.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

02.11.2004



Vzpomněl jsem si na nedávný Arthurův příspěvek Za psychologii krásnější. Žiju v přesvědčení, že kdo jde k psychologovi, nemá to v hlavě v pořádku. Což je samozřejmě blud, už proto, že nikdo takový, kdo by to měl v hlavě v pořádku, neexistuje. Takže tohle moje přesvědčení berte jako provokaci, já už jsem takový provokatér.

Pár knížek na téma psychologie jsem si také přečetl. Ne proto, abych se tím zabýval systematicky. Spíše k rozšíření všeobecného rozhledu. A narazil jsem na zajímavou věc.

Existují takové speciální otázky, na které se těžko odpovídá. Příklad: Z hořícího domu máte někoho zachránit. Je tam vaše matka, vaše manželka a dvě vaše děti. Dům každou chvíli spadně a vy asi nestihnete zachránit všechny. V jakém pořadí budete zachraňovat?" Těžké, že? Matku máte jen jednu, tu vám nikdo nenahradí. Manželku si můžete sehnat jinou, a i děti můžete mít další. Tahle podivná úvaha není z mé hlavy, v té knize se objevila jako ilustrační. A nebylo tam zachraňování z hořícího domu, ale z řeky.

Tak to je fakt humus, uznávám. Ale jako ilustrační otázka to snad nebylo nejhorší.

Setkal jsem se ale s půvabnější otázkou. Dal jsem ji cvičně několika lidem, a odpověď mě překvapila. Tak tu otázku dám vám, a také se nechám překvapit.

Někdo vám nabídne strávit rok na nějakém místě, kde se budete mít jako v ráji. Všeho dostatek, jakékoliv myslitelné rozptýlení nebo slasti ihned k dispozici. Ale po roce byste se vrátili do normálního života a všechno zapomněli. Ani byste nevěděli, že jste někde byli. Přijali byste nabídku?

Aktualizace: na tu otázku ohledně zachraňování příbuzných neodpovídejte, to byl jen ilustrační příklad z jedné knihy. A nebo odpovídejte, jestli máte chuť. Já bych odpovědět nedokázal, protože manželku ani děti nemám {smile}


Zadal White Dog, 02.11.2004 12:39:04, 37 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1173

Zpět na článek

HotLinks
Reakce na jiných stránkách (TrackBack)
Prevazne Neskodny...: Těžká otázka a moje odpověď
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

 - Petr Olmer (web)
(02.11.2004 12:51:43)

Jasně, však je to lepší, než si to pamatovat, a užírat se pak v tom zavšiveném normálu...
    


 - JitkaCL (web)
(02.11.2004 12:56:33)

Ja bych ji neprijala. Docela jednoduse proto, ze takove misto mne nicim nelaka.

Ten horici dum asi neni prave ten nejvhodnejsi pripad. V horicim dome se nepremysli{smile} Rekla bych, ze valna vetsina lidi za takovych situaci jedna shodne...
    

Re: - White Dog (web)
(02.11.2004 12:58:28)

Autor té knížky, prý přeslavný psycholog, ten příklad použil. Asi věděl proč {smile}
    

Re: - JitkaCL (web)
(02.11.2004 13:21:24)

Je je to preslavny psycholog je sice moc hezke, ale jako argumet se to neda pouzit{smile}
Ja si proste myslim, ze pro takove krajni situace jsme vybaveni trochu jinymi mechanismy, protoze na mysleni proste neni cas. Podle mne je to nevhodny priklad, i kdyz odpovedi na otazku mohou byt u nekterych lidi docela pozoruhodne.
    


nevim, co psat do nadpisu komentaru - David (web)
(02.11.2004 13:22:34)

Neprijal, nevidim k tomu duvod. Snad na 2 - 3 dny mozna tyden, ale rok je moc dlouho.

A k tomu zachranovani - deti, ty ostatni uz si uzily dost a deti na to take maji "pravo", navic je pred nima nejvetsi perspektiva. Podobne se postupuje napr. i v transplantacnich programech, i kdyz tam to muze byt komplikovanejsi.
    

Re: nevim, co psat do nadpisu komentaru - Arthur Dent (web)
(02.11.2004 13:29:20)

A co do nadpisu nepsat nic? {smile}
    


Odpovědi - Tokugawa (web)
(02.11.2004 13:30:18)

Pořadí v hořícím domě pro šíleného Tokugawu:
1) dcera
2) žena
3) matka

Odpověď na hlavní otázku:
Nepřijal bych, neb takováto nabídka je naprosto vytržena z reality, není možná. Vysmál bych se nabízeči jakožto dealeru dovolených či agitátoru scientologů nebo jehovistů. Navíc zapomenout rok života je docela škoda, nemyslíš?
    


 - JVP (web)
(02.11.2004 13:31:20)

Kdysi jsem někde četl takové zajímavé srovnání čechů a cikánů. Čech vynáší z hořícího domu jako první děti, cikán rodiče. Záleží to na kultuře, schopnosti perspektivního uvažování a mnoha individuálních parametrech. Nevím, je to tak zběsilá situace, že od klávesnice nemůžu říci, jak bych se zachoval.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(02.11.2004 13:36:03)

Jestli ono to není tím, že při známé vysoké fertilitě cikánů jim na nějakém tom dítěti nezáleží - vždyť Eržika za rok porodí další... {smile}
    

Re: - JVP (web)
(02.11.2004 13:44:25)

Jestli ona ta fertilita nepochází od té životní filozofie ve stylu maňana? Jistě, my se díváme do budoucnosti a přemýšlíme o perpektivě, oni ne:
    


BTW - JitkaCL (web)
(02.11.2004 13:52:50)

Jsem zvedava, za jak dlouho tento blog prekopete na diskuzni servr{smile} O temata evidentne nemate nouzi a zajimavych prispevatetu do diskuzi tu evidetntne chodi dost...
    

Re: BTW - White Dog (web)
(02.11.2004 14:00:33)

Doufám, že nikdy.
    

Re: BTW - braggart (web)
(02.11.2004 15:13:58)

Ty komentare uz v podstate diskusnim forem jsou{wink}

Kdybych dopredu vedel, ze si to nebudu pamatovat, tak bych do toho nesel, vzpominky (a zkusenosti z nich nabyte), to je to nejdulezitejsi vlastnicvti cloveka.

Co se tyce pozaru, psychologovi nejde o to, jak se zachovate v konkretni situaci, ale prave o to, jak yi myslite, ze byste se zachovali. To jsou dve velmi rozdilne veci a ti psychologove to moc dobre vedi{wink}
    


 - FTF (web)
(02.11.2004 14:01:44)

Na tu prvni otazku bych rekl ze nevim. Myslim, ze bych asi nejdriv zachranoval deti, pak zenu a matku, ale skutecne nevim, jak bych doopravdy zachoval v tak krizove situaci.
U druhe otazky je to jednoznacne - nabidku bych neprijal, protoze bych tim vlastne prisel o rok zivota.
    


Ne - adamek (web)
(02.11.2004 14:02:30)

Rozhodně bych nabídku nepřijal. Přišel bych tím o rok života. To, co si člověk nepamatuje, prakticky jako by vůbec neprožil. Vzpomínky jsou jedna z nejcennějších věcí v životě.
K otázce doporučuju tématické filmy Memento, Věčný svit neposkvrněné mysli nebo Total Recall.
    

Re: Ne - Petr Olmer (web)
(02.11.2004 14:52:28)

Já bych to neviděl tak černě... jednak na nějakém tom roce života nesejde, a jednak si i z toho dosavadního 3/4 nepamatuju, tak co...
    


 - Jan Bednařík (web)
(02.11.2004 15:16:38)

Na pořadí absolutně nezáleží. Řešení se skrývá přímo v té otázce: "vy asi nestihnete zachránit všechny". Jakmile budu přemýšlet koho zachráním a budu si vybírat, tak to určitě nestihnu. Když budu zachraňovat toho, na koho zrovna narazím, tak stihnu zachránit všechny. A kdybych to i tak nestihl, tak je to jedno, protože by mě to stálo život.

Co se týče nabídky, tak tu bych nepřijal. Byla by to hrozná nuda už po týdnu, natož pak tam vydržet celý rok {smile}
    

Re: - JMH (web)
(02.11.2004 16:46:14)

Ad barák: Modelový příklad, jde o to, koho bys zvolil, kdybys mohl. Volba zachraňovat prvního na koho narazím je taky volba, rozumně odůvodněná.
Ad nabídka: nudí se jen ten, kdo se nedokáže bavit{wink} Pokud bys rozumně zacházel se svými přáními, nepochybně by sis ten rok pořádně užil.
    


 - Aredhel (web)
(02.11.2004 15:40:02)

ne, neprijal bych, k cemu kdyz bych si to pak ani nemoh pamatovat a chlubit se {smile}
    


Nic - JMH
(02.11.2004 16:43:11)

Ad rok v ráji: Jasně, proč ne? Rok bych si užíval a jelikož bych na vše pak zapomněl, nikdy by mi to nechybělo. Necítím pokrytecky hledat důvody, proč bych měl takovou nabídku odmítnout.
    

Re: Nic - JMH (web)
(02.11.2004 16:43:50)

"...necítím potřebu pokrytecky hledat důvody..." tam mělo být.
    


 - Lumir (web)
(02.11.2004 18:26:50)

V BBC jsem viděl talkshow, kde jeden z hostů vzpomínal na jedno své interview s jakýmsi novinářem. Ten se ho ptal, které tři věci vy zachraňoval z hořícího domu. Host odpověděl, že by zachraňoval notebook, mobil a jedno z dvojčat. Novinář vtip nepochopil a ptal se na jméno onoho dvojčete. Pro úplnost je nutné uvést, že dotyčný žádné děti neměl.
    


podobný - noname (web)
(02.11.2004 18:57:06)

to znám podobný. Nějkrásnější, nejůžasnější žena sedí v baru, všichni na ní koukají a jeden ji začne obtěžovat všemožnými nabídkami. A ona mu řekne - "dám ti na výběr: vyspím se s tebou, ale nikou o tom nebudeš moc říct. A nebo se s tebou nevyspím, ale každému budeš moci říkat, že ano".
Taky těžká volba {wink}
    

Re: podobný - wake (web)
(02.11.2004 19:53:22)

ani ne{wink}
    

Re: podobný - Arthur Dent (web)
(02.11.2004 20:23:50)

Rozhodně ne... Vzhledem k tomu, že u průměrného muže je poměr styků tak 1:10 (reálné vs. vyprávěné v hospodě kamarádům), tak si myslím, že je jasné, co by průměrný chlap zvolil...

Tedy - předpokládám, že by dostal taky její fotku a nějaké indicie, potvrzující pravost, aby mohl říkat: "Pánové... hele... tak tuhletu jsem měl v posteli... tajhle mi dala tu fotku a vidíte - napsala na ni BYL JSI ÚŽASNEJ!" {big grin}
    

Re: podobný - wake (web)
(02.11.2004 22:54:53)

pockej, ty bys zvolil lzivou publicitu ?
    

Re: podobný - Arthur Dent (web)
(02.11.2004 23:14:41)

Počkej, nešla řeč o mně. Psal jsem o "průměrném chlapovi".

Já sám jsem spokojeně ženatý muž a na nějaká podobná alotria už mě neužije, takže by ani k té nabídce z její strany a následnému dilematu nedošlo. {smile}
    


 - wake (web)
(02.11.2004 19:52:49)

deti, zena, matka, neprijal.
    


nabidka - pejvl
(02.11.2004 21:39:45)

ja uz ji prijal {smile}
    

Re: nabidka - wake (web)
(03.11.2004 09:01:52)

to jako ze ti nekdo bude rok dodavat heroin zdarma ?{wink};);)
    


 - Misha (web)
(03.11.2004 02:01:16)

Prudilo by mne proč jsem o rok starší a nevím co jsem poslední rok dělal... Otázka je sice zajimavě postavena, ale ne vždy takovéto otázky mají pouze jeden cíl... jo tak tyhle diskuze mi opravdu chybí{wink}
    


 - Lokutus (web)
(03.11.2004 15:40:35)

A. Pořadí:
1. Lokutus
2. Matka (možná, kdyby hodně poprosila)
Ženu ani děti nemám

Připomíná mi to nějakou historku (vtip, bajku??)
Jede pán na loďce, kterou řídí převozník. Pán neumí plavat, takže když se loďka převrhne, začne se topit. Převozník je naproti tomu zdatný plavec, takže udělá pár temp a je na břehu. Tam se si vyklepe vodu z uší, vydýchá se a pak skočí znovu do vody. Doplave k topícímu se pánovi, čapne ho a odtáhne na břeh.
Když se pán vzpamatuje, zeptá se převozníka, proč ho tam nejdříve nechal a pak se pro něj vrátil.
A převozník odpoví: "Nejdřív přeci zachráním sám sebe a pak můžu myslet na ostatní."

B. Dovolená
Přijal bych, beztak si nic nepamatuji i normálně.
    


 - Trillian (web)
(03.11.2004 17:36:36)

ještě než se pustím do louskání ostatních komentářů:
nepřijala bych
jednak ztratím rok života něčím, co mi nedá nic, protože to zapomenu, druhak si to nebudu pamatovat, a tak si nebudu ani jistá, jestli jsem tu nabídku přijala či nikoli, což mne bude docela deptat :o))
asi jsem příliš racionální, když chci mít kontrolu nad svým životem a nemrhat časem :o)
    

Re: - Trillian (web)
(03.11.2004 17:42:32)

a když všichni řeší i ten hořící dům:
asi bych tam vlítla a kdo by mi první přišel pod ruku, toho vyhodila ven...
a jak je člověk v takové situaci nesoudný, asi bych tam pořád chodila až by na mne něco spadlo a já se nedozvěděla, koho jsem zachránila...
takže by v otázce měla být i možnost, jestli zachráním sebe...
je to moc divná otázka, nemáme dostatek informací
    


odpověď na otázku - johnny (web)
(03.11.2004 20:57:41)

Musel bych vědět, jestli ten můj roční holo-pobyt by někomu byl k něčemu dobrý, jestli bych za tu dobu více lidem pomohl, než kdybych tam nebyl. Kdyby ne, tak bych do toho nešel. Tak jak je to zadáno, bych do toho nešel.
    


Odpověď na mém blogu - Sokolík (web)
(10.11.2004 17:33:45)

[www.sokolik.cz/clanek.aspx?a=471]
    
HotLinks
Zpět na článek