.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

12.06.2004



Rádi vymýšlíte jazykové blbinky? Měl bych pro vás jedno zadání...

Poté co Pixy u Příšerně žlutého koně kontroval svým koněm v mátožné póze, si Ota posteskl, že se mu nedaří stvořit podobnou větu, tedy takovou, kde by byly použity všechny hlásky s diakritikou. Tak jsem se zamyslel i já a stvořil jsem větu Zvlášť zákeřný učeň s ďolíčky běží podél zóny úlů. Při té příležitosti mě napadlo ještě jedno zadání:

Vytvořte českou větu, kde by kromě všech znaků s diakritikou byly i všechny znaky bez diakritiky, včetně znaků q, w a x... Je jasné, že nenajdete „opravdu české” slovo, kde by bylo třeba X (o Q nemluvě, dík Pixy), proto zadání rozumějte spíš jako „věta v češtině srozumitelná” než jako „věta z českých slov”.

Dokážete to?

Omluva — V noci jsem na to zapomněl: Samosebou věta musí být co nejkratší!


Zadal Arthur Dent, 12.06.2004 4:14:00, 38 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/937

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

zadání - Ota (web)
(12.06.2004 09:23:54)

Obtížnost žluťoučkých koní spočívá nejen v tom, že tam musejbejk všechny znaky s diakritikou, ale taky v tom, že se nesmí plýtvat všelijakými výplňovými slůvky a slabikami, kterými lze vždy větu libovolně nastavit a úkol splnit. Kouzlo a obtíž žluťoučkých koní je v té střídmosti, krátkosti věty, například až na ty ódy tam není slovo, ve kterém by nebyly aspoň dva znaky s diakritikou, u delších slov aspoň tři.

Přidávám si tedy jedno nevyřčené soutěžní kritérium: aby se tam ty souhlásky pokud možno neopakovaly. O výsledku nechť spolurozhodne délka věty a lepší skóre frekvence výskytu písmenek.
    

Re: zadání - Arthur Dent (web)
(12.06.2004 12:12:40)

Jéžiš, já to tam zapomněl napsat (podívej se na čas zadání)! Samosebou VĚTA MUSÍ BÝT CO NEJKRATŠÍ!
    


 - pixy (web)
(12.06.2004 12:54:39)

nemyslím si, že by se nedala najít slova s X. Ale problém vidím spíš v Q a W, která do české abecedy vůbec nepatří... {sad}
    

Re: - Arthur Dent (web)
(12.06.2004 13:05:03)

Podívej se před sebe na stůl. Máš "klávesnici QWERTY" nebo "klávesnici QWERTZ"? {big grin}
    


Re: - dgx (web)
(12.06.2004 13:20:44)

tedy připusťme, že "kvokl jsi?" lze zkrátit na "qox?" {smile}
    

Re: - Arthur Dent (web)
(12.06.2004 13:44:21)

A když to napíšeme jako "qwoxi", tak jsou tři nejobávanější písmena z krku {smile}
    

Re: - Ota (web)
(13.06.2004 09:18:11)

k snídani jsem jedl ředqičky
    

Re: - Arthur Dent (web)
(13.06.2004 18:11:43)

A cos měl qečeři?
    

Re: - Ota (web)
(13.06.2004 19:11:06)

qěták a dvě tyqe

Jo, a krxem si pak ještě....
    

Re: - ptr (web)
(15.06.2004 13:01:40)

xakru pište qěci!
    


teda, je to fuška - pixy (web)
(12.06.2004 19:07:16)

Co třeba tohle:

Nahoď příště web, když je ve skříňce fórový grupáč úchylů, ať mé IQ zoxiduje.

Všech 43 znaků tam je, celkem 63 (tj. 20 se opakuje).
    

Re: teda, je to fuška - Arthur Dent (web)
(12.06.2004 20:47:29)

Vy vole! {big grin}

"Ve skříňce fórový grupáč úchylů" - že ty ses díval na nějakou televizní debatu o politice? {smile}

Jen detail: Neopakuje se 20 znaků ale míň, takové E je tam... moment... pětkrát.

Já jsem včera přemýšlel, že bych jako pomůcku udělal žavaskript, kde by byly ty písmenka a INPUT box a podle toho, co bys napsal, tak by ti písmenka mizely, ale vono bylo čtvrt na pět...
    

Re: teda, je to fuška - pixy (web)
(13.06.2004 16:56:06)

A koukám, že přinejmenším jedno "e" je tam zbytečně - stačilo by "v skříňce" {smile}
    


Re: teda, je to fuška - Arthur Dent (web)
(13.06.2004 00:56:44)

Jo a jestlipak znáš jediné české slovo, kde jsou všechny samohlásky v abecedním pořadí, tedy a-e-i-o-u-y ? {smile}
    

Re: teda, je to fuška - Lokutus (web)
(13.06.2004 01:35:17)

nasermidohuby? {smile}
DavlečiLouny
ramenníklouby

hm.. dám se podat.
    

Re: teda, je to fuška - Arthur Dent (web)
(13.06.2004 01:57:05)

LOL. Dobrý, ale musí to bejt jedno slovo. Zkusím lehce napovědět: Je to tvar podstatného jména v 2.p. j.č. nebo 1. a 4. p. mn. č.

Ale stopa je správná: Je to opravdu slovo vzniklé ze dvou samostatných slov.
    

Re: teda, je to fuška - dgx (web)
(13.06.2004 02:45:25)

dvacetikoruny?
    

Re: teda, je to fuška - Arthur Dent (web)
(13.06.2004 12:09:16)

BINGO!
    


Re: teda, je to fuška - wake (web)
(13.06.2004 17:55:19)

...ale pro tebe to udělám: mateřídoušky
    

Re: teda, je to fuška - Arthur Dent (web)
(13.06.2004 18:10:02)

Skvěle! Sice je to "í" dlouhé, ale myslím, že to zadání splňuje. Tím padá informace o tom, že by "dvacetikoruny" bylo jediné takové slovo a proto: Vzhůru na další!
    


hlásím se do soutěže - adam
(13.06.2004 02:57:37)

Mám na 57 znaků:
Zdrž fax a bloguj štrůdl, ó úžasný Wiky, čaď, ať měňavé quasi chřípí tápe.
    

Re: hlásím se do soutěže - dgx (web)
(13.06.2004 03:01:51)

ovšem to mi už připomíná Pixyho generátor dummy textu {smile}
    

Re: hlásím se do soutěže - rony (web)
(27.04.2005 14:42:39)

no pomaly aj wogonsku poeziu {smile}
    


Re: hlásím se do soutěže - Arthur Dent (web)
(13.06.2004 12:11:22)

Ech, souhlasím s dgx... "měňavé quasi chřípí" je prosím co? Ať se snažím jak chci, tak je mi to nesrozumitelné {sad}
    

Re: hlásím se do soutěže - Lukáš Hroch (web)
(13.06.2004 16:05:36)

to bude asi "měnící se jakoby(kvazi) chřípí"
    


Re: hlásím se do soutěže - Arthur Dent (web)
(13.06.2004 16:08:10)

Úspora jednoho znaku:

Drž fax a bloguj štrůdl, ó úžasný Wiky, čaď, ať měňavé quazi chřípí tápe.
    


 - Ota (web)
(13.06.2004 19:09:40)

Podařilo se mi to jen napůl. Respektive nadvakrát protože ve dvou větách. Snažil jsem se vystříhat šroubovaných formulací, takže to pak vyšlo trochu delší, zato přirozeněji znějící. V posledním slově jsem si dovolil takovu pravopisnou licenci, protože Q ej češtině cizí, nicméně sqěle nahradí KV. Snad tam nic nechybí:

Ťuhýk má fóbii z ocúnu, sršeň z taxi a méďa z kůlu. Gadžo veze na Jawě pívo qečeři.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(13.06.2004 20:31:10)

Zkusil jsem něco trošku jiného, ale QWX mi chybí {sad}

Anna-Ágnes byla cizinka čiperná. Dvěma ďolíčky erotický étos fikaně gradovala. Hlavně Ivan její kouzelná, ladná, mládím naplněná ňadra obdivoval. Ó, paní, rád říkal sytým šepotem, tys ťala ubožáka útokem vůně yzopu z živůtku...
    

Re: - Ota (web)
(14.06.2004 08:49:44)

No vida {smile}, to je zárodek nové české literární formy. Japonci mají svá haiku, Angličani mají limericky, a my zrovna tvoříme žánr, který ještě nemá jméno, ale podle definice je to "Mikropříběh s uplatněním plného rozsahu české diakritiky." Taková all-inclusive jazyková jednohubka. Q je zbytečné, ale mohlo by být pravidlem podle potřebymísto KV ("qobědu"), X je taky dost nečeské, tak míst KS ("xnídani", "xvačině"), dvojté W bych bez rozpaků použil tam, kde se na švu dvou slov vyskytnou dvě jednoduchá V, třeba "lewkleci".
    

Re: - dgx (web)
(14.06.2004 13:08:39)

a co využít diakritiku na 110% - například xˇandy (nevím jak napsat X s háčkem...)
    

Re: Xˇ - Xˇandy (web)
(20.10.2004 07:43:26)

Mohu jen souhlasit Xˇandy mi říkají v oddíle už dávno. Napsat to an počítači však umí jen málokdo...

ahoj
    


Anglicky - JirkaV (web)
(14.06.2004 16:17:33)

Na to abych to vytvoril v cestine nemam bunky ( a ceskou klavesnici {sad} ), ale vzpominam si ze jsem kdysi videl starou Guinessovu knihu rekordu kde byla nejkratsi veta ktera obsahovala vsech 26 znaku anglicke abecedy - mela 31 znaku.
    

Re: Anglicky - Arthur Dent (web)
(14.06.2004 16:34:58)

To je ta s těma kavkama co milujou sfingu z křemene?

Jackdaws loves my big quartz sphinx.
    

Re: Anglicky - JirkaV (web)
(15.06.2004 12:38:19)

Jo, to je skoro presne ona. Ale zni to "Jackdaws love my big sphinx of quartz" jestli se spravne pamatuju. V te druhe versi prebyva "s" ve slove "loves" a kompletne tam chybi "f" {wink}
    

Re: Anglicky - dgx (web)
(15.06.2004 17:54:47)

ovšem ať počítám, jak počítám, ať kalkuluji, jak kalkuluji, teď je tam dvakrát o.

...Nešlo by alespoň jedno napsat s diakritikou?
    

Re: Anglicky - JirkaV (web)
(21.06.2004 15:20:19)

No, ono tam neco dvakrat byt musi {smile} "a" je tam dokonce trikrat...

Tim ze tam prebyva to "s" jsem myslel z hlediska anglicke gramatiky, jenom jsem to bohuzel uplne blbe napsal (ve 3. osobe mnozneho cisla se "s" na konci slovesa nepouziva) {sad}

A s tou diakritikou to asi nepujde. Ona anglictina s diakritikou moc nekamaradi {wink}
    


Re: Anglicky - Jan Vaněk jr. (web)
(23.06.2004 12:07:21)

[rinkworks.com/words/pangrams.shtml] uvádí ještě o dvě písmena kratší "Sphinx of black quartz, judge my vow", což je zřejmě nejkratší anglický pangram bez slova vex nebo totálních podivností. A o písmenko delší "Pack my box with five dozen liquor jugs" je pointou "progresivně lipogramatické epistolární báje" Marka Dunna Ella Minnow Pea, která bývala v Praze ke koupi nebo je k půjčení k městské knihovně; kdo čte anglicky a má rád "jazykové blbinky", toho by to mohlo zajímat.
    


Nabidka jazykovym talentum :-) - Bochi (web)
(30.06.2004 22:24:25)

Teda ze se dokazete vyblbnout, panove... {smile}

Kdyz tak sleduji ty jazykove kreace - nechteli byste nejakymi hrickami prispet do naseho Literarniho doupete? ( [ld.zde.cz] ) V sekci "perlicky" uz neco mame, ale urcite by nebylo na skodu to rozsirit o nove "vychytavky".
    
HotLinks
Zpět na článek