.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

01.11.2004



aneb Jak z odpovědi na blbou otázku poznat, zda je člověk normální. {smile}

Tuhle jsme se bavili s Filipem Rožánkem o psychologii, tedy přesněji řečeno o psycholozích. On mi líčil historku, kterak nějaký člověk byl psychologem při vstupním pohovoru otázán, zda měl v mládí nějaký zvláštní problém s kyselými bonbóny. Odpověď „za mého mládí kyselé bonbóny nebyly” nepřijal a trval na odpovědi ANO nebo NE.

I já jsem byl konfrontován s touto zvláštní sortou lidí. Na jeden dotazník vzpomínám obzvlášť rád...

Když jsme s psycholožkou probrali Rorschacha (to jsou ty barevné fleky na papíru), tak přede mne položila dajaký dotazník, zvící asi dvou set tvrzení, na které jsem měl odpovídat Souhlasím/Nesouhlasím. Vyplňoval jsem zvesela, až jsem narazil na tvrzení, které mě zaskočilo: Nevadí mi, že jsem krásnější.

Zarazil jsem se a povídám psycholožce: „Mám tady takový problém...”
- „Ano?”
- „Ano. Tady to tvrzení nevadí mi, že jsem krásnější...”
- „A co je s ním?”
- „Je nesmyslné.”
- „Proč?”
- „No protože krásnější je komparativ, tedy nějaké srovnání, a mně tam chybí to, s čím mám srovnávat. Tedy například Nevadí mi, že jsem krásnější než ostatní nebo krásnější než dřív nebo krásnější než dopravní nehoda.”
- „To je snad jedno, ne?”
- „Není. Pokud bych k tomuhle tvrzení zaujmul nějaký postoj, připustil bych tím, že se považuji za krásnějšího. V tom chybějícím kontextu nejspíš za krásnějšího než většina lidí. Ale já se rozhodně nepovažuju za nějakého krasavce. Kdyby tvrzení znělo jsem krásnější, tak k němu zaujmu postoj negativní. Ale takhle? To je jako tvrzení Nevadí mi, že jsem žena!
- „No, prostě řekněte, jestli vám to vadí nebo nevadí...”
- „Ale jak mi může vadit nebo nevadit něco, co nejsem?”
- „To si přeberte jak chcete...”

Tak jsem si to přebral. Napsal jsem, že mi to nevadí. {smile}

No a výsledek? Nebyl překvapivý... Prý mám logické uvažování, odpor k autoritám (asi proto, že jsem se s ní dohadoval) a že mám narcisistní rysy (to asi proto, že mi má krása nevadí...) {smile}

Nevím proč, ale připomnělo mi to známý vtip z reálsoc éry: Kdo je podle vás největší osobnost v dějinách? Proč zrovna soudruh Lenin?


A ještě k tomu Rorschachovu testu... Moje známá psychiatrička mi vyprávěla, kterak byla s psycholožkou ve vězení, dělat psychologicko-psychiatrický posudek na nějakého vraha. Psycholožka tam vrahovi šermovala před očima tabulkami s barevnými fleky a ptala se: „Co vám to připomíná?”

Vrah: „Můru”

Psycholožka: „Dobře. A tohle?”

- „Můru.”

Psycholožka: „No dobře. A tohle?”

- „Můru...”

- „Počkejte... Zkuste si to třeba otočit, zapřemýšlejte nad tím, třeba vás napadne i něco jiného...”

Vrah se zamyslel a povídá: „Hm... Nojo... To vypadá jako ten noční motýl...”

- „Jaký noční motýl?”

- „No... ten... Můra!”


A z tohodle udělala prý rozbor na tři stránky! {smile}


Zadal Arthur Dent, 01.11.2004 12:01:48, 27 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1168

Zpět na článek

HotLinks
Reakce na jiných stránkách (TrackBack)
Prevazne Neskodny...: Těžká otázka
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

Jo jo.. - Ebo (web)
(01.11.2004 13:12:21)

Testy jsou o ničem... Vesměs jejich výsledky jsou tak maximálně pro informaci.. hi ..ale asi se dá na tom dost dobře živit.. mě by asi vytváření něakýc testíků docela bavilo {big grin}

Máte špatné zkušenosti s psychology ?
a). Ano
b). Ne
c). Nevím co je psycholog
    

Re: Jo jo.. - White Dog (web)
(01.11.2004 13:15:02)

Kamarád historik a vůbec člověk s velkým rozhledem (druhého člověka s takovým rozhledem neznám, a to znám móóóc lidí) tvrdí, že psychologie je buržoazní pavěda, pozornost zasluhují maximálně tak psychiatři {smile}
    

Re: Jo jo.. - Arthur Dent (web)
(01.11.2004 13:23:19)

Oni psychologové jsou tak trošku míň než lékaři... K čemu bych to jen přirovnal?

Psycholog je takovej poraděnko a spoustě lidí na jejich problém stačí. V podstatě nahrazuje kněze, tedy někoho, komu se svěříš se svým (z tvého pohledu) neřešitelným problémem a on může (někdy) pomoci, už jen proto, že vidí problém "zvenčí".

Psychiatr nastupuje až při nějakém "velkém" onemocnění.

Je to zhruba podobný rozdíl jako mezi masérem a ortopedem...

Jo a mimochodem - přezíravý postoj k psychologii a psychiatrii už není v módě. Naopak, je v módě mít svého psychologa (nebo psychiatra). Nonkonformní jedinci se ovšem mohou profilovat právě podobnými řečmi o psychologii. {smile}
    

Re: Jo jo.. - White Dog (web)
(01.11.2004 13:27:58)

Nemám k psychologii a psychiatrii přezíravý vztah. Nemám totiž k těmto "disciplínám" žádný vztah. A ten můj historický kamarád k tomu určitě nemá přezíravý, ale spíše kritický názor. Kritický v kladném slova smyslu. BTW ten rozdíl mezi psychologem a psychiatrem jsi řekl přesně tak, jako to vysvětloval on.
    

Re: Jo jo.. - Arthur Dent (web)
(01.11.2004 13:30:51)

Doufám tedy, že ta "buržoazní pavěda" byla řečena kurzívou a v uvozovkách {smile}
    

Re: Jo jo.. - White Dog (web)
(01.11.2004 13:33:44)

Byla. Historik nepopíral, že psychologie může mít význam.
    

Re: Jo jo.. - Arthur Dent (web)
(01.11.2004 13:38:41)

Psychologie nebo psychologové? {smile}
    

Re: Jo jo.. - White Dog (web)
(01.11.2004 13:47:30)

Jasně že i psycholog může mít význam. Třeba když ho donutíš, aby ti složil uhlí, aby ti posekal zahrádku, aby ti posbíral úrodu, aby ti pomohl přestěhovat skříň... pak může mít velký význam! {smile}
    


Re: Jo jo.. - Tokugawa (web)
(02.11.2004 11:54:41)

Naprosto nemohu souhlasit s Tvou definicí psychologa. Naprosto. :o)
    


 - Lokutus (web)
(01.11.2004 13:57:41)

Líbil se mi dialog ve filmu Drž hubu! mezi vězněm (Gerard Depardieu) a psychologem. [ - Není to přesné, píši to z hlavy]

"Co vám to připomíná?"
"Hm ... skvrnu"
"Ano, ale co vám ta skvrna připomíná"
"No já nevím, je to normální skvrna"

O pár dní později:

"Pane doktore, včera jsem si na vás vzpoměl. Viděl jsem takovou pěknou skvrnu. Ta by se vám určitě líbila"
    


 - Sharkan (web)
(01.11.2004 14:09:38)

Rozvádějící se kamarád absolvoval test na rodičovské schopnosti.
Jedna z otázek zněla, jestli se se svým dítětem baví o sexu. Co na něco takového odpovědět? Když řekne, že ano, bude za pedofila. Když řekne, že ne, za nezodpovědného rodiče...
    

Re: - White Dog (web)
(01.11.2004 14:18:02)

Ono možná záleží, kolik let tomu dítěti je.
    


ony jsou testy a testy - noname (web)
(01.11.2004 14:44:39)

ony jsou "testy" a testy. Psychologické testy se musí umět psát, aby to nedopadlo jako nějaký rádobytest v ženském magazínu.
Každý rys musí být prozkoumáván několika otázkami, aby se právě minimalizovaly chyby způsobené špatným pochopením otázky, aby se zjistilo kdo si vymýšlí a tak (pravé psychologické testy mají třeba 10% otázek "falešných", které testují "pravdomluvnost" a třeba ta kterou zmiňuješ na to vypadá).
Když si člověk neumí pod skvrnou nic představit, tak prostě nemá představivost. Psycholog nepíše jen o tom co si dotyčný představil pod skvrnou, ale i jak působil, jaké měl držení těla, způsob řeči atd.
Myslím že psychologie je věda, ačkoliv těžko uchopitelná a do jisté míry konkurenční k psychiatrii. Optimální psychiatr by měl být zároveň i dobrým psychologem a naopak. Nicméně u nás se psychiatrie zabývá spíše medikací a psychiatři jsou na lůžkách, zatímco psychologové jsou bráni spíše jako "ambulantní psychiatři".
    

Re: ony jsou testy a testy - Arthur Dent (web)
(01.11.2004 14:54:44)

Ale s tím vším problém není...

Problém je v tom, že ta otázka je nesmyslná! Opravdu na úrovni otázky "Nevadí mi, že jsem žena".

Noname, vadí ti, že jsi žena?

(A ten zbytek: Ale ano, kapíruju. Vím co si psychologové píšou. O vědeckosti nepochybuju. Pouze se mi zalíbila ta paradoxní otázka a tak jsem o tom napsal. Historku o Ravenovi jsem přidal "nad plán" a podal jsem ji víceméně stejně jako ta psychiatrička. I s tím dodatkem o třech stranách elaborátu.)
    

Re: ony jsou testy a testy - Roj (web)
(01.11.2004 16:08:59)

Ne, ze bych to nechtel zkusit... komplet {smile} Nektere zkusenosti halt neziskam {smile}
    


Rorschach / Raven - kevi (web)
(01.11.2004 15:38:54)

Jenom drobná oprava - test se skvrnami se jmenuje Rorschach, Raven je test inteligence založený na doplňování řady obrázků.
    

Re: Rorschach / Raven - Arthur Dent (web)
(01.11.2004 18:26:09)

Jéžišmarjá! Jsem to ale debil! Samosebou... Jak jsem přišel na Ravena...? Takový fauxpaux... Jdu to opravit, díky!
    

nejseš :-) - Ota (web)
(02.11.2004 10:30:05)

To jednou k manželce do ordinace na obvod přišel jeden mladší pacient s otcem. Přinesl výsledek vyšetření od psychologa. V průběhu pohovoru se zničehonic zeptal: "...a pani doktorko, jsem opravdu debil?" Manželka mu slušnými slovy vysvětlila, jak se to v té psychologické zprávě myslí. Tu se do toho vložil jeho otec: "No to já sem mu řek, že je debil, protože nám z Brna přišel ten výsledek, že je debil, tak sem mu to řek."
    


Když - Ebo (web)
(01.11.2004 18:07:54)

jsme u těch testů.. docela dobrej test je posadit člověka za počítač a jen se dívat {big grin}
    


 - JitkaCL (web)
(01.11.2004 21:53:22)

Ten "odpor k autoritam" je urcite kladny povahovy rys. Ja jsem mela v kadrovem posudku za komancu napsano "nema uctu k autoritam" (pamatuje te si jeste na ty kadrovacke dojaky?) a musim rict, ze mne to docela udelalo radost.

Pri vyplnovani testu jsem se taky dohadovala a nektere jsem dokonce nevyplnila, ale to by bylo na dlouhe psani. To byste neverili, jak je takovy odbornik vztahovacny, kdyz se mu rekne, ze na jiste tema se s nim nema cenu bavit, neb tomu nerozumi{smile}

Na psychology se divam s pomerne velkym despektem. Rozumim tomu, ze se taky snazi uzivit, ale u tim co delaji a jak to delaji pro mne spadli nekam na uroven lidovych lecitelu.
Jinak psychologii jako obor neodsuzuji, ba naopak. Urcite je to jeden z nejzajimavejsich oboru, ktere jde studovat a kterym se ma cenu venovat.

A co se tyka psychiatru, tak vlastne ani nevim. Pracuji ve zdravotnictvi a to pak jedna ztrati iluze{smile} Kdyz jsem se ale pred tremi lety sesypala, tak jsem za jednim psychiatrem zasla, proste nebylo co ztratit. Jo, pomohl mi. Nejvic asi tim, ze s nim slo diskutovat a pokud doslo na nejake sverovani, tak bylo vzajemne. Jo a veskera rozhodnuti o lecbe nechal na mne, jenom vysvetlil co a jak. Skoda ze neleci i telesne neduhy, hned bych za nim zasla znova{smile}
    

Re: - Arthur Dent (web)
(02.11.2004 07:17:23)

Vono je to totiž především tím, že na psychické neduhy je stále velkou částí lidu nazíráno jako na něco méněcenného, popř. přímo podivného.

Když má někdo zlomenou nohu, tak každý řekne: "Nojo, má zlomenou nohu, je nemocný..." a nikoho nenapadne radit mu: "To musíš rozchodit!"

Když má ale někdo depresi (opravdu depresi, ne to co si lidi představují pod pojmem "mám depku"), tak to nikdo nebere jako (leckdy smrtelnou) nemoc a každý druhý radil bude říkat: "Musíš se nějak zabavit, jdi mezi lidi, ať je ti veseleji".

Jak píšeš o tom "sesypání se", tak to je to samý. Předpokládám, žes slyšela velmi často něco ve stylu "Nedělej scény a koukej se sebrat, nesnaž se bejt zajímavá" apod. právě od lidí, pro které je nepředstavitelné jít za psychologem / psychiatrem ("přece nejsem blázen!").

Je opravdu zajímavé, kolik je stále lidí, pro které psychické onemocnění není "opravdová nemoc", pro které jsou psychiatři "šarlatáni" a jít za psychiatrem by je v jejich vlastních očích deklasovalo.
    

Re: Arthur - JitkaCL (web)
(02.11.2004 11:31:09)

Presne tak. A ono asi vubec nejhorsi je to, ze psychiatricti pacienti dost casto ani nemaji podporu ve vlastnich rodinach. Ja si vzdycky vzpomenu na jednu devatenactiletou anorakticku. Zatimco byla hospitalizovana v lecebne, tak rodina znamym tvrdila, ze odjela na nejakou praxi do Ameriky. Hrozne se tesila na to, jak ji prijedou navstivit a kdyz prijeli, tak ji fotr pokazde vytmavil, ze ji nic neni a ze mu naschval chce delat ostudu, matka pritakavala... Casem jsem se dozvedela, ze se dostala do lecebny v Praze a pak asi za dva roky zemrela. Kdyz si na ni vzpomenu, tak vzdycky dostanu hrozny vztek na toho jejiho fotra...

To, ze pro spoustu lidi neni psychicke onemocneni "opravdovou nemoci" se mi zda vcelku pochopitelne. Je to prece uplne stejne, jako s dusevni praci - ta prece take pro spoustu lidi neni "opravdovou praci". Tu dokazi ocenit az neprimo - kdyz si bud clovek nahrabe, nebo ziska reputaci genialniho podivina{smile}

Kdyz k tomu prictes to, ze za komancu se nemocni lide izolovali od spolecnosti a ted pro zmenu prochazime erou sobectvi, tak se neni cemu divit, ze psychicke nemoci bud pro lidi nejsou nemocemi, nebo z nich maji strach.
    


 - JM (web)
(02.11.2004 06:24:37)

Jitka CL na to kápla, ale to, že si s ní povídal psychiatr bylo zřejmě ze známosti(kolegyální/zdravotnické), protože toto normálně dělá psycholog, které, jako takové, ona i spousta jiných,neoprávněně snižují,ostatně, na to, vyslechnout a poradit, s pohledem zvenčí,né nadarmo dost dlouho studovali.
Jestlipak takto s despektem se budete dívat i na obsolventy střední školy "pohřebnictví", která se u nás bude zřizovat???
m.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(02.11.2004 07:20:25)

Proč chodit za psychologem, ke kterému nemám důvěru, když mohu jít za psychiatrem, ke kterému důvěru mám? {smile} Nota bene by to stejně dopadlo tak, že by psycholog napsal žádanku na psychiatrii. Už jen vzhledem k tomu, že nemůže předepsat ani blbej Diazepam. {smile}
    

Re: - Solvina (web)
(02.11.2004 11:33:46)

No psycholog ti muze rict,potrebujete diazepam, protoze a proto, zajdete tady za tim cicmundou (psychiatrem) a ten vas pro jistotu proklepne, pak budete brat prasky, ty vam pomuzou tak a tak (a jeste vam to vysvetli ten psychiatr) a pak se stavte, nabizim vam takovou a takovou terapii, mam takove a takove zkusenosti, protoze potreba tech prasku podle me znamena, ze mate nejaky problem, ktery je nutny resit a ja mam zkusenosti s resenim takovych problemu. Nebo jste akorat pretazeny, zajdete za psychiatrem, snupejte ty prasky co vam da a pak se snazte hlavne odpocivat a hodne se milujte, to vam pomuze.

Pokud teda narazis na dobryho psychologa (psychoterapeuta). Muzes skoncit u sarlatana, kerej z tebe akorat bude tahat penize (lecba je draha a na pojistovnu jsou obsazeni, nebo spatni v Brne je udajen jediny dobry psycholog na pojistovnu).

Je fakt, ze kdyz se rozhlidnu po studentech psychologie, je az moc videt, ze si ti parchantici tam prisli vyresit svoje problemy {smile}. No a tihle ti podnikovi psychologove imho z 90% jsou akorat sarlatani (byt s titulem a se skolou).
Dobrej psycholog by mel mit klinickou praxi (nejlip nekde v psychiatricky lecebne), vytahnout diplomy, byt schopny ti polopaticky vysvetlit co ty diplomy znamenaji a musis citit, ze se ti snazi pomoct.

Ale myslim si, ze na tom se tady v debat shodnou vsichni, akorat jinymi slovy {smile}.
    


Re: JM - JitkaCL (web)
(02.11.2004 12:28:04)

Nevim, jestli stredne tezke depresivni onemocneni je jeste zalezitost pro psychologa. V kazdem pripade by se stejne musel obratit na lekare kvuli lekum a vystaveni neschopenky.
S tou znamosti bych to nejak neprecenovala. Pracuji jako sitova spravcova ve spitale a lecebna je ted uz jina "firma". Mela jsem ale vyhodu v tom, ze jsem nemusela chodit k obvodakovi a ze jsem mohla urychlene zacit navstevovat vcelku zadaneho odbornika.

Nevim, nakolik neopravnene snizuji kredit psychologu. Pred nejakym casem jsem tak trochu fusovala do poradenstvi. Proto vim, ze psychologove zdarne resi beznejsi situace, ale na neco slozitejsiho jejich kauzalni a zabehla reseni proste nestaci. Naprosto selhavaji napriklad u telesne postizenych. Oni nepotrebuji do omrzeni probirat to, jak se vyrovnali se svou jinakosti, maji take spostu jinych problemu, stejnych, jako ostatni lide. Kdyz se ale k psychologovi posle klient, ktery ma problemy s gamblerstvim, tak mu zpravidla byva pomozeno tak, jak to jen jde. Takove tuctove pripady resit umi.

Jo, mam nektere psychology za sarlatany. Specialne pak ty, kteri se zivi vyrabenim vselijakych posudku pro zamestnavatele. Jednak si myslim, ze delat neco takoveho jako na bezicim pase proste nejde a navic, i kdyby se to delalo poradne, tak bude pravdepodobne dochazet k zaporneme selekci elit.
Vem si, ze by treba sportovce vybirali nejaci odbornici. To bysme smahem prisli o vetsinu tech nejlepsich. Treba o Zatopka, ze?{smile}
    
HotLinks
Zpět na článek