.: Rychlé menu: navigace .:. odkazy .:. kategorie .:. vyhledávání .:. archivy .:. autoři :.  

30.05.2004



Ačkoli nás známý festival přesvědčuje o tom, že je jen jeden svět, bude jich asi víc. Minimálně tři.

Často v novinách čtu nebo v televizi slyším výraz „země třetího světa”. Chápu a rozumím tomu, které země jsou takto označovány, ovšem nechápu, proč jsou označovány zrovna takhle. Pokud jsou tedy zeměmi třetího světa, které jsou ty země druhého a prvního světa? Nebo lépe — jaké kritérium odděluje první, druhý a třetí svět? A kde je Česká republika?

Je to snad pozůstatek z dob studené války, kdy byl svět bipolární, dělil se na socialistický a kapitalistický, a ty země, které nešlo zařadit ani do jednoho z těchto „táborů”, byly označeny za rozvojové? A protože „rozvoj” už tolik nefrčí, byl ten výraz nahrazen „třetím světem”?

Možná je potřeba hledat význam v paralele s obchodnickým obratem „třetí strana”. (Viz: Vaše mailová adresa nebude předána třetí straně.) „Třetí strana” je někdo, kdo není ani „my” ani „vy”. Třetí strana jsou ti legendární „oni”... Že by i třetí svět tvořily ty země, které nejsou ani „my” ani „vy”, tedy země, se kterými nejsme ani spojenci ani nepřátelé, země, které nám jsou ukradené?

Vzhledem k tomu, že tohle dělení používáme „my”, tak je jasné, že „země prvního světa” budou tvořeny vyspělými zeměmi euroamerické civilizace spolu s Japonskem, Ruskem a Čínou, to aby se Rusko neurazilo a Čína nenaštvala.

Ale kdo jsou tedy země druhého světa? Jsou to země jižní Ameriky? Ekvádor, Peru, Chile? Nebo snad Indie? Thajsko? Saúdská Arábie? Tunis? Anebo je celé tohle dělení podobně hypotetické jako dělení ovoce a zeleniny?


Zadal Arthur Dent, 30.05.2004 0:07:26, 17 komentářů...,
TrackBack URL tohoto příspěvku je http://www.maly.cz/tb.php/906

Zpět na článek

HotLinks
Zobrazit komentáře v chronologickém pořadí

 - Ancoram (web)
(30.05.2004 01:41:51)

Ano, zdá se, že jsi vystihnul příčinu, proč tak "my" (bohatější část lidstva) a "vy" (bohatnoucí část lidstva) říkají "jim" (ekonomicky nezajímavá a nepoužitelná část lidstva, vyjma vykořisťování levné pracovní síly a vytěžování surovin bez zbytečných ekologických nákladů...).
    


světy - j
(30.05.2004 07:16:22)

No, předně tu máme Starý svět (Evropu), Nový svět (Ameriku, slyš Novosvětská symfonie), a zbytek - to je asi ten třetí.
    

Re: světy - Arthur Dent (web)
(30.05.2004 10:57:34)

No, podle toho co já vím, tak Afrika je mnohem "starší svět" než "Starý svět". {smile}
    


 - mao_boy (web)
(30.05.2004 12:00:18)

jo, brali jsme to na gymplu v "zemáku".
Už si fakt nevzpomínám na přesné kritéria dělení států do jednotlivých světů, ale jednoduše řečeno: čím větší číslo před světem- tím chudší stát.

A taky si pamatuji, že ty světy nejsou tři, ale je jich rovnou pět! (fakt nekecám)

Zeměpis mě ve škole moc nebavil, pod lavicí jsme hrávali šachy, takže si toho moc nepamatuju a třeba je to všecko jinak...

mira
    

Re: - Arthur Dent (web)
(30.05.2004 12:05:12)

Fíha! Já hrál pod lavicí mariáš, takže toho vím ještě míň...

No a v souvislosti s tím mám tedy další podotázku: Proč se v TV ani v novinách nezmiňují "země čtvrtého světa" a "země pátého světa"? {smile}
    

Re: - xn (web)
(30.05.2004 12:55:56)

ve skutečnosti je to jedna z variant, o kterých píšete v článku: Západ, Východ, třetí svět
    

Re: - Arthur Dent (web)
(30.05.2004 14:19:28)

Hmmm... To je dost vágní. Japonsko je "východ" stejně jako Čína nebo Laos? A "západ" je co? A kde jsme my? My jsme "západ"? A Slovensko taky? A Ukrajina už východ? A Litva západ? A co je třeba Srbsko, Kypr, Izrael?
    

Re: - xn (web)
(30.05.2004 21:06:44)

nechtěl jsem se příliš rozepisovat. ale jde skutečně o pozůstatek bipolárního vidění světa. třetí svět je tak v podstatě vše, co nespadá do západního či východního bloku. jugoslávie tak de facto bylo země na pomezí, částečně socialistická, ale spíše třetí svět (viz i její angažovanost v hnutí nezúčastněných).
    

Re: - Arthur Dent (web)
(30.05.2004 21:20:59)

V tom případě bych opravdu hlasoval za více čísel, protože dát do jednoho pytle Jugoslávii a třeba Horní Voltu je poněkud podivné...
    


Re: - Lendys (web)
(30.05.2004 13:22:59)

jj přesně to jsem chtěla taky napsat, to dělení má svá kritéria a není to žádná abstrakce či metafora
    

Re: - Arthur Dent (web)
(30.05.2004 14:16:52)

No a jaká kritéria to jsou?
    


 - Finwe (web)
(30.05.2004 16:55:57)

Jasně. Proč se říká Dálný východ? Odkud dálný?
A co Velká Británie?
    

Re: - Arthur Dent (web)
(30.05.2004 17:10:14)

Což, Dálný východ ještě chápu... {smile}
    


Re: - Ota (web)
(31.05.2004 09:18:11)

Mám takový pocit, že Velká BRitánie se říká proto, že to je v protikladu k normální Británii, totiž Bretani, odkud byla Británie dlouhou dobu ovládána, než angličtí králové přišli o původní državy na kontinentě. Tedy Velká Bretaň, francouzsky Grande Bretagne.
    


 - Lokutus (web)
(30.05.2004 18:55:30)

Slovy Jamese Bonda - Jeden svět nestačí.
    


 - Lokutus (web)
(30.05.2004 19:07:24)

Já to vidím tak. Trojka je zřejmě nějaké magické číslo. Máme tu země třetího světa, nebo třetí stranu.
Nacisté měli třetí říši - které byly ty první dvě? Perská říše, Makedonská říše, Římská říše, Velkomoravská říše? Určitě jich bylo více, než dvě.
Pak je tu ještě "být odsunut na třetí kolej" a taky trojka z reklamy na Tribit. Třetí je bronzová medaile, tedy takový úspěch-neúspěch. Velorex má tři kola, tedy takový hybrid mezi autem a motorkou.

Řekl bych, že trojka je oblíbená, protože působí zvláštně - neurazí, ale také neohromí. Je lepší říci "Země třetího světa", než "Nejchudší země světa". Nebo "Třetí říše", než "Další země, která chce vládnout světu a nakonec dostane na kokos".
    


 - pankreas (web)
(31.05.2004 17:15:51)

my vsichni jsme treti svet. druhy je venuse, ctvrty mars.
    
HotLinks
Zpět na článek