Přes článek
Sovy v síti jsem se dostal na Lupu a článek o
vortálech. Nečekejte ode mne slovní ekvilibristiku na téma
posedlosti zkratkovými slovy ani filozofické pojednání na téma
smrt portálů. Jen čistě subjektivní pohled na něco, co je pro mně zbytečné.
Pokud nevíte, co je to vortál, tak vězte, že to je vertikální portál. Portál je něco jako brána, takže vortál si představuju asi jako vrata od montážní haly kosmických raket Saturn 5 — víc do výšky než do šířky...
Ale teď vážně. Vortál jsou (podle autora článku) nějaké stránky, orientované na určitou cílovou skupinu (designéři, manažeři, programátoři, sportovci, ženy, muži, inteligenti, blbci, křesťané, pohané...), mající nějakou „přidanou hodnotu”, například specializovaný katalog, oborovou reklamu atd. Aspoň tolik jsem pochopil z článku a následné diskuse, která mě zahltila i termíny jako „ad hoc obsah”, kterým nerozumím ani zbla.
Jsem jen prostý programátor, nikoli filozof internetových prezentací, SEO a moderních trendů, proto mě opravte, pokud se mýlím: Jsou to tedy specializované stránky, které mají některé „portálové” funkce...
Zaujalo mě tvrzení
Drtivá většina uživatelů Internetu dnes na síť přistupuje přes portály (...). Nehodlám s ním polemizovat. Inspirovalo mě ale k následující úvaze:
Portály (a jiné -ortály) jsou podobně jako hypermarkety také dělané stylem „od každého trochu” a podobně jako v Tescu koupíte potraviny, oblečení, knihu, boty, lednici, lak na vlasy, počítač a fíkus, tak i na portále naleznete všechno možné — vyhledávač, mail, chat, předpověď počasí, mapy, horoskop, aktuální zpravodajství, televizní program... Na každou z těchto věcí však můžete najít specializovanou službu.
Pravidlo, známé z audiotechniky, říká: „Buď mám několik kvalitních jednoúčelových věcí nebo jednu víceúčelovou; většinou je víceúčelovosti dosaženo na úkor kvality.” Samosebou jsou jednoúčelová zařízení v konečném součtu dražší a jejich zapojení složitější. Na druhou stranu není problém jednotlivé části měnit podle nároků a celou sestavu si přizpůsobit svým potřebám.
Totéž platí pro portál. Portál může nabízet spoustu funkcí na jednom místě, které ovšem budou kvalitativně s největší pravděpodobností horší než specializované služby. Výhoda portálu je v jeho „integrovanosti” — máte všechno na jednom místě, nemusíte si pamatovat spoustu adres, jmen a hesel...
Chápu, že někomu portály vyhovují. Mně nevyhovují. Já chci kvalitní služby a nehraje žádnou roli, jestli jsou na více místech (na internetu je přesun na jiné místo otázkou několika kliknutí). Stejně jako nekupuju v hypermarketech věci, na které jsou specializované obchody — knihy, počítače, květiny...
Jenže já nejsem
drtivá většina.
Proto také s tou citovanou větou nepolemizuji. Stejně jako je hypermarket pro většinu lidí „obchodem první volby”, je asi i portál „první volbou” pro průměrného uživatele.
A P.S. pro věčné rejpaly: Nepíšu, že jsou portály špatné. Píšu, že (a proč)
mně nevyhovují!