ten divnej řev, při kterým v žilách tuhne krev, divnej smích, krutej smích... aneb To vám takhle debatuju s hostingovou firmou...
Stěhujeme se. Teda — server se stěhuje, i s doménama. Když jsme sdělili tuto skutečnost managerovi od hostingové firmy (to je ta, jak se přejmenovala a její jméno teď připomíná nějaký antiperspirant), napsal: „Pokud s vasim rozhodnutim jiz nelze nic delat, tj. pokusit se Vam nabidnout lepsi podminky nez konkurence, cimz nemyslim pouze cenu, ale zejmena kvalitu sluzeb, pak Vam samozrejme v odchodu branit nebudeme.” To jsem se poprvé zasmál smíchem velikým Džekovým, protože si moc dobře pamatuju, jak ta „kvalita služeb” v jejich podání
vypadala.
Mno, nic. Nejsem tu od toho, abych se bavil, pro mne bylo podstatné to, že „nebudou bránit v odchodu”, a začal jsem konat. Instalace dedikovaného serveru u konkurence proběhla naprosto skvěle, např. založení databáze na tři kliknutí (jak to má být), nikoli na týden (jak předváděl hosting „konkurující kvalitou služeb”), založení virtuálního serveru bylo prosté jak bulharská striptérka atd.
Mezitím nadešel čas na lámání chleba (spíš lámání domén) a protože je domén nemálo a onen „kvalitní hosting” nedovoluje transfer zóny, dostali jsme od nového providera pokyn požádat o zónové soubory. Cosi jsme obdrželi, přeposlali a dozvěděli se, že to je „výpis programem dig”, že to jsou sice stejná data, ale ve formátu, který nelze přímo naimportovat do BINDu, a že by jim pomohlo, kdyby dostali BIND export, nikoli DIG.
Požádali jsme tedy o „obsah zónových souborů”. Odpověď:
Dobry den, obsah 'zonovych souboru' je stejny jako obsah zon, ktery jsem Vam jiz zasilal.
Přeformulovali jsme svou žádost ("vážený pane, nejde o obsah dat, jde o jejich formát. Prosím vás tedy opět o zaslání zónových souborů ve formátu vhodném k importu do BINDu, nikoli výstup upravený programem 'dig'.") a odpověď byla:
dobry den, format dat je stejny, pripadne si jej muzete samozrejme upravit. Dalsi moznost je ziskat nastaveni dns ze zakaznickeho centra.
Marné, marné,
Koudelkův princip „zdůvodníme proč to nejde místo hledání způsobu jak to půjde” opět v praxi. Proč ale chodit za kováříčkem, když lze rovnou do hutí, že? I napsali jsme tomu onomu managerovi, co se před týdnem oháněl kvalitou služeb:
dobry den pane inzenyre, prosim Vas, mohl byste mi zaslat zonove soubory nasich domen ve formatu vhodnem k importu do BINDu? Dekuji Vam
Dobry den! Neresi toto s Vami kolega XY?
Dobry den, ja myslim, ze pan XY uz to povazuje za vyresene. Proto pisu Vam, protoze verim, ze pro Vas to problem nebude a ze to spolecne vyresime...
no ale ja se v tomhle pripade zrejme priklonim na jeho stranu, protoze Vam poslal vsechny udaje, co potrebujete, resp. mate je k dispozici i v zakaznickem centru ... tj. mate k dispozici vsechny informace, ktere jsou ulozeny na nasich mailserverech, jejich format vsak neni verejny ...
Poté, co nám tenhle člověk tvrdil, že „oddělí fyzicky naši síť do jiného VLANu”, tak jsem se už ani nedivil, že mají doménové informace na mailserverech. A pak tomu nasadil korunu:
jde o ochranu naseho know how ... ale chapu, ze kdyz se jedna o takovyto pocet domen, ze to neni jednoduche ...
čemuž jsem nerozuměl. Data ve formátu
server.cz. 3600 IN A 81.95.98.202
server.cz. 86400 IN MX 10 mail.cz.
*.server.cz. 3600 IN CNAME www.server.cz.
poslat mohou (a poslali), ale formát
@ IN A 81.95.98.202
@ IN MX 10 mail.cz.
* IN CNAME www.server.cz.
už je hrozně tajný a je součástí know-how! Nakonec tedy přislíbil, že se „pokusí o lidský přístup”. No a druhý den ráno napsal:
Dobry den,
po dalsi konzultaci s kolegy administratory Vam musim potvrdit, ze jste jiz nyni od nas dostal vsechny pozadovane informace a to ve formatu, ktery lze dale zpracovavat pro dalsi ucely.(BIND). Jiz zaslani axfr transferu Vasich domen prosim chapejte jako jisty nadstandard, ktery by Vam zrejme u jineho providera nebyl poskytnut.
Zkrátka komunikace, jako když se snažíte vysvětlit dobrmanovi, že nemá ochutnávat žáby...
Takže co? Takže nic! Náš nový provider si s tím „nějak” poradil. A jak že to bylo na začátku? „Pokusíme se nabídnout lepší kvalitu služeb než konkurence”?
Teď se tomu znovu směju, ale taknějak mnohem srdečněji!
Ha háááá, há há cha cha áááá, ha cha cha chá cháááá...
Pokud tedy někdo chcete opravdu prvotřídní několikahodinové zdůvodňování toho, že práci na několik minut nelze udělat, tak víte, kam máte jít... Já jsem rád, že spolupráce a komunikace s
nimi už je minulostí a rozhodně na ni nevzpomínám v dobrém.