Ne, nezbláznil jsem se já. Zbláznili se obchodníci!
Dnes mi kolega říkal, že byl o víkendu v hypermarketech a že narazil na vánoční výzdobu.
Pixy dokonce narazil i na vánoční reklamu v září!
Chápu, že obchodníci vědí, že o vánocích se prodává víc. Že lidé nakupují jak zběsilí, proto jsou
vánoční tržby pojem srovnatelný s
Eldorádem. Pro obchodníky by bylo ideální, kdyby byly Vánoce celý rok. Jenže to nejde, proto alespoň uměle posouvají jejich začátek stále dál a dál.
A to je právě tchořovina. Ze třech důvodů:
Pokud bude „předvánoční nákup” trvat od října do prosince, od ledna do března bude „předvelikonoční nákup”, od března do června „předletní nákup” a do toho se ještě vejde Svátek matek (dva týdny nákupů) a Valentýn (tři týdny se srdíčky), povede to v dlouhodobém časovém horizontu k tomu, že lidé budou nakupovat bez ohledu na svátky stále stejně. Je to tedy ze strany obchodníků chování kontraproduktivní.
Pokud budou po celý rok nějaké svátky, rozpliznou se. Křesťané mohou protestovat, že z duchovních Vánoc jsou pokrytecké svátky obžerství. Budiž, jsou. Ale stále to jsou
svátky. Nejdůležitější funkce svátků je ta, že jsou jiné než dny všední. Lidé svátky potřebují pro zachování duševního zdraví. Ne náhodou už Starý zákon zmiňuje slavení sedmého dne... Svátky by tedy neměly být to, co si pod tím výrazem představujeme ("Vyrazíme na chatu, je třeba posekat tam trávník a natřít okna!"), ale spíše zastavením. Člověk, který nerozlišuje svátek a den všední, má sklony ke stresům a podobně. Je to problém psychohygieny. Podobně jako je „čas k dílu, čas k jídlu”. Natahování svátků je tedy ze strany obchodníků chování škodlivé.
A třetí problém je problém rodičovský. Kolega přemýšlí, jak vysvětlit svým malým dětem, že Vánoce ještě nejsou, že budou až za dva a půl měsíce. Pro tříleté dítě je dvaapůl měsíce jedna čtrnáctina života, tedy stejná doba, jaká jsou pro třicetiletého dva roky. Zkuste vysvětlit dětem, že
tohle ještě nejsou jejich Vánoce. Pro dítě jsou teď Vánoce a další dvaapůl měsíce je doba neúnosná. Není pravda, že se bude o to víc těšit! Nikoliv! Akorát bude otrávené...
Kolega přemýšlí, jaká je možnost upozornit hypermarkety na to, že se chovají špatně. Obávám se, že žádná a všechny nátlakové akce (bojkot, petice a spol.) jsou k ničemu. Dokud se nepřipojí minimálně 10% zákazníků, není to pro nadnárodní řetězce závažný problém.