Komerce se tlačí i do weblogů
V rubrice Internet
David Bureš píše na Intervalu o
marketingovém využití weblogů. A já s ním tak trochu nesouhlasím.
To že prolinkování nějakého článku z respektovaných weblogů zvyšuje návštěvnost je známá věc. Možná by to mohli využít prodejci tak, jak David píše. O tom žádná. Problém je jinde.
Cituji:
Efektivnějším systémem než „kupte si knížku pomůžete blogerovi” by bylo „nezávislé doporučení aneb co jsem četl”, kde by autor postupně doporučoval knížky, z jejichž prodeje by měl provizi.
Kdyby mi někdo doporučoval knížky, z jejichž prodeje má provizi, a vydával to za nezávislé doporučení, asi by mě to ke koupi nepřimělo. Proč? Dám příklad: Čtu weblog XYZ. S jeho autorem jsme „na stejné vlně”, líbí se mi stejná hudba jako jemu, stejné filmy, stejné knihy... A když XYZ napíše: „Četl jsem ABC a je to skvělá kniha”, půjčím si ji nebo koupím, protože je velmi vysoká pravděpodobnost, že se mi bude líbit také. To je v pořádku. Pokud ale budu vědět, že má XYZ provizi z prodaných knih, začne mi vrtat hlavou, zda nechválí něco, co není zas tak dobré, jen aby měl provizi. Nebo nedejbože zda nechválí něco, co sám nečetl... (A to že má provizi z prodeje se proflákne velmi brzy.)
Něco jiného je reklama na své vlastní knihy: „Napsal jsem knížku, kupte si ji...” — tady je mi jasné, že z prodeje má autor provizi, rozhodně to není nezávislé doporučení, i přesto si však knihu třeba koupím, tím spíš pokud je autorem XYZ, mně sympatický blogger.
Třeba od Pixyho bych si koupil i knížku limericků a Skákalpsů, pokud by byla za rozumnou cenu.
Já zde doporučuji knihy, které jsem četl, některé i několikrát, protože se mi velmi líbily. Pokud jste podobná „krevní skupina” jako já, budou se nejspíš líbit i vám. Z jejich prodeje nic nemám. Nedokážu si představit, že bych tady doporučoval nějakou knížku jen proto, že mi za to někdo zaplatí.
Protože
tohle je weblog, tedy moje soukromé postřehy, radosti a starosti, ne vysílání televize s placenou reklamou. A reklamu tu dělám jen tomu, co si ji
IMHO zaslouží.
Asi jsem pro marketing nepoužitelný...
Zadal
Arthur Dent, 12.08.2003 12:02:13,
6 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je
http://www.maly.cz/tb.php/358