou vyborny - licenci jsem čet.

Kritizovat článek je samosebou svrchovaný právo každýho čtenáře, chtělo by se mi říct že to taky má svý meze. NEMÁ!!! Ale není snad tak těžký zůstat alespoň rámcově konstruktivní.

Pointa/Vyznání:

dix mox za clanky za hotlinx a za bloguje vubec - dix tomu muzu cist blogy zajimavejch lidi kdyz se mi zrovna chce

Tož asi tak{smile}
    

Re: Ha!!! - Arthur Dent (web)
(07.10.2005 20:23:45)

Komentáře byly zakázány a to, že jsou najednou povolené, je můj omyl a nedůslednost poté, co jsem do článku připisoval odkaz na Rojí bedny. Ale když už je to tak, tak je nechám otevřené, teď už je mi to víceméně jedno.
    

Re: Ha!!! - e.t. (web)
(07.10.2005 20:35:56)

Tééééda takovou práci jsem si dal abych se dozvěděl něco úplně odjinud{smile} Ale ok text tohoto komentáře plně podléhá intencím mého předchozího komentáře{smile}
    

Re: Ha!!! - Arthur Dent (web)
(07.10.2005 20:40:21)

Tedy dobrá. Jen stručně.

Myslím, že problémem není "moment zklamání" ve chvíli, kdy jedinec dosáhl svého cíle. Problém je až o kus dál. Lépe řečeno - člověk se musí nejdřív za vydatné pomoci okolí probojovat od zklamání k nasrání, nejlépe opakovaně.
    

dobře - e.t. (web)
(07.10.2005 20:58:09)

Opakování je samosebou matka moudrosti - i když bych tipnul že je to spíš potenciální matka{smile} Ale vážně převažuje to obecný nasrání nad bezvýznamným pocitem pomahače ne masám ale konkrétním lidem a kor známým? Teoretizuju - nezažil jsem - ačkoli v jinejch kontextech jo...
    

Re: dobře - Arthur Dent (web)
(07.10.2005 21:13:06)

Jo, u mne docela jo... Především pocit hořkosti, doprovázený výkřiky "NASRAT!!! NASRAT VŠEM!!!!" a úvahami na téma "mám já zapotřebí, aby mě kdejakej *** prudil?" a "Radek Hulán má v tomhle naprostou pravdu!"
    

tak pozor - e.t. (web)
(07.10.2005 21:20:53)

... neplest dav a stádo a nýmandy z něj se nořící se suverénníma jedincema{smile} ja vim že se asi marně snažím odlehčovat vážnou věc... zapořebí to nemáš to je jasná věc! Ale nešel jsi do toho s tím že se to tak stane a o to hůř... asi máš pravdu ve svy strategii která mě evokuje - jaký si to děláš{smile} a taky kdo chce/nechce kam... oni ti tam pomůžou to zas jo...
    

Re: tak pozor - Arthur Dent (web)
(07.10.2005 21:31:51)

Ale teď tomu vůbec nerozumím... Teda možná trochu jo, ale spíš vůbec ne. {smile}
    

rano moudrejsi vecera - e.t. (web)
(07.10.2005 21:38:34)

ja to zejtra rozeberu - mozna i sam blognu: je to podstatny thema{smile}
    


trocu jo?:) - e.t. (web)
(08.10.2005 17:19:38)

ja taky trochu jo:

takže:

a)
lidi můžeš vímat jako stádo, dav atd....

b)
nelze mezi nima nerozpoznat suverénní jedince, kteří jsou jedineční (sakryš už jsem fašoun)

no ale samosebou to stádo ti jakoukoli už tak nepříjemnost znepříjemní na entou... ono je to trochu nebo hodne podobny situacím v "reálným" světě...

tak snad je to jasnější...
    


Návrh - Marian Kechlibar (web)
(07.10.2005 21:58:20)

Co kdybys, Arthure, svoje aplikace prodával a každého, kdo za ni nezaplatil, odkázal do pr*** ... světa software zadarmo? {smile} Já bych ti za takovou aplikaci na playlisty byl ochoten cca 20 Kč/1 pivo klidně dát, a bylo by po problémech.
    

Re: Návrh - Arthur Dent (web)
(07.10.2005 22:03:27)

Ha! Model free software řízený tokem peněz? {smile} Tedy shárewáre... To není tak úplně od věci... Ale ten pravý "problém" s tím je, že se coby autor nechci starat ani o režii spojenou s výběrem peněz. Zkrátka model: "Udělal jsem to, tady to máte, jestli chcete berte, jestli ne, tak vás nikdo a nic nenutí!"

Takže vážení uživatelé Bloguje, račte si připravit prkenice! Za každý dotaz budu účtovat bůra, za přání desetikorunu a za blbý kydy pajcku! {smile}
    

Re: Návrh - ambivalentní (web)
(07.10.2005 23:09:29)

Hele, ale to není špatná myšlenka... takové zpoplatnění komentářů, třeba přes mikroplatby... To by ohromně omezilo účast takových těch tlachalů jako jsem já, kteří píšou jen proto že píšou... zůstali by jen ti, kdo mají opravdu co říct {smile}
    


Re: Návrh - Roj (web)
(08.10.2005 02:10:09)

Ja pro samy blogovani nestiham cist. {smile}
Ony ty bedynky maji tu vyhodu, ze jim dneska skoro nikdo nerozumi a kdo jo, nema internet {smile}
Jinak bych byl naopak blahem bez sebe, kdyby mi o nich kdokoliv cokoliv napsal, ale to je tim, ze implicitne predpokladam, ze kdo se zajima o bedynky, nemuze byt uplny tupoun. Coz o softveru neplati. {smile} Do softveru "dela" dneska vic lidi, jak do politiky.
    

Re: Návrh - -fim- (web)
(08.10.2005 02:35:26)

Nahoda, naprosto neuveritelna.
Zrovinka dneska jsem na tvoje bedynky narazil. Fakt poprve. A ackoli pouzivam infernet, spadam do kategorie "neco o tom vi". Co s tim udelame? V intencich shora uvedeneho - ze bych ti je rozcupoval?
    

Re: Návrh - Roj (web)
(08.10.2005 12:51:52)

NO TYYYYYY VOLE........ {smile}
Ale ono nejni kam reagovat, a probirat to zrovna TADY je trochu divne {big grin}
Ja tam k tomu dodelam nejakou diskusi ale ted rychle blognu a muzeme pokecat v komentarich na mem blogu.

Jdu na to
    


Re: Návrh - Arthur Dent (web)
(08.10.2005 12:26:21)

To jsem se takhle před časem přihlásil k odběru "mailové konference elektroniků". Nejdřív jsem si pomlaskával, jak je diskuse pěkně věcná a technická, ale za čas... no brrr! Skoro tak strašný jako komentáře! {smile}
    

Re: Návrh - Roj (web)
(08.10.2005 12:53:23)

Kdyz ono slovo "elektronik" je trochu moc vseobjimajici. Kdejaky moula s telefonem je dneska elektronik {smile}
    

Re: Návrh - Arthur Dent (web)
(08.10.2005 12:58:57)

Tohle byli jednak takoví ti hárdkoráři, co pájej i v polospánku, co z hlavy navrhujou čtyřstupňový filtry a co jsou schopní naprogramovat jednočip tak, že škrtaj nožičkama toho obvodu vo plochou baterku... A spoustu času strávili hádkama o politice, o tom kterej jednočip je nejlepší, jestli je na automatickou sekačku na trávu lepší jednočip nebo 215 tranzistorů, o tom, jestli postaví domácí automatizaci na RS485 nebo na bezdrátovejch modulech a o tom, jestli vyhodit ty, co se furt hádaj... {smile}
    

Re: Návrh - Roj (web)
(08.10.2005 13:15:09)

Myslim, ze by se ta sekacka dala optimalisovat na 209 transistoru {big grin}
    

Re: Návrh - Arthur Dent (web)
(08.10.2005 13:21:03)

209 tranzistorů a jedno programovatelné logické pole! {smile}

PS: Takys měl tu knihu "Od krystalky k modelům s tranzistory"? {smile}
    

Re: Návrh - Roj (web)
(08.10.2005 14:44:19)

No jasne!
Dokonce jsem toho spoustu postavil, ale ne vsechno fungovalo jaxme si ja a autor prectavovali.
Mezitim jsem trochu zneuzil bloguje.cz, ale myslim, ze je to v mezich dobrych mravu {smile}
    


Co takhle ... - sHIPoFfOOLS
(09.10.2005 00:56:54)

... dir *.mp3 /o:n /b > _all.m3u
{smile}
    

Re: Co takhle ... - Arthur Dent (web)
(09.10.2005 02:04:58)

Jojo, v porovnání s "m3u" je to pouze o nějakých 20 úderů do klávesnice víc.{wink}
    

Re: Co takhle ... - sHIPoFfOOLS
(10.10.2005 10:26:31)

.bat soubory, zname? (ja vim ze ano, uz mlcim {big grin}
    

Re: Co takhle ... - Arthur Dent (web)
(10.10.2005 10:35:22)

Ano, ano, děkuji, přesně o tomhle jsem psal v článku.
    
HotLinks
Zpět na článek