.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

12.06.2003



Bez čisté košile se v EU neobejdete.
Tak do agitace ohledně vstupu do Evropské unie se již zapojila i společnost Setuza .
Její inzerát má motto „SCHOPNÍ SE BÁT NEMUSÍ”. Dále se zde píše, že Setuza volí EU. Jak si to mám přebrat? Vlastníci (akcionáři) Setuzy volí EU? Představenstvo volí EU? Nebo snad i zaměstnanci musí hlasovat pro vstup do EU?
Ještě než se v inzerátu začteme do přehledu propagovaných výrobků, přečteme si perly typu „Setuza věří, že dokážeme obstát...” nebo „Důvěřujte svým schopnostem a hlasujte pro Evropu!”
Tedy pro Evropu klidně hlasovat budu, ale pro vstup do Evropské unie zřejmě ne, i když mi to radí takový průmyslový gigant, jakým Setuza je.
Skutečnými perlami jsou ovšem texty k jednotlivým produktům.
"Alfa Vital. Až se poprvé probudíte jako občané Evropské unie, dopřejte si slavnostní snídani. A nezapomeňte na lahodný margarín Alfa Vital se zdraví prospěšným inulinem."
Takže pokud do EU nevstoupíme — i k tomu může dojít — tak si mám namazat chleba Ramou? A co ten inulin? Co když jsem na takový fujtajbl alergický?
"Titan. I vy se dokážete v Evropské unii prosadit, stačí bystrý rozum, poctivá práce a čistá košile. Díky Titanu budete mít vypraného a voňavého prádla dostatek."
Tento blábol si zaslouží ještě podrobnější rozbor. „Bystrý rozum” — pokud je tedy někdo mentálně zaostalý, nemá šanci se v EU prosadit. „Čistá košile” — co lidé, kteří např. v zaměstnání nenosí košili. To zřejmě v EU nejde. Jsi jednou v EU, tak koukej nosit košili, ať jsi řezník, kominík, potapěč, plavčík, horník nebo automechanik, vždy je zřejmě nutné mít čistou košili. Jinak se, občane, nediv, že jsi neúspěšný a třeš bídu s nouzí. Kromě toho si myslím, že se člověk z ČR může prosadit v EU i když bychom nebyli členy. Znám osobně několik lidí, kteří to v zemích EU dotáhli dost daleko, členství-nečlenství. Mimochodem pracovitý člověk se dokáže prosadit i v USA a jistě se kvůli tomu nemusíme stát členským státem. Dalším nesmyslem je, že díky Titanu budeme mít dost čistého prádla. Prací prášek prádlo nevyrábí. Dostatek oděvů můžu mít díky penězům, za které si prádlo koupím.
Trochu od věci — vzpomínáte na reklamu na tento prací prášek ještě z období reálného socialismu. Nesmírně kreativní heslo „Titan je nejsilnější!”. Zdá se, že propagátoři Setuzy zůstali duchem v dobách minulých.
Další čtyři produkty vynechám a zastavím se až u zubní pasty Odol. "Vstup do Evropské unie nic nezmění na vašich zažitých rituálech. Ráno vstanete, popaměti dojdete do koupelny a vyčistíte si zuby svou oblíbenou zubní pastou Odol."
Takže, když se probudím, nepotřebuji nikam chodit po paměti. Také nejdřív nejdu do koupelny, ale na záchod. V koupelně si nejdřív nečistím zuby, ale osprchuji se nebo si aspoň umyji ruce. Pokud jsem to tedy správně pochopil, tak ti, kteří používají Odol jsou pěkná prasata. Za prvé pijí přes míru, když zřejmě mají každé ráno kocovinu a musí někam chodit po paměti. Nebo to jsou provokatéři, kteří každou chvíli někde dostanou nakládačku, pak přes monokly nevidí a musí chodit po paměti. Za druhé, uživatelé pasty Odol si ani neumyjí ruce, než si je začnou strkat do huby. Za třetí, neznám nikoho, kdo by měl tuto pastu jako oblíbenou.
Čekají na nás v EU věru pěkné věci...




Zadal White Dog, 12.06.2003 16:42:57, 8 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/239

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

trochu vedle.. - Misha

myslim, ze timhle rozebiranim se tvoje anti-EU kampan dostava pomalu na uroven vladni pro-EU kampane. Myslim si, ze argumentovat proti EU tim, ze ty chodis rano driv na WC a ne do koupelny je trochu slabe na uroven tohodle jinak docela zajimaveho blogu. Mozna by to chtelo trochu nadhledu. Vidim inzerat Setuzy, dobra reknu si, ze proste lide s rozhodovacimi pravomocemi v Setuze maji na vstup do EU takovyto nazor a kdyz uz si ten prostor v novinach zaplatili, tak tam prasknou i reklamu na vyrobky. POdle me naprosto standarni reklama, zkousel jsi nekdy podobne rozebirat nejake, ktere nejsou EU-ideologicky zabarvene? Najdes tam uplne stejne formulace a obecnosti. Nic noveho pod sluncem{smile}
PS:jsem si vsiml,ze temer kazdy komentar co tu pridam konci touhle vetou{smile}
    

Re: trochu vedle.. - Arthur Dent (web)

Musim se WhiteDoga zastat: Ano, rozebiral i jinou reklamu, treba tu s Karlem: http://blog.maly.cz/index.php?item=191

A navic se mi zda, zes necetl prilis pozorne: Tohle nebyl clanek proti EU, tohle byl clanek, ktery s nadsazkou upozornil na hloupou reklamni kampan, ktera je schopna pouzit EU k tomu, aby prodala margarin...

WhiteDogovi by se nechalo vytknout snad jen to, ze za posledni vetu nedal smajlik...
    

Re: trochu vedle.. - Misha

jo, karla jsem uz zapomnel, tech blogu je fakt hodne {smile}

me ta reklama neprijde tak hloupa. spis mi prijde spojeni "i v evropske unii si lide cisti rano zuby" jako docela dobry for, i kdyz asi opravdu neni jasne, zda to kreativci setuzy tak mysleli {smile}

btw, nejaka chyba v systemu, kdyz je tu ten odkaz, tak si system neporadi s parametrem za rovnitkem..

a hadej, ktere slovo by se _dalo_ vytknout vythnul tve posledni vete? {smile}
    

Re: trochu vedle.. - Arthur Dent (web)

A jsme u toho - už mě to napadlo několikrát, ale teď je vhodná příležitost: Když se něco "dá", znamená to, že věc změní majitele. Dokonce i v kině "dávají" film - můžeš to chápat ve smyslu "dají ho lidem". Můžu ti něco dát, nebo si to můžu nechat. Takže výtka proti "nechalo vytknout" může být použita i proti "dalo vytknout" {smile}

Pokud chceš tvrdit, že spojením "dalo vytknout" říkáš, že mi "dáváš výtku", tak ti odpovídám, že spojením "nechalo vytknout" ti "ponechávám výtku" (tady máš, je tvoje a nech si ji, abys s ní mohl něco udělat).

A podle téže logiky se i "může vytknout" může něco vytknout!

"Nechá se udělat" je podle tebe nesmysl, ale "dá se udělat" je asi to samé - "ta věc se dá udělat" můžeš chápat i jako "někomu zadáme její vytvoření".

Snad jediné indiferentní slovo, které mě napadá, je slovo "lze" - lze vytknout, lze udělat, lze říct. Alespoň já nevím o žádném jiném významu tohoto slova, pouze o významu "možnost konání".

Souhlas?

PS: Parametr za rovnitkem, uz se na tom pracuje, v pondeli to bude... (protoze jsem az do pondelka mimo)
    

Re: trochu vedle.. - Misha

jo, s tim _lze_ souhlasit {smile}
    


autor - chichi (web)
(10.08.2004 17:25:40)

jsem autorem zmíněného a doprodrobna rozebraného textu, takže zřejmě budu moci osvětlit pozadí jeho vzniku: klient žádal kampaň, která podpoří vstup české republiky do eu, a zároveň představí jeho výrobky ve spojení s firmou setuza. nijak jednoduché zadání a naším řešením bylo prosté sdělení - vstup do eu není nic strašného, budeme žít dál tak, jak žijeme. i po prvním květnu budeme sedět u snídaně, mýt se (někteří), čistit si zuby atd., což ostatně platí. sdělení je samozřejmě doplněno propagací konkrétních značek, ale to v reklamě těžko může někoho překvapovat. plus doplním, že před tímto inzerátem předcházel ještě jeden s titulkem "bojíte se eu?", který formuloval tradiční předsudky čechů proti eu, výše uvedený inzerát sdělení pouze dokončil "schopní se bát nemusí" - myšleno setuza, čtenáři a o svůj osud ve sjednocené evropě se nemusíte bát ani vy. pokud jste ovšem schopen i něčeho jiného než dštění síry silně poznamenaného averzí k eu.
    

Re: autor - Arthur Dent (web)
(10.08.2004 18:14:15)

Ten článek jsem sice nepsal, ale měl bych pár připodotknutí:

1. Nezapomeňte na kontext doby, kdy se ze všech stran valily informace o tom, jak je EU skvělá a jak je to jediná možná volba. Atmosférou to nebylo zas tak daleko od "Závěry 17. sjezdu splníme" (ať budou jakékoli)

2. O svůj osud ve sjednocené Evropě se naprosto nebojím. Jen co najdu příjemné místo k bydlení někde mimo ni, budu se bát mnohem míň.

3. Myslíte si, že "schopní = Pro EU" a "neschopní = proti EU?" Není to velmi zjednodušené tvrzení?

4. Odpovězte upřímně - udělal byste stejný inzerát i dnes? Vyjadřoval by Vaše přesvědčení?

Pokud se nebudeme bavit o obsahu (názory na EU máme zjevně různé, vy nepřesvědčíte mne o tom, že výhody převažují, já nepřesvědčím vás, že jde dnes už o podivný socialistický experiment) ale o formě, tak je můj názor takovýto:

Já vím, že práce reklamního tvůrce je těžká. Vím také, že jsou zadání klientů, se kterými nelze nic duchaplného udělat, ani kdybyste se rozkrájel. Pokud se objeví podobně ujeté zadání, vznikne blábol. Když reklamní tvůrce se svou reklamou žije, nedokáže se na ni podívat s odstupem. Já ten odstup mám a můj názor se shoduje s názorem autora článku: Je to blábol.

Neznám Vaše další díla, ale předpokládám, že jsou mnohem, mnohem lepší.

Hodně zdaru.
    

Re: autor - chichi (web)
(23.09.2004 15:19:43)

ad 1. smyslem nebylo soudružsky jásat nad vstupem do eu, ale uklidnit ty, kdo mají obavy ze ztráty národní suverenity, pohlcení německým kapitálem, z byrokratických obstrukcí apod. jiné názory respektuji, ale tenhle inzerát objednal a zaplatil zadavatel, tudíž vyjadřuje jeho názor na problematiku.

ad 2. vaše volba, hodně štěstí.

ad 3. to nikdo netvrdí, inzerát pouze konstatuje, že schopní lidé obstojí kdekoliv - ať v eu, nebo ve státech.

ad 4. inzerát nevyjadřuje můj názor na vstup do evropské unie, ale názor zadavatele. reklamní textař není umělec na volné noze, ale v podstatě řemeslník, který dělá svoji práci. trvám na tom, že byla odvedena dobře.

a jen poznámka nakonec - vaše kritika je podle mého spíš kritikou evropské unie než vlastního inzerátu. ale já nemám se současným způsobem fungování evropské unie nic společného. fakt ne.
    
HotLinks
Zpět na článek