- Solvina (web) (20.05.2005 10:47:43) V levnych knihach jsem narazil na D. Barryho: DB je z Marsu i Venuse. Ani sem neprelouskal cely tvuj spotik a hned sem beze do komentaru komentovat, ze ses s tema mottama jako DB. Az pri psani prvni verze komentare, jsem si vsimnul, ze podobnost je vice nez ciste nahodna. Motto: Kdo si neumi vymyslet vlastni poznavaci znameni, vykrada Barryho. | |||||||||
|
- Freya (web) (20.05.2005 11:27:17) Problém povinné literatury tkví v tom, že spoustu škrabalů musí nebozí žáci číst jenom proto, že to byli Češi. Kupříkladu všichni musí znát pana Broučka, zatímco takového Orwella nebo Wilda by se češtinářky zřejmě nedotkly ani vidlemi. Aspoň těch deset češtinářek, které jsem na střední škole měla | |||||||||||||||||
|
- ek (web) (20.05.2005 11:49:32) ovsem divadelni zpracovani vyletu pana broucka do 15. stoleti v praze v dlouhe s arnostem goldflamem v hlavni roli je naprosto neprekonatelny a zabavny a bajecny!! doporucuji a vylepsis si dojmy z povinne cetby [www.divadlovdlouhe.cz/index.php?show=predstaveni&id=23] | |
Asi jsem měl štestí. - Vesničan (web) (20.05.2005 12:14:32) Na češtinářky. Zpravidla jsme dostali seznam zásadních autorů a jejich zásadních děl, n čehož jsme si mohli vybrat určitý, jasně daný počet děl. Takže bylo celkem jedno, četl-li jsem Arbese nebo Čecha. Když jsem si v čítance přečetl kousek nějakého Broučka, bylo jasné, že ten to nebude. Zvolil jsem Romaneto a pak už se nikdy nebál u Poea. A pokud se pamatuji, pamatuji-li si ještě vůbec něco, tak na gymplu byla volba četby ještě liberálnější. Ale za to zase mohla češtinářka. Učila současně i ruštinu a knihy neurčovala, ale doporučovala. Takže Turgeněv, Gončarov, Tolstoj, to pro mně nebyly zlé sny, ale dobrá literatura. Stejně jako Wilde, Baudelaire, Sallinger, bratři Mannové a desítky jiných. A to bylo uprostřed nejtvrdší normalizace, kdy bylo bestsellerem Poučení z krizového vývoje ve straně a společnosti autorů Bilaka a spol. | |||||
|
- Petr F (web) (20.05.2005 13:14:13) No a pak jsou tu chudaci jako ja, kteri delaji pristi tyden maturitu z neceho co je vubec nezajima. Skola ve me vybudovala tak mohutny odpor k cestine, ze uz to asi nic nemuze zachranit. Zajimalo by me jestli jste citili pred maturou k cestine to same. Z vasich komentaru si nejsem vubec jisty. | |||||
Asi jsem měl smůlu - Pixy (web) (20.05.2005 14:26:53) Mě povinná četba TAK znechutila, že jsem programově nečetl nic z toho, co bylo povinné. Přečetl jsem tehdy tak tři knížky týdně, ale povinnou četbu ne. Do dneška mám zásadní mezery ve vzdělání - ale co bylo povinné, rovnalo se odporné. Bohužel až ve čtvťáku, půl roku před maturitou jsem dostal referát, takže jsem tu knihu opravdu MUSEL přečíst. Byla to Hellerova Hlava XXII a je to dodnes moje nejoblíbenější knížka. Od té doby už jsem četl všechno, co nám češtinářka předložila - ale už to bylo hodně pozdě. Kdyby někdo věděl, co všechno jsem nikdy nečetl (včetně prakticky jakékoli poezie), nevěřil by vlastním uším - a nejspíš by mi sebrali i maturitní vysvědčení :D | |||||||||||||
|
Horníček - dond (web) (20.05.2005 16:19:13) Já na tom byl nějak odmalička dobře, protože jsem četl opravdu hodně, takže jsem byl o rok až dva napřed, což všechny češtinářky uvádělo v úžas. To fungovalo skvěle - každej rok jsem se podíval, co je v čítankách pro vyšší ročníky, vybral si z toho, co se mi pozdávalo, to si přečet (většinou jsem si vybral dobře a nelitoval toho) a pak oslňoval. A pochopitelně nemusel v tom ročníku číst už nic dalšího. Na gymplu to bylo úplně prostý, protože jsem měl přečtený už opravdu skoro všechno (motto: od každýho autora povinný četby aspoň jedno dílo), takže jsem vyhledával kuriozity. A taky jsem měl štěstí, že jsem byl zamilovanej do Škvoreckýho (klarineťák a saxofonista, jak jinak), kterýho měla naše češtinářka ve velký oblibě. Ale odpor k povinný četbě naprosto chápu, asi nejlíp ho popisuje Horníček v dopisu panu Tartarinovi z Tarasconu. Když si tak jeden uvědomí, že naše děti budou mít jako povinnou četbu V+W, S+Š, Horníčka, V+S... To bude práce tu generaci k něčemu vychovat. | |||||
výuka literatury - carpenter (web) (20.05.2005 16:42:56) bohužel, výuka literatury na mnohých českých školách je na tom stejně (bídně), jako ostatní předměty. Co si myslet o našem školství, když vás přijde vyučovat výpočetní techniku postarší osůbka, která ani neví, jak se počítač zapíná. Obdobně kantorka literatury, která na každou otázku odpovídá "Nevím, nečetla jsem, nemohu posoudit." Naštěstí byla škola hned vedle knihovny, v knihovně decentní bar a od baru jenom skok k dobré literatuře...:o) | |
A co čtou učitelky? - KITI (web) (20.05.2005 18:29:08) Já měla kliku, přes prázdniny jsem si vždy přečetla čítanku na příští rok, vyrazila do knihovny a přečetla vše od autora, který mě zaujal. Pak jsem jela prstem v seznamu a vybírala si dle druhu literatury. Jeden kvartál cestopisy, další sci-fi (když vzpomenu např. na všechy ty Asimovy až Zajdely ...No prostě paráda...A pak jsem zjistila, že učitelky tolik nepřečetly. A že neznají názvy všech osmitisícovek a že je nenapadne zhudebnit Kainara, Gellnera(ještě, že máme Vláďu Mišíka), no prostě - pochopila jsem, že i učitelé češtiny jsou jen lidé...A tak jsem se naučila mlčet a číst a číst...Jen by mě zajímalo, co čtou učitelky ve volném čase... | |||||||||||||||||
|