.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

09.10.2004



Letos jsem dostal dárek k narozeninám — předplatné nějakého odborného časopisu. Zajásal jsem, udělalo mi to radost, a nastalo dilema: Jaký časopis si objednat? No a co jsem si nakonec vybral? A jak jsem spokojený?

Prolistoval jsem kde co... Spousta časopisů vypadla hned v prvním kole. Nazval jsem si je „spotřebitelskými časopisy o počítačích” — všelijaké ty PCWorldy, PCRevue, Světy počítačů apod. Co zbylo? Softwarové noviny a Chip.

Volba padla na Chip, protože jsem si ho pamatoval z „devadesátých” jako zajímavý časopis, kde byla spousta článků o programování. Nikoli „o programech”, ale „o programování”. Lekce C++, cosi o Javě, kdysi dávno i TurboVision... A navíc CD s (občas) zajímavými věcmi.

A tak mi začal chodit Chip. Hned jak přišel ten dubnový, tak jsem ho otevřel, přeskočil úvodník a obsah a koukám do rubriky "Mailbox", kde „odborník” odpovídá na dotazy čtenářů.

Dotaz: Potřeboval bych poradit, jak donutit WinXP voláním APIfunkce ExitWindowsEx k vypnutí PC. Ať zadím cokoli (EWX_SHUTDOWN, EWX_POWEROFF atd.), vždy se zobrazí „Nyní můžete počítač vypnout...”. Ve Win98 vše funguje tak jak má.

Ha, říkám si... Dotaz na API Win32... To to začíná dobře!

Odpověď „odborníka” z Chipu (podepsán Petr Kratochvíl): Zkuste následující postup: Vytvořte si na ploše nového zástupce, ve kterém do okénka „umístění položky” zadáte příkaz „shutdown -s -t 0”. Poté zástupce pojmenujte a pro snadné ukončení mu můžete přiřadit libovolnou klávesovou zkratku.

Čuměl jsem jak puk. (Pro neznalé: Je to zhruba na stejné odborné úrovni, jako kdybyste na dotaz „Jak správně nastavit jednotku vstřikování paliva u motoru BFLM123TDi v autě Opel Astra model 98, jednotka je verze 2.60 tak, abych dostal co nejvyšší výkon motoru?” obdrželi odpověď „Nejvyšší výkon motoru dostanete tehdy, když do nádrže nalejete palivo. Doporučuji u benzínové pumpy.”)

Párkrát jsem ještě narazil na podobné perly a pak jsem si pomalu uvědomil děsivou věc: Chip není časopis pro mne. Srovnávací testy HW mne neberou, to že má nějaký web novou grafiku je mi naprosto jedno, návody typu „Jak vypálit DVD” jsou kvůli malému prostoru akorát tak hrubým úvodem do problému, Tipy a Triky jsou povětšinou pro mne nezajímavé, na CD jsou programy co nezaujmou anebo si je mohu stáhnout sám, a číst si o tom, co se děje na internetu nejméně dva měsíce poté, co se to stalo...? Zkrátka z každého čísla je pro mne zajímavých tak 5% obsahu.

Chyba asi nebude v Chipu ale v tom, že jsem si ho vybral. Navíc začínám pochybovat o tom, že by snad existoval odborný časopis pro lidi jako já. Časopis, kde by byly například články o programování. O tom jak nastavit mailserver na Linuxu — ne 5 stránek, ale třeba 40. O CSS. O HTML. O webdesignu a věcech příbuzných (třeba taková typografie...) Nebere mne článek o tom, jestli je výkonnější server od firmy X nebo od firmy Y, zajímá mne, jak je nainstaluju a kde budou problémy. Nezajímá mne, že CDMA od Eurotelu je taková či maková, chci vědět jak funguje, proč tak funguje, jaké jsou alternativy, jaká jsou omezení přenosu atd. Nezajímá mne, kdo dodává elegantní WiFi AP, zajímá mne, proč to u mne doma nefunguje...

Obávám se, že takový časopis neexistuje a ani existovat nemůže. Kolik lidí by si ho koupilo? A kolik lidí by do něj psalo?


Takže už předplatné neprodloužím a zůstanu odkázán na internet. Tam najdu ty informace, které mi v tištěných časopisech chybí... Našel jsem si takové autory, kteří píšou o tom, co mne zajímá, a píšou o tom na takové odborné úrovni, která mi vyhovuje. A tak si vlastně z několika pramenů skládám svůj vlastní odborný časopis.

Tak na co si to vlastně stěžuju?

Vadí mi, že při tom musím sedět u počítače, bolí mě z toho záda a nemůžu si tenhle svůj „časopis-on-demand” vzít s sebou do postele nebo na záchod.


Zadal Arthur Dent, 09.10.2004 22:55:14, 33 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1132

Zpět na článek

HotLinks
Reakce na jiných stránkách (TrackBack)
Prevazne Neskodny...: Softwarové noviny - část první
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

taktak - braggart (web)
(09.10.2004 23:51:16)

Nedavno jsem si dopisoval se sefredaktorem Computeru, kdyz jsem kritizoval velky test prohlizecu, ktery obsahoval osm browseru na necelych trech stranach, pricemz test digitalnich fotaku ve stejnem cisle byl na devet stran a fotaku v nem bylo pres dvacet. Prijde mi to na pocitacovy casopis trochu nepomer...

Dozvedel jsem se, ze podtitul se zmeni (tedy uz v nem nebude slovo "pocitacovy"), protoze lide chteji vice digitalu a, a to musim ocitovat cele:

<em>Cílem testu není ukázat dobré
produkty, cílem testu je informovat čtenáře o několika produktech a
prodat časopis.</em>

To je velice zajimava informace{wink}
    

Re: taktak - finn (web)
(10.10.2004 19:41:44)

Zvlášť s druhou částí vyjádření pana šéfredaktora nelze než souhlasit, cílem firmy je vydělávat peníze. Chip a podobné jiné tiskoviny nejsou pro mne, také bych uvítal časopis, jaký popisuje Arthur, ale kolik takových nás je? Asi příliš málo, než aby se takový časopis uživil.
    

Re: taktak - braggart (web)
(10.10.2004 23:51:22)

No, me na tom zaujala spis ta veta, ze testy jsou od toho aby seznamily ctenare s *nekolika* produkty, nikoliv aby ukazaly ty dobre.

Ze casopis museji prodat, to je snad samozrejme... Ale ze se to deje takovymi prostredky me opravdu prekvapuje...

Asi nejsem typicky ctenar Computeru, stejne jako nikdo ze zdejsich diskutujicich... O Arthurovi samozrejme nemluve{wink}
    


 - JitkaCL (web)
(10.10.2004 02:10:06)

To je snad nejaka telepatie, nebo co{smile} Zrovna dnes jsem premyslela o to samem.
Rekla bych, ze jsme si toho ani nevsimli, zkoncila prukopnicka era a nastala doba konzumentu. Netyka se to jen tech tistenych pocitacovych casopisu, ale take internetovych medii a Internetu obecne. Jo, kde je ta doba, kdy si clovek precetl tri webziny, prosel prispevky na jednom diskuznim servru a byl nabity informacemi... Nevim, jestli je to tim, ze pocitace a Internet jsou uz dneska beznymi zalezitostmi, nebo jestli je to treba nejaka generacni zalezitost, ale dnes uz spis lidi hledaji zbusoby, jak se zabavit. Moc rada bych vedela, co delaji dnesni sedmnactileti snilci, kteri chteji zmenit svet k lepsimu{smile} Obavam se, ze pocitace a Internet jim uz asi nemaji co rict.

Donenavna byl alespon ten Linux natolik undergroundovy, aby se kolem nej sesli zajimavi lidickove, co psali ctive veci. Dnes je vystridali spotrebitele, co si koupi SuSE a jsou na vrcholu blaha, neb maji Linux (jo, je to spravna znacka co je In). Ze si koupili neco, co ma mensi uzitnou hodnotu, nez ty okynka a ze do toho vrazi vic penez, nez do okynek je jim fuk. Skutecny Linux se ale neda koupit, nikde se neprodava...

Chtelo by to zmenit obor{smile} Pocitace a Internet se propadaji do sedive nudy.
    

Re: - rony (web)
(10.10.2004 12:01:12)

patrim (no dobre sam seba povazujem) do tejto skupiny priekopnikov a mam podobne pocity devalvacie.

kym volakedy som doloval informacie o pocitacoch zo vselijakych priloh casopisov o elektronike (ceskych, polskych) neskor som to iste nachadzal trebars v ceskom BAJTE, neskor proste nastupila konzumna forma "predstavovania" hotovych udelatiek.

Musim pripomenut Arthurovi, ze si nepamatam cesky CHIP ako casopis, po ktorom by kedy mohol vobec tuzit - vzdy to boli stranky urcene skor riadiacim pracovnikom ako texty pre "geekov". Takym skor boli Softwarove noviny ale najma Zajickov BAJT.

Takisto by som tuzil po casopise s nadcasovou platnostou, ktory si archivujem. Dnes vsak mozem kludne casopis zahodit po prelistovani {wink}

Pravdepodobne to aj suvisi s tym, ze odbornejsie problemy sa presunuli do inych sfer - zrejme su nimi knizky a internet.

Pokial teda clovek chce v sebe uspokojit cervika objavovania, musi prave k tomu este viac hladat {wink}

Co je potom dosledkom? Napriklad sokova terapia, ked "prezradite" dnesnemu clovieciku moznosti silne "prikazoveho riadka" Windows (nemyslim fakt, ze to ma konzolu ale cely ten subor cinnosti, co sa v nom da vykonavat), ktore priamo umoznuju aj veci zname prave z Linuxu (a pritom by stacilo oboznamit sa napriklad s Windows Shell) {wink}

Pre mna dnes casopis znamena, ze ho obcas najdem v praci na stole a v priebehu par minut nim preletim. Casy, ked som vyprazdnoval vlastnu penazenku su uz prec a zostala mi niekde doma usporiadana kopa starych casopisov.

atd. atd.
    

Re: - dgx (web)
(10.10.2004 13:53:11)

čekal jsem, jestli se o tom časopise někdo zmíní....

BAJT, to byl přesně ten časopis, jaký bych si dnes předplatil. A myslím ten starý BAJT, nikoliv ten konzumní BAJT, do kterého se snažil před svou smrtí také přerůst.
    


co takhle TOP list? - Empyrea| Vlado Raab (web)
(10.10.2004 02:53:35)

No to je sice hodně pěkné že si
ne|stěžuješ na to že upadají tištěná media o počítačích. Jednu zatím pozitivní věc to má pokud ti nabídnou CD s materiály co bys doma stahoval 4-5hod. tak ušetříš je pravda že kupovat si kvůli tomu předplatné na celý rok je hloupost.

co se týče Linuxu to jenom souhlasím distribuce je tak obecně konfigurovaná že si ji každý musí na svůj počítač upravit sám a pokud to neumá tak ať raději zůstane u těch OKEN/win nenadělá tolik škody.

Empyrea|Vlado Raab

PS: bude li mit autor čas a chuť ať přidá seznam oblíbených autorů. Autory to povzbudí a nčtenáře inspiruje.
    


BAJT? - Hejkal (web)
(10.10.2004 08:53:52)

Arture, jiste pamatujes Zajickuv BAJT - mel by u Tebe jeste dnes sanci? Ja si myslim, ze casopis podobneho zaberu dnes chybi.
    

Re: BAJT? - lukas :) (web)
(10.10.2004 09:25:19)

Presne tohle me napadlo pri cteni clanku. Ja mam predplaceny computerworld a smiril jsem se, ze zajimava je pro me tak 1/3 obsahu, ale opravdu neni casopis ani ne tak pro odborniky jako pro vyvojare. Tenhle segment nepokryva zadny dnesni casopis. Je taky pravda, ze spousta veci, co je v casopisech jsem cetl uz pred i nekolika tydny. To je duvod pro ten computerworld, je to tydenik {smile}
    


Re: BAJT? - Arthur Dent (web)
(10.10.2004 11:57:54)

Ano, přesně ten časopis jsem měl na mysli, když jsem tohle psal... Mám jich tu v krabici pár z let 93-97 a je to skvělé čtení. I dneska.
    


Odborník - Jarda (web)
(10.10.2004 09:16:46)

Jak vidím, je to tady samý odborník. Já když si vezmu CHIP tak je pro mne zajímavá asi tak polovina textu. Je fakt, že jsem tam ještě nikdy nenašel odpověď na problém, spíš jsem narazil na zajímavosti.

A když už je to tady samý odborník, dovolím si vás požádat o radu. Nevíte někdo jak nastavit VPN přístup do sítě kde je jako server WIN NT Server (s veřejnou IP) a server WIN 2000 Terminal (s vnitřní IP).
    

Re: Odborník - wake (web)
(10.10.2004 10:42:42)

1) zahodte WIN NT server
2) misto nej nainstalujte nejakou server-oriented LINUX distribuci (debian, slackware)
3) nakonfigurujte sambu tak, aby nahradila sluzby, ktere poskytoval WIN NT (sdileni souboru, popr. domain controller). jak ? viz HOWTO. pokud na WIN NT bezi nejake jine sluzby, nastavte jimi nahrady, popr. presunte ty co nejdou nahradit na WIN 2000 terminal (treba MSSQL)
4) prelozte kernel s podporou IPSEC.
5) vyhrajte si s firewallem.
;){wink};){wink}
    

Re: Odborník - johnny (web)
(10.10.2004 14:15:15)

Dotaz: Kudy nejlepe dojet z Ostravy do Prahy autem?
Odpoved: Jedte vlakem. Musite do vlaku nastoupit a potom vystoupit. Jo a zbytek si nekde prectete. (c) vlakovy-takyodbornik
    

Re: Odborník - wake (web)
(10.10.2004 15:35:16)

you've missed the{wink}'s, obviously{wink}
    


Re: Odborník - wake (web)
(10.10.2004 15:46:57)

je ten NT server za firewallem ? pokud ano, doporucuju nastavit VPN na firewallu. treba tim, ze na nem zprovoznite ssh tunel, nebo IPSEC tunel. detaily jsou jednak implementation dependent, a jednak beyond the scope of this comment. pokud pouzivate NT jako firewall/router, pak to opet zalezi na tom, jestli VPN podporuje routovaci/wallovaci soft ktery mate nainstalovany. z tech, ktere znam, to zvlada napr. Kerio WinRoute. ale pokud mate jen trochu moznost, pouzijte routing/firewalling/VPN na necem trochu mene deravem, nez je WIN NT.
    


to jsem odhalil uz trosku driv :) - Milan Kryl (web)
(10.10.2004 09:44:32)

Ač jsem byl pravidlený předplatitel CHIPu několik let, tak jsem se cca už před 6 nebo 7 lety rozhodl, že jej nemá cenu dál objednávat.

Hodilo se to ještě v dobách, kdy jsem o počítačích moc nevěděl a hlavně - neměl jsem možnost připojení na internet. Nebylo možné si některý z programů stáhnout a vyzkoušet (využíval jsem tedy CD přikládané k časopisu) a informovat se o "novinkách" - využíval jsem o něco posunuté aktuality a informace z CHIPu.

Už nějakou dobu mám svůj vlastní magazín, který mi generuje FeedDemon. Jediný problém je, že zatím není zařízení, které by jej umělo provozovat ve formě novin {smile} I když už nějaké pokusy se objevují.

Možná bych mohl k tomuto účelu začít uvažovat o nějakém PDAčku, které by mohlo nahradit noviny aspoň co se týká přenostnosti.
    


taktak - thingwath (web)
(10.10.2004 19:15:48)

Přesně tohle si už taky chvíli říkám. Nějaké ty Bajty (velmi staré, první čísla z let 90/91) jsem nedávno taky někde vykopal.

No, třeba já bych si takový časopis koupil. Jenže &hellip; Pochybuju, že je možné aby se to dnes ještě vyplatilo {sad}

Internetové zdroje jsou opravdu ta poslední možnost. Jinak jsou všechny papírové časopisy stejné.
    


.. Vzit s sebou... - Pat (web)
(11.10.2004 06:42:23)

Porid si Palma, postahuj si co ctes (resp. nech si to automaticky stahovat) nacpi do Palma a muzes i na ten zachod {big grin} Neni to sice na 100% ale tech 80 si prectes.
    

Re: .. Vzit s sebou... - Arthur Dent (web)
(11.10.2004 07:11:12)

Palma mám... Ale to není vono...

Pokud mi někdo chce tvrdit, že číst cosi na Palmu je totéž jako listovat si knížkou / časopisem, tak je to chudák a neví, co znamená výraz "počíst si". {big grin} {smile}
    

Re: .. Vzit s sebou... - wake (web)
(11.10.2004 07:43:26)

no, od te doby, co jsem zjistil, ze se na Siti siti daji najit ruzna klasicka dila v originale (orwell, carrol, dickens, poe, clark, dokonce i rowlingova ...) nedam na cteni z palma potazmo notebooku dopustit.{wink}
    

Re: .. Vzit s sebou... - Arthur Dent (web)
(11.10.2004 11:28:00)

Ne. Není to vono. Stáhnout ze Sítě to sice lze, ale ten požitek ze čtení je mizernej.

Přirovnal bych to zhruba k rozdílu mezi umělohmotným hamburgrem s plastovou houskou vod Meka Donalda a šťavnatou propečenou domácí sekanou s křupavou houstičkou. Vobojí je "sekaná und houska", ale ten požitek je nesrovnatelný.


(Nebo ještě lépe: Je to stejnej rozdíl jako dívat se na film v kině vs. dívat se na DivX na LCD u notebooku.)
    

Re: .. Vzit s sebou... - ofr (web)
(12.10.2004 15:12:05)

nejhlubší souhlas - není pro mně větší slast, než zaujmout vodorovnou polohu, otevřít knížku, kterou jsem předtím půl hodiny vybíral v knihovně v obyváku, otevřít ji a ČÍST.
Jasně, Palm je sice prima, ale furt to jsou pro mne jen pixely na LCD - prostě to není( a pro mne asi už nikdy nebude) ono.
    


Re: .. Vzit s sebou... - Trillian (web)
(11.10.2004 08:08:46)

tak si to tiskni na toaletní papír... :o)))
    

Re: .. Vzit s sebou... - Jirka (web)
(13.10.2004 11:18:58)

...si děláš srandu, ale někde jsem četl, že to někdo vyrábí (knihu, ne časopis). Přečteš si na míse kapitolku, poté ji použiješ jinak a příště nemusíš hledat, kde jsi skončila se čtením. Akorát musí mít každý člen rodiny svoji roličku {wink}))
    

Re: .. Vzit s sebou... - Arthur Dent (web)
(13.10.2004 11:20:45)

Ano. Držel jsem to v ruce a ty texty jsou, abych to napsal kulantně, velmi vhodné právě pro tento způsob použití. {smile}
    


 - networ (web)
(11.10.2004 10:23:23)

Abych pridal sve do mlyna ... mozna nekdo si vzpomina na casopis Internet. Me vyhovoval po vsech strankach. Byly tam uverejneny zajimavosti, dobre odkazy na dane tema v casopise, programovani v PHP, javascript, Css, ukazky software (jak komercni tak freewarove nahrady),poradna,...

ale Arthure mas pravdu, neni nad to si vzit casopis (knizku,noviny,... proste papir) sednou na keramickou nadobu a cist{smile}
    


APETIT - Scalex (web)
(11.10.2004 14:49:41)

Arthure, Arthure, když odborný časopis, tak jedině Apetit (www.apetit-online.cz - ale neposuzuj časopis podle jeho webu, ale spíš podle mé recenze na Středně propečeném).
    


 - pixy (web)
(11.10.2004 18:48:08)

Já jsem nikdy nebyl příznivcem žádného z těch zábavně-publicistických pseudo-odborných periodik - vyjma SWNovin, kde jsem miloval stránky s komentáři a Strakovými deníčky. Naqkonec jsem zjistil, že mi vlastně chybělo mít pár oblíbených blogů s vytříbenými osobními názory a tím padl poslední důvod pro jakýkoli "odborný" časopis. A to už je pár let "tomu nazád"...

BTW Apetit jsem si včera v Tesku taky koupil. A asi ne naposledy :o) Apk pak ještě Dům & Zahrada - to mě teď zajímá asi nejvíc...
    

Re: - Arthur Dent (web)
(11.10.2004 19:14:34)

Vidíš... Někdo "Dům a zahrada", někdo "Dallas Semiconductors Engineer Journal" {big grin}
    

Re: - HUB (web)
(12.10.2004 16:13:13)

DS rulez! {smile}
    


Spotřebitelské časopisy? - Ivo Minařík (web)
(21.10.2004 17:28:37)

Dobrý den,
čtu si Váš článek ... a přemýšlím, co byste napsal, kdybyste nezvolil Chip, ale Softwarové noviny. Otevřeně přiznám, že jsem podjatý: vedu je {smile} A právě proto mě zajímá, co si o tom, co a jak děláme, myslí lidé jako Vy (a vy -- nemyslím teď jen A. D., ale obecně čtenáře a přispěvatele tohohle blogu).

Nechci tu SWN propagovat, ale zkusím něco nabídnout. Když mi pošlete nějaké spojení, na které se časopis dá poslat poštou, pošlu vám aktuální číslo. Zadarmo. Ale budu předpokládat, že mi napíšete, co se v SWN líbilo a co ne -- hlavně to, co ne. 40 stránek o instalaci mailserveru na Linuxu ovšem nečekejte, to říkám rovnou.

Je to férová nabídka?

Ivo Minařík, iminarik@sofntov.cz
    

Re: Spotřebitelské časopisy? - Arthur Dent (web)
(21.10.2004 21:14:06)

Je, pod jednou podmínkou - že si to nenechám jen pro sebe a budu to moci napsat i sem... {smile}

Se SwN už ovšem jednu zkušenost mám... Ale to si nechám až do té "recenze" {smile}
    
HotLinks
Zpět na článek