to neni jenom čeština - Fess Bohužel lze takto charakterizovat výuku i mnoha dalších předmětů jak na ZŠ tak SŠ. Co mi přijde poměrně zabavné, je, že se s tímto snaží vypořadat i v klasice českého filmu "Škola základ života" (na to můžu koukat donekonečna), takže to není zase takova novinka jak by se mohlo zdát! Zvláštní je že na to zatím nikdo z těch co o tom rozhodují nepřišel. | |
- pixy Taky si z "češtiny" pamatuju ty zásadní věci, jako že "okraje jsou dva centimetry u vnější hrany sešitu a centimetru hrany vnitřní", že byli jacísi Májovci a Lumírovci (a dodnes netuším, o co šlo), přitom se mi zafixovalo, když nám v jedné hodině češtinářka vyprávěla, jak Baudelaire rozvrátil Rimbaudovi manželství (anebo to bylo obraáceně), vyjmenovaná slova pořád neumím, kdy se narodil Vrchlický, netuším (asi se tak stalo, ale kdo ví), dodnes mně irituje, že nejenže se někdo hrabe v čísi soukromé korespondenci, ale dokonce ji vnucují žákům ve škole (dopisy Boženy Němcové panu X, dopisy pana Y Elišce Kutnohorské atd. atd.)... Ale zmiňované koprolálie ![]() Když tak na to vzpomínám, tak jedničky jsem měl z češtiny jen ze slohů (když jsem nemusel dodržet dané téma a žánr) a větných rozborů (asi že to je tak blízké matematice?) - a byly prokládány kulemi za neznalost, kde se narodil Komenský, kdy zemřel Neruda nebo jak se jmenoval za svobodna Emil Frída... Dodneška to nevim (včetně těch Májovců, Ruchovců, Staro- i Mladočechů) a žiju... BTW, stačí si na netu najít maturitní otázky z češtiny a polije mě smutek - žádný rozdíl... Viz např. http://www.maturita.cz/cestina/ruchovci_a_lum%EDrovci.htm - co z toho kdo může mít???! (a to je tenhle web ještě docela profi - jiné taháky a "čtenářské" deníky jsou tuplem odpuzující... | |||||||||
|
Ale ne, - Tokugawa (web) takhle šmahem zatratit Huga. V čtvrté třídě už jsem měl zhltnut román Devadesát tři. Jeho recenzí jsem popsal polovinu (!) čtenářského deníku. Mám vztah i k literatuře a dějepisu, takže nechápu zatracování jakéhokoliv autora, díla, letopočtu a souvislosti. Ale to je jen můj názor. Arture, nastupovali jsme do první třídy ve stejný rok ![]() | |||||||||||||||||||||||||
|
kniha - Trillian (web) nejlepší přítel člověka :o) chtěla jsem tu nadhodit také pár zvučných jmen, ale nevím z hlavy jak se píší :o))) už je div, že si vzpomenu na názvy děl... Rimbauld je podle mého skvělý, ale představte si, že by byl doporučován na ZŠ... upřímně lituji děti, které by se museli učit jeho básně nazpaměť... i když je fakt, že jsem do dnes schopna odrecitovat nezanedbatelnou část Studánky od Sládka :o) asi bych to měla použít co nejdřív třeba při pracovním jednání, než to zapomenu :o)) | |||||||||||||||||
|
My jsme asi stejný ročník... - CRW ... myslím zní ta věta z "Marečku, podejte mi pero"... Bavím se dobře, protože tady čtu přesně to, co cítím už dávno... Měl jsem z češtiny na vízu za jedna - dva, nikdy hůř. Diktáty si ode mě opisovali prakticky všichni v dohledu, protože Y a I mi nedělalo problémy... Ale jedničkama za diktáty jsem nahrazoval totální nepochopení větného rozboru a vůbec teorie češtiny... Prostě jsem jenom hodně četl... Ad čtenářské deníky - na průmce už po nás jeden z nejrozumnějších češtinářů tenhle nesmysl nechtěl (bohužel, měli jsme ho jen krátce), protože se podle něj čtenářský deník ročník ´73 a ´83 liší pouze ve sklonu písma 8-))) Místo toho si vybral konkrétního autora, konkrétní knihu a tu s náma rozebral do mrtě. A kupodivu to většinou zajímalo i tu fotbalovou chásku vzadu. Povinná četba? Zkazili mi "Komu zvoní hrana"... Proč tohle číst v patnácti???? Náhodou jsem před nedávnem našel svůj čtenářskej deník a zrovna tenhle román jsem si tenkrát přečetl a do deníku popsal... Vůbec jsem to tenkrát nepochopil... A tak jsem si to dal znova. A ono je to nádherný počteníčko, od kterýho se skoro nedá odtrhnout!!! Osnovy z rakouska uherska, myšlení některejch češtinářů taky... No nic, jdu něco dělat, třeba mě napadne hodnotný slogan na zubní pastu. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Co dodat? - Rebe (web) Takhle se čeština učila a v mnoha případech učí. My, kteří jsme teď na peďáku, se to už učíme jinak. Z otázky Co tím chtěl básník říci? se nám dělá husí kůže, nezajímá nás, kdy se narodil Vrchlický, ale jestli byl starší nebo mladší než Bezruč, co jste od něj četli a co si o tom myslíte. Škoda jen, že většina z nás se obává, že do školství buď vůbec nenastoupí, nebo bude učit do prvního dítěte. Jíst se musí. | |||||
|
Vlastní čerstvé zkušenosti - PraPetra (web) (09.05.2004 11:22:33) nejsou bohužel vůbec povzbudivé. Jsem studentkou 3. ročníku SPZ OA (Studium Při Zaměstnání Obchodní Akademie). S lítostí konstatuji, že se ve výuce češtiny vůbec nic nezměnilo ani v okleštěném dálkovém studiu. Stále po nás chtějí, abychom memorovali data narození a úmrtí spisovatelů, rozdělování jejich tvorby do uměleckých stylů, stále se trápíme tím, co tím chtěl básník říct... Dokonce se stále učíme básničky nazpaměť. Smutně konstatuji, že ve 30 mi to do hlavy leze ještě hůř, než v těch 16, kdy jsem se školou s nechutí sekla. Osud. | |