.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

20.05.2005



Páteční povídání o knížkách...

Dnes po ránu jsme v diskusi s Filipem Rožánkem narazili na povinnou četbu. Lépe řečeno já na ni narazil při vymýšlení peprných komentářů k článku Pan Brouček komentuje technické novinky uplynulého týdne. Brrrr. A to autoři vyhrožují minimálně jedním pokračováním! (Motto: "pan Brouček vypil na Vikárce čtrnáctou desítku a je připraven na cestu do budoucnosti, kde se hodlá poprat se všemi těmi úchvatnými digitálními hračičkami, které se zrodili v 20. týdnu úchvatného roku 2005.") (Citováno doslova i s hrubkou, pozn. aut.)

Při té příležitosti jsem si vzpomněl na to, že Broučkiáda byla povinnou četbou. Někteří spolužáci ji četli a nadšeně referovali, tak jsem se i já začetl. Tedy pokusil začíst... Lidi, to vám byla naprosto nečtivá kravina! Alespoň mně tak připadala. Odložil jsem ji po dvaceti stránkách.

Povinné četbě jsem vůbec moc nedal. Přečetl jsem nejdřív Malého Bobše, ten se mi líbil, protože byl hezky ponurý (tu sugestivní popis umírání bratříčka, támhle radostný život v pazderně, no zkrátka lahůdka). Těšil jsem se tedy na druhou knížku, a tou byla Hanýžka a Martínek. Určitě se pamatujete... Přečetl jsem první dvě stránky. Pak ještě jednu, ze zvědavosti, jestli zbytek bude podobně nezajímavý. Pak poslední dvě.

Pak jsem dlouho na povinnou četbu nešáhnul ani klackem. Až na Babičku od Boženy Němcové... Bohužel, tehdy ještě bez ilustrací Martina Velíška (též zde). Takže jsem zase jen četl to o té Viktorce — a šmytec. Taky jsem se mořil s Divou Bárou. Pamatuju si jen, že z nějakého důvodu seděla v márnici. Nebo v hrobce? Nebo v márnici seděla ta slečna ve Svatební košili? Apropó — Kytice od Erbena byla taky moc pěkná! (Motto: "Jeden a půl mrtvoly na stránku! Nyní s bonusem — každá třetí mrtvola je mrtvola dítěte!")

Ještě na gymnáziu jsem se pokoušel o povinnou četbu. Otce Goriota jsem přečetl, ale vůbec už nevím o čem byl. Jen si pamatuju, že hned na začátku byla věta Penzion pro obojí pohlaví a ostatní a že jsem dlouho přemýšlel, kdo byl zahrnut pod těmi „ostatními”.

Chrám Matky Boží v Paříži od Huga (Motto: "Když půl hodiny prší, popíšu tím čtyři stránky!") jsem nedokázal strávit, zato jsem jeho obsah dokázal při zkoušení shrnout do deseti vět. Profesorka češtiny pak nebyla mocna slova. A tím skončily mé pokusy o čtení povinné četby.

Kupodivu jsem měl mnohem raději tu doporučenou. Nezvalovy Moderní básnické směry například. Nebo takový Poe (nejen povídky, ale i básně). Rimbauda i Verlaina jsem přečetl komplet celého. Stejně tak Trumana Capote (vyšly jen čtyři knížky). Nebo Tennessee Williams. (Motto: "Kdo si má sakra pamatovat, co se ve slově tenesí píše dvakrát?")

Odbočím od knížek — docela mi chyběl předmět, který by se dal nazvat „Kulturní výchova”. Tam by mi řekli něco o výtvarné klasice (kdo mi to jen říkal, že Rodin byl starořecký sochař), něco o výtvarné moderně, něco o architektuře (myslím, že zejména tento školský nedostatek poznamená českou krajinu na hodně dlouho), něco o hudbě (Motto: Kdy odešel Antonín Dvořák do Ameriky, co tam složil a o čem ty skladby jsou?) a tak. Myslím si, že kdyby učitel vytáhl na parchanty v páté třídě obrazy Hieronyma Bosche (třeba tenhle nebo tenhle, popř. tento), tak by významně ubylo kriminality mládeže. Možná by přibylo nočního pomočování, ale když se kácí les, létají třísky!

No a vrátím se ke knížkám. Dneska už na čtení nemám tolik času, tak si vybírám. Odbornou literaturu číst musím. Čtu i knihy o starém Římu, ty mě baví. A konečně čtu i lehkou oddechovou literaturu. Dnes už nemám čas na McBaina (Vzkaz pro Egiho: Stejně jsem měl nejradši Hluchého!) a myslím si, že kdo přečetl čtyřicet McBainových detektivek, jako by přečetl všechny... (Ale ta atmosféra je fajn, o tom žádná, to McBain umí!)

No a na Dava Barryho si udělám čas vždycky. Před nedávnem vyšla nová kniha jeho fejetonů, jmenuje se Dave Barry si na to musí sednout (Motto: Kdo nemá motto, jako by nebyl) a já se to dozvěděl teprve v pondělí večer! (V úterý odpoledne jsem ho už měl a ve středu jsem dočetl posledních 60 stránek...) To jen jako tip, kdybyste nevěděli, co číst o víkendu.


Zadal Arthur Dent, 20.05.2005 10:31:51, 27 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/1395

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

 - Solvina (web)
(20.05.2005 10:47:43)

V levnych knihach jsem narazil na D. Barryho: DB je z Marsu i Venuse. Ani sem neprelouskal cely tvuj spotik a hned sem beze do komentaru komentovat, ze ses s tema mottama jako DB. Az pri psani prvni verze komentare, jsem si vsimnul, ze podobnost je vice nez ciste nahodna. Motto: Kdo si neumi vymyslet vlastni poznavaci znameni, vykrada Barryho.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(20.05.2005 10:55:28)

Hehe... Založte si účet na www.bloguje.cz! (Motto: "V komentářích vám vysvětlí, jací jste kreténi!") {smile}
    

Re: - Solvina (web)
(26.05.2005 10:46:54)

A to se vyplati!!!
(V predchozim komentari je hafo preklepu, citelny nedostatek smajliku a tak... Takze: sorry.)
    


 - Freya (web)
(20.05.2005 11:27:17)

Problém povinné literatury tkví v tom, že spoustu škrabalů musí nebozí žáci číst jenom proto, že to byli Češi. Kupříkladu všichni musí znát pana Broučka, zatímco takového Orwella nebo Wilda by se češtinářky zřejmě nedotkly ani vidlemi.

Aspoň těch deset češtinářek, které jsem na střední škole měla {smile}
    

Re: - Allora (web)
(20.05.2005 12:19:38)

Já teda nevím, ale mně se zdá celkem logické číst v hodinách češtiny povinnou četbu od českých autorů, ne? {wink}
    

Re: - Jiří Bureš (web)
(20.05.2005 15:43:19)

Za mého mládí se ten předmět jmenoval "Český jazyk a literatura". Tak by se to mohlo skrýt pod tu literaturu {wink}
    

Re: - Arthur Dent (web)
(20.05.2005 15:50:43)

Jen jestli to není nevyřčený přísudek: "Český jazyk a (česká) literatura" - podle vzoru "komunistická strana a vláda" {smile}
    

Re: - Arthur Dent (web)
(20.05.2005 15:52:05)

samosebou přívlastek...
    


 - ek (web)
(20.05.2005 11:49:32)

ovsem divadelni zpracovani vyletu pana broucka do 15. stoleti v praze v dlouhe s arnostem goldflamem v hlavni roli je naprosto neprekonatelny a zabavny a bajecny!! doporucuji a vylepsis si dojmy z povinne cetby {smile}
[www.divadlovdlouhe.cz/index.php?show=predstaveni&id=23]
    


Asi jsem měl štestí. - Vesničan (web)
(20.05.2005 12:14:32)

Na češtinářky. Zpravidla jsme dostali seznam zásadních autorů a jejich zásadních děl, n čehož jsme si mohli vybrat určitý, jasně daný počet děl. Takže bylo celkem jedno, četl-li jsem Arbese nebo Čecha. Když jsem si v čítance přečetl kousek nějakého Broučka, bylo jasné, že ten to nebude. Zvolil jsem Romaneto a pak už se nikdy nebál u Poea. A pokud se pamatuji, pamatuji-li si ještě vůbec něco, tak na gymplu byla volba četby ještě liberálnější. Ale za to zase mohla češtinářka. Učila současně i ruštinu a knihy neurčovala, ale doporučovala. Takže Turgeněv, Gončarov, Tolstoj, to pro mně nebyly zlé sny, ale dobrá literatura. Stejně jako Wilde, Baudelaire, Sallinger, bratři Mannové a desítky jiných. A to bylo uprostřed nejtvrdší normalizace, kdy bylo bestsellerem Poučení z krizového vývoje ve straně a společnosti autorů Bilaka a spol.
    

Re: Asi jsem měl štestí. - Alka (web)
(23.05.2005 21:30:39)

Blahopřeji. Já jen jednou, byl to pan Roman Fedrman, jedinkrát v životě jsem se na hodiny mateřštiny těšil. Říkalo se, že byl po osmašedesátém vyhozen z nějaké fakulty na tu nejhorší školu, kde jsme se setkali. Ale smůla. Neměl rád máničky. Prostě se mnou odmítal mluvit. Přesto mě naučil spoustu věcí.
Apropo, Poučení z krizového vývoje...,během mé zákl.voj.služby byl nedostatek toaletního papíru, zato dostatek Poučení... {smile}
    


 - Petr F (web)
(20.05.2005 13:14:13)

No a pak jsou tu chudaci jako ja, kteri delaji pristi tyden maturitu z neceho co je vubec nezajima.
Skola ve me vybudovala tak mohutny odpor k cestine, ze uz to asi nic nemuze zachranit. Zajimalo by me jestli jste citili pred maturou k cestine to same.
Z vasich komentaru si nejsem vubec jisty.
    

Re: - Arthur Dent (web)
(20.05.2005 13:19:06)

Ne. Navzdory škole mám češtinu rád. Dokonce i rád čtu.
    


Asi jsem měl smůlu - Pixy (web)
(20.05.2005 14:26:53)

Mě povinná četba TAK znechutila, že jsem programově nečetl nic z toho, co bylo povinné. Přečetl jsem tehdy tak tři knížky týdně, ale povinnou četbu ne. Do dneška mám zásadní mezery ve vzdělání - ale co bylo povinné, rovnalo se odporné. Bohužel až ve čtvťáku, půl roku před maturitou jsem dostal referát, takže jsem tu knihu opravdu MUSEL přečíst. Byla to Hellerova Hlava XXII a je to dodnes moje nejoblíbenější knížka. Od té doby už jsem četl všechno, co nám češtinářka předložila - ale už to bylo hodně pozdě.

Kdyby někdo věděl, co všechno jsem nikdy nečetl (včetně prakticky jakékoli poezie), nevěřil by vlastním uším - a nejspíš by mi sebrali i maturitní vysvědčení :D
    

Re: Asi jsem měl smůlu - Arthur Dent (web)
(20.05.2005 16:02:42)

My měli ve čtvrťáku naopak možnost udělat si referát o autorovi, kterého čteme...

Ale s těmi básněmi... V těch šestnácti až osmnácti jsem začal prokletými, chvilku jsem četl i moderní, dokonce i "moderní" (ale to jsou většinou bláboly) a bavilo mě to. Dneska už asi ne.
    


Re: Asi jsem měl smůlu - Mormegil (web)
(20.05.2005 16:51:35)

Jo, souhlas, u mě to bylo taky přesně tak: programově se takovým knihám vyhýbat, takže k některým povinným jsem se dostal až dostatečně dlouho poté, aby bylo jasně vidět, že teď je to prostě dobrovolně. Takže jsem třeba teď přečetl (zatím) asi půlku díla K. Čapka a jsem dost nadšen. Jenže jsem rád, že jsem se k tomu dostal sám a nikoli z donucení. O „českém jazyku a literatuře“ bych si dokázal stěžovat hodně dlouho, takže se do toho pouštět nebudu.
    


Re: Asi jsem měl smůlu - Alka (web)
(24.05.2005 12:23:14)

Pixy, nezoufejte, nikdy není pozdě začít, leccos se dá dohnat, jen Bych už je daleko....{smile}
Mám pro Vás jeden sonet, můj celkem už druhý, ale to až k narozeninám....{smile}
    


Horníček - dond (web)
(20.05.2005 16:19:13)

Já na tom byl nějak odmalička dobře, protože jsem četl opravdu hodně, takže jsem byl o rok až dva napřed, což všechny češtinářky uvádělo v úžas. To fungovalo skvěle - každej rok jsem se podíval, co je v čítankách pro vyšší ročníky, vybral si z toho, co se mi pozdávalo, to si přečet (většinou jsem si vybral dobře a nelitoval toho) a pak oslňoval. A pochopitelně nemusel v tom ročníku číst už nic dalšího.

Na gymplu to bylo úplně prostý, protože jsem měl přečtený už opravdu skoro všechno (motto: od každýho autora povinný četby aspoň jedno dílo), takže jsem vyhledával kuriozity. A taky jsem měl štěstí, že jsem byl zamilovanej do Škvoreckýho (klarineťák a saxofonista, jak jinak), kterýho měla naše češtinářka ve velký oblibě.

Ale odpor k povinný četbě naprosto chápu, asi nejlíp ho popisuje Horníček v dopisu panu Tartarinovi z Tarasconu. Když si tak jeden uvědomí, že naše děti budou mít jako povinnou četbu V+W, S+Š, Horníčka, V+S... To bude práce tu generaci k něčemu vychovat. {smile}
    

Re: Horníček - dond (web)
(20.05.2005 16:21:02)

Kurňa, píšu rychle a nčetu to po sobě, tolik chyb v jednom příspěvku... Ještěže už je pátek.
    


výuka literatury - carpenter (web)
(20.05.2005 16:42:56)

bohužel, výuka literatury na mnohých českých školách je na tom stejně (bídně), jako ostatní předměty. Co si myslet o našem školství, když vás přijde vyučovat výpočetní techniku postarší osůbka, která ani neví, jak se počítač zapíná. Obdobně kantorka literatury, která na každou otázku odpovídá "Nevím, nečetla jsem, nemohu posoudit." Naštěstí byla škola hned vedle knihovny, v knihovně decentní bar a od baru jenom skok k dobré literatuře...:o)
    


Hugo - thingwath (web)
(20.05.2005 17:20:26)

Několik knížek od Huga jsem přečetl právě díky povinné četbě a rozhodně toho nelituju {smile}

Kulturní výchova chybí, souhlasím.
    


A co čtou učitelky? - KITI (web)
(20.05.2005 18:29:08)

Já měla kliku, přes prázdniny jsem si vždy přečetla čítanku na příští rok, vyrazila do knihovny a přečetla vše od autora, který mě zaujal. Pak jsem jela prstem v seznamu a vybírala si dle druhu literatury. Jeden kvartál cestopisy, další sci-fi (když vzpomenu např. na všechy ty Asimovy až Zajdely {big grin}...No prostě paráda...A pak jsem zjistila, že učitelky tolik nepřečetly. A že neznají názvy všech osmitisícovek a že je nenapadne zhudebnit Kainara, Gellnera(ještě, že máme Vláďu Mišíka), no prostě - pochopila jsem, že i učitelé češtiny jsou jen lidé...A tak jsem se naučila mlčet a číst a číst...Jen by mě zajímalo, co čtou učitelky ve volném čase... {sad}
    

Re: A co čtou učitelky? - Arthur Dent (web)
(20.05.2005 19:00:21)

Spisy Jana Ámose Komenskýho přeci, ne?! {smile} Ne, vážně: Spíš osnovy a oběžníky a nařízení a vyhlášky a slohové práce nepodařených žáků...
    

Re: A co čtou učitelky? - KITI (web)
(20.05.2005 19:11:28)

V tom případě by měly být děti seznámeny včas s tvorbou podobných dokumentů. Faktem je, že v praxi se s oběžníky setkají častěji než s Dostojevským. Nevím, zda se ještě nyní ve školách čtou nahlas některé slohové práce, ale možná by bylo výchovné číst i ty nepovedené. Někdy mám pocit, že značná část současných novinářů má problémy s gramatikou i slohem, pak se nelze divit záchvatům grafomanství nás ostatních {wink}
    


Re: A co čtou učitelky? - Pixy (web)
(20.05.2005 20:10:03)

Kde žiješ, naivo. Naž taková typická užitelka přečte všechny Chvilky pro tebe, Spye, Vlasty, Květy, Překvapení a ty ostatní, na něco jako knížky už jí nezbude čas. Možná tak ještě pár křížovek večer u Pojišťovny pěstí.
    

Re: A co čtou učitelky? - Pražačka (web)
(22.05.2005 12:49:45)

Většinou s Tvými komentáři souhlasím, dnes však ne. Studuji dálkově obchodní akademii a jednou mě tak napadlo si představit život naší češtinářky.

Ve škole je ve všední dny od 8:00 do 19:00 (během dne má 2-3 volné hodiny - respektive 45 minut) a každou třetí sobotu je ve škole od 9:00 do 13:00. V současnosti má celkem ze všech tříd a ročníků odhadem 350 studentů. Každý týden dostáváme 1-2 obsáhlé domácí úkoly z gramatiky (bez ohledu na ročník) a každý měsíc 1 domácí úkol z literatury (prakticky čtenářský deník). Do toho se ještě každé pololetí píše docela dlouhý diktát a slohová práce.

Myslím si, že na základě těchto informací si dovedu dost dobře představit kolik času a energie jí asi tak zbývá na čtení Tebou jmenovaných časopisů a sledování TV.

Tuhle jsme se jí se spolužáky zeptali, kdy vlastně čte všechny ty knihy, o kterých se nám zmiňuje (a není jich málo). Její odpověď byla prostá: "Přeci o letních prázdninách. Když chci, aby studenti o něčem psali a mluvili, musím o tom něco vědět také. A stále vychází tolik nových knih..."

P.S.: Chtěla bych jen podotknout, že ona češtinářka nepatří k mým nejoblíbenějším vyučujícím na škole, ale to mi nebrání vážit si jejího pracovního nasazení.
    


Mam ti ... - Egi (web)
(21.05.2005 03:18:01)

... delat z McBaina reserse? :o))
    
HotLinks
Zpět na článek