.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

12.09.2004



Vy tomu nerozumíte, proto kritizujete! A my vám to nevysvětlíme, protože vy to stejně nechcete pochopit!

Občas na tyto stránky zabloudí někdo z náboženské organizace MLMistů a utrousí v komentářích odkaz na nějaké MLM stránky. Naposledy včera. Přečetl jsem si na těch odkázaných stránkách něco z historie MLM, o tom jak Amway není letadlo, jak je to vše legální, průhledné a jednoduché, jak vyděláte desetitisíce měsíčně, pár frází ve stylu „Vemte svůj osud do vlastních rukou”, „Staňte se ještě dnes nezávislými” a „Manažerem snadno a rychle” a hlavně jsem se dočetl o principu finančních toků v MLM.

Doporučuji přečíst! Ve stručnosti:

Ti co kritizují jsou ti, co nebyli ochotni věnovat 15 minut času tomu, aby to pochopili.

Vše je velmi jednoduché a lze to vysvětlit buď tím, že se to nakreslí, popíše nebo ukáže na videu. První dvě možnosti jsou nanic, protože to stejně nikdo nebude číst a video vám neukážeme, protože by si ho kdekdo stáhnul a použil pro své podnikání.


Brilantní logika. Vy to kritizujete, protože to nechápete a my vám to nevysvětlíme, protože byste to nepochopili. Sektářství jak vyšité! (Mám podezření, že MLM má opravdu jisté rysy sekty vyžadující zasvěcení a fungující na principu „kolektivně sdíleného tajemství”...)

Jediná možnost, jak se dozvědět princip MLM, je nechat si ho vysvětlit od MLMisty při osobním pohovoru.

Nepřipadá vám, že tu něco smrdí? Proč neustále trvají na osobním pohovoru? No přeci proto, že mohou manipulovat... Mohou snáze získat souhlas. A mohou nepříjemné otázky ignorovat, překroutit nebo přehlušit. ("Tento pán si asi nechce vydělat milión, ale to my ostatní chceme, že?" — „Ano!” — „My chceme být nezávislí, vzít život do vlastních rukou a vydělávat desetitisíce...” — „Ano!!!”)

Milí MLMisti — pročpak s tím děláte takové tajnosti? Bojíte se, že by si celý princip mohl někdo přečíst, dvakrát, třikrát, v klidu a že by se nad ním mohl zamyslet? Že by zmizelo to kouzlo vychrlených informací, skupinového nadšení a kladného vzoru? ("Já jsem teď úspěšný muž, nemusím chodit do práce, podnikám z domova a mohu si dovolit i takovýto nákladný oblek..." — „Óóóóó...”)

Z té zhruba desítky MLMistů, kteří na těchto stránkách zanechali své komentáře, nebyl nikdo schopen jasně popsat jak MLM funguje, všichni pouze opakovali magickou mantru „Vy jste zaujatí — nechcete to pochopit — MLM není letadlo”. Nenašel se ani jediný, který by byl ochoten popsat princip fungování MLM, čelit kritice a obhájit ho. A to nikoli tváří v tvář, kdy je možno pracovat s psychologickými technikami, ale proti „neosobnímu publiku”.

Ale obávám se, že MLM je akorát obchod s deštěm, nic víc, a že jeho zastánci dokáží jen žvanit o tom, jak je MLM jednoduché, jak to ovšem nikdo nechce pochopit a že desetitisíce měsíčně jsou to nejdůležitější v životě lidském. Můj názor je ten, že je to podle všeho smrduté podnikání a „desetitisíce” na tom naprosto nic nezmění...


Zadal Arthur Dent, 12.09.2004 12:06:21, 11 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1080

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

no a? - JMH
(12.09.2004 19:45:15)

MLM je prostě způsob marketingu (=práce s trhem). Je založeno na principu přímého prodeje, kdy máš odměnu nejen z tebou prodaného zboží (služeb), ale i drobný podíl z kšeftů, které udělají tebou zapojení lidé, což tě motivuje shánět další lidi, především takové, kteří budou prodávat a nejlépe přivádět zase další lidi.
Třeba když se uvolnilo povinné pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou motorovým vozidlem ("povinné ručení"), většina pojišťoven najímala dealery právě tímto způsobem, aby co nejrychleji a nejúčinněji obsazovala nově vzniklý trh.
To, jak který systém (komunita, "sekta") obchodníků funguje a jaké používá metody bylo komentováno nejen zde již mnohokrát a nepochybuji, že ještě bude...
    


 - Lokutus (web)
(13.09.2004 09:06:02)

MLM, Amway nevyjímaje, je pyramida. Podstata je vždy v získávání dalších členů za nějakým účelem - přesun peněz, prodej zboží, nebo nabídky internetové inzerce za dvacet tisíc.

Mně už se více než dva roky snaží ten princip vydělávání milionů bez hnutí ruky vysvětlit jeden kamarád. Neustále mele něco o změně životního stylu, povýšení se na vyšší příčku životní úrovně, změně myšlení a nakonec z něj vždycky vyleze, že shání lidi, a jak mu ta jeho skupinka podřízených pěkně vydělává, kolik toho prodali, kolik sehnal nových oveček a jak jsou ti lidé dobří (jak shánějí další ovečky a jak prodávají).

Když namítnu, že nejsem dobrý na prodávání věcí, nebo shánění lidí, protože se s lidmi nerad bavím (proto jsem koneckonců šel k počítačům), tak udiveně zvedá obočí a (naoko) načuřeně se mě ptá, jestli po mě někdy chtěl, abych sháněl lidi, nebo něco prodával. Já se ho samozřejmě zeptám, co po mě tedy chce. Na to mi odpoví, že si mám poslechnout kazety, zajet na nějaký ten jejich míting do Brna a vyzkoušet nějaké výrobky. Kazety jsem slyšel a nechápu, v čem je pointa. Bylo to něco, jako one man show nějakého komika a přiznám se, že jsem se u těch keců docela zasmál. Na míting jsem nakonec odmítl jet - právě kvůli té kazetě, kde se takový míting popisuje. Pár výrobků jsem vyzkoušel a musím tedy přiznat, že mě některé docela příjemně překvapily, ale jen do té doby, než jsem z toho kamaráda konečně "vymlátil" cenu. Pak jsem mu s díky vzorky vrátil s tím, že na tříkilový prášek na praní za 950,- , nebo zubní pastu za 250,- skutečně nemám a nehodlám si to kupovat, i kdyby to bylo pozlacené. (Ovšem v tom je ta změna myšlení, prý. Když si budu říkat, že na to nemám, tak na to skutečně mít nebudu. Jak prosté.)

Nejlepší na tom je, že kamarád si nedávno přiznal porážku a zlomil nade mnou hůl. Zato začal nahánět mojí přítelkyni. Už máme zase doma kazety a vzorky. Nicméně, nutno říci, že Markéta je sice komunikativnější verze mého já, avšak v podobných otázkách si velmi rozumíme. A řekl bych, že i ten kamarád to pochopil. Jezdí na návštěvu dál, ale už nemluvíme o růžové budoucnosti milionáře na jachtě, nýbrž o normálních věcech. Občas se sice zapomene a to pak vede monolog na téma, kolik mu to zase za poslední měsíc hodilo.
    


normální - noname (web)
(13.09.2004 10:52:15)

je to skoro normální letadlo jako asi každé jiné. Když to tu začínalo, tak jsem se toho účastnil, páč jsem to neznal, poté co předkládali vzorečky kolik kdo vydělá a já jim v nich našel chybu, kterou odmítali uznat, protože jen papouškovali co dostali od svých bosů, tak jsem toho nechal.
Amway podobně jako třeba nějaká ta kosmetika (teď jsem zapomněl), nejsou čistě letadlo ve smyslu peníze jen ze získávání dalších lidí (a proto jsou legální i tam kde čistá letadla legální nejsou). Naopak z toho, že někoho získáte nemáte skoro nic a ani registrace toho jednoho nejsou desetitisíce jako jinde ale okolo tisícovky, což je spíše manipulační poplatek. Peníze jsou pak provize z prodaných věcí a Amway má velmi dobré výrobky, to jim musím nechat. Navíc jsou mi sympatické kvůli přírodnímu složení (žádná alergie), ekologickému balení atd.
Jsou ale také drahé jako nějaké "značkové" výrobky a tak je jejich ekonomická výhodnost horší.
Co jsem na začátku nevěděl, fungují tam různé "klany", které se mezi sebou nemusí, každý má svá vlastní vystoupení, přednášky i způsoby. Když je člověk dostatečně otrlý a umí pozorovat, tak je to myslím zajímavé školení pro psychologii davu, podomní prodej atd. za pár korun (či zdarma) za vstupy na ty přednášky.
Nejhorší ale je onen americký původ a s tím spjaté chyby - v americe je naprosto normální, že když začínáte něco prodávat, tak to nejdřív vyzkoušíte na svých sousedech a příbuzných a ty rádi od vás nakoupí i když to nepotřebují a nic vám nebudou vyčítat, prostě to berou jako výpomoc známému a stejně tak vy pak koupíte něco od nich.
V Čechách když něco prodáte svému známému či příbuznému, tak je to začátek konce vašeho přátelství. Maximálně si od vás koupí něco jednou abyste přestali otravovat a pak už vás nechtějí vidět. Proto má tento i tento MLM u nás sektářské výsledky - přicházíte o své přátele což nahrazujete "přátelstvím" s novými "přáteli" z MLM.
Blbé také je, že základní instrukce na Amway je, že když vás lákají, tak vám neřeknou pravdu. Řeknou vám třeba "hele je tu volné místo na obchodní školení zdarma, nechceš jít se mnou" případně jako mě se před nedávnem stalo (a já naletěl), že je nějaká přednáška o obchodování po Internetu (naletěl jsem, přišel jsem tam, viděl jsem tam amwayisty povídat o svém elektronickém shopu a ta dotyčná co mě tam vzala u mě už nadobro skončila).
Takže rozhodně nedoporučuji do toho jít, jestliže chcete nějaké výrobky, tak si je od toho dotyčného objednejte (dá se usmlouvat až na 30% slevu, což je jejich rabat).
    


MLM není (nutně) letadlo - pixy (web)
(13.09.2004 12:41:26)

Arthure, MLM je _normální_ a legitimní typ marketingu a s letadlem má jen některé podobné rysy. Je mi sice trochu proti srsti, ale na druhou stranu, kdybych si stavěl nějakou obchodní firmu a MM byl jednou z možností, asi do toho jdu, protože z obchodního hlediska je velmi efektivní. To, že si ale zdánlivou podobnost s letadlem někteří (většina?) berou za své a z leckterého MLM letadlo prostě udělají, to už je jiná.

Konkrétně zmíněná Amway je čistý MLM a s nějakým letadlem má jen málo společného - to z něj dělají nadstavbové firmy, které používají obchod Amway jako sekundární činidlo pro vlastní aktivity - a ty už mají k letadlu tu blíže, tu velmi blízko... Pohříchu se dá na Amway narazit takřka výhradně jejich prostřednictvím, protože ovláádly skoro celý trh. To samé platí pro prodejní sítě Zepter, (Electo)lux, o Herbalife radši ani nemluvě (tam je to myslím přímo už v zdrojové firmě).

Nicméně MLM jako takový je velice _dobrý_ obchodní model. Má jisté podobné prvky s franchisingem a dalšími modely, ale podstata je unikátní. V kostce řečeno, spočívá v tom, že obvyklé náklady na marketing a distribuci, které má firma v klasickém obchodním modelu, se vyčlení stranou a použijí na odměny individuálních distributorů. Přitom primární distributor odebírá zboží přímo od firmy (ze skladu) a má nějakou marži (rozdíl mezi velko- a maloobchodní cenou). Navíc může "najmout" další sekundární distributory. Podstatné je to, že ta obchodní marže netvoří celou sumu, která firma "ušetřila" za marketing a distribuci, ale jen její část. Druhá část se rozděluje právě po té distribuční síti - primární distributor dostane (třeba) 40_% (částka se počítá z obratu "jeho" obchodní skupiny), mezi jeho sekundární (další) se rozdělí dalších 60%. Ovšem ten distributor nedostane těch 40_% rovnou celých, ale dostane jistou část za svůj vlastní obrat, menší část za obrat svých sekundárních distributorů, menší zlomek za terciální atd. V podstatě je to geometrická řada - která je ovšem (a to je důležité!) _konečná_, tedy má součet: protože se *dělí* předem dané finanční prostředky. Klasické letadlo je naopak tvořeno nekonečnou geometrickou řadou...

Jednotlivé sítě se pak liší jen těmi procenty a podíly, v nichž se ten "finanční díl vyhrazený na marketing a distribuci" rozděluje. Stačí si vzít popis obchodního modelu slušné MLM firmy (a slušná firma vám ho sdělí - třeba u Amway se svého času dal sehnat na jejich pobočce nebo ve skladu) a prostě si to spočítat.

Nejpodstatnější je neplést si MLM s letadlovými a polo-letadlovými takyfirmami, které si nad modely MLM firem staví vlastní molochy. Ty pak mají MLM firmu jen jako zástěrku a kdyby tam nebyla, budou fungovat pořád úplně stejně - a vydělávat "letadlovým" způsobem hlavně na zápisném, "výukových materiálech", "školeních" apod. To je ale jiná písnička, která už o MLM není.

Kdybys měl zájem, můžu ti o MLM napsat víc - jeden čas mě to hodně zajímalo, prošel jsem si pár podobnými firmami a takyfirmami, a dost jsem si zjišťoval o těch nejznnámějších - dost, abych věděl, že na většinu z toho nemám žaludek a taky že najít u nás dobrý MLM je hodně těžké. I když existují - třeba prakticky celá síť Avonu, většina podsítí Oriflame (ačkoli i tady jsou letecké spolky), malá část (jen jedna či dvě podsítě) Amway, mixérová odnož Vorwerku, pár úzce specializovaných firem.

MLM je _dobrý_ obchodní model - bohužel je taky snadno zneužitelný. Pro provozovatele obvykle skoro vždy úspěšný, ale v případě zneužití s vysokým rizikem rychlé ztráty kreditu.
    

Re: MLM není (nutně) letadlo - Arthur Dent (web)
(13.09.2004 12:52:52)

Napiš, budu rád.
    


A etika? - JMH
(15.09.2004 11:08:07)

Tak jsem si to přečet znovu, ty se nezamýšlíš nad principem MLM, ale nad jeho etickými aspekty.
Samotný princip, něco prodáváš a máš provizi z prodeje lidí, které do systému přivedeš, je v pořádku, pokud převážná část obratu je realizována prodejem hodnot, nikoliv různými manipulačními poplatky, nákupy certifikátů a příruček jak vydělávat nebo prodejem předraženého zboží.(Co je převážná část, a co je předražené je na individuálním posouzení, nakonec vše, co je etické je vždy jen na úvaze jednotlivce).
A metody přesvědčování, nad kterými se rozohňuješ? Mě přijdou asi tak stejně etické, jako veliká nula, čárka mrňavá jednička % tuku, vyvážená Podě(laná)bradka, bělejší prádlo, sušší plínky a vložky. Stejně jako tepláky adidas za tiftadevadesat na stánku.
Nikdy nevěř obchodníkům. To mi můžeš věřit, jsem obchodník{wink}
    

Re: A etika? - Arthur Dent (web)
(15.09.2004 14:41:07)

Jak říkají Francouzi: Touché!

Mně na tom vadí princip, které některé MLM společnosti (kulantně říkám že ne všechny) hlásají: Pokud chcete vydělat, napište si na papír jména známých a příbuzných, od zítřka to budou vaši zákazníci. Ztráta normálních vztahů a redukce veškerých interpersonálních kontaktů na obchodní vztahy mi připadá příliš velká cena za jakékoli peníze. To je jedna věc.

Druhá věc, která mi vadí, je ta, že právě toto prezentují jako "životní úspěch", popř. cestu k němu.

Námitka, že každý má volbu, zda na tuto hru přistoupí, je samozřejmě oprávněná - až do chvíle, kdy je tato "volba" ovlivněna "valením klínů do hlavy", efektem davu a dalšími ne-zcela-košer metodami. Což je asi gró článku: Proč nezveřejní princip onoho podnikání? Rozhodně nejde o věc, která by byla důležitým "know-how" a konkurenční výhodou, naopak mlžení, viz ty stránky, jsou jasnou cestou do pekel spekulací. {smile}

A to, že mezi MLM a "letadlem" je jen velmi tenká hranice, je už jen třešničkou na dortu.
    

Re: A etika? - Martin Vejražka
(29.09.2004 18:55:21)

(Dobrá diskuse a je to poprvé, co čtu příspěvek příznivce MLM zabývající se etikou tohoto obchodu, aniž by to byla jen snůška prázdných frází a zamlžených pokroucených argumentů. Jakkoli nemám MLM rád právě proto, že jej považuji za neetické, díky JMH za to!).

S neetickými jevy v "normálním" obchodě má JMH samozřejmě pravdu. Ale přece jen si myslím, že v MLM bývá manipulace o dost více, bývá tvrdší a rafinovanější. A kromě toho nejde o zmanipulování někoho, aby si koupil jogurt za pár kaček, ale aby změnil svůj zdroj obživy, myšlení a ve výsledku život vůbec. To je přece jen hodně vysoká hra. Pokud jde u prodeje jogurtu o drobnou sviňárničku, v tomto případě už "drobného" nemůže být vůbec nic. Pokud AD mluví o ne-zcela-košer metodách, najdeme takové i všude jinde; jenže jestliže někdo váhá, zda změní práci, přístup k přátelům atd., je to natolik zásadní, že beru jen kategorie "košer" a "to ostatní".

Jinak těžko něco dodat k tomu, co bylo napsáno. Docela by mě ale zajímal názor na následující otázku: Spousta (většina, dokonce všechny, které znám) MLM sítí má problémy s tím, že -- ať je původní idea sebelepší -- se do struktury začnou dostávat v diskusi zmiňované negativní jevy (pokud ovšem síť z nějakého důvodu předčasně nezanikne). Já si myslím, že je to dáno přímo povahou tohoto systému: způsobem, jakým jsou pro něj lidé motivováni, jakým se hledají zákazníci a další obchodníci atd. Nechejme teď stranou, že podobné jevy se objevují v každém (i "normálním") obchodě -- asi není sporu, že v MLM systémech dělají mnohem více problémů (což je asi také důvod obecně špatné reputace tohoto způsobu prodeje mezi lidmi). Docela by mě zajímalo, jestli může vůbec existovat slušný MLM obchod, který by se těmto jevům vyhnul. (Slušné „normální“ obchody a firmy znám – i když se obchodníkům nedá věřit {smile} ). Osobně jsem v tomto směru skeptický, obávám se, že vše začíná právě příliš jasnou a jednostrannou motivací. Tato otázka se mi zdá poměrně zásadní: pokud MLM vede zcela pravidelně a v podstatě systémově k nemravnostem, nelze asi etické problémy tohoto prodeje bagatelizovat slovy “to jen někteří obchodníci”.
    

Re: A etika? - Arthur Dent (web)
(29.09.2004 20:16:35)

S tou počáteční motivací máte nejspíš pravdu. Dalo by se říct, že tento druh obchodu přitahuje jisté typy lidí...

Myslím že se nedopustím nijak přehnané generalizace, když napíšu, že každé povolání přitahuje určité typy lidí, či lépe řečeno lidi s určitým "ustrojením" osobnosti - což se odráží i v profesních vtipech - o právnících, o doktorech, o policajtech, o programátorech, o obchodnících...

No a od této úvahy je jen kousek k parafrázi známého vtipu Pavla Kantorka: "MLMista je jako obchodník. Ale mnohem víc..."

([kantorek.webzdarma.cz/IMAGES/KANTOREK/4/kant-346.gif])
    


síť je všude - radek (web)
(24.02.2005 11:08:53)

Zkus se trochu zamyslet a určitě zjistíš, že síť ve smyslu síťového marketingu je všude. V každém obchodu je nějaký generální dodavatel, který doveze něco do velkoskladu, rozvezou to dopravci a prodávají to maloobchodníci a všichni na tom vydělávají, nejvíce pochopitelně generální dodavatel.

Jinak, nevím, jaké registrační poplatky má Amway, ale já pracuju pro Herbalife, kde je registrační poplatek 3.300,-. V ceně jsou výrobky na vyzkoušení v hodnotě 2.500,- a dvoudení seminář v hodnotě 800,-. Ukaž mi, kde vyděláváme na registraci nových členů!!!!!!!!! Souhlasím, že tohle připadá v úvahu u MLM, kde je registrační poplatek 20 a více tisíc. Ale v systému, kde je poplatek kolem 3 tisíc a navíc dostaneš výrobky na vyzkoušení je to více než směšné tvrzení. To by neuživilo celou síť. Podstatou je prodej výrobků, tam se vydělávají peníze.
    


Jen malý dotaz - Daniel Sikora (web)
(04.01.2005 00:38:02)

Kolik z Vás opravdu vyzkoušelo tento způsob podnikání? Hovoříte ze své vlastní zkušenosti nebo jen opakujete to, co jste slyšeli od dalších "odborníků" na mlm a síťový marketing?
Moje zkušenost je ta, že lidé jsou různí. Proto se objevují jak legální, tak nelegální mutace síťového marketingu. Ono totiž velice záleží na tom, kdo to dělá.
Zasvěceně o systémech mlm, referenčního marketingu nebo network marketingu mohou mluvit pouze ti, kdož těmito systémy prošli nebo je studovali - a věřte, že systémy síťového marketingu se studují i na vysokých ekonomických školách.
Moje doporučení? Vyzkoušejte a pak teprve kritizujte. Jinak se stáváte pouze součástí jiné sekty - chronických odmítačů mlm, které spojuje fakt, že si žádný systém síťového marketingu nevyzkoušeli.
    
HotLinks
Zpět na článek