.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

19.02.2004



Jsem sice z malého města, ale tramvají jezdím každý pracovní den minimálně jednou. A dívám se bedlivě kolem sebe. Je velmi zajímavé pozorovat a zjišťovat preference cestujících — tedy ohledně jejich pozice v tramvaji.

Všiml jsem si zajímavé věci — pokud jede tramvaj, která má dva vagony, plnější je téměř vždy ten přední. Jediná výjimka je snad tehdy, pokud do zadního vagonu nastoupí nějaká skupinka lidí, která patří k sobě. Ale jinak je plnější vždy přední vagon.

Kromě toho jsem zjistil pozoruhodnou věc, ohledně těchto preferencích v souvislosti s místem původu cestujícího. Trochu tuhle kostrbatou větu vysvětlím.

Netvrdím, že to platí vždy a za všech okolností, ale funguje to většinou. Asi (určitě) by se to dalo i statisticky doložit.

Tedy: obyvatelé města, kde tramvaj jezdí (takzvaní domorodci, ale i přistěhovalci) preferují jednoznačně přední vagon. Zatímco lidé, kteří jsou ve městě jen na přechodnou dobu, dávají přednost zadnímu vagonu.

Nechci tím tvrdit, že přední vagon je plný domorodců, zatímco v zadním se vozí zásadně návštěvníci. To v žádném případě. Pouze mám dojem, že v předním vagonu jezdí domorodci mnohem častěji než v zadním.

Moje zkušenosti jsou hlavně z Prahy. Kdykoliv jsem někam jel s pražákem (pražandou), vždy jsem jasně cítil jejich touhu okupovat přední vagon. Zatímco kdykoliv jsem jel s venkovanem nebo venkovankou (rozuměj obyvatelem obce bez tramvajové dopravy), byl zřejmý cíl vecpat se do zadního vagonu.

Proč tomu tak je, nevím. Ale platí to.

A ještě pro upřesnění: rozhodně netvrdím, že v zadním vagonu domorodce nepotkáte. Ale většina jich bude vpředu.

A na okraj: perlička ohledně cestování vlakem: setkal jsem se mnohokrát s názorem „půjdeme do zadního vagonu, tam bude více místa než uprostřed nebo dokonce vepředu”. Což je chybná úvaha. Protože takhle uvažuje většina cestujících, bývají obvykle plnější zadní vagony. Je otázkou času, kdy si toho lidé všimnou a tvrzení o zadních vagonech obrátí na vagony přední. Pak se uvolní místo vzadu, časem si toho cestující zase všimnou a věčný koloběh preferencí se bude opakovat.


Zadal White Dog, 19.02.2004 8:45:25, 31 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/763

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

 - arsinoe (web)
(19.02.2004 08:57:01)

jezdím dycky zadním........tak teda, ted nevím{big grin}))))))) no nic....
chtela jsem jen doplnit uvahu o poklesly poznatek......ale to se sem nehodi, ono je to sprostacky{smile}
    

Re: Já - White Dog (web)
(19.02.2004 11:04:23)

Doplň úvahu o pokleslý poznatek, prosím. Není důvod myslet si, že se sem nehodí.
    

Re: Já - arsinoe (web)
(19.02.2004 12:08:16)

Můj poznatek se týká sexuální oblasti. Několikrát jsem byla svědkem (zdůrazňuji, že nikoliv aktivním účastníkem) dvoučlenné párty pořádané za účelem vytvoření dalšího lidského jedince, tvorečka malého bezbranného. Tyto aktivity prosím pěkně byly VŽDY prováděny v zadním voze a to stejným způsobem, kdy dáma byla zapřena v prostoru pro kočárky o madlo a pán k ní přistupoval zezadu. Jedinou vyjímkou byl případ, kdy tramvaj "kloubák" měla pouze jeden vůz a pár se válel uličkou vcelku nekontrolovaně.
    

Re: Já - Arthur Dent (web)
(19.02.2004 12:38:18)

Vono to vzadu víc hází... {smile} Ale ta poloha je poněkud nepohodlná...
    


Vysvetleni??? - ebear (web)
(19.02.2004 09:24:24)

Tak nevim, ale troufam si tvrdit, ze je to zpusobeno tim, ze lide z vesnic nemaji radi davy lidi, zatim co mestaci jsou na tlacenice zvykli a dokonce jim pripadne divne, kdyz okolo nikdo neni.
Aspon teda me se ve statlu dela ze vsech tech lidi nejak soufl.
    


Já osobně - Ivan (web)
(19.02.2004 09:25:07)

jezdím v domácím prostředí skoro zásadně v zadním vagónu (protože je tam vskutku většinou víc životního prostoru), ale když jedu v cizím městě tramvají, jedu v předním, protože na neznámé lince je to praktičtější.
Ve vlaku nastupuju do toho jeho konce, který je dál od nádražní budovy - lidi jsou líný chodit daleko a na začátku trati (a u dlouhých vlaků) to v zásadě funguje; pak se to pochopitelně pokazí tím, že v některých nádražích se přiblíží vlak k čekárně zadkem, v jiných lokotkou...
    


Taky jezdím zadním (vagónem) - Markéta P. (web)
(19.02.2004 09:26:14)

A to jako domorodka v Brně i v Praze. Jako dítě jsem milovala koukání přes číslo vzadu na koleje a mačkala jsem ty záhadné čudlíky, co tam byly, představujíc si, že tramvaj řídím ...
    

Re: Taky jezdím zadním (vagónem) - Jerry (web)
(19.02.2004 12:03:15)

Jenom pro informaci - ty záhadné čudlíky jsou opravdu určené k řízení tramvaje. Ovšem jen když je 1) zapnuto couvání a 2) zapnuto řízení tramvaje z té krabičky s čudlíky. Oboje je nutno provést v kabině řidiče.
Z vlastní zkušenosti vím, že není radno couvat se soupravou zepředu z kabiny řidiče. Ta zkušenost mě kdysi stála flašku pro zámečníky, kteří opravovali ohnuté spřáhlo. {wink}
    


Jedno možné vysvětlení - Mudd (web)
(19.02.2004 09:47:17)

platné alespoň pro Prahu. Pamatuju se z dětství, že v zimě většinou topil akorát první vagon. My, co jsme jezdili po Praze s rodiči jako malí jsme byli hnáni do prvního vagonu, abychom nenastydli. Naproti tomu jako děti jsme zase rádi jezdili vzadu, protože to tam víc házelo. Takže je to možná způsobeno tím, jaký vliv u koho převažoval. Nepozoroval jsi třeba vpředu větší procento starších lidí? To by tuhle teorii mohlo potvrzovat.
    


 - Phil Zoo (web)
(19.02.2004 09:50:03)

Pokud jedete tramvají bez lístku, je vhodnější zadní vagón. Revizor nemá morální posilu v osobě řidiče, který jinak zavře dveře a huláká, že dál nepojede, čímž na černého pasažéra poštve lynčující dav.
    


vlečňák - maja
(19.02.2004 09:54:56)

z pověrčivosti jezdím vlečňákem (zadní vagón) - prej do něj nechodí revizoři. šalinkartu (lítačku) si nekupuju a cvikám málokdy. zatím (3 a 1/2 roku aktivní praxe) to funguje. kuloárová zpráva ohledně topení v šalinách - topí se v obou vagónech, ale jen na jedná straně a teď nevzpomenu, jestli to je pravá nebo levá.
    

Re: vlečňák - Radek
(19.02.2004 10:21:20)

Nemám to nijak oficiálně, ale mám dojem, že v T3 (klasická) se dá topit na I. a II. stupeň, I. stupeň topí jen vlevo (co nejsou dveře), II. stupeň - topí všechno, ale ten se používá jen ve velkch mrazech. V "šalině" (kloubové K2, kterou v Praze nemáme, ale z Brna ji asi znáte) to bude asi stejné.
    


 - pankreas (web)
(19.02.2004 10:03:40)

moje vysvetleni je, ze lidi nastupujou tak, aby meli na prestupnim uzlu co nejkratsi cestu. Priklad: Na prazske Narodni tride nastupujou lidi dozadu, aby meli na Pavlaku blizko k metru. Atd.
    

Re: - pavelm (web)
(19.02.2004 10:15:54)

Jo, přesně tak. Třeba já uvažuju takhle: Když mám stát a čekat na metro, je to ztráta času. Jdu tedy směrem k tomu konci stanice, abych při vystupování na cílové stanici byl co nejblíže východu, protože po vystoupení z metra už nemusím na nic čekat a pohybovat se přes celou stanici by v tom okmažiku tedy bylo ztrátou času. Ale já to asi všechno moc promýšlím. {smile}
    

Re: - Markéta P. (web)
(19.02.2004 14:34:13)

Nejen ty to promýšlíš {big grin}, řekla bych, že to dělá většina. Proč se cpát davem lidí při výstupu, když se mohu elegantně proplést ještě před nástupem. Ovšem nastoupit do zadního vagónu na Florenci směr Holešovice se obvykle moc nepodaří, právě pro ty přemýšlivce ...
    

Re: - pavelm (web)
(19.02.2004 15:24:37)

Nojo, podobně to asi dělá skoro každý, kdo ví kam jede. {smile} Ale já přemýšlivec zas na Florenci nastupuju většinou do předního. {smile}
    


 - Helenka (web)
(19.02.2004 10:15:06)

Přesně, jak říká pankreas, nastupuju vždycky tak, abych byla při vystoupení na té straně, kam potřebuju jít ... je to za A kratší a za B se nemusím prodírat mezi lidma na zastávce na její druhý konec.

A taky hodně záleží na tom, z které strany tu tramvaj dobíhám {smile}

Když to někde neznám, jezdím prvním, abych dobře viděla, kudy jedeme a mohla tudíž včas identifikovat nějaký záchytný bod, u kterého mám vystoupit.

Všechno je to o logice :o)
    


 - Lokutus (web)
(19.02.2004 10:56:51)

Já jsem z Prahy a je mi úplne jedno, v kterém vagónu jedu. Raději nastoupím samozřejmě do toho, který je prázdnější, ale jinak na tom podle mě nezáleží. Samozřejmě existují faktory, které tady popsali ostatní - potřeba mít přehled, potřeba včas zareagovat, revizor atd. K tomu bych dodal, že mi přijde logické, když je narvaný první vagón, protože na těch tramvajových ostrůvcích bývají vepředu ty stojany s jízdními řády a lidé, kteří takový jízdní řád prohlédnou, většinou neodcházejí dozadu, nýbrž zůstávají vepředu a překážejí dalším lidem, kteří by rádi ten jízdní řád viděli.
Také záleží na tom, kam člověk jede. Pokud jedu tramvají domů, nastupuji dozadu, protože mi to tak na cílové zastávce vychází. To je stejné, jako v metru. Záleží na tom, kde je východ, přechod, podchod, či nadchod, nebo na které straně se nachází obydlí toho cestujícího. Pak tu byl také uveden faktor dobíhání tramvaje. To pak ti opozdilci nastupují dozadu, pokud vůbec nastoupí. Tramvajáci si oblíbili klasický vtípek, kdy vás nechají přiběhnout až k tramvaji a pak vám zavřou dveře před nosem. Léčí si tím své komplexy a frustrace, což se dá samozřejmě pochopit. Já bych byl také frustrován, kdybych dělal tramvajáka.

Každopádně, ani jako rodilý pražák jsem si nikdy nevšiml, že by někdo preferoval jeden, či druhý vagón. Nemluvě o tom, že kolikrát není ani co preferovat. Stále častěji totiž jezdí tramvaje jen s jedním vagónem.
    

Re: - moussa (web)
(19.02.2004 12:42:50)

naprosto souhlasím, jsem z Prahy a také jsem si nikdy nevšimla, že by někdo z mých známých preferoval některý vagon, naposledy někdy okolo 15. roku života jsme jezdili výhradně vzadu u čísla, tam se člověk nemusí dívat na ostatní lidi a může pěkně koukat ven, ale na to dneska už nemám čas.
    

Re: - pankreas (web)
(19.02.2004 13:57:36)

copak cas, ale v klasickych T3 uz proste ven nevidim, protoze jsem moc vysoky.
    


Wo co go? - Vesničan (web)
(19.02.2004 11:28:33)

Já nevím, co všichni řešíte!? Spěchám, jdu tedy do prvního vozu tramvaje, nebo metra, protože ten je v cíli nejdřív.
Ve vlaku je to jedno. Tam neví ani vlakvedoucí který vagón kdy a kam dojede.
    


Nerozumim - WHY
(19.02.2004 12:27:37)

Cituji z druhého odstavce: ... pokud jede tramvaj, která má dva vagony, plnější je téměř vždy ten přední.

A ted cituji z posledniho odstavce: ... Protože takhle uvažuje většina cestujících, bývají obvykle plnější zadní vagony.

Jedine vysvetleni zmineneho rozporu, ktere mne napada, muze souviset s tim, ze kazdou cast sveho prispevku psal autor v jine fazi zmineneho vecneho kolobehu preferenci .. {smile}
    

Re: Nerozumim - Arthur Dent (web)
(19.02.2004 12:39:02)

No protože to první je o tramvajích a to druhé o vlacích, ne? {smile}
    

Re: Nerozumim - WHY
(19.02.2004 17:56:49)

No, to jsem si precetl, ale stejne tomu nerozumim .. vsak z pohledu tohoto clanku (Predni a zadni vagon) je tramvaj jen takovy maly vlak o dvou vagonech, ne? ... {big grin})
    

Re: Nerozumim - NZNamy (web)
(20.02.2004 00:07:31)

No... Až se vykolejíš v tramvaji a pak se vykolejíš ve vlaku, tak myslím nebudeš pochybovat o rozdílu mezi vlakem a tramvají... :o)

Jinak podporuju teorii s jízdním řádem - lidi u něj pak zůstanou stát. A pokud jedou v tramvaji tzv. venkovani, tak ti se naopak v tramvaji chovaji jako ve vlaku, tedy jdou raději dozadu.

(That's all folks.)
    


technická stránka věci - řetěza (web)
(19.02.2004 13:46:13)

přítel mojí kámošky dělá u tramvajáků. nějakou elektroinstalaci bo co.
ale! prý by si nikdo od tramvají nesedl dozadu, protože při nehodě (vykolejení) jsou v mnohem větším nebezpečí cestující obývající zadní vagón. pokud se něco tramvaji stane, tak prý v té zadní je vždy víc zraněných a podobně.
ale je otázka, kolik z těch cestujících to ví. já to třeba vím, ale nastupuju zásadně tam, kde vidím nejvíce volného místa.
    

Re: technická stránka věci - NZNamy (web)
(20.02.2004 00:10:18)

Tak tak, ženě už se v zadním voze díky vykolejení podařilo dostat s tramvají do protisměru! Prý to byl opravdu zajímavý zážitek! :o)
Jinak osobně dozadu chodím častěji, když si potřebuju sednout, jinak zásadně podle toho, kam pak vystupuju, zda dozadu či dopředu. :o)
    


hrdej vesnican - juneau (web)
(19.02.2004 16:37:55)

Metro, tramvaje, to je pro me cizi hudba, ale autobusem (kde neni predni ani zadni vagon, pro ty neznale) jezdim denne.

75% mladych lidi pri vstupu do prazdneho busu zamiri az co nejvice dozadu. Ja take. Mozna proto se navstevnici z Vidlakovic vice orientuji na zadni vagony tramvaji a podobnych prazskych vychytavek.
    

Re: hrdej vesnican - pankreas (web)
(19.02.2004 18:39:45)

Pravda! Syndrom zaziteho nastupu pouze prednimi dvermi.
    


zadnak - kombajn (web)
(20.02.2004 10:57:12)

jezdim radej v zadnim vagonu (to bude ten vesnicky puvod a fakt ze jezdim nacerno). Na druhou stranu kdyz jedu v prednim (respektive 5ka je kloubova) domu, vzdy stojim u prostrednich dveri.. staci vystoupit a projdu brankou a do bytu {smile}
    


Jak kdy, - PraPetra (web)
(09.05.2004 14:03:22)

ale většinou chodím do předního, co nejblíž k řidiči. Je to z důvodu falešného pocitu bezpečí. Kdyby se něco dělo, je u koho hledat útočiště. Zřejmě mě poznamenalo ježdění nočními linkami na Žižkov, ty bývají plné našich snědých spoluobčanů.
    
HotLinks
Zpět na článek